Gå til innhold

psykologer for unge


Vinga

Anbefalte innlegg

Jeg har sett og hørt at det er veldig dyrt å gå til psykolog. Hva med ganske unge mennesker som har behov for å prate med en voksen, kyndig person om problemene sine og ikke har all verdens penger? Finnes det gratis hjelp for ungdom med selvmordstanker,angst og depresjoner? Jeg har truffet ganske mange på min alder som har slitt med selvmordstanker, og det er skremmende. Det er ikke akkurat den letteste sak i verden og gå til foreldrene sine og spørre om penger til en time hos psykolog, og det er vanskelig å vite hva man skal gjøre når man ikke har noen å prate med. Jeg vil gjerne vite litt mer om psykologi-tjenesten i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Dersom du går til behandling i det offentlige helsevesen eller hos en psykolog med avtale med trygden, er slik behandling gratis for personer under 18 år.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går på skolen kan du snakke med ppt.

jaha..og hvis jeg som mor ber på mine knær på skolen på vegne av min datter at hun må få hjelp og får beskjed om at PP tjenesten ikke har flere ressurser...hva da?

Og når jeg møter opp på BUP (barne og ungd psykiatrisk avdeling) og ber om psykolog time for min datter (etter at hun har vært utredet for adhd og fått beskjed om at hun ville kommet under den gamle diagnosen mbd) og fremdeles ikke har fått time etter ett og et halvt år ..hva da??

Jo..heldigvis har jeg kontakt med familiekontoret her i byen som har barnepsykolog..så muligens er jeg heldig å få en time til henne der. Og vi snakker om at helsevesenet i Norge er så bra i forholdt til andre land? Dra dit peppern gror !!! og vel så det!. Når det gjelder meg selv har jeg heldigvis en kjempepsykiater som hjelper *meg* med mine psykiske problemer..men selv hun må kjempe mot byråkratiet for å få tilstrekkelig hjelp til min datter. Lenge leve NORGE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann......

....og for de som er over 18 år (for de som måtte lure på det...), så koster det ca. 170 pr. time. Når du har betalt tilsammen ca. 1380 så vil du få et frikort ut året. Har du i tillegg brukt penger på legetimer eller medikamenter/ produkter på blåresept(som du altså får ført opp på egenandelskortet) , så blir jo vegen til et frikort kortere. Så det er altså viktig å få seg et slikt kort og få ført det opp!! (Eller ihvertfall behold kvittering!) Psykologen må komme inn under off. helsevesen eller privat m/avtale med trygdekontor.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frank kristoffer

jaha..og hvis jeg som mor ber på mine knær på skolen på vegne av min datter at hun må få hjelp og får beskjed om at PP tjenesten ikke har flere ressurser...hva da?

Og når jeg møter opp på BUP (barne og ungd psykiatrisk avdeling) og ber om psykolog time for min datter (etter at hun har vært utredet for adhd og fått beskjed om at hun ville kommet under den gamle diagnosen mbd) og fremdeles ikke har fått time etter ett og et halvt år ..hva da??

Jo..heldigvis har jeg kontakt med familiekontoret her i byen som har barnepsykolog..så muligens er jeg heldig å få en time til henne der. Og vi snakker om at helsevesenet i Norge er så bra i forholdt til andre land? Dra dit peppern gror !!! og vel så det!. Når det gjelder meg selv har jeg heldigvis en kjempepsykiater som hjelper *meg* med mine psykiske problemer..men selv hun må kjempe mot byråkratiet for å få tilstrekkelig hjelp til min datter. Lenge leve NORGE!

Godt mulig det er slik på barneskolen. Men dette var jo snakk om _ungdommer_ med _selvmordstanker_ og slikt. Så jeg tenkte mer i retning av videregående/ungdomsskolen og at vedkommende gikk og snakka med ppt selv. Jeg tror de har 'mindre å gjøre' oppover enn på barneskolen hvor alle skal ha hjelp med alle mulige problemer. Jeg vet i alle fall om mange som har fått hjelp hos ppt. (Og til dre som har det for vane: nei, ikke gidd å slenge ut at på ppt er det bare elendige folk og at put, bup osv er det eneste rette. For det _finnes_ faktisk utrolig flotte psykologer i ppt også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Vinga!

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med helsesøster på den skolen du går på. Regner med du enten går grunnskolen eller videregående skolen enda?! Der er det iallfall helsesøster, og hennes oppgaver går b.la ut på å videreformidle kontakt. Det kan jo hende du får god kontakt med henne også, men da kommer vel det ann på ressurser, og om hun har kapasitet til å ha faste samtaler med deg. For det trenger nemlig ikke bare å være psykolog enn kan gå til for å få prate ut litt. Det viktigste er at du finner noen som du føler tillit til, så prøv deg litt fram!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...