Gå til innhold

Er vi ikke bra nok?


Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jeg vil at familien skal ønske å ha kontakt med babyen!

Og hva mener du med at babystadiet er tilbakelagt? Hun er 9 mnd... Men det spiller jo ingen rolle om hun er baby eller småbarn i dine eller mine øyne forsåvidt.

Det er kanskje du som ødelegger litt av stasen med det yngste barnebarnet, da. De slipper jo ikke til!

Da er det hyggeligere med en 11-åring, som de føler seg knyttet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 272
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Anonym 82

    69

  • morsan

    49

  • PieLill

    48

  • mariaflyfly

    12

Mest aktive i denne tråden

Ok, da misforsto jeg deg. Men du ser kanskje poenget mitt likevel? ;)

Jeg synes forresten det er leit at du føler at samboeren din ikke ser på dere som en familie uten datra hans. Dette må dere snakke sammen om!

Ja, jeg ser poenget ditt:-) Jeg er kontrollfreak! Men dette har lite med det å gjøre faktisk... Jeg ringte også svigermor for å høre om vi kunne ta oss en tur en av dagene før jul, slik at hun fikk si god jul til minsta også, men da måtte hun høre hva X skulle først! Det er dette jeg synes er litt sårt.

Jeg har snakket med samboeren min om det! Og han har jobbet med det, det merker jeg:-) Så på den fronten tror jeg på at det kommer til å gå seg til over tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes forresten det er leit at du føler at samboeren din ikke ser på dere som en familie uten datra hans. Dette må dere snakke sammen om!''

Hadde du sett på deg, guttungen og kjæresten som hele familien om jentungen var hos pappan? Det hadde ikke vært helt komplett?

men man kunne gått en tur i skogen likevel! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ham er det ikke en fullstendig familie når det ene barnet hans ikke er der. Jeg fatter ikke at du ikke skjønner det! Det vil si det samme som at du og samboeren er en fullstendig familie om babyen er hos noen andre en stund.

Hvis babyen bodde noe annet sted, og bare var her annenhver helg, så hadde vi vært en fullstendig familie også når hun ikke var her ja... Og vi kunne absolutt gått en tur i skogen de dagene hun ikke var her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis babyen bodde noe annet sted, og bare var her annenhver helg, så hadde vi vært en fullstendig familie også når hun ikke var her ja... Og vi kunne absolutt gått en tur i skogen de dagene hun ikke var her også!

''Hvis babyen bodde noe annet sted, og bare var her annenhver helg, så hadde vi vært en fullstendig familie også når hun ikke var her ja...''

Jeg er ikke så sikker på om du hadde sagt det om så var tilfelle gitt...

''Og vi kunne absolutt gått en tur i skogen de dagene hun ikke var her også!''

Der er jeg hjertens enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1229163829' post='4038180]

Det er kanskje du som ødelegger litt av stasen med det yngste barnebarnet, da. De slipper jo ikke til!

Da er det hyggeligere med en 11-åring, som de føler seg knyttet til.

Ja det er jo naturlig! At de har mer kontakt med henne, og finner på ting aleine med henne oftere enn de ser babyen. Som sagt så ønsker jeg ikke at det skal gjøres likt, jeg ønsker bare at babyen skal være bra nok uten X også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser poenget ditt:-) Jeg er kontrollfreak! Men dette har lite med det å gjøre faktisk... Jeg ringte også svigermor for å høre om vi kunne ta oss en tur en av dagene før jul, slik at hun fikk si god jul til minsta også, men da måtte hun høre hva X skulle først! Det er dette jeg synes er litt sårt.

Jeg har snakket med samboeren min om det! Og han har jobbet med det, det merker jeg:-) Så på den fronten tror jeg på at det kommer til å gå seg til over tid...

''slik at hun fikk si god jul til minsta også,''

Hvordan er det egentlig farmor får sagt god jul og hilst på babyen på andre måter? Er det ved at du tropper opp til "framsyning" der svigermor aller nådigst får holde babyen litt, mens du hele tiden følger med med haukeblikk og "korrigerer" alt fra holdeteknikker til hvordan man dikker? ;-)

Det er ikke særlig stas hvis man hele tiden føler seg satt under en kontrollfreakete overkikkador som skal passe på og godkjenne alt som skjer...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1229163829' post='4038180]

Det er kanskje du som ødelegger litt av stasen med det yngste barnebarnet, da. De slipper jo ikke til!

Da er det hyggeligere med en 11-åring, som de føler seg knyttet til.

Forresten så trenger ikke svigermor å tilfredsstille meg, hun trenger bare å se på det yngste barnebarnet sitt som verdt å treffe selv om det eldste ikke er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fullt så Kofi Annan i dag, gitt! ;-)

Men rene ord for penga, og du setter opp en del spørsmål som vil vel alle burde tenke over til tider når det gjelder forholdet til svigermor! :-)

*s*

Vær romslig, og senk kravene. Da blir livet bedre! :-)

Jeg har gjort mine feil i forhold til svigermor, fordi vi er veldig ulike på visse ting. "But but, it's not only only", for å sitere Petter Solberg *hehe*

De der Kofi Annan-greiene var bare en liten forsmak i min diplomatiske utvikling. Har ikke konvertert til diplomatiet ennå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med at farmoren tar mest hensyn til 11-åringen når hun skal planlegge grøtfest synes jeg er naturlig, da dette naturlig nok betyr enormt mye mer for en 11-åring enn for en baby.

Og dessuten: selv om samboeren din jobber natta og sover utpå dagen - hvorfor kan ikke du og babyen dra til svigermor, da? det er jo egentlig bare samboeren din som ikke kan delta på denne frokosten.

Og så kan jeg ikke dy meg for å kommentere at du får dette til å høres negativt ut *knegg*. ''Så det blir altså ingen tur til svigermor på oss...''

Det at svigermor får bedre kontakt med et større barn som hun har "lettere tilgang til" er heller ikke så rart. Også min egen mor har vært klar på det at hun må få ha barnebarna litt alene uten moren tilstede for å kunne knytte seg mer til dem. Jeg tror det er ganske naturlig.

Samtidig er det ofte naturlig for mødre med små babyer å ville være sammen med babyen så mye som mulig. Det at du ikke har hatt barnevakt ennå er ikke så uvanlig, og dersom du ikke føler deg komfortabel med det, så er det greit å vente. Men vær klar over at alt du velger - uansett hvor naturlig det er for deg - vil kunne ha konsekvenser som du må ta med på kjøpet.

''Men jeg har sagt til svigermor at hun er hjertlig velkommen hit, og hun må bare si ifra hvis hun avspaserer en dag, så tar vi oss en tur.''

Jeg vet ikke hvordan dette ytres, men jeg kan jo skjønne at svigermor kan føle seg litt 'avspist' ettersom det bare er hun som må jenke seg og innrette seg for å få kontakt med barnebarnet. Dersom man vil at barna skal få god kontalkt med besteforeldrene, må man som oftest legge forholdene litt til rette for det selv også.

''Er det bare slik det _må_ føles når en har dine og våre? Eller er jeg oversensitiv?''

Dette "farmor-problemet" kan umulig være knyttet til dine-mine-våre-barn-problematikken. Hun er jo farmor for begge to. Det er mer en problematikk knyttet til store kontra små barnebarn, og svigerdøtre kontra svigermødre.

Når det gjelder samboeren din, synes jeg det er trist at du føler at han oppfører seg som om dere ikke er en fullstendoig familie med bare dere og babyen! Dette bør du virkelig ta opp med han og få sagt klart i fra hva du mener og føler.

Men pass på at dette ikke kommer fram som en "konflikt" opp mot hans førstefødte, for poenget er jo hvordan han behandler deg og babyen når det store barnet ikke er der.

At svigermor har mer og nærere kontakt med 11åringen synes også jeg er helt naturlig! Og som sagt så er ikke målet at de skal få "like mye". Målet er bare at babyen også skal være bra nok til å treffe selv om ikke X er tilstede.

Nei, jeg er ikke veldig flink til å "låne bort" babyen, men jeg har også ringt svigermor og spurt om ikke vi kan ta oss en tur nå før jul - hun kan bestemme dag! Bare så hun fikk se babyen også før jul. Men da fikk jeg til svar at hun måtte høre hva X skulle de dagene først...

Samboeren og jeg har pratet om dette flere ganger, og han jobber virkelig med saken! At han ønsker å finne på morsomme ting når eldstedatteren er her, er absolutt forståelig, men jeg fikk ham for eksempel til å se at det gikk an å dra på julegateåpning selv om ikke X var her den dagen:-) Så det kommer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så trenger ikke svigermor å tilfredsstille meg, hun trenger bare å se på det yngste barnebarnet sitt som verdt å treffe selv om det eldste ikke er der...

Du har en glitrende mulighet til å la farmor bli enda mer knyttet til datteren din! Hva om du ringer henne og spør om du kan overlate minsta der en times tid en dag, slik at du kan gjøre et ærend? Svigermor har tross alt tatt seg av både mannen din go sikkert også 11-åringen da hun var baby, så hvorfor skulle du ikke stole på at hun klarer barnepasset? Og ettersom hun jo er i jobb (ref kommentaren om avspassering) er hun vel neppe så skjelven og senil at hun ikke kan passe en såpass stor baby en times tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1229164196' post='4038195]

*s*

Vær romslig, og senk kravene. Da blir livet bedre! :-)

Jeg har gjort mine feil i forhold til svigermor, fordi vi er veldig ulike på visse ting. "But but, it's not only only", for å sitere Petter Solberg *hehe*

De der Kofi Annan-greiene var bare en liten forsmak i min diplomatiske utvikling. Har ikke konvertert til diplomatiet ennå ;-)

''Vær romslig, og senk kravene. Da blir livet bedre! :-)''

Enig. Ikke alltid like lett å leve etter, men jeg gjør så godt jeg kan:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten så trenger ikke svigermor å tilfredsstille meg, hun trenger bare å se på det yngste barnebarnet sitt som verdt å treffe selv om det eldste ikke er der...

Du svarte ikke på spørsmålene jeg stilte i første innlegg, så jeg har problemer med å diskutere dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''slik at hun fikk si god jul til minsta også,''

Hvordan er det egentlig farmor får sagt god jul og hilst på babyen på andre måter? Er det ved at du tropper opp til "framsyning" der svigermor aller nådigst får holde babyen litt, mens du hele tiden følger med med haukeblikk og "korrigerer" alt fra holdeteknikker til hvordan man dikker? ;-)

Det er ikke særlig stas hvis man hele tiden føler seg satt under en kontrollfreakete overkikkador som skal passe på og godkjenne alt som skjer...;-)

Hmm, hæ? Har jeg gitt uttrykk for det?

Jeg har ikke hatt barnevakt til henne nei, men svigermor er stort sett den som styrer med henne når vi er der. Hun skifter bleier, kler av og på, leker og styrer! Hun er veldig flink med barn, og babyen reagerer positivt på henne, så jeg bekymrer meg ikke slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At svigermor har mer og nærere kontakt med 11åringen synes også jeg er helt naturlig! Og som sagt så er ikke målet at de skal få "like mye". Målet er bare at babyen også skal være bra nok til å treffe selv om ikke X er tilstede.

Nei, jeg er ikke veldig flink til å "låne bort" babyen, men jeg har også ringt svigermor og spurt om ikke vi kan ta oss en tur nå før jul - hun kan bestemme dag! Bare så hun fikk se babyen også før jul. Men da fikk jeg til svar at hun måtte høre hva X skulle de dagene først...

Samboeren og jeg har pratet om dette flere ganger, og han jobber virkelig med saken! At han ønsker å finne på morsomme ting når eldstedatteren er her, er absolutt forståelig, men jeg fikk ham for eksempel til å se at det gikk an å dra på julegateåpning selv om ikke X var her den dagen:-) Så det kommer seg!

''spurt om ikke vi kan ta oss en tur nå før jul ''

Kanskje det er nettopp dette som er problemet - at svigermor bare må bli med som et aksessorium. Kanskje hun føler at det da blir bedre med 11-åringen på slep også, så har du og svigermor "hver deres unge"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en glitrende mulighet til å la farmor bli enda mer knyttet til datteren din! Hva om du ringer henne og spør om du kan overlate minsta der en times tid en dag, slik at du kan gjøre et ærend? Svigermor har tross alt tatt seg av både mannen din go sikkert også 11-åringen da hun var baby, så hvorfor skulle du ikke stole på at hun klarer barnepasset? Og ettersom hun jo er i jobb (ref kommentaren om avspassering) er hun vel neppe så skjelven og senil at hun ikke kan passe en såpass stor baby en times tid.

He he, det er mange der ute som garantert hadde vært skikket til å passe babyen! Det betyr ikke at fru førstegangsmamma er klar for å løsrive seg... Jeg har full tillit til svigermor på det området:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hæ? Har jeg gitt uttrykk for det?

Jeg har ikke hatt barnevakt til henne nei, men svigermor er stort sett den som styrer med henne når vi er der. Hun skifter bleier, kler av og på, leker og styrer! Hun er veldig flink med barn, og babyen reagerer positivt på henne, så jeg bekymrer meg ikke slik...

''Hmm, hæ? Har jeg gitt uttrykk for det?''

Nei, ikke direkte, jeg bare spør, ettersom det jo kommer frem at du motvillig lar henne slippe til på en del områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis babyen bodde noe annet sted, og bare var her annenhver helg, så hadde vi vært en fullstendig familie også når hun ikke var her ja...''

Jeg er ikke så sikker på om du hadde sagt det om så var tilfelle gitt...

''Og vi kunne absolutt gått en tur i skogen de dagene hun ikke var her også!''

Der er jeg hjertens enig med deg!

Ok, det har jeg vel ikke noe grunnlag for å argumentere mer for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At svigermor har mer og nærere kontakt med 11åringen synes også jeg er helt naturlig! Og som sagt så er ikke målet at de skal få "like mye". Målet er bare at babyen også skal være bra nok til å treffe selv om ikke X er tilstede.

Nei, jeg er ikke veldig flink til å "låne bort" babyen, men jeg har også ringt svigermor og spurt om ikke vi kan ta oss en tur nå før jul - hun kan bestemme dag! Bare så hun fikk se babyen også før jul. Men da fikk jeg til svar at hun måtte høre hva X skulle de dagene først...

Samboeren og jeg har pratet om dette flere ganger, og han jobber virkelig med saken! At han ønsker å finne på morsomme ting når eldstedatteren er her, er absolutt forståelig, men jeg fikk ham for eksempel til å se at det gikk an å dra på julegateåpning selv om ikke X var her den dagen:-) Så det kommer seg!

Jeg tror nok farmor prøver å ha begge ungene hos seg samtidig for at ikke 11-åringen skal bli sjalu og babyen får mer tid med farmor enn henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...