Gå til innhold

Dårlig tannemalje på 6 åring


vannmann75

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ei jente på 6 år som var hos tannlege i går. Der fikk jeg fortalt at hun har veldig dårlig emalje på de nye jekslene (6årsjekslene?) på begge sider, men verst på venstre side oppe og nede.

Dette har da ført til at hun har hull i begge på venstre side, der hullet nede var veldig stort. Også hull på den oppe på venstre side, og nede på høyre side.

Hun skal tilbake 20. mars for å fylle ett eller to hull.

Tannlegen sa at vi må komme tilbake hver 3. mnd og legge på sånn flytende fluor, for på den måten prøve å forhindre at det blir så mye hull.

Jeg ble ordentlig lei meg for alt det tannlegen sa om tennene hennes, og ser for meg år framover med masse plager for jenta mi....

Tannlegen kunne heller ikke garantere at de andre nye tennene som kommer senere ikke var sånn de heller, men hu sa ingenting galt om de nye framtennene i underkjeven, så de er sikkert bra.

Hun spurte meg om jeg hadde brukt penicillin under svangerskapet eller om jenta hadde fått mye penicillin mens hu var lita, for det kunne skade de permanente tennene mens de var under utvikling i kjeven.... Jeg tok ikke noen medisiner under svangerskapet, men jenta mi var mye plaga med ørebetennelser da hu var ganske lita så hu fikk nok en del doser med penicillin.

På grunnlag av det håpte tannlegen at det kanskje bare var de tennene som var i utvikling mens hu fikk medisinene som var skada.....

Huff, dette ble langt og kanskje uoversiktlig, men jeg ble skikkelig lei meg og deprimert over framtidsutsiktene hennes, og lurer veldig på hva vi evt kan gjøre for å minske sjansene for hulldannelse, bortsett fra det åpenlyste som å pusse tenner og unngå søtsaker og bruke fluor.

Noe som vi forøvrig allerede gjør, og alltid har gjort!!!

Hva tror du om åssen dette blir framover, og hva er sjansene for at de andre tennene hennes er skada også??

Jeg hadde jo selv sett at, og prøvd å pusse vekk, de nye tennene på venstre side var veldig gule, men de nye framtennene hennes nede er ikke slik. De har vanlig farge.

Håper noen kan svare meg, og gjerne opplyse meg litt om dette temaet, da jeg er rimelig fortvila over dette her...

Gjerne privatpersoner også, i tillegg til en fagperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problem, det er bare seksårsjekslene.

Det er nå bare en av dem som kun har fyllinger, jeg har to med gullkroner, og en som først ble rotfylt, og så trukket for å erstattes med en kunstig tann.

Vet ikke om så mye annet enn det rådet dere har fått. Men to ting vil jeg legge til: Sørg for at dette blir grundig dokumentert i journalen hennes. Da har hun rett til støtte fra nav til behandling av disse tennene resten av livet. Og husk at det gjør veldig mye vondere å behandle slike tenner enn de vanlige. Be tannlegen om å være raus med bedøvelsen. Jeg glemmer aldri hvordan skoletannlegen kjeftet på meg fordi jeg gråt, "du skal være GLAD for at du får stelt tennene dine". Ikke før jeg i tenårene fikk hull i andre tenner enn seksårsjekslene skjønte jeg hvor mye vondere det hadde vært for meg enn for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem, det er bare seksårsjekslene.

Det er nå bare en av dem som kun har fyllinger, jeg har to med gullkroner, og en som først ble rotfylt, og så trukket for å erstattes med en kunstig tann.

Vet ikke om så mye annet enn det rådet dere har fått. Men to ting vil jeg legge til: Sørg for at dette blir grundig dokumentert i journalen hennes. Da har hun rett til støtte fra nav til behandling av disse tennene resten av livet. Og husk at det gjør veldig mye vondere å behandle slike tenner enn de vanlige. Be tannlegen om å være raus med bedøvelsen. Jeg glemmer aldri hvordan skoletannlegen kjeftet på meg fordi jeg gråt, "du skal være GLAD for at du får stelt tennene dine". Ikke før jeg i tenårene fikk hull i andre tenner enn seksårsjekslene skjønte jeg hvor mye vondere det hadde vært for meg enn for andre.

Jeg begynner å gråte jeg nå :-( Stakkar, stakkar jenta mi!

Håper inderlig at det bare blir disse jekslene med henne også da....

Når begynte du å behandle dine da? Og hva har du gjort i forhold til dem i løpet av livet? Skal jeg holde henne helt unna brus og div?

Jeg har så vondt av henne at jeg blir helt dårlig selv! Og jeg er så redd at hun skal få tannlegeskrekk av dette, for da blir jo alt bare enda verre!!

Vet de har laserbedøvelse hos tannlegen der hu går, satser på at det blir bedre enn sprøyte ihvertfall.

Skal passe på at alt kommer i journalen hennes, takk for rådet!

Hilsen trist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å gråte jeg nå :-( Stakkar, stakkar jenta mi!

Håper inderlig at det bare blir disse jekslene med henne også da....

Når begynte du å behandle dine da? Og hva har du gjort i forhold til dem i løpet av livet? Skal jeg holde henne helt unna brus og div?

Jeg har så vondt av henne at jeg blir helt dårlig selv! Og jeg er så redd at hun skal få tannlegeskrekk av dette, for da blir jo alt bare enda verre!!

Vet de har laserbedøvelse hos tannlegen der hu går, satser på at det blir bedre enn sprøyte ihvertfall.

Skal passe på at alt kommer i journalen hennes, takk for rådet!

Hilsen trist

Det var tannlegeskrekk jeg også tenkte på, det var derfor jeg ville si fra. Ingen visste det da jeg var liten, men nå vet dere, og da regner jeg med at det kan unngås ved riktig behandling.

Mine tenner kom opp med hull, og det var stadig nye fyllinger helt til kronene kom på da jeg ble voksen. Jeg skylte med fluor og pusset tenner som vanlig, men ble ikke penslet med fluor. Man vet nok mer i dag.

Viktig å få med seg det med rett til støtte til tannbehandlingen, for den ene kunstige tannen jeg har ville kommet på ca. 18000 hvis jeg skulle betalt den selv.

Jeg spiser og drikker helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tannlegeskrekk jeg også tenkte på, det var derfor jeg ville si fra. Ingen visste det da jeg var liten, men nå vet dere, og da regner jeg med at det kan unngås ved riktig behandling.

Mine tenner kom opp med hull, og det var stadig nye fyllinger helt til kronene kom på da jeg ble voksen. Jeg skylte med fluor og pusset tenner som vanlig, men ble ikke penslet med fluor. Man vet nok mer i dag.

Viktig å få med seg det med rett til støtte til tannbehandlingen, for den ene kunstige tannen jeg har ville kommet på ca. 18000 hvis jeg skulle betalt den selv.

Jeg spiser og drikker helt normalt.

Takk!

Nå føler jeg meg ihvertfall LITT mer forberedt på tida framover, og krysser fingre for at hu klarer seg bra dette til tross!

Heldigvis er hu ei tøff jente, som så fram til å få fylt disse hulla istedet for å vite at dem var der. Og det er jo positivt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk!

Nå føler jeg meg ihvertfall LITT mer forberedt på tida framover, og krysser fingre for at hu klarer seg bra dette til tross!

Heldigvis er hu ei tøff jente, som så fram til å få fylt disse hulla istedet for å vite at dem var der. Og det er jo positivt det.

Hei:)

Jeg er en jente med samme problem på mine seksere.

Har foreløpig kun fyllinger i alle fire, og håper det holder med kun fyllinger livet ut:) Jeg vil anbefale deg å diskutere med tannlegen om hun kunne legge fissurforsegling på disse tennene. Dette er et beskyttende lag som avgir litt fluor, og som kan forebygge mot hull. Ellers ville jeg ha passet på emaljen ytterligere ved å begrense inntak av juice/saft/vann m smak, og om inntak så kun til måltider. Det beste vil være å hovedsaklig drikke melk og vann. Sure frukt bør også spises til hovedmåltidene, og det er lurt å skylle munnen med vann etter at måltidet er ferdig.

Daglige rutiner bør være to ganger tannpuss, gjerne med elektrisk tannbørste ( som det ofte er lettere å fjerne plakket effektivt med), tanntråd!, bruk gjerne tanntrådholder, og skyll med fluor/fluortabletter..

Lykke til:) Ser du er engasjert i tannhelsen til datteren din, noe som er et flott utgangspunt for at det kommer til å gå ok tiltross for svak emalje:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MayLynn

Jeg syns det var veldig rart det tannlegen sa om pencillin, spesielt i svangerskapet. Jeg tok selv pencillin i svangerskapet og hvis det var slike farer så hadde jeg stått over den kuren for å si det sånn! (Hvis jeg ikke ble døden nær da...)

Begge mine fikk forresten pencillin da de ble født, hun ene var alvorlig syk så vi hadde jo ikke akkurat noe valg. Og de hadde også sin del av pencillinkurer mens de var små.

Ellers ville jeg bare si at ubehandlet cøliaki kan gi skader på tannemaljen, så det bør dere sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Her var det mye negativ informasjon og forstår godt at du er lei deg. Jeg har to jenter med samme emaljefeil og for min del vet jeg at det kommer av pencillinbruk under svangerskapet. Det ble endel hull når jentene var små, men de nye tennene er sterke og helt fine. De er nå i tenårene og har ingen hull.

Vi har hatt mange tannlegebesøk når jentene var små, men med en flink tannlege går dette bra og ingen har fått tannlegeskrekk. Å skrive her at å reparere slike tenner er mye vondere en vanlig er helt bak mål og har ingen rot i virkeligheten. Hull er hull uansett hvordan de har oppstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har også sånne 6-års jeksler, og måtte få ganske store fyllinger i de rett etter de kom opp. Bortsett fra at disse fyllingene er blitt reparert noen ganger, så har jeg ikke hatt noen andre problemer verken med disse tennene eller mine andre tenner som har normal emalje.

Mine tannleger har alltid sagt at dette er en type tannskade som oppstår i fosterlivet, og at hvilke tenner som rammes har sammenheng med tidspunktet skaden oppstår.

Jeg har aldri sett på dette som noe problem i mitt liv, så jeg tror jeg ville prøvd å ikke være så bekymret hvis jeg var deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye negativ informasjon og forstår godt at du er lei deg. Jeg har to jenter med samme emaljefeil og for min del vet jeg at det kommer av pencillinbruk under svangerskapet. Det ble endel hull når jentene var små, men de nye tennene er sterke og helt fine. De er nå i tenårene og har ingen hull.

Vi har hatt mange tannlegebesøk når jentene var små, men med en flink tannlege går dette bra og ingen har fått tannlegeskrekk. Å skrive her at å reparere slike tenner er mye vondere en vanlig er helt bak mål og har ingen rot i virkeligheten. Hull er hull uansett hvordan de har oppstått.

Jeg har heller aldri oppfattet det som at disse jekslene er vondere å behandle enn andre tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem, det er bare seksårsjekslene.

Det er nå bare en av dem som kun har fyllinger, jeg har to med gullkroner, og en som først ble rotfylt, og så trukket for å erstattes med en kunstig tann.

Vet ikke om så mye annet enn det rådet dere har fått. Men to ting vil jeg legge til: Sørg for at dette blir grundig dokumentert i journalen hennes. Da har hun rett til støtte fra nav til behandling av disse tennene resten av livet. Og husk at det gjør veldig mye vondere å behandle slike tenner enn de vanlige. Be tannlegen om å være raus med bedøvelsen. Jeg glemmer aldri hvordan skoletannlegen kjeftet på meg fordi jeg gråt, "du skal være GLAD for at du får stelt tennene dine". Ikke før jeg i tenårene fikk hull i andre tenner enn seksårsjekslene skjønte jeg hvor mye vondere det hadde vært for meg enn for andre.

Jeg har aldri tenkt at disse tennene var spesielt vonde å behandle, men kan huske at jeg beit tannlegen kraftig i fingeren da han fylte dem rett før jeg skulle begynne på skolen...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å gråte jeg nå :-( Stakkar, stakkar jenta mi!

Håper inderlig at det bare blir disse jekslene med henne også da....

Når begynte du å behandle dine da? Og hva har du gjort i forhold til dem i løpet av livet? Skal jeg holde henne helt unna brus og div?

Jeg har så vondt av henne at jeg blir helt dårlig selv! Og jeg er så redd at hun skal få tannlegeskrekk av dette, for da blir jo alt bare enda verre!!

Vet de har laserbedøvelse hos tannlegen der hu går, satser på at det blir bedre enn sprøyte ihvertfall.

Skal passe på at alt kommer i journalen hennes, takk for rådet!

Hilsen trist

Jeg ble fulgt opp på helt vanlig måte av barnetannlege og etterhvert skoletannlege. Har aldri hatt noen ekstra restriksjoner på kosthold etc - og fyllingene mine har holdt så jeg har sluppet å ha krone etc. slik Atene beskriver.

Tror det er viktig å passe på at det er en ok tannlege, men forøvrig har jeg ikke opplevd dette som traumatisk. Hvis datteren din viser tegn til mye engstelse i forbindelse med tannlegebesøkene, så kan hun også gis medisiner som reduserer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye negativ informasjon og forstår godt at du er lei deg. Jeg har to jenter med samme emaljefeil og for min del vet jeg at det kommer av pencillinbruk under svangerskapet. Det ble endel hull når jentene var små, men de nye tennene er sterke og helt fine. De er nå i tenårene og har ingen hull.

Vi har hatt mange tannlegebesøk når jentene var små, men med en flink tannlege går dette bra og ingen har fått tannlegeskrekk. Å skrive her at å reparere slike tenner er mye vondere en vanlig er helt bak mål og har ingen rot i virkeligheten. Hull er hull uansett hvordan de har oppstått.

Det ser ut til at sønnen min på 11 år også har en emaljefeil. Det er nå 1 år siden sist vi var hos tannlegen, da fikk vi mye kjeft av tannlegen både han og jeg. Det var alt for dårlig renhold, han fikk for mye juice og brus, det så ikke ut som om han brukte fluor i det hele tatt.

Ikke noe av dette har rot i virkeligheten, vi er nøye på både renhold og hva han spiser og drikker. Ikke alle tannleger passer til jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mye negativ informasjon og forstår godt at du er lei deg. Jeg har to jenter med samme emaljefeil og for min del vet jeg at det kommer av pencillinbruk under svangerskapet. Det ble endel hull når jentene var små, men de nye tennene er sterke og helt fine. De er nå i tenårene og har ingen hull.

Vi har hatt mange tannlegebesøk når jentene var små, men med en flink tannlege går dette bra og ingen har fått tannlegeskrekk. Å skrive her at å reparere slike tenner er mye vondere en vanlig er helt bak mål og har ingen rot i virkeligheten. Hull er hull uansett hvordan de har oppstått.

''Å skrive her at å reparere slike tenner er mye vondere en vanlig er helt bak mål og har ingen rot i virkeligheten. ''

For det første opplever jeg helt klart at de er det. Så det har definitivt rot i virkeligheten.

For det andre har jeg fått bekreftet at det er slik på tannlegehøyskolen, der jeg nå går til behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...