Gå til innhold

Mer om ski og skismøring


....AV

Anbefalte innlegg

Nei, har ikke skøyteski, men har lange nok staver. Jeg har short-cut-ski, så de funker ok som en slags universalski. Jeg har også kombistøvler, de er mye bedre enn de gamle klassisk-støvlene mine.

Jeg tror nok jeg må investere i bedre staver til både meg og guttungen.

Faren har forøvrig mer enn nok problemer med å velge mellom skiene vi har nå; to par ski og to par staver til hvert av barna og fjellski og langrennsski til han og meg.

Dete er allikevel morsommere å skøyte med rene skøyteski, du glir bedre uten festesmøring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    17

  • BMS!

    10

  • ....AV

    9

  • Heppsann

    4

Mest aktive i denne tråden

Det finnes spray som gir godt feste. Bare å spraye på og la det tørke, eller jeg lurer på om du faktisk også må korke ut.

Hvorfor gidder du ikke å bruke vanlig festesmøring? Det tar jo bare et par minutter.

Hei :-D

Jeg får se å ta ett smørekurs skjønner jeg :-D

Selve det å legge på skismøring er nok greit, men må ikke smøringen fjernes i hytt og pine også da ;-) Jeg har fremdeles granbar under mine som henger fra i fjor, så jeg skal jage mann i boden og rense dem i ettermiddag, og glide dem, så får jeg se om jeg går for tape eller smøring da.

Flott uke til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swix har noe som heter Quick Kick som skal holde lenge og dekke temperaturer fra 0 til -20. Har ikke prøvd det selv, men det er jo verdt et forsøk.

http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainContent_6254&MainContent_6254=6266:0:24,2936

Ellers er det ikke så vanskelig å smøre, da. Du trenger ikke så mange typer å velge mellom. F.eks. Blå extra (-20 til -3), VR50 (-4 til 0) og VR60 (-2 til +1) og VR70 (+1 til +3)

Swix har også en smørekalkulator og Skiforeningen har smøremelding hver dag som passer for Nordmarka i Oslo.

Takk for svar :-)

Men må smøringen fjernes etter hver skitur? Jeg er nemlig helt grønn på det, og skiene står i boden med både klister og granbar, mann blir jaget ut i kveld for å fjerne gammelt klister og glide dem.

Ha en flott uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Takk for svar :-)

Men må smøringen fjernes etter hver skitur? Jeg er nemlig helt grønn på det, og skiene står i boden med både klister og granbar, mann blir jaget ut i kveld for å fjerne gammelt klister og glide dem.

Ha en flott uke

Klister er det lurt å fjerne :-). Granbar også.

Jeg er en amatør på området skismøring, og jeg renser _ikke_ skiene etter hver tur, så lenge jeg bare bruker vanlig voks. På sikt blir jo da skiene litt trå, men det går greit syns jeg. Mannen min renser dem når det blir for ille.

Det sto en lang artikkel i lokalavisen her om skismøring for noen uker siden. og artikkelen konkluderte med at "den mest vanlige varianten er å gjøre ingenting før man skal ut på skitur".

Selv sjekker jeg temperaturen og velger smøring etter det, tar på et lag og korker ut, og så går jeg på tur. Det holder for meg. Så setter jeg skiene pent på plass etter bruk og smører dem på nytt neste gang jeg skal ut på tur.

Du trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klister er det lurt å fjerne :-). Granbar også.

Jeg er en amatør på området skismøring, og jeg renser _ikke_ skiene etter hver tur, så lenge jeg bare bruker vanlig voks. På sikt blir jo da skiene litt trå, men det går greit syns jeg. Mannen min renser dem når det blir for ille.

Det sto en lang artikkel i lokalavisen her om skismøring for noen uker siden. og artikkelen konkluderte med at "den mest vanlige varianten er å gjøre ingenting før man skal ut på skitur".

Selv sjekker jeg temperaturen og velger smøring etter det, tar på et lag og korker ut, og så går jeg på tur. Det holder for meg. Så setter jeg skiene pent på plass etter bruk og smører dem på nytt neste gang jeg skal ut på tur.

Du trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det ;-).

Takk takk, da skal jeg om det kun er smøring som skal på, og ikke av, ja det burde vel selv jeg klare.

I dag er det -13grader her, og jeg er i og forseg glad for at skiene står "full av skit" i boden her, for da slapp jeg å finne på en annen unnskyldning for å ikke gå ;-D

Ha en flott uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-D

Jeg får se å ta ett smørekurs skjønner jeg :-D

Selve det å legge på skismøring er nok greit, men må ikke smøringen fjernes i hytt og pine også da ;-) Jeg har fremdeles granbar under mine som henger fra i fjor, så jeg skal jage mann i boden og rense dem i ettermiddag, og glide dem, så får jeg se om jeg går for tape eller smøring da.

Flott uke til deg

Jo, smøringen må av og til fjernes også. Som regel holder det å skrape vekk voksen. Det finnes selvfølgelig vidundermiddel på boks som du bare sprayer på og som løser opp smøringen som så kan tørkes bort.

Det er forresten mye morsommere å gå på ski uten granbarrester under skiene...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, smøringen må av og til fjernes også. Som regel holder det å skrape vekk voksen. Det finnes selvfølgelig vidundermiddel på boks som du bare sprayer på og som løser opp smøringen som så kan tørkes bort.

Det er forresten mye morsommere å gå på ski uten granbarrester under skiene...*s*

''Det finnes selvfølgelig vidundermiddel på boks som du bare sprayer på og som løser opp smøringen som så kan tørkes bort.

''

Og dette bør brukes utendørs. Jeg bare nevner det. Det kan jo hende det er flere enn meg med en viss inkompetanse på feltet, og det lukter i gangen min ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det finnes selvfølgelig vidundermiddel på boks som du bare sprayer på og som løser opp smøringen som så kan tørkes bort.

''

Og dette bør brukes utendørs. Jeg bare nevner det. Det kan jo hende det er flere enn meg med en viss inkompetanse på feltet, og det lukter i gangen min ennå...

Skiensen fra Swix lukter jo bare sitron! Den lukter godt. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Takk takk, da skal jeg om det kun er smøring som skal på, og ikke av, ja det burde vel selv jeg klare.

I dag er det -13grader her, og jeg er i og forseg glad for at skiene står "full av skit" i boden her, for da slapp jeg å finne på en annen unnskyldning for å ikke gå ;-D

Ha en flott uke

Jeg kom på en ting til jeg: Det hender at et lag med voks er for lite, så det er lurt å ha med den aktuelle smurningen i lomma + en kork!

Ha en fin skitur, når været måtte bedre seg!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, smøringen må av og til fjernes også. Som regel holder det å skrape vekk voksen. Det finnes selvfølgelig vidundermiddel på boks som du bare sprayer på og som løser opp smøringen som så kan tørkes bort.

Det er forresten mye morsommere å gå på ski uten granbarrester under skiene...*s*

Ja, det skal bli morsomt å prøve, uten granbar altså ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal bli morsomt å prøve, uten granbar altså ;-P

...også jeg som trodde du skulle til å si at det skulle bli morsomt å prøve å rense og smøre skiene selv...*s*

Det er forøvrig utrolig bra skiføre nå. Jeg har omsider fått tid til å komme meg ut og det ga mersmak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Men må smøringen fjernes etter hver skitur? Jeg er nemlig helt grønn på det, og skiene står i boden med både klister og granbar, mann blir jaget ut i kveld for å fjerne gammelt klister og glide dem.

Ha en flott uke

Nå husker jeg ikke helt hva jeg har sagt før i denne tråden, så kanskje gjentar jeg meg selv... Uansett; du må alltid fjerne gammelt klister såfremt det ikke er klisterføre fortsatt. Å ha klister under skiene når det er tørrsnø, gir ingen god skitur. Voks derimot, trenger du ikke å være så nøye med dersom du ikke er ute etter optimalt feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Ihvertfall ikke for en stødig frosk, tror jeg :-)

Jeg snødde nesten inne. Søndagen gikk med til å måke og måke og måke og måke. Men i dag var det strålende sol og silkeføre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...også jeg som trodde du skulle til å si at det skulle bli morsomt å prøve å rense og smøre skiene selv...*s*

Det er forøvrig utrolig bra skiføre nå. Jeg har omsider fått tid til å komme meg ut og det ga mersmak!

Jeg skal på ski i morgen. Gleder meg, tar en meget kort runde første gangen ;-)

Har ikke fått kjøpt tape, så da får jeg vel prøve meg på å smøre skienen, kommer nok ett langt skryteinlegg, om jeg får god glid, om ikke, går det nok forbi i stillhet ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på ski i morgen. Gleder meg, tar en meget kort runde første gangen ;-)

Har ikke fått kjøpt tape, så da får jeg vel prøve meg på å smøre skienen, kommer nok ett langt skryteinlegg, om jeg får god glid, om ikke, går det nok forbi i stillhet ;-D

Du vet hvilket område under skiene som du skal legge voks på? Forøvrig var det supert blå ekstra føre hos meg i dag. Legg på flere tynne lag og kork ut mellom hvert.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet hvilket område under skiene som du skal legge voks på? Forøvrig var det supert blå ekstra føre hos meg i dag. Legg på flere tynne lag og kork ut mellom hvert.

God tur!

Er ikke det sånn ca under foten og ca.25 cm før og etter? Jeg mener altså på midten av skien?

Jeg er nokså dum på det, men jeg innbiller meg at det er der om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det sånn ca under foten og ca.25 cm før og etter? Jeg mener altså på midten av skien?

Jeg er nokså dum på det, men jeg innbiller meg at det er der om ikke annet.

Du skal smøre fra hælen på støvelen og fremover. Ca 40-50 cm til sammen, avhengig av hvor lange ski du har. Rett under tåa og noen cm fremover kan du legge på litt ekstra mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...