Gå til innhold

Puls - hvor høy?


Orio

Anbefalte innlegg

Kan pulsen bli for høy under trening? Sånn at det kan være "skadelig" på en eller annen måte? Jeg tenker ikke på for høy til å få maksimalt utbytte av treningen el. Men noen ganger har jeg kjent, at når pulsen blir høy, over 150-160, kan jeg bli ganske svimmel og kvalm, og det kan begynne å flimre for øynene. Jeg kjenner jo at det ikke er særlig behagelig akkurat der og da, men kan det være skadelig på noe vis? Kan det for eksempel føre til slag hvis pulsen blir for høy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Speak

    7

  • Orio

    4

150-160 regnes ikke som høy puls under trening, men er du relativt uvant med denne pulsen - så er ubehagelighetene du føler normalt til tider. Jeg har aldri hørt noen få alvorlige skader av denne pulsen, da må det i utgangspunktet være noe annet galt. Toleransegrense for puls er variabel fra person til person, altså i hvilken puls man kan oppleve ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150-160 regnes ikke som høy puls under trening, men er du relativt uvant med denne pulsen - så er ubehagelighetene du føler normalt til tider. Jeg har aldri hørt noen få alvorlige skader av denne pulsen, da må det i utgangspunktet være noe annet galt. Toleransegrense for puls er variabel fra person til person, altså i hvilken puls man kan oppleve ubehag.

Ok. Takk for svar.

Jeg er egentlig ganske nybegynner på dette med trening, og er ganske usikker på hva som er "riktig". Eller, jeg har gitt opp jakten på det perfekte treningsnivået, prøver heller å holde meg et sted mellom faktisk å trene (bli svett og anpusten) og å overdrive helt.

Hvor bør pulsen ligge ved trening? Jeg har spurt om det før, og svaret har vært at det er individuelt, med forskjellige metoder for å regne det ut. Skulle gjerne hatt et tall å forholde meg til, men det har jeg jo ikke fått.

Er det vanlig at pulsen kan variere fra gang til gang, at jeg noen ganger kan synes det er helt greit med puls på 150, mens jeg andre ganger kan bli veldig svimmel og uvel av det? Og er det vanlig å "tåle" høyere puls på slutten av treningen enn på begynnelsen? Kan det være andre ting som gjør at jeg blir svimmel etc. Drikker for lite/for mye? For kort/lang tid siden jeg spiste? For hard trening i forhold til hva kroppen er vant til? Eller noe annet?

Du skjønner, nå har jeg endelig truffet på en som kan svare (håper jeg), og da tar alle spørsmålene overhånd.

;- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ok. Takk for svar.

Jeg er egentlig ganske nybegynner på dette med trening, og er ganske usikker på hva som er "riktig". Eller, jeg har gitt opp jakten på det perfekte treningsnivået, prøver heller å holde meg et sted mellom faktisk å trene (bli svett og anpusten) og å overdrive helt.

Hvor bør pulsen ligge ved trening? Jeg har spurt om det før, og svaret har vært at det er individuelt, med forskjellige metoder for å regne det ut. Skulle gjerne hatt et tall å forholde meg til, men det har jeg jo ikke fått.

Er det vanlig at pulsen kan variere fra gang til gang, at jeg noen ganger kan synes det er helt greit med puls på 150, mens jeg andre ganger kan bli veldig svimmel og uvel av det? Og er det vanlig å "tåle" høyere puls på slutten av treningen enn på begynnelsen? Kan det være andre ting som gjør at jeg blir svimmel etc. Drikker for lite/for mye? For kort/lang tid siden jeg spiste? For hard trening i forhold til hva kroppen er vant til? Eller noe annet?

Du skjønner, nå har jeg endelig truffet på en som kan svare (håper jeg), og da tar alle spørsmålene overhånd.

;- )

Jeg prøver meg på et svar til deg jeg også, selv om jeg slettes ikke er noen ekspert. :-)

Pulsen er, som du så riktig sier, en individuell indikator på din personlige form. Hvor pulsen skal ligge avhenger av hva du er ute etter med treningen din.

Skal du bli god til å løpe langt, så bør du de fleste øktene løpe lengre økter med lavere puls. Så lav puls at du kan snakke underveis, og ikke over 70 % av maxpuls. (Maxpuls finner du et ca-tall på om du tar 220 og trekker fra alderen din.) En og annen økt bør du også kjøre med kortere avstand, altså løpe kortere, men med høyere puls - ca 80-90 % av max. Og innimellom bør man kjøre enda kortere avstander, men med enda raskere fart, helst i intervaller (det mest "populære" nå for tiden er å kjøre beinhardt i 4 minutter, så med lav intensitet i 4 minutter, så beinhardt i 4 minutter osv. til man har gjort begge deler 4 ganger).

Hvis målet ditt er å ha god helse, så bør du trene med ca 50-70% av maxpuls.

Når du blir uvel av og til på en viss pulsgrense, så kan det tyde på at du ikke har spist og drukket riktig før trening/i løpet av dagen. Spreke Sundgot Borgen var på TV i ettermiddag og snakket akkurat om dette med mat og trening, og viktigheten av å spise mat som gir energi og oppbygging av musklatur.

Med mindre du er lavkarbomenneske, så er det smart å spise brød eller noe annet med karbohydrater inntil 2 timer før trening. Og noe med proteiner rett etterpå, f.eks. yoghurt og/eller banan. Og drikke godt med vann.

Ble dette forståelig, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg på et svar til deg jeg også, selv om jeg slettes ikke er noen ekspert. :-)

Pulsen er, som du så riktig sier, en individuell indikator på din personlige form. Hvor pulsen skal ligge avhenger av hva du er ute etter med treningen din.

Skal du bli god til å løpe langt, så bør du de fleste øktene løpe lengre økter med lavere puls. Så lav puls at du kan snakke underveis, og ikke over 70 % av maxpuls. (Maxpuls finner du et ca-tall på om du tar 220 og trekker fra alderen din.) En og annen økt bør du også kjøre med kortere avstand, altså løpe kortere, men med høyere puls - ca 80-90 % av max. Og innimellom bør man kjøre enda kortere avstander, men med enda raskere fart, helst i intervaller (det mest "populære" nå for tiden er å kjøre beinhardt i 4 minutter, så med lav intensitet i 4 minutter, så beinhardt i 4 minutter osv. til man har gjort begge deler 4 ganger).

Hvis målet ditt er å ha god helse, så bør du trene med ca 50-70% av maxpuls.

Når du blir uvel av og til på en viss pulsgrense, så kan det tyde på at du ikke har spist og drukket riktig før trening/i løpet av dagen. Spreke Sundgot Borgen var på TV i ettermiddag og snakket akkurat om dette med mat og trening, og viktigheten av å spise mat som gir energi og oppbygging av musklatur.

Med mindre du er lavkarbomenneske, så er det smart å spise brød eller noe annet med karbohydrater inntil 2 timer før trening. Og noe med proteiner rett etterpå, f.eks. yoghurt og/eller banan. Og drikke godt med vann.

Ble dette forståelig, tro?

Kan jeg spørre deg om noe: Hvis hensikten med løpingen er å forbrenne mest mulig kalorier på den tiden en løper, hvordan skal pulsen være da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Kan jeg spørre deg om noe: Hvis hensikten med løpingen er å forbrenne mest mulig kalorier på den tiden en løper, hvordan skal pulsen være da?

Forbrenningspulsen ligger best på 60-70 % av maxpuls, såvidt jeg har forstått. Kjører du på hardere, så forbrenner man litt mer, men man greier stort sett ikke drive på så lenge som på 60-70 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver meg på et svar til deg jeg også, selv om jeg slettes ikke er noen ekspert. :-)

Pulsen er, som du så riktig sier, en individuell indikator på din personlige form. Hvor pulsen skal ligge avhenger av hva du er ute etter med treningen din.

Skal du bli god til å løpe langt, så bør du de fleste øktene løpe lengre økter med lavere puls. Så lav puls at du kan snakke underveis, og ikke over 70 % av maxpuls. (Maxpuls finner du et ca-tall på om du tar 220 og trekker fra alderen din.) En og annen økt bør du også kjøre med kortere avstand, altså løpe kortere, men med høyere puls - ca 80-90 % av max. Og innimellom bør man kjøre enda kortere avstander, men med enda raskere fart, helst i intervaller (det mest "populære" nå for tiden er å kjøre beinhardt i 4 minutter, så med lav intensitet i 4 minutter, så beinhardt i 4 minutter osv. til man har gjort begge deler 4 ganger).

Hvis målet ditt er å ha god helse, så bør du trene med ca 50-70% av maxpuls.

Når du blir uvel av og til på en viss pulsgrense, så kan det tyde på at du ikke har spist og drukket riktig før trening/i løpet av dagen. Spreke Sundgot Borgen var på TV i ettermiddag og snakket akkurat om dette med mat og trening, og viktigheten av å spise mat som gir energi og oppbygging av musklatur.

Med mindre du er lavkarbomenneske, så er det smart å spise brød eller noe annet med karbohydrater inntil 2 timer før trening. Og noe med proteiner rett etterpå, f.eks. yoghurt og/eller banan. Og drikke godt med vann.

Ble dette forståelig, tro?

Meget forståelig. Tusen takk.

Etter en enkel hoderegning har jeg kommet til at 70% av makspuls for en på 30 er ca 135. Det er jo ikke så mye. Og hvis jeg målet "bare" er god helse, så holder det? Jeg trodde pulsen måtte være kjempehøy, helst nærmere 200.

Hvor lang tid bør jeg trene? Det jeg gjør nå er å trene kondisjon en halv time, starter rolig til pulsen kommer opp et sted mellom 130-140, da setter jeg opp tempoet og pulsen stiger til ca. 150, og holder det tempoet i to minutter (da er jeg rimelig sliten), så tar jeg det roligere, og prøver å få pulsen helt ned til 130 før en ny "runde" med høy puls i to minutter, da ca 160 og så en tredje gang nærmere 170 i puls. Men det er vanskelig å få ned pulsen mellom "spurtene", hadde i utgangspunktet tenkt å la den gå ned til 120, men det klarte jeg ikke, så det blir et sted mellom 130 og 140.

Er dette helt bak mål?

Burde jeg holdt på mer enn en halv time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningspulsen ligger best på 60-70 % av maxpuls, såvidt jeg har forstått. Kjører du på hardere, så forbrenner man litt mer, men man greier stort sett ikke drive på så lenge som på 60-70 %.

OK. Ikke så ofte jeg får løpt nå, når det er blitt så vått i skogen. Løper ikke på asfalt. Men jeg prøver litt innimellom. I dag gikk jeg så raskt jeg kunne i 30 minutter i kupert skogsterreng - aner ikke hvor høy puls jeg hadde, men det var en deilig tur.

Trener 2-3 ganger på et treningssenter, men det er veldig godt å få en løpetur innimellom, og da tenker jeg at jeg vil ha mest mulig effekt (dvs forbrenning) ut av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar.

Jeg er egentlig ganske nybegynner på dette med trening, og er ganske usikker på hva som er "riktig". Eller, jeg har gitt opp jakten på det perfekte treningsnivået, prøver heller å holde meg et sted mellom faktisk å trene (bli svett og anpusten) og å overdrive helt.

Hvor bør pulsen ligge ved trening? Jeg har spurt om det før, og svaret har vært at det er individuelt, med forskjellige metoder for å regne det ut. Skulle gjerne hatt et tall å forholde meg til, men det har jeg jo ikke fått.

Er det vanlig at pulsen kan variere fra gang til gang, at jeg noen ganger kan synes det er helt greit med puls på 150, mens jeg andre ganger kan bli veldig svimmel og uvel av det? Og er det vanlig å "tåle" høyere puls på slutten av treningen enn på begynnelsen? Kan det være andre ting som gjør at jeg blir svimmel etc. Drikker for lite/for mye? For kort/lang tid siden jeg spiste? For hard trening i forhold til hva kroppen er vant til? Eller noe annet?

Du skjønner, nå har jeg endelig truffet på en som kan svare (håper jeg), og da tar alle spørsmålene overhånd.

;- )

"Jeg er egentlig ganske nybegynner på dette med trening, og er ganske usikker på hva som er "riktig". Eller, jeg har gitt opp jakten på det perfekte treningsnivået, prøver heller å holde meg et sted mellom faktisk å trene (bli svett og anpusten) og å overdrive helt."

Dette er det viktigste av alt, vær ikke så opptatt av riktig. For det som er riktig for deg er ikke nødvendigvis riktig for deg. Bli svett og andpusten er effektiv trening, etter en stund vil ikke samme trening gi samme effekt. Dette merker du, ting går lettere. Da er det hardere skyts som må til for å gi effekt. Men all trening/aktivitet er bra for deg uansett pulssone. Men nå er det morsomt å følge litt meg på kroppen da og jeg bruker pulsklokke for å se hvor jeg ligger. Ikke for å vite at jeg har effekt av treningen, det har jeg uansett. Men fordi jeg synes den er en motivasjonsfaktor for meg.

"Hvor bør pulsen ligge ved trening? Jeg har spurt om det før, og svaret har vært at det er individuelt, med forskjellige metoder for å regne det ut. Skulle gjerne hatt et tall å forholde meg til, men det har jeg jo ikke fått."

Dette avhenger av hva du ønsker å oppnå og hvor raskt du vil dit. Men er du ny i gamet er rådet at du jobber sakte mot målet. Kroppen sier i fra når den er klar for neste trinn. Jeg vil anta at du blir svett og andpusten i pulsintervall mellom 140-150, jo lengre du klarer å holde deg i den sonen du svetter og er andpusten jo bedre er det og fremgangen kommer. Du kan evnt legge inn noen sluttspurter i treningen din hvor du presser pulsen mot max, som kan være veldig individuelt. Men du kjenner det, melkesyra kommer du får ikke nok luft og lufta går ut av ballongen (det vil si du går tom relativt raskt).

"Er det vanlig at pulsen kan variere fra gang til gang, at jeg noen ganger kan synes det er helt greit med puls på 150, mens jeg andre ganger kan bli veldig svimmel og uvel av det? Og er det vanlig å "tåle" høyere puls på slutten av treningen enn på begynnelsen? Kan det være andre ting som gjør at jeg blir svimmel etc. Drikker for lite/for mye? For kort/lang tid siden jeg spiste? For hard trening i forhold til hva kroppen er vant til? Eller noe annet?"

Ja det er svært vanlig at pulsen varierer. Noen ganger er puls på 150 helt okei og andre ganger kjennes det ut som om man skal stryke med i samme intervall (særlig hvis man akkurat har startet med trening eller holdt på en kort stund). Det er også vanlig at man tåler høyere puls mot slutten av en økt eller det føles slik. Man sliter ikke på samme måte i en høyere pulssone. Man blir "varm" og systemet jobber som det skal.

Et eksempel er en gåtur jeg tar (rask gang). Den første bakken er alltid et lite h' selv om pulsen "bare" er rundt 130 på toppen. Men den møter meg etter bare 2 min gange. Jeg er ikke varm. Melkesyra kommer og jeg peser. På slutten av turen har jeg en bakke som gir 150 i puls (dobbelt så lang og brattere) den går jeg uten annen følelse enn at jeg svetter.

Oppvarming er derfor viktig. Spis litt karbo før trening, en halv banan en halvtime/time før og litt drikke (fortrinnsvis vann). Drikk gjerne under trening også, hvis du svetter mye. Og fyll på med litt karbo rett etter trening.

"Du skjønner, nå har jeg endelig truffet på en som kan svare (håper jeg), og da tar alle spørsmålene overhånd. "

Jeg svarer så godt jeg kan jeg :) Bare hyggelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Meget forståelig. Tusen takk.

Etter en enkel hoderegning har jeg kommet til at 70% av makspuls for en på 30 er ca 135. Det er jo ikke så mye. Og hvis jeg målet "bare" er god helse, så holder det? Jeg trodde pulsen måtte være kjempehøy, helst nærmere 200.

Hvor lang tid bør jeg trene? Det jeg gjør nå er å trene kondisjon en halv time, starter rolig til pulsen kommer opp et sted mellom 130-140, da setter jeg opp tempoet og pulsen stiger til ca. 150, og holder det tempoet i to minutter (da er jeg rimelig sliten), så tar jeg det roligere, og prøver å få pulsen helt ned til 130 før en ny "runde" med høy puls i to minutter, da ca 160 og så en tredje gang nærmere 170 i puls. Men det er vanskelig å få ned pulsen mellom "spurtene", hadde i utgangspunktet tenkt å la den gå ned til 120, men det klarte jeg ikke, så det blir et sted mellom 130 og 140.

Er dette helt bak mål?

Burde jeg holdt på mer enn en halv time?

Du gjør dette veldig bra, såvidt jeg kan skjønne, og hvis jeg var deg ville jeg tatt noen økter uten intervall også. Som en avveksling.

Hvor lenge man bør holde på? Tja, tidligere ble det sagt at man måtte drive på minst 45-60 minutter for å få noen effekt. Nå sier man at 30 minutter daglig - i gjennomsnitt - gir stor helsegevinst. Det betyr f.eks. 1 time trening hver 2. dag, eller 1,5 time trening hver 3. dag. Med "trening" innbefattes alt som gjør en litt anpusten, ikke bare jogging/sykling altså.

Personlig trener jeg kondisrelatert i 30-35 minutter når jeg jogger (3 dager i uka) og 60 minutter når jeg sykler (2-3 dager i uka). I tillegg gjør jeg styrkeøvelser 3-4 dager i uka. Det har i alle fall gitt meg en kjempeopptur på kondisjon, stryrke og utholdenhet. Så det er ikke sånn kjempemye som skal til for å få et bedre helseperspektiv.

Kjempeflink er du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

OK. Ikke så ofte jeg får løpt nå, når det er blitt så vått i skogen. Løper ikke på asfalt. Men jeg prøver litt innimellom. I dag gikk jeg så raskt jeg kunne i 30 minutter i kupert skogsterreng - aner ikke hvor høy puls jeg hadde, men det var en deilig tur.

Trener 2-3 ganger på et treningssenter, men det er veldig godt å få en løpetur innimellom, og da tenker jeg at jeg vil ha mest mulig effekt (dvs forbrenning) ut av turen.

Vet du, hadde du trent med pulsklokke ville du blitt overrasket over hvor mye du hadde forbrent på den gåturen din kontra joggetur i samme løype!

Nåja, du behøver jo ikke å ha blitt overrasket, da, men jeg brukte for første gang pulsklokka mi i helga på skogstur med ungene. Vi gikk _ikke_ fort, jeg var knapt nok tungpustet underveis, vi hadde gode pauser og var riktignok ute i noen timer, og til sammen forbrente jeg over 300 kalorier. Det er litt mindre enn jeg gjør når jeg jogger i 30 minutter på tredemølle med tildels god puls - på program med oppoverbakker. Det var en overraskelse for meg, altså.

Forskjellen i effekt (i forhold til forbrenning) mellom å _gå_ en distanse og å løpe samme distanse, er veldig liten. Det kan jo være noe å ta med seg! :-)

(Løping på vått underlag: Kjøp Merrell sko - helt supre selv om det er sleipt og bløtt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør dette veldig bra, såvidt jeg kan skjønne, og hvis jeg var deg ville jeg tatt noen økter uten intervall også. Som en avveksling.

Hvor lenge man bør holde på? Tja, tidligere ble det sagt at man måtte drive på minst 45-60 minutter for å få noen effekt. Nå sier man at 30 minutter daglig - i gjennomsnitt - gir stor helsegevinst. Det betyr f.eks. 1 time trening hver 2. dag, eller 1,5 time trening hver 3. dag. Med "trening" innbefattes alt som gjør en litt anpusten, ikke bare jogging/sykling altså.

Personlig trener jeg kondisrelatert i 30-35 minutter når jeg jogger (3 dager i uka) og 60 minutter når jeg sykler (2-3 dager i uka). I tillegg gjør jeg styrkeøvelser 3-4 dager i uka. Det har i alle fall gitt meg en kjempeopptur på kondisjon, stryrke og utholdenhet. Så det er ikke sånn kjempemye som skal til for å få et bedre helseperspektiv.

Kjempeflink er du!

Jeg gjør litt begge deler, noen ganger med intervall (når jeg føler at jeg trenger å ta meg ut skikkelig), andre ganger uten. Planen er å øke tiden, men når jeg startet nærmest på null tar det tid å få såpass utholdenhet at jeg klarer å holde på en stund. Målet nå er 45 min. kondisjon. Men jeg har merket at det tar lenger tid før jeg blir svett og anpusten. Og i starten holdt jeg bare på i 10 min, så det går fremover.

;- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Du klarer neppe å trene på deg slag :-)

Men det at det kan være veldig ubehagelig i starten med høy puls er ikke uvanlig. Det er blant annet fordi lunger, blodårer og hjertemuskel ikke er så sterkt enda som det snart kommer til å bli.

Jeg vil skrive litt angående intensitet og pulsverdier til deg - men det blir mest av interesse siden jeg ser at du gjør det helt riktig - du trener så du er anpusten og svett. Det er helt perfekt og det er en måleenhet som blir med deg oppover også siden du etterhvert orker mer før du blir anpusten og svett.

Makspuls er i teorien 220 minus alderen din. MEN... Dette er kun i teorien. For å finne en makspuls du kan bruke til å beregne intensitet ut fra er du nødt til å måle den ellers blir det altfor store feilmarginer.

Jeg skal bruke meg selv som eksempel: Jeg er 37 år og skal da ha makspuls i teorien på 183. Skal jeg trene på rundt 70% av dette så blir jeg liggende på 128.

For meg så er ikke 128 nok til noe som helst. Trener jeg på dette nivået så er jeg ikke anpusten og jeg blir ikke svett - altså får jeg ikke noe særlig utbytte.

Forklaringen er jo enkel - da jeg målte makspulsen min, viste det seg at den lå på 217. Dermed er riktig nivå for meg ca 151.

Med en snittpuls på 151 er jeg anpusten og svett. Som regel ligger jeg en del høyere - rundt 160 i snitt på en times trening til vanlig og opp mot 170 hvis jeg tar en hard time. Men jeg er fornøyd med treningen på 150 også hvis jeg var litt sløv den dagen.

Altså ser du at den teoretiske makspulsen ikke vil gi rette tallet i mitt tilfelle og ville ha gjort at jeg ikke tok i på langt nær nok hvis jeg la meg på det nivået.

Når dette er sagt så er det da slik at det blir mer unøyaktig for meg enn for mange andre siden jeg da har veldig høy makspuls. Men målingen på svett og anpusten funker fint for de fleste :-)

Ser at du lurte på om du måtte opp mot 200 i puls på trening - det er for høyt for de aller, aller fleste av oss ja.

Jeg synes pulsnivået du har lagt deg på nå høres mer enn høyt nok ut - og for høyt hvis du blir uvel - det skal du ikke bli. Bruk heller en måned lenger på å komme i toppform og ha det fint på veien dit :-)

Og helt til slutt: Hvis du trener og blir kvalm og svimmel fordi du har tatt i for hardt så slipper det taket lettere og fortere hvis du senker tempoet bare enn hvis du stopper - men det visste du kanskje? Jeg kan bli sånn hvis jeg bare går rett av sykkelen med høy puls - jeg må alltid trappe ned et par minutter minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du klarer neppe å trene på deg slag :-)

Men det at det kan være veldig ubehagelig i starten med høy puls er ikke uvanlig. Det er blant annet fordi lunger, blodårer og hjertemuskel ikke er så sterkt enda som det snart kommer til å bli.

Jeg vil skrive litt angående intensitet og pulsverdier til deg - men det blir mest av interesse siden jeg ser at du gjør det helt riktig - du trener så du er anpusten og svett. Det er helt perfekt og det er en måleenhet som blir med deg oppover også siden du etterhvert orker mer før du blir anpusten og svett.

Makspuls er i teorien 220 minus alderen din. MEN... Dette er kun i teorien. For å finne en makspuls du kan bruke til å beregne intensitet ut fra er du nødt til å måle den ellers blir det altfor store feilmarginer.

Jeg skal bruke meg selv som eksempel: Jeg er 37 år og skal da ha makspuls i teorien på 183. Skal jeg trene på rundt 70% av dette så blir jeg liggende på 128.

For meg så er ikke 128 nok til noe som helst. Trener jeg på dette nivået så er jeg ikke anpusten og jeg blir ikke svett - altså får jeg ikke noe særlig utbytte.

Forklaringen er jo enkel - da jeg målte makspulsen min, viste det seg at den lå på 217. Dermed er riktig nivå for meg ca 151.

Med en snittpuls på 151 er jeg anpusten og svett. Som regel ligger jeg en del høyere - rundt 160 i snitt på en times trening til vanlig og opp mot 170 hvis jeg tar en hard time. Men jeg er fornøyd med treningen på 150 også hvis jeg var litt sløv den dagen.

Altså ser du at den teoretiske makspulsen ikke vil gi rette tallet i mitt tilfelle og ville ha gjort at jeg ikke tok i på langt nær nok hvis jeg la meg på det nivået.

Når dette er sagt så er det da slik at det blir mer unøyaktig for meg enn for mange andre siden jeg da har veldig høy makspuls. Men målingen på svett og anpusten funker fint for de fleste :-)

Ser at du lurte på om du måtte opp mot 200 i puls på trening - det er for høyt for de aller, aller fleste av oss ja.

Jeg synes pulsnivået du har lagt deg på nå høres mer enn høyt nok ut - og for høyt hvis du blir uvel - det skal du ikke bli. Bruk heller en måned lenger på å komme i toppform og ha det fint på veien dit :-)

Og helt til slutt: Hvis du trener og blir kvalm og svimmel fordi du har tatt i for hardt så slipper det taket lettere og fortere hvis du senker tempoet bare enn hvis du stopper - men det visste du kanskje? Jeg kan bli sånn hvis jeg bare går rett av sykkelen med høy puls - jeg må alltid trappe ned et par minutter minimum.

Bare stusser litt...

Du nevner at du skal terene på 70% av makspuls. Dette er da veldig lavt?

Vi har pulsspinn på treninga. Der for vi ofte lov til å senke pulsen til 70% i "pausene. Treningen skal i hovedsak ligge på 82-87%. Det er stor forskjell det!!!

De fleste mennesker har melkesyreterskelen på 87-92 %. Dvs. at dersom du ligger over dette så vil kroppen produsere mer melkesyre enn den klarer å kvitte seg med = du blir veldig stiv og klarer ikke å holde dette tempoet over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Bare stusser litt...

Du nevner at du skal terene på 70% av makspuls. Dette er da veldig lavt?

Vi har pulsspinn på treninga. Der for vi ofte lov til å senke pulsen til 70% i "pausene. Treningen skal i hovedsak ligge på 82-87%. Det er stor forskjell det!!!

De fleste mennesker har melkesyreterskelen på 87-92 %. Dvs. at dersom du ligger over dette så vil kroppen produsere mer melkesyre enn den klarer å kvitte seg med = du blir veldig stiv og klarer ikke å holde dette tempoet over lengre tid.

Dette er snittpulsen - inklusive oppvarming, nedtrapping og pauser.

Opp mot 90% av maks i korte perioder er bra, men det er ikke vanlig å ligge der i snitt nei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningspulsen ligger best på 60-70 % av maxpuls, såvidt jeg har forstått. Kjører du på hardere, så forbrenner man litt mer, men man greier stort sett ikke drive på så lenge som på 60-70 %.

Tja, 60-70% kan du jo ligge på i evigheter. De fleste trener jo ikke mange timers lange økter.

Så jo høyere puls, jo høyere forbrenning.

Så det beste du kan gjøre er å ligge på den pulsen du klarer å holde i den perioden du skal trene. Denne pulsen er selvsagt lavere om du skal trene i 2 timer enn om du skal trene i 30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Tja, 60-70% kan du jo ligge på i evigheter. De fleste trener jo ikke mange timers lange økter.

Så jo høyere puls, jo høyere forbrenning.

Så det beste du kan gjøre er å ligge på den pulsen du klarer å holde i den perioden du skal trene. Denne pulsen er selvsagt lavere om du skal trene i 2 timer enn om du skal trene i 30 minutter.

''Tja, 60-70% kan du jo ligge på i evigheter. ''

Du synes ikke at du i det minste skulle moderere til å si at du selv kan ligge på 60-70% av makspuls i evigheter uten å uttale hva ViViola kan da? *s*

Det er faktisk vanlig å ligge på rundt 70% med korte drag på opp mot 90%. Jeg sykler sammen med en del av Trh-Oslo laget til Rye og de ligger ikke over 80% i snitt de heller.

Men det er viktig å ha riktig makspuls da.

Skulle jeg gått ut fra utregnet makspuls så ville jeg jo kunne si at jeg ligger faktisk akkurat på dine 82% slik jeg trener :-)

Kanskje det er det som er forskjellen rett og slett? Jeg vet at de computerne jeg har sett på som regel beregner for lav makspuls, og da blir jo prosenten høyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er snittpulsen - inklusive oppvarming, nedtrapping og pauser.

Opp mot 90% av maks i korte perioder er bra, men det er ikke vanlig å ligge der i snitt nei :-)

Vi er langt over 70% i snitt. Starter på 65 og trapper opp til 75 i løpet av de første minuttene. Har også noen få minutter nedtrapping på slutten. Mellom dette (Ca. 80 minutter) ligger vi i hovedsak i 82-87. Noen kortere "pauser" ned mot 70% og noen topper høyere enn 87%.

Jeg stoler også på at denne treneren gjør dette riktig ettersom han er syklist selv + lærer på idrettshøyskolen. Så han har både utdanning og erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Vi er langt over 70% i snitt. Starter på 65 og trapper opp til 75 i løpet av de første minuttene. Har også noen få minutter nedtrapping på slutten. Mellom dette (Ca. 80 minutter) ligger vi i hovedsak i 82-87. Noen kortere "pauser" ned mot 70% og noen topper høyere enn 87%.

Jeg stoler også på at denne treneren gjør dette riktig ettersom han er syklist selv + lærer på idrettshøyskolen. Så han har både utdanning og erfaring.

Hvor fant du makspulsen din da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du makspulsen din da?

Har tatt makspulstest, så denne er nok ganske riktig.

I noen av spinningtimene så har alle pulsbelte på seg, og alle kan se pulsen til alle på storskjerm. (Selv om vi ikke vet om alle har lagt inn korrekt makspuls)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...