Gå til innhold

Forslag til mat til familieselskap?


Ilovenewyork

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Det hørtes godt ut. Hvor mye fløte har du i??

Bare så det dekker kyllingen eller?

Jeg deler kyllingen i passe biter og steker opp i forkant, og har oppi stekt bacon, champignon, løk og soltørket tomat i biter - så det er nok til alle.

Så har jeg oppi nok fløte til å nesten dekke det som er oppi, så det er omtrent kant i kant. Men du må bruke vanlig fløte, ikke matfløte - den skiller seg og blir ufin.

Stekes på ca 180 grader i en halvtime eller noe - kommer litt an på hvor store kyllingbitene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest qigong

*s*

Minner meg om en revysang fra studenteruka u Trondheim for mange år siden, som hvis jeg husker det rett handlet om fruene som koommer med båtene fra Hitra og Frøya og synes det er trist at man bare har "moderne" mat på kafeene i "Byen", Så de synger noe ala dette:

"Vi vil ha kaffe og vaffel med brunoost

karbonade med erter og løk

servitrisa hu e raus

gir oss ekstra mye saus

og dobbelt opp med både erter - og løk!"

Ja, dette med erter og løk er faktisk en talemåte her omkring :-). Spesielt fra eldre mennesker, tror jeg. Qigong er nå ikke så gammel da men,...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest qigong

Men erter passer da ikke på et smørbrød.

Her bruker vi nå karbonader med erterstuing og løk. Passer like godt som noe annet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

Her kommer mammas pizzagryte. Pleier å være en suksess, og er det barna spør etter når de skal komme hjem på søndagsmiddag.

Løk, mais, kjøttdeig, tomatpure, knuste tomater på boks, og oreganokrydder etter smak.

Hakk opp og stek løk og stek opp kjøttdeig, tilsett tomatpure og knuste tomater. La det småkoke under lokk til løken er myk. Tilsett mais og organokrydder etter ønsket mengde.

Server med enten kokt ris eller potetmos.

Jeg bruker ikke noen eksakt oppskrift, tar bare så mye jeg liker av alt og øker etter antall personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rhea Silvia

Stekt kald kalkun med frukt og grønnsaker

Betasuppe med godt brød til

Pastasalat

Innbakt pølse

Spekemat, salat og godt brød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Stekt kald kalkun med frukt og grønnsaker

Betasuppe med godt brød til

Pastasalat

Innbakt pølse

Spekemat, salat og godt brød

Nå trodde jeg dette svaret lå under tråden"mat i barnebesøk" :o) Lurte på hvem som gadd å stelle i stand såpass. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trøndelag fungerer alltid sodd - både barn og voksne liker sodd. Tror ikke jeg har møtt en eneste unge som ikke liker sodd. I tillegg er det enkelt å lage (kjøp sodd i bøtter på butikken, varm opp men ikke kok, og kok i tillegg potet og gulrotbiter (kan også kjøpes ferdig kuttet i frossendisken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Nå trodde jeg dette svaret lå under tråden"mat i barnebesøk" :o) Lurte på hvem som gadd å stelle i stand såpass. Hehe.

Ikke så avansert i abrneselskap nei :-)

Men innbakte pølser er påopulært i barneselskap også ( mye bedre enn de ekle brødene og lompene)

Og når barnet er 12 år, skal det lages taco til hele selskapet ( 15 stik...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ikke så avansert i abrneselskap nei :-)

Men innbakte pølser er påopulært i barneselskap også ( mye bedre enn de ekle brødene og lompene)

Og når barnet er 12 år, skal det lages taco til hele selskapet ( 15 stik...)

Innbakte pølser går nok an :o) Men kaldt kalkunbryst tror jeg at jeg hadde venta med. Hehe.. Sikkert mange som liker det også da, det er jo nøytralt på smak. Men jeg hadde ikke orka jobben :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Nicklusheletida
Den ‎09‎.‎03‎.‎2009 at 23.15, candyqueen_83 skrev:

Re: Mat til mange?

Jeg slår et slag for paprikakylling igjen:

 

3-4 ferdigstekte kyllinger fra butikken deles opp i passe biter og legges i stor langpanne. 6 paprikaer i forskjellige farger deles i store biter og steikes litt myke, 3 løk i skiver steikes myke, og alt kokes litt i et par beger fløte. Hell i en boks haka tomater. Smak til med salt og pepper, litt revet fersk ingefær og et par fedd hakka hvitløk. Blandinga helles over kyllingen, putt revet ost på toppen og gratiner i ovnen.

 

Serveres med en salat og osteboller: 500gr. hvetemel

 

50 gr. smør

 

150 gr. revet ost (cheddar, vellagret Norwegia eller annet)

 

1/2 teskje salt

 

50 gr. gjær

 

3 og 1/2dl. melk. Lag vanlig gjærdeig.(smelt smør og varm melk til fingervarmt) Bland inn revet ost og salt. heves. (45 min ca.) Del deigen i 20 biter. Bak ut i den form du selv vil. Etterheves. ( ca. 15 min.) Pensle med litt smeltet smør, strø revet ost på toppen. Stek midt i ovnen ved 225 grader i ca. 15 min.

 

– mariaflyfly

Den fikk jeg lyst til å prøve. Enkel oppskrift som passer meg utmerket og den høres god ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Den fikk jeg lyst til å prøve. Enkel oppskrift som passer meg utmerket og den høres god ut :-)

Pst, mariaflyfly er god på mat, men hennes definisjon av "enkelt" har litt til felles Jamie Olivers ;).

 

Men paprikakyllingen hennes er god, altså!

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Xtra skrev:

Pst, mariaflyfly er god på mat, men hennes definisjon av "enkelt" har litt til felles Jamie Olivers ;).

 

Men paprikakyllingen hennes er god, altså!

Selskapet er nok ferdig. For sånn ca. 7 år siden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Selskapet er nok ferdig. For sånn ca. 7 år siden... ;)

Hehe, ser det nå. Måtte sjekke om det var jeg som av uvisse grunner dro frem en gammel tråd, men det var det visst heldigvis ikke. Henges den som henges bør ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 minutter siden, Xtra skrev:

Hehe, ser det nå. Måtte sjekke om det var jeg som av uvisse grunner dro frem en gammel tråd, men det var det visst heldigvis ikke. Henges den som henges bør ;).

Det var Mariaflyfly selv som la ut link til denne tråden i en ny mattråd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med at denne dukket opp er at jeg ble inspirert til å lage dette til middag i dag. :) Dvs med noen endringer - både planlagte og uplanlagte. ;) 

I første kategori var bl a bruk av kyllingfilet, ikke ferdig stekt, og ris som tilbehør. I kategori nr 2 var at tomatboksen sto igjen på benken idet jeg hadde drysset på osten og formen var klar for gratinering. Men var god uten dette. Nam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det var Mariaflyfly selv som la ut link til denne tråden i en ny mattråd :-)

Haha, jeg gadd jo ikke skrive alt på nytt! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...