Gå til innhold

Forslag til mat til familieselskap?


Ilovenewyork

Anbefalte innlegg

Ilovenewyork

Skal ha bursdagselskap for barna våre,hele familien kommer.

Må lage en slags middag. Lasagne,Bali kyllinggryte,taco og pizza er oppbrukt.

Noen som har et godt forslag til mat vi kan servere?

Ikke noe som er for mye stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Karbonadesmørbrød med erter og løk?

''Karbonadesmørbrød med erter og løk?''

Seriøst?

For meg er karbonademørbrød den ultimate (dårlige) kafémat. Men om det er laget fra bunnen og på skikkelig vis kan det antakelig også være godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest qigong

''Karbonadesmørbrød med erter og løk?''

Seriøst?

For meg er karbonademørbrød den ultimate (dårlige) kafémat. Men om det er laget fra bunnen og på skikkelig vis kan det antakelig også være godt?

Ja, jeg mente det seriøst. Hvorfor skulle ikke dette være bra nok da? Det er vanlig her hvor jeg oppholder meg, men kanskje jeg bor litt vel langt ute på bondelandet? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, jeg mente det seriøst. Hvorfor skulle ikke dette være bra nok da? Det er vanlig her hvor jeg oppholder meg, men kanskje jeg bor litt vel langt ute på bondelandet? :-)

Men ute på landet lager dere vel karbonadene selv, og de er antakelig langt bedre enn de karbonadene jeg har hatt mest nærkontakt med :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest qigong

Men ute på landet lager dere vel karbonadene selv, og de er antakelig langt bedre enn de karbonadene jeg har hatt mest nærkontakt med :-).

Yes, selvsagt :-). Må vel også innrømme at vi kan få kjøpt gilde karbonadekaker her også i nøden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Yes, selvsagt :-). Må vel også innrømme at vi kan få kjøpt gilde karbonadekaker her også i nøden :-)

Gilde karbonader er "puke" - lag dem fra bånn, du! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilovenewyork

Mariaflyflys paprikakylling, kanskje? :)

Søk i forum, om du er interessert.

Finner ikke den paprikakyllingen jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Kylling og pasta i fløtesaus :) Superlett å lage til mange!

Stek skorpe på kyllingbiter - og ha dem i en ildfast form med baconbiter (stekt), soltørket tomat, champignon (frisk, stekt) og rå løk. Hell over fløte og sett i ovnen i ca 30 minutter - kok så mye båndpasta som du trenger :)

Du kan lage ferdig kyllingen dagen i forveien også, og bare varme opp med fløten dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilovenewyork

Kylling og pasta i fløtesaus :) Superlett å lage til mange!

Stek skorpe på kyllingbiter - og ha dem i en ildfast form med baconbiter (stekt), soltørket tomat, champignon (frisk, stekt) og rå løk. Hell over fløte og sett i ovnen i ca 30 minutter - kok så mye båndpasta som du trenger :)

Du kan lage ferdig kyllingen dagen i forveien også, og bare varme opp med fløten dagen etter.

Det hørtes godt ut. Hvor mye fløte har du i??

Bare så det dekker kyllingen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Finner ikke den paprikakyllingen jeg....

Re: Mat til mange?

Jeg slår et slag for paprikakylling igjen:

3-4 ferdigstekte kyllinger fra butikken deles opp i passe biter og legges i stor langpanne. 6 paprikaer i forskjellige farger deles i store biter og steikes litt myke, 3 løk i skiver steikes myke, og alt kokes litt i et par beger fløte. Hell i en boks haka tomater. Smak til med salt og pepper, litt revet fersk ingefær og et par fedd hakka hvitløk. Blandinga helles over kyllingen, putt revet ost på toppen og gratiner i ovnen.

Serveres med en salat og osteboller: 500gr. hvetemel

50 gr. smør

150 gr. revet ost (cheddar, vellagret Norwegia eller annet)

1/2 teskje salt

50 gr. gjær

3 og 1/2dl. melk. Lag vanlig gjærdeig.(smelt smør og varm melk til fingervarmt) Bland inn revet ost og salt. heves. (45 min ca.) Del deigen i 20 biter. Bak ut i den form du selv vil. Etterheves. ( ca. 15 min.) Pensle med litt smeltet smør, strø revet ost på toppen. Stek midt i ovnen ved 225 grader i ca. 15 min.

– mariaflyfly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ilovenewyork

Re: Mat til mange?

Jeg slår et slag for paprikakylling igjen:

3-4 ferdigstekte kyllinger fra butikken deles opp i passe biter og legges i stor langpanne. 6 paprikaer i forskjellige farger deles i store biter og steikes litt myke, 3 løk i skiver steikes myke, og alt kokes litt i et par beger fløte. Hell i en boks haka tomater. Smak til med salt og pepper, litt revet fersk ingefær og et par fedd hakka hvitløk. Blandinga helles over kyllingen, putt revet ost på toppen og gratiner i ovnen.

Serveres med en salat og osteboller: 500gr. hvetemel

50 gr. smør

150 gr. revet ost (cheddar, vellagret Norwegia eller annet)

1/2 teskje salt

50 gr. gjær

3 og 1/2dl. melk. Lag vanlig gjærdeig.(smelt smør og varm melk til fingervarmt) Bland inn revet ost og salt. heves. (45 min ca.) Del deigen i 20 biter. Bak ut i den form du selv vil. Etterheves. ( ca. 15 min.) Pensle med litt smeltet smør, strø revet ost på toppen. Stek midt i ovnen ved 225 grader i ca. 15 min.

– mariaflyfly

Hvor mange ca er det beregnet til?

Vi er 9 voksne og 5 barn.

Regner med vi kan bruke kyllingfileter isteden for grillet kylling.

Det er sikkert knall godt (alt med fløte er jo nesten det:).

Er bare litt redd for at ungene ikke vil like det så godt,men det er jo verdt et forsøk:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Erter er slike små runde, grønne kuler :-). Du kan jo evt lage en god stuing ut av dem, hehe.

Men erter passer da ikke på et smørbrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Hvor mange ca er det beregnet til?

Vi er 9 voksne og 5 barn.

Regner med vi kan bruke kyllingfileter isteden for grillet kylling.

Det er sikkert knall godt (alt med fløte er jo nesten det:).

Er bare litt redd for at ungene ikke vil like det så godt,men det er jo verdt et forsøk:).

Hmm.. var det 6 voksne tro? Jeg husker ikke. Kanskje flyfly ser innlegget, og kan svare selv :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbonadesmørbrød med erter og løk?

*s*

Minner meg om en revysang fra studenteruka u Trondheim for mange år siden, som hvis jeg husker det rett handlet om fruene som koommer med båtene fra Hitra og Frøya og synes det er trist at man bare har "moderne" mat på kafeene i "Byen", Så de synger noe ala dette:

"Vi vil ha kaffe og vaffel med brunoost

karbonade med erter og løk

servitrisa hu e raus

gir oss ekstra mye saus

og dobbelt opp med både erter - og løk!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...