Gå til innhold

Pluss 7 i brillestyrke!!


Gjest Det var da voldsomt?

Anbefalte innlegg

Gjest Det var da voldsomt?

Hei!

Jeg har vært hos øyenlegen med min datter på 4 år i dag. Ved 4-årskontrollen på helsestasjonen kom det fram at hun muligens ikke ser så bra som hun burde. Etter å ha vært til to runder med undersøkelser hos øyenlegen fikk vi i dag beskjeden om at hun er langsynt og at hun har skjeve hornhinner.

Vi har ikke merket noe særlig til "handikappet" hennes i hverdagen og øyenlegen sa at hun har vent seg til å se "dårlig" og at hun antagelig anstrenger øynene veldig. Langsynte kan se ganske bra selv med pluss 7,mens en nærsynt med minus 7 vil kunne se svært lite.

Det er altså pluss 7 som er styrken på brillene vi har bestilt til henne. Øyenlegen forklarte at dette blir en stor overgang for henne og at vi de første dagene bør gå sammen med henne hvis hun går i nærheten av veien osv, av den grunn at verden plutselig ser litt annerledes ut for henne:)

Det jeg lurer på er om noen av dere har erfaring med barn og briller, og hva dere tenker om å kjøre på med så sterk styrke med en gang?? Er det like voldsomt som det høres ut?

Legen sa at hun bør ha på brillene så mye som mulig, men betyr det at hun må ha dem på i svømmehallen, på trampolina og overalt? Blir det slik at hun nå blir avhengig av brillene og nærmest ikke ser noenting hvis vi tar dem av på stranda eller ved andre anledninger?

Kjenner det kommer til å ta et par dager å venne seg til tanken på at barnet mitt ser dårlig og kommer til¨å måtte bruke briller/linser hele livet. MEN det skal nok gå helt fint og vi fant noen fine, søte briller som hun likte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tzatziki1365380058

Har ikke erfaring med barn og briller, men var 12 da jeg fikk briller på -5 selv, og begynte brått med deg. Hodepinen forsvant, ble mye mindre sliten, skolearbeidet ble lettere. Nå er det sikkert riktig at langsynte ikke sliter like mye som nærsynte, men jeg vil tro det blir veldig godt for henne å få briller og begynne å se skikkelig. Blir en ny verden for henne. Ville ikke prøvd noen gradvis overgang i styrke, for det første får hun ikke den umiddelbare gevinsten av at øynene kan slappe av, for det andre må dere i så fall gjennom to tilvenninger i stedet for en, og det tror jeg ikke gjør det enklere. (Dessuten må det bli veldig dyrt med et par ekstraglass for tilvenning).

Nå er det vel ikke sannsynlig at datteren din skal gå med briller resten av livet. Kontaktlinser er et godt alternativ, og nå med dagslinser og veldig god "pusting" i linsene, er det ikke noe poeng å vente til synet har stabilisert seg før man bytter ut brillene (men hun bør ha sluttet med å lage sølekaker - hygiene er viktig ved linsebruk) (Litt usikker på om det finnes dagslinser med den styrken, forresten - men det kommer sikkert).

Dessuten er laseroperasjon et alternativ når hun blir eldre. Sikker på at dette kommer til å gå helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det var da voldsomt?

Har ikke erfaring med barn og briller, men var 12 da jeg fikk briller på -5 selv, og begynte brått med deg. Hodepinen forsvant, ble mye mindre sliten, skolearbeidet ble lettere. Nå er det sikkert riktig at langsynte ikke sliter like mye som nærsynte, men jeg vil tro det blir veldig godt for henne å få briller og begynne å se skikkelig. Blir en ny verden for henne. Ville ikke prøvd noen gradvis overgang i styrke, for det første får hun ikke den umiddelbare gevinsten av at øynene kan slappe av, for det andre må dere i så fall gjennom to tilvenninger i stedet for en, og det tror jeg ikke gjør det enklere. (Dessuten må det bli veldig dyrt med et par ekstraglass for tilvenning).

Nå er det vel ikke sannsynlig at datteren din skal gå med briller resten av livet. Kontaktlinser er et godt alternativ, og nå med dagslinser og veldig god "pusting" i linsene, er det ikke noe poeng å vente til synet har stabilisert seg før man bytter ut brillene (men hun bør ha sluttet med å lage sølekaker - hygiene er viktig ved linsebruk) (Litt usikker på om det finnes dagslinser med den styrken, forresten - men det kommer sikkert).

Dessuten er laseroperasjon et alternativ når hun blir eldre. Sikker på at dette kommer til å gå helt fint!

Tusen takk for oppmuntrende ord:) Det var et poeng det du sa med å gå rett på riktig styrke.. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg fikk samme beskjed da guttungen var 4 år. Jeg ante virkelig ikke at han så dårlig. Nå i ettertid kan jeg se det ved enkelte episoder når jeg tenker tilbake. Der og da hadde jeg null peiling og sto vel bare å måpte da øyenlegen sa det ;o)

Han tok på brillene med en gang, og siden har de vært på. Han hadde ikke noen startproblemer. Vi fokuserte jo på at brillene var til hjelp, så de måtte han ha. I dag, 4 år etter er brillene fremdeles på. De er på i svømmehallen (nå har han fått egne svømmebriller med styrke), når han spiller fotball osv osv. Er bare av når han sover.

Slik må det jo være når han ser så dårlig, han har + 7.5 og + 8.5. Brillene er en naturlig del av han. Ikke har han blitt ertet eller noe, de fleste kjenner han jo bare med briller, de har jo "alltid" vært der.

Vi kjøper solbrilleglass og fester på om sommeren, det fungerer utmerket.

Så her går alt fint, og det har gått helt fint fra den dagen vi hentet brillene.

Det første gutten sa da var:

-Så stor du er pappa! :o)

Plutselig ble han mer aktiv ute, han ble flinkere til å tegne, ville utforske ting mer. Før hadde han jo vært normal, men nå så han jo alt så mye bedre. Jeg priser meg lykkelig for at dette ble oppdaget i god tid, slik at han ikke fikk problemer som følge av dårlig syn.

Så dette går nok helt fint, men husk på at dere legger føringen, ikke la skepsis smitte over på barnet, dette er faktisk en positiv ting sånn sett, for barnet vil nå se mye mye bedre :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Datteren vår begynte med briller for langsynthet (5 i styrke) når hun var 5 år.

Plutselig gjorde hun store fremskritt innen tegning, perling og andre slike håndarbeidsktiviteter.

Nye lette barnebriller sitter godt på på trampolinen også, fest dem på en brillesnor slik at de bare faller ned på brystet hvis de faller av når hun hopper.

Datteren mini bruker ikke bruiller når hun svømmer. men når hun leker i badekaret vil hun ha dem på.

Hun tar dem på med det samme hun våkner, det gjorde hun fra første dag, så det var helt tydelig at hun likte å se godt.

Pga strabisme / sjeling fikk vi støtte til brilleglassene.

Briller er dyrt, men jeg synes allikevel det ikke skal hete at min datter ikke skal kunne gjøre det samme som de andre barna fordi hun må passe på brillene sine. Så hun hopper og klatrer og slår kolbøtte som alle de andre, og ødelegges brillene lager vi minst mulig nummer ut av det. Hittil har det vært skjev innfatning som har blitt rettet opp hos optikeren, glassene har holdt det året de var ment til å vare. Hun har byttet briller ca en gang i året.

Øyelegen sier at hun antageligvis ikke trenger briller etter hun er ferdig på barneskolen (ca), barnelangsynthet retter seg ofte opp av seg selv his det behandles riktig med briller.

Datteren min har solbriller med styrke også, det fikk vi ikke støtte til, men det er veldig fint å ha om sommeren.

Hun bruker lapp på det ene øyet for å trene det dårligste, en time hver ettermiddag / kveld (foran tv/pc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg bruker briller som er +7 - har hatt briller siden jeg var rundt 2 år. Har med andre ord ingen erindring om en verden uten briller.

Men jeg kan godt forstå at et barn kan fungere ganske så greit uten at dere har oppdaget hans dårlige syn - jeg er jo langt ifra blind når jeg ikke har briller på meg. En annen ting er at det å ta briller på meg, er det første jeg gjør om morgenen -for det er skrekkelig anstrengende å prøve ¨å fokusere synet uten brillene.

Synes det høres fornuftig ut at han skal ha den rette styrken med en gang. Å gi ham for svake briller er det samme som å ikke gi meg briller i det hele tatt, tenker jeg - han vil jo ikke kunne se klart da.

Lykke til :) Det tar nok ikke lange tiden før dere er vant til å se ham med briller på nesen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Det var da voldsomt?

Hei :)

Jeg bruker briller som er +7 - har hatt briller siden jeg var rundt 2 år. Har med andre ord ingen erindring om en verden uten briller.

Men jeg kan godt forstå at et barn kan fungere ganske så greit uten at dere har oppdaget hans dårlige syn - jeg er jo langt ifra blind når jeg ikke har briller på meg. En annen ting er at det å ta briller på meg, er det første jeg gjør om morgenen -for det er skrekkelig anstrengende å prøve ¨å fokusere synet uten brillene.

Synes det høres fornuftig ut at han skal ha den rette styrken med en gang. Å gi ham for svake briller er det samme som å ikke gi meg briller i det hele tatt, tenker jeg - han vil jo ikke kunne se klart da.

Lykke til :) Det tar nok ikke lange tiden før dere er vant til å se ham med briller på nesen!

Takk for svar:) Jo mer jeg tenker over det jo mer merkelig synes jeg det er at vi ikke har merket noe, bortsett fra at barnet sitter ganske så nærme TV-skjermen. Tegner vanlig-innenfor strekene og uten å ha tegneboka helt oppi ansiktet.. alt har liksom virket helt greit. Nesten så jeg tenker at legen må ha hatt feil, men det er jo ikke det heller. Har vært til tre undersøkelser nå og øyenlegen er professor i sitt fag med bortimot 30 års erfaring. Var bare så voldsomt med 7+ syntes jeg! Venner meg til det etter et par dager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vår eldste var 3 fikk vi øynene hennes undersøkt. Hun hadde da 10% syn på det ene øyet, og 50% syn på det andre. Vi skjønte ikke at hun i det hele tatt hadde kunnet se...

Så ble det briller og lapp-behandling, og begge deler gikk veldig fint. Jeg tror hun merket at det var greit å få briller - at hun faktisk så bedre.

Det var ikke noen store problemer når hun tok av brillene.

Hun bruker brillene på trampoline og i all aktivitet, men ikke i svømmehallen.

Jeg vil tro det går greit å få briller, men at det selvsagt vil være greit at dere er litt obs på henne den første tiden.

Ganske snart vil det være helt normalt for henne å ha brillene på, og også helt normalt å ikke ha dem på den tiden hun ikke har det.

Når dere skal velge briller, så tenk på at de bør tåle en støt. De første brillene til datteren vår hadde gjenger mellom brillen og stanga. Da gjorde det ikke noe om stengene ble bøyd litt utover. Veldig lurt erfarte vi...

Ellers får dere vel dekket glass og 30% av innfatningen - og det kommer godt med. Vi skal nå i gang med brillepar nr. 4 på 6 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det var da voldsomt?

Da vår eldste var 3 fikk vi øynene hennes undersøkt. Hun hadde da 10% syn på det ene øyet, og 50% syn på det andre. Vi skjønte ikke at hun i det hele tatt hadde kunnet se...

Så ble det briller og lapp-behandling, og begge deler gikk veldig fint. Jeg tror hun merket at det var greit å få briller - at hun faktisk så bedre.

Det var ikke noen store problemer når hun tok av brillene.

Hun bruker brillene på trampoline og i all aktivitet, men ikke i svømmehallen.

Jeg vil tro det går greit å få briller, men at det selvsagt vil være greit at dere er litt obs på henne den første tiden.

Ganske snart vil det være helt normalt for henne å ha brillene på, og også helt normalt å ikke ha dem på den tiden hun ikke har det.

Når dere skal velge briller, så tenk på at de bør tåle en støt. De første brillene til datteren vår hadde gjenger mellom brillen og stanga. Da gjorde det ikke noe om stengene ble bøyd litt utover. Veldig lurt erfarte vi...

Ellers får dere vel dekket glass og 30% av innfatningen - og det kommer godt med. Vi skal nå i gang med brillepar nr. 4 på 6 år...

Takk skal du ha:) Det går helt sikkert greit, men kjenner det er litt nytt for meg enda. Det beste hadde jo vært om hun hadde hatt "friske" øyne, men man skal være glad for at man ikke har større utfordringer enn dette.

Jeg er selv nærsynt og har brukt briller og linser i alle år,- dvs. jeg begynte ikke før jeg var 18 - og jeg hadde helt sikkert trengt dem mye før, men jeg hadde vent meg til å se dårlig og det ble ikke fanget opp før jeg skulle ta kjøretimer og ikke så hva det stod på skiltene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en gutt som straks blir 3. Han har akkurat fått briller, med akkurat lik styrke (langsynt) som du forteller om.

Brillene har ikke vært av siden han fikk dem, annet enn når han sover. Foreldrene sier at han går rundt hjemme og bare ser seg rundt - han ser jo ting han aldri har sett før...

Han har ikke virket som om han har vært plaget av hodepine eller noe sånt heller. Og ingen ante at han så så dårlig som han gjorde...

Jeg tror det går knallfint, jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha:) Det går helt sikkert greit, men kjenner det er litt nytt for meg enda. Det beste hadde jo vært om hun hadde hatt "friske" øyne, men man skal være glad for at man ikke har større utfordringer enn dette.

Jeg er selv nærsynt og har brukt briller og linser i alle år,- dvs. jeg begynte ikke før jeg var 18 - og jeg hadde helt sikkert trengt dem mye før, men jeg hadde vent meg til å se dårlig og det ble ikke fanget opp før jeg skulle ta kjøretimer og ikke så hva det stod på skiltene.. :)

Selvsagt ønsker man ikke at barna skal ha briller - det er jo unektelig litt mer styr. Men det er heller ikke noe stort problem. Og det er flott at det blir fanget opp tidlig :)

Vi skal på brilleshopping til eldstemor i morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår begynte med briller for langsynthet (5 i styrke) når hun var 5 år.

Plutselig gjorde hun store fremskritt innen tegning, perling og andre slike håndarbeidsktiviteter.

Nye lette barnebriller sitter godt på på trampolinen også, fest dem på en brillesnor slik at de bare faller ned på brystet hvis de faller av når hun hopper.

Datteren mini bruker ikke bruiller når hun svømmer. men når hun leker i badekaret vil hun ha dem på.

Hun tar dem på med det samme hun våkner, det gjorde hun fra første dag, så det var helt tydelig at hun likte å se godt.

Pga strabisme / sjeling fikk vi støtte til brilleglassene.

Briller er dyrt, men jeg synes allikevel det ikke skal hete at min datter ikke skal kunne gjøre det samme som de andre barna fordi hun må passe på brillene sine. Så hun hopper og klatrer og slår kolbøtte som alle de andre, og ødelegges brillene lager vi minst mulig nummer ut av det. Hittil har det vært skjev innfatning som har blitt rettet opp hos optikeren, glassene har holdt det året de var ment til å vare. Hun har byttet briller ca en gang i året.

Øyelegen sier at hun antageligvis ikke trenger briller etter hun er ferdig på barneskolen (ca), barnelangsynthet retter seg ofte opp av seg selv his det behandles riktig med briller.

Datteren min har solbriller med styrke også, det fikk vi ikke støtte til, men det er veldig fint å ha om sommeren.

Hun bruker lapp på det ene øyet for å trene det dårligste, en time hver ettermiddag / kveld (foran tv/pc).

Jeg har en toåring som nå får briller pga strabisme, hun har også skjeve hornhinner - med refujson. Vet du hva reglene for refusjon er? Glass + 400 kr for innfatning - men hvor ofte?

Vi skal tilbake til øyenlegen itil høsten siden det er vanskelilg å måle nøyaktig når de er så små - regner vel med at hun får ny styrke på glassene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...