Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Hadde du ikke servert vin i en bursdag heller?

*Sjokka* ;o)

Jeg har vært på en megde 50-års dager dette året og for å være helt ærlig tror jeg ikke det hadde blitt like morro uten alkohol, selv om ingen blir overstadig berusa.

Jeg ser bare folk som har det morro jeg. Talene blir bedre, vitsene sitter løsere, folk er mer avslappa og de som ikke er så stødige på dansegulvet, danser likevel.

På slike tilstelninger synes jeg det må serveres alkohol, men jeg tror ikke noen reagerer negativt om de sier nei takk.

Ellers kommer jeg skjelden på å ta ett glass vin sånn ellers.

På hyttetur i vinter etter en skitur kom venninna mi og dytta vinglasset inn i hånden min. Jeg tenkte ikke på det en gang jeg, men skal innrømme at det er godt med ett glass vin etter en skitur i fjellet.

Vi hadde et alkoholfritt bryllupp.

Og de fleste sa det var sjeldent de har ledd så mye i et bryllupp som vårt.

Det med at man ikke kan ha det gøy uten alkohol, er en treningssak.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Jeg burde spesifisert den til, når barna når en viss modenhet.

Har en slekt der vi er ganske vant med å spørre hva vi kan putte i maten uten at xx eller yy blir syk av det. Og når allergiske barna har vært små har vi ofte vært hensynsfulle med hva vi spiser i nærheten dem.

mvh

Men jeg blir enda litt lei meg jeg, når andre spiser jordbær med fløte på:-( He he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Hadde du ikke servert vin i en bursdag heller?

*Sjokka* ;o)

Jeg har vært på en megde 50-års dager dette året og for å være helt ærlig tror jeg ikke det hadde blitt like morro uten alkohol, selv om ingen blir overstadig berusa.

Jeg ser bare folk som har det morro jeg. Talene blir bedre, vitsene sitter løsere, folk er mer avslappa og de som ikke er så stødige på dansegulvet, danser likevel.

På slike tilstelninger synes jeg det må serveres alkohol, men jeg tror ikke noen reagerer negativt om de sier nei takk.

Ellers kommer jeg skjelden på å ta ett glass vin sånn ellers.

På hyttetur i vinter etter en skitur kom venninna mi og dytta vinglasset inn i hånden min. Jeg tenkte ikke på det en gang jeg, men skal innrømme at det er godt med ett glass vin etter en skitur i fjellet.

Man kan fint feire bursdag uten alkohol. Verken jeg eller kjæresten drikker særlig mye, og vi kunne godt hatt alkoholfritt bryllup til og med. Begge har vært i alkoholfrie bryllup, og hatt det like morsomt og koselig som ellers :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

''Helt ærlig, jeg synes vin som inneholder alkohol kan løfte god mat enda et hakk. Den forsterker smaken eller balanserer den. Det tror jeg neppe tyttebærsaft kan gjøre. Dessuten gir et glass vin ro og harmoni. Fullkommen metthet og tilfredshet. Mett i både kropp og sjel:)''

Jeg kan like godt oppleve den tilfredstillelsen du beskriver her med tyttebæresaft. Vin med alkohol gjør at jeg må begrense hvor mye jeg kan drikke. Jeg liker å drikke mye til maten så alkohol blir bare pes. Mye bedre med noe jeg ikke behøver å telle slurkene.

Nå sikter jeg ikke til deg, men iblant kan man oppleve ganske mye åndssnobberi med vin. Da drikker jeg heller noe usnobbete og har en hyggelig stemning. Jeg merker heller ikke noe til at jeg blir mer avslappet eller lykkeligere med alkohol i blodet. Så for meg er det ganske overflødig.

mvh

Jeg liker også å drikke mye til maten. I selskaper drikker jeg litt vin og pælmer innpå masse vann. Da blir jeg også i god form dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Brus er da ikke noe voksne mennesker sitter og drikker til god mat?''

Så nå må man altså drikke alkoholholdig vin for å være voksen? Og demonstrere sin voksenhet ved å fnyse av andre ting?

;-)

mvh

Det jeg mente var at voksne mennesker gjerne har velutviklede smaksløker og merker at brus kræsjer fullstendig med andre smaker. Jeg er uenig med deg, og det får du bare godta. Man skal ikke dømme andre, var det ikke sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Hos oss foregår 99,9% av alle måltider uten alkohol. Vi har ikke noen nødvendig promillegrense for at det skal være hyggelig og feststemt.

OM vi ender opp med et glass vin til maten, så betyr ikke det at vi "nyter våre barn med promille". Det synes jeg var en nokså ovenfra og ned-holdning.

Å ha et naturlig forhold til alkohol - vel, igjen synes jeg du blir veldig nedlatende. Om du og din familie har valgt totalavholds, så vet vel ikke ungene dine om dette med alkohol - og da får de jo ikke noe naturlig forhold til det?

Ungene våre er ikke med oss på voksenfester, og opplever således ikke flatfyll. Jeg har utallige timer på både utesteder og puber og festlokaler fullstendig blottet for promille, og jeg har mange timer _med_. Begge deler til sin tid. Å fordømme det ene og forherlige det andre blir like feil for min del, selv om jeg heller ikke er særlig begeistret for rølp.

Samtidig - jeg ser at endel som sliter sosialt, med stor sjenanse, nyter godt av et glass alkohol. Så kan vi utadvendte predikere så mye vi vil, om edruskapens gleder - men disse menneskene får det ikke noe morsommere i livet sitt allikevel.

Fra min egen barndom kan jeg forresten huske noen festlige sammenkomster både med og uten alkohol. Verken det ene eller andre har satt varige spor, det er barndomsminner på lik linje med mye annet.

I vår gjeng hadde vi ungene (før de ble så store at de ville feire på egenhånd) på nyttårsfester. Alkohol ble servert da også.

Jeg har på følelsen av at de som er mest negative på dette, har dårlige erfaringer med type venner og fester.

Ola Nordmann er kjent for å drikke seg stup full, men våre venner er ikke som de som drar på fest med danskebåten akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg mente var at voksne mennesker gjerne har velutviklede smaksløker og merker at brus kræsjer fullstendig med andre smaker. Jeg er uenig med deg, og det får du bare godta. Man skal ikke dømme andre, var det ikke sånn?

''Det jeg mente var at voksne mennesker gjerne har velutviklede smaksløker og merker at brus kræsjer fullstendig med andre smaker. Jeg er uenig med deg, og det får du bare godta. Man skal ikke dømme andre, var det ikke sånn?''

Men du dømmer jo andre når du sier vin er påkrevd for å kunne kalle seg voksen.

Du må gjerne ha en annen smak enn meg. Men du virker da ganske så nedlatende og dømmende med ditt tenk-å-servere-slikt-skvip-til-voksne-utsagn. Du tar med det utsagnet monopol på god smak.

Hadde du sagt _jeg_liker_ i stedet hadde det blitt noe annet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

''Om du og din familie har valgt totalavholds, så vet vel ikke ungene dine om dette med alkohol - og da får de jo ikke noe naturlig forhold til det?''

Det er vel en av de klassiske nedlatende fordommene man møtes med om man ikke drikker / ikke drikker foran sine barn.

Mine barn vet selvfølgelig om hva alkohol er. Jeg verken kan, gidder eller vil skjerme dem fra dette. Vi er ikke omgitt av avholdsmennesker, ikke 100% avholds selv, og man kan jo heller ikke ferdes så veldig langt i verden uten å støte på fulle mennesker. De spør oss om alkohol og får klare svar. De vet at vi iblant tar oss et glass vin. Vi gjemmer hverken vinflasker eller brukte vinglass.

Men vi er altså så "unatrulige" av vi ønsker å være klin edru sammen med våre barn. Det har mange fordeler. Vi kan sette oss i bilen å kjøre om vi ønsker det eller trenger det. Vi er helt sikre på at vi ikke forandrer oss på den måten som barn synes kan være ubehagelig. Jeg synes også det er triveligst å kunne drikke det jeg har lyst på uten å måtte holde styr på hvor mye jeg har drukket.

Og så synes jeg at alle må ha lov til å smake på alt som er på bordet. Jeg lærer nemlig også mine barn at om de ikke kan/vil dele is / godteri / frukt / juice eller hva det skal være, får de ikke lov å spise / drikke det foran andre. Så det ville da være ganske inkonsekvent av oss å sette drikke på middagsbordet som de ikke fikk smake.

Statistisk sett vil ungdoms alkoholforbruk øke/minske ekvivalent med foreldrenes alkoholforbruk. Så jeg kan ikke se at jeg gjør noe galt ved å ikke drikke noe de ikke får lov å smake foran dem.

Alkohol er ikke et "naturlig" produkt for kroppen. Det er et giftstoff. Så det mest "naturlige" er å ikke drikke det, selv om det i vår kultur kanskje er vanligst å både drikke det og ruse seg på det.

I den forrige tråde skrev jeg kort at vi ikke drakk foran barna. Jeg begrunnet det ikke. Sa ingen ting om hva andre burde gjøre. Kritikken lot ikke vente på seg.

Det er denne type innblanding i valget om å la være og drikke jeg vil til livs.

mvh

"Og så synes jeg at alle må ha lov til å smake på alt som er på bordet. Jeg lærer nemlig også mine barn at om de ikke kan/vil dele is / godteri / frukt / juice eller hva det skal være, får de ikke lov å spise / drikke det foran andre. Så det ville da være ganske inkonsekvent av oss å sette noe på bordet de ikke fikk smake"

Det er bare flott at du aldri drikker, men nå dette forstår jeg ikke noe av.

Er du så firkanta at det ikke skal gjøres forskjell på barn og voksne?

Det er vel ikke noe galt å si at dette er drikke for voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Ungene våre er ikke med oss på voksenfester, og opplever således ikke flatfyll.''

Jaggu godt du sparer barna for festmiljøet du vanker i, ja :P

He-he, kan du si - man forsøker så godt man kan å være en God Mor.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg blir enda litt lei meg jeg, når andre spiser jordbær med fløte på:-( He he...

Om jeg visste du var allergisk ville jeg forsøkt å servere din yndlingsdessert i stedet.

;-)

Jeg lengter stadig etter moreller...

Nesten like greit de er så forbasket dyre.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke rødvin, og det har jeg fått endel pes for. Bestemte meg for da jeg fyte 30 at nå gadd jeg ikke å prøve og venne meg til det mer.

Men jeg drikker øl til maten, selv i familiemiddager med barn tilstede. De vet utmerket godt at det er voksendrikke - det er jo kaffe også. De vet også om at hvis man drikker for mye alkohol blir man surrete i hodet. -uten at de har sett noe til det sjøl (heldigvis)

På fest kan jeg finne på å drikke både øl og hvitvin og sprit og likør.

Drite ut folk fordi de ikke drikker har jeg vel ikke gjort siden russetida.

Så ja, jeg kan respektere at du ikke drikker, men da må du også respektere at jeg drikker når jeg føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

I vår gjeng hadde vi ungene (før de ble så store at de ville feire på egenhånd) på nyttårsfester. Alkohol ble servert da også.

Jeg har på følelsen av at de som er mest negative på dette, har dårlige erfaringer med type venner og fester.

Ola Nordmann er kjent for å drikke seg stup full, men våre venner er ikke som de som drar på fest med danskebåten akkurat.

Jeg har venner, jeg, som blir stupfulle på fest. Men ungene mine er da aldri der disse er når de har drukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det jeg mente var at voksne mennesker gjerne har velutviklede smaksløker og merker at brus kræsjer fullstendig med andre smaker. Jeg er uenig med deg, og det får du bare godta. Man skal ikke dømme andre, var det ikke sånn?''

Men du dømmer jo andre når du sier vin er påkrevd for å kunne kalle seg voksen.

Du må gjerne ha en annen smak enn meg. Men du virker da ganske så nedlatende og dømmende med ditt tenk-å-servere-slikt-skvip-til-voksne-utsagn. Du tar med det utsagnet monopol på god smak.

Hadde du sagt _jeg_liker_ i stedet hadde det blitt noe annet.

mvh

Jammen brus til god mat _er_ jo dårlig smak:)

Beklager PieLill, men jeg gidder ikke å diskutere med deg. Du har jo alltid rett og alle andre er dumme, derfor svarer jeg deg i samme tone. Jeg tror du er tante Sofie. Hvis bare alle var som deg så hadde alt vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg stusser på begrep som "et naturllig forhold til alkohol", og at dette betyr at man tar seg et glass eller to foran barna. For meg er det "naturlige" å ikke drikke foran barna. Mine barn nytes best uten noen promille.''

For meg betyr "et naturlig forhold til alkohol" at jeg ikke synes det er noen krise om vi drikker feks vin til maten selv om ungene er tilstede - men at vi selvsagt også kan kose oss i godt selskap uten en dråpe alkohol.

Jeg er vokst opp i et hjem hvor jeg ikke kan huske at det ble drukket alkohol i det hele tatt. Men jeg vet jo nå at foreldrene mine av og til tok noen glass vin til maten eller en kald pils på hytta. Det var bare så lite fokus på det at vi ikke merket noe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og så synes jeg at alle må ha lov til å smake på alt som er på bordet. Jeg lærer nemlig også mine barn at om de ikke kan/vil dele is / godteri / frukt / juice eller hva det skal være, får de ikke lov å spise / drikke det foran andre. Så det ville da være ganske inkonsekvent av oss å sette noe på bordet de ikke fikk smake"

Det er bare flott at du aldri drikker, men nå dette forstår jeg ikke noe av.

Er du så firkanta at det ikke skal gjøres forskjell på barn og voksne?

Det er vel ikke noe galt å si at dette er drikke for voksne?

Ja, jeg er veldig streng på at man skal dele om man spiser eller drikker noe foran andre. Og like streng på at det man ikke vil dele holder man for seg selv og gjør lite vesen av. Her i huset er det strengt forbudt å gni inn hva andre ikke får eller kan være med på.

For meg er mat mat og drikke drikke. Og man frister ikke hverandre med noe andre ikke får. Enkelt og greit.

Alkoholholdig drikk er for voksne. Det vet ungene. Men jeg ser ikke noen større grunn til at jeg skulle ha en godsak for meg selv foran dem, enn at de skulle få lov å sukte sine venner.

Våre barn er dessuten av det kaliberet som ville blitt veldig nysgjerrige om vi ofte drakk noe de ikke fikk smake. Slik sett funker det best å ikke drikke det foran dem.

Skal barna respektere mitt steinharde krav om enten dele eller ikke friste, bør jeg gå foran med et godt eksempel i mine barns øyne.

Kommer besteforeldre på besøk får de som våre gjester hive innpå med ting barna ikke får. Men jeg velger altså i mitt eget hjem å ikke sette på bordet noe som ikke alle har lov å forsyne seg av. Det koster mye mindre enn den positive effekten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen brus til god mat _er_ jo dårlig smak:)

Beklager PieLill, men jeg gidder ikke å diskutere med deg. Du har jo alltid rett og alle andre er dumme, derfor svarer jeg deg i samme tone. Jeg tror du er tante Sofie. Hvis bare alle var som deg så hadde alt vært bra.

For åndssnobber er det sikkert mye som ikke er lov å spise og drikke.

;-)

Monopol på god og riktig smak er åndssnobberi.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Jammen brus til god mat _er_ jo dårlig smak:)

Beklager PieLill, men jeg gidder ikke å diskutere med deg. Du har jo alltid rett og alle andre er dumme, derfor svarer jeg deg i samme tone. Jeg tror du er tante Sofie. Hvis bare alle var som deg så hadde alt vært bra.

For et utrolig nedlatende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Ja, jeg er veldig streng på at man skal dele om man spiser eller drikker noe foran andre. Og like streng på at det man ikke vil dele holder man for seg selv og gjør lite vesen av. Her i huset er det strengt forbudt å gni inn hva andre ikke får eller kan være med på.

For meg er mat mat og drikke drikke. Og man frister ikke hverandre med noe andre ikke får. Enkelt og greit.

Alkoholholdig drikk er for voksne. Det vet ungene. Men jeg ser ikke noen større grunn til at jeg skulle ha en godsak for meg selv foran dem, enn at de skulle få lov å sukte sine venner.

Våre barn er dessuten av det kaliberet som ville blitt veldig nysgjerrige om vi ofte drakk noe de ikke fikk smake. Slik sett funker det best å ikke drikke det foran dem.

Skal barna respektere mitt steinharde krav om enten dele eller ikke friste, bør jeg gå foran med et godt eksempel i mine barns øyne.

Kommer besteforeldre på besøk får de som våre gjester hive innpå med ting barna ikke får. Men jeg velger altså i mitt eget hjem å ikke sette på bordet noe som ikke alle har lov å forsyne seg av. Det koster mye mindre enn den positive effekten.

mvh

At jevnaldrende skal dele seg imellom er en ting, men det hadde vært litt urimelig om minstemor på 7 kom hjem med en godtepose og jeg hadde forlangt at hun skulle dele den med meg eller sine tenårings-søsken. Er altså ikke helt enig med deg at man skal dele for enhver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

At jevnaldrende skal dele seg imellom er en ting, men det hadde vært litt urimelig om minstemor på 7 kom hjem med en godtepose og jeg hadde forlangt at hun skulle dele den med meg eller sine tenårings-søsken. Er altså ikke helt enig med deg at man skal dele for enhver pris.

Jeg mener om hun kom hjem med en godtepose etter et bursdagsselskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg stusser på begrep som "et naturllig forhold til alkohol", og at dette betyr at man tar seg et glass eller to foran barna. For meg er det "naturlige" å ikke drikke foran barna. Mine barn nytes best uten noen promille.''

For meg betyr "et naturlig forhold til alkohol" at jeg ikke synes det er noen krise om vi drikker feks vin til maten selv om ungene er tilstede - men at vi selvsagt også kan kose oss i godt selskap uten en dråpe alkohol.

Jeg er vokst opp i et hjem hvor jeg ikke kan huske at det ble drukket alkohol i det hele tatt. Men jeg vet jo nå at foreldrene mine av og til tok noen glass vin til maten eller en kald pils på hytta. Det var bare så lite fokus på det at vi ikke merket noe til det.

Med begrepet "naturlig" har man insinuert at det er noe som er unaturlig og feil.

Der for blir jeg litt lei av å høre om folks "naturlige" forhold til alkohol, der de faktisk setter en norm for hva som er riktig eller feil.

Sier man at jeg er mest bekvem med, har man flyttet begrepet fra et monopol på det mest riktige til sitt eget subjektive valg. Det er vel derfor jeg steiler på bruken av begrepet "naturlig forhold til alkohol".

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...