Gå til innhold

kurs i sykemeldingsperioden


sime

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurte på om noen vet hvordan regler som gjelder når en deltar på kurs i sykemeldingsperioden. Saken er den at samboeren min sa seg opp fra jobbe sin 28.april. Og hadde da en måned oppsigelse frem til 31.mai. Han ble sykemeldt 15.mai fordi legen var redd han var matforgiftet. Han jobber i en resturant og da er smittefaren relativt høy. Mens han var sykemeldt var han på et kveldskurs med den nye jobben. Nå nekter den gamle jobben å utbetale sykepenger. Har de rett til å nekte han penger? Jeg forstår at de kan nekte å betale for den dagen han var på kurs, men de andre dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IreneG

Om de har rett til det er umulig å svare på for meg. det spørs hvilken grunn de har, og om denne grunnen godtas. Han bør i første omgang få en skriftlig begrunnelse. er han uenig, kan han få trygdekontoret til å vurdere saken. De ber da arbeidsgiver om en redegjørelse. Er trygdekontoret enig med arbeidsgiver, må han klage saken inn til ankenemnda for arbeidsgiverperioden. Han vil da ikke få sykepengene for arbeidsgiverperioden fra trygdekontoret (siden de i et slikt tilfellet har sagt at de mener han ikke har rett på sykepenger). Får han da medhold hos ankenemnda, blir sykepengene etterbetalt senere.

Er trygdekontoret enig med din samboer, sender de et vedtak til arbeidsgiver der de orienteres om dette, og så kan evt. arbeidsgiver klage saken inn for ankenemnda. I mellomtiden utbetaler trygdekontoret sykepenger til samboeren din, og krever refusjon fra arbedsgiver. Da blir resten en sak mellom arbeidsgiver og trygdekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Takk for svar! Vi har snakket med Trygdekontoret og de mente at han skulle ha betalt, så da er det egentlig greit da!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneG

Hei igjen! Takk for svar! Vi har snakket med Trygdekontoret og de mente at han skulle ha betalt, så da er det egentlig greit da!! :D

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...