Gå til innhold

Hvor mye skal jeg involvere meg?


Gjest Takker for svar

Anbefalte innlegg

Gjest Takker for svar

Jeg er 22 år, har en jente som jeg har kjent i mange år og alltid hatt følelser for, men har ikke hatt kontakt med henne de siste årene fordi det ikke funka. Nå i det siste har vi vært en del sammen og det begynner å bli noe mer. Hun fortalte meg nylig at hun ble voldtatt i perioden vi ikke hadde kontakt. Hun har fortalt meg at hun var i et forhold hvor kjæresten ikke respekterte de gangene hun ikke ville ha sex, og tok seg til rette uansett. Jeg reagerte med vanntro og lurte på hvorfor hun ikke gikk fra han. Det var fordi han visstnok var snill ellers, og at hun ikke tok så tungt på det og hun vurderte aldri å annmelde det. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, men jeg ville ikke grave noe mer på det tidspunktet. Hun gikk til slutt fra ham fordi hun ikke hadde følelser lenger, og påstår at hun ikke hadde hatt noe problem med å møte han igjen som venn.

Senere fikk jeg vite at i samme periode hadde hun blitt voldtatt av 2 fremmede hun hadde møtt på byen. Episoden skjedde på et lukket rom på utestedet. Hun hadde kjempet alt hun kunne i mot og innrømte at det selvfølgelig var en jævlig opplevelse. Likevel påstod hun at hun ikke har noen problemer med det i ettertid fordi hun sier hun er flink til å glemme ting og legge det bak seg. Jeg syns dette er utrolig synd og ufortjent fordi hun er en veldig søt og snill jente og jeg fatter ikke at noen kan gjøre noe sånn mot henne. Jeg klarer ikke helt å tro på at dette er noe hun bare kan legge bak seg sånn uten videre, og lurer på om hun burde søke hjelp. Det kom veldig brått på meg da hun fortalte dette og var ikke forberedt i det hele tatt. Jeg vil utrykke at jeg stiller opp for henne på alle måter dersom hun trenger det, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette.

Vi har nesten hatt sex et par ganger, men hun har stoppet i siste sekund. Begrunnelsen hennes har vært at hun syns det er vanskelig på grunn av at vi har hatt en lang og følelsesladd fortid sammen og hun tror hun legger mer i det enn jeg. Jeg finner dette litt vanskelig å tro på, med tanke på omstendighetene og har jo selvfølgelig en mistanke om at det henger sammen med episodene hun har vært utsatt for. Hun sier at hun TROR ikke det er derfor, men hun har likevel ikke utelukke det. Selv om det er et alvorlig tema vi snakker om, virker det som hun ikke tar det så tungt som jeg hadde forventet, men jeg klarer liksom ikke finne meg tilrette med det.

Hva skal jeg gjøre her? Jeg skal selvfølgelig ikke presse henne til noe som helst som har med sex å gjøre, hun trenger uansett å bli trygg på meg. Men hun har jo ikke selv tatt initiativ til å få hjelp, er dette noe jeg burde prøve å få henne til å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

srp1365380487

Syns du skal la henne styre dette sjøl. Voldtekt består mest i å miste makt over seg sjøl, og mange føler at den hjelpen de får, bl.a. av rettsvesenet eller helsevesenet osv også etterlater dem avmektige og plaget.

Vær kjærlig, vær rolig vær klok. Om hun stopper i siste liten når dere "nesten" har sex, så husk at for henne er kanskje dette en måte å bli klar for det igjen på - å oppleve at seksuelle ting framkaller gode og vakre følelser i stedet for skrekk og vemmelse. La henne få gå den veien i det tempoet hun tregner, da vil hun komme til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei! (:

Kjenner meg så godt igjen i følelsen hun har - om at alt er bra og at hun har gått videre.

Hadde det sånn selv i fjor sommer.

Tror stort sett alle ofre tenker det en stund, men det er rett og slett bare fortrengelse.

Fortrengelse kan være bra en stund, for det er hjernens egen overlevelsesteknikk, men går det for lang tid vil hun bare grave seg mer og mer ned og få store problemer.

Anbefaler for henne at hun ikke skyver opplevelsene unna men heller begynner å jobbe med det.

Til deg så vil jeg bare si at du må trå forsiktig fram og høre etter henne og respektere hva hun vil, for det skal ikke mye til før det kan føles som et nytt overgrep for henne.

Men som sagt så er den eneste måten å få gjort noe med dette permanent å jobbe og bearbeide overgrepene.

Lykke il til dere begge! (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...