Gå til innhold

-Flyt av pasientjournaler


Gjest skråtak

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Villniss

Synes det virker veldig praktisk, kjekt og nyttig jeg. Men enig i at den enkelte pasient burde få lov til å gi sitt samtykke eller reservere seg mot ordningen på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siss-ex

Enig. Med tanke på alle nyheter om pasientopplysninger som har kommet på avveie i det siste, synes jeg dette er betenkelig. Personvernet i Norge er snart en eneste stor vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skråtak

Enig. Med tanke på alle nyheter om pasientopplysninger som har kommet på avveie i det siste, synes jeg dette er betenkelig. Personvernet i Norge er snart en eneste stor vits.

Ja. Tenkte f,eks hvis man har en nysgjerrig venninne eller bekjent som jobber som sykepleier, og kan gå å sjekke i noens psykiatrijournaler. Kjip tanke. Jeg syns det burde være en del overordnede grep rundt taushetsplikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at det er nødvendig for alle innen helsevesenet å ha tilgang til all informasjon som står i journalen. Noe skjønner jeg at kan være viktig å få vite raskt i akutte situasjoner, som ev. medisiner, sykdommer og allergier. Men da må det jo gå an å lage et system som bare gir tilgang på de opplysningene uten at det er mulig for min nysgjerrige nabo som tilfeldigvis er sykepleier å lese hva jeg snakker med psykologen om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nmwtfia

Jeg kan ikke skjønne at det er nødvendig for alle innen helsevesenet å ha tilgang til all informasjon som står i journalen. Noe skjønner jeg at kan være viktig å få vite raskt i akutte situasjoner, som ev. medisiner, sykdommer og allergier. Men da må det jo gå an å lage et system som bare gir tilgang på de opplysningene uten at det er mulig for min nysgjerrige nabo som tilfeldigvis er sykepleier å lese hva jeg snakker med psykologen om.

støtter den!