Gå til innhold

Tenner


Gjest FridaF

Anbefalte innlegg

Ja, så runder jeg årsdagen for når jeg pusset tennene sist. Tannlegen min skjønner ikke hvorfor jeg har så mange hull, jeg tør ikke fortelle. Alt det hvite skummet når jeg pusser... Jeg klarer det ikke. Jeg har prøvd å pusse uten tannkrem, men et fremmedlegme i munnen klarer jeg ikke.

Sånn er det å ha senskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest huldrine

Kjenner til dette, du brekker deg ikke sant? Jeg greier tannbørste, men ikke tannlege, har ikke vært der på 4 år.

Ta tannpussen gradvis, litt etter litt, uten tannkrem. Det verste som kan skje er at du spyr og det er jo ikke farlig. Minner er det det er...minner, de er heller ikke farlige, det du opplevde skjer ikke i dag.

Vet det er vanskelig dette, tror hver og en må finne sin egen "oppsrift" for å takle ting. Håper du får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alltid en bok når jeg pusser tennene. Dette har hjulpet meg i mange år. Da vi pusset opp badet nylig, passet jeg på å få lagt inn godt leselys ved vasken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juppers

Bare en ide....hvis du fikser å gå til tannlegen, kan du ihvertfall, kanskje, hvis du klarer....bestille time litt ofte, og at denne kan pusse tennene, sånn som de innimellom gjør når man er der. Få til en slags avtale, sånn at tennene dinne ikke råtner helt. Så ville jeg kommet meg til en terapeut elns som kan hjelpe deg med dette problemet. Jobbe helt konkret med akkurat dette en stund. Desverre er det nok eksponering som må til, men det kan skje sammen med samtale osv, slik at du overkommer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Noen tannråd

Jeg håper du får hjelp for dette...

imens bør du være flink å skylle tennene med fluorskyllevann, kanskje både morgen og kveld siden du ikke pusser tennene.

Ser de selger noe som heter Plaque off som skal fjerne plakk, men vet ikke om du skal pusse dette på eller tygge det?

Tåler du å være hos tannlegen? I så fall kan han få vekk plakk og ha på beskyttende fluorlakk, du bør gå et par ganger i året til tannlege...

Så får du være flink å ikke drikke for mye brus og juice og ikke for mye godteri,

og tygg sukkerfri tyggis mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg forstår godt hvordan du har. Selv klarer jeg ikke å ha tannbørsten i munn. Så jeg har mange hull. Tannlegen min sier jeg er i ferd med å miste tennene mine, og jeg tørr ikke å fortelle at jeg brekker meg av tannbørsten i munn.

Tar fluorskylling hver dag, det hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...