Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

Gjest Amen 4 that

De legger planleggingsdagen sin i inneklemt helg (fredag denne uka),

jeg har fri torsdagen, men ikke fredagen og mange har spurt seg fri denne dagen, så det var ikke bare og bare og for min manns jobb var det helt umulig pga de måtte ha han og de ikke fikk vikar. heldigvis fikk jeg med nød og neppe fri...

men nå skal de ha foreldremøte i arbeidstiden,

sånn i 10-tiden.....

det blir et styr for meg.

1 pga det er litt reisevei og jeg er avhengig av buss, den går jo ikke så ofte, så jeg blir vekke en god stund pga det...og jeg må på jobb først siden jeg begynner kl 8,

så må jeg dra ca halv ti og er tilbake på jobb rundt 11.

altså 1 1/2 time...

men man har vel ikke rett for fri pga foreldremøte med lønn?

og ang avspasering så er det ikke så mye mulighet for opptjening av avspasering på min jobb.... så jeg må ta fri uten lønn!

bare sorg og ulemper....

Og attpåtil har de stengt hele juli, jeg har tidlig ferie i år, så siste 2-3 ukene er jeg uten barnepass, min mann har ferie samtidig som meg og umulig for begge å flytte ferien.

Heldigvis kan muligens besteforeldrene passe, men tenk på de som ikke har den muligheten!

det skal sannelig ikke være lett.

Nå snakker de om å fjerne statsstøtte til private barnehager.

jeg sier heller mer penger til barnehagene, rimeligere barnehager for foreldra å betale,

ferieåpne barnehager og foreldremøte etter arbeidstid - de ansatte får da overtidsbetalt, det syns jeg staten skal betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

Persille1365381127

Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.

Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.

Dersom man skal ha foreldremøter i åpningstiden (hvilket høres veldig rart ut, sikker på at det ikke er foreldresamtale?) må det legges til begynnelsen eller slutten av dagen.

Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...

Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.

Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.

Dersom man skal ha foreldremøter i åpningstiden (hvilket høres veldig rart ut, sikker på at det ikke er foreldresamtale?) må det legges til begynnelsen eller slutten av dagen.

Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...

Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...

''Derfor legger man plandager til sånen dager. Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.''

Jeg trodde de barnehageansatte skulle legge planer på planleggingsdagene? ;-)

''Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...''

Det er kanskje ikke uvanlig, men vår barnehage har aldri vært stengt mer enn 2 uker. Alle barn og ansatte kan ha tre uker sammenhengene, bare ikke akkurat de samme tre ukene. Selv om det var nytt for meg at arbeidstakere har rett på tre sammenhengende ferieuker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.

Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.

Dersom man skal ha foreldremøter i åpningstiden (hvilket høres veldig rart ut, sikker på at det ikke er foreldresamtale?) må det legges til begynnelsen eller slutten av dagen.

Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...

Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...

Vår barnehage har åpent på fredag (når skolen har fri) - men har planleggingsdag 2. juni, når skolen er åpen...

Kjipt for oss med både barnehagebarn og skolebarn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.

Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.

Dersom man skal ha foreldremøter i åpningstiden (hvilket høres veldig rart ut, sikker på at det ikke er foreldresamtale?) må det legges til begynnelsen eller slutten av dagen.

Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...

Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...

Hehe, planlegge langhelg og kalle det planleggingsdag ja. Jeg syns man kan kalle en spade for en spade jeg da.

Ellers: Er det virkelig vanlig å stenge barnehager i mange uker på sommeren? Det er det ikke på disse kanter av landet jaffall... Påstår ikke at det aldri skjer, men vanlig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.

Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.

Dersom man skal ha foreldremøter i åpningstiden (hvilket høres veldig rart ut, sikker på at det ikke er foreldresamtale?) må det legges til begynnelsen eller slutten av dagen.

Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...

Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...

Hos oss fikk vi ikke beskjed om sommerstenging før rett før påske i år. De har aldri hatt det tidligere år. Da vi fikk beskjeden var vår ferie allerede fastlagt hos arbeidsgiver, og til helt andre uker enn de som blir stengt... heldigvis har vi besteforeldre som stiller opp. Så det er ikke alle som er så heldige å få beskjed om sånne ting et helt år i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mallet

Hvis det er foreldresamtale så går det som regel an å få byttet til en annen dag i forbindelse med leveringstidspunktet, om man forklarer at det er vanskelig å komme seg til og fra midt i arbeidstiden. I vår barnehage er de veldig fleksible på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Derfor legger man plandager til sånen dager. Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.''

Jeg trodde de barnehageansatte skulle legge planer på planleggingsdagene? ;-)

''Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...''

Det er kanskje ikke uvanlig, men vår barnehage har aldri vært stengt mer enn 2 uker. Alle barn og ansatte kan ha tre uker sammenhengene, bare ikke akkurat de samme tre ukene. Selv om det var nytt for meg at arbeidstakere har rett på tre sammenhengende ferieuker.

''Jeg trodde de barnehageansatte skulle legge planer på planleggingsdagene? ;-)''

I den barnehagen som vår sønn gikk i, brukte de ansatte ofte å "jobbe" inn planleggingsdagen ved hjelp av flere kveldsmøter, slik at de også kunne ta denne planleggingsdagen som ekstra fridag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage har åpent på fredag (når skolen har fri) - men har planleggingsdag 2. juni, når skolen er åpen...

Kjipt for oss med både barnehagebarn og skolebarn....

Huff, ja det skjønner jeg!

Jeg tror at hos oss har de brukt å samordne planleggingsdagene i skolen og barnehagene (de kommunale), men ettersom jeg aldri har hatt både skolebarn og barnehagebarn er jeg ikke helt sikker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, planlegge langhelg og kalle det planleggingsdag ja. Jeg syns man kan kalle en spade for en spade jeg da.

Ellers: Er det virkelig vanlig å stenge barnehager i mange uker på sommeren? Det er det ikke på disse kanter av landet jaffall... Påstår ikke at det aldri skjer, men vanlig er det ikke.

''Ellers: Er det virkelig vanlig å stenge barnehager i mange uker på sommeren?''

Første året med barnehagebarn hadde vi privat barnehage, fordi vi ikke fikk plass i kommunal. Denne barnehagen var stengt hele romjula, hele påska og hele juli. Ikke lett å få det til å gå i hop da, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Huff, ja det skjønner jeg!

Jeg tror at hos oss har de brukt å samordne planleggingsdagene i skolen og barnehagene (de kommunale), men ettersom jeg aldri har hatt både skolebarn og barnehagebarn er jeg ikke helt sikker:-)

De pleier det her og - så jeg skjønner ikke hvorfor de har gjort det på denne måten akkurat nå...

Og jeg som hadde planlagt mange ting på jobben 2. juni (etter fridagen 1. juni)... Mannen min har høysesong med sin jobb, og kan ikke ta fri - så det blir nok meg.

Arbeidsmengden på jobb er ikke tilpasset ukene med ekstra fri i mai og juni, merker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ellers: Er det virkelig vanlig å stenge barnehager i mange uker på sommeren?''

Første året med barnehagebarn hadde vi privat barnehage, fordi vi ikke fikk plass i kommunal. Denne barnehagen var stengt hele romjula, hele påska og hele juli. Ikke lett å få det til å gå i hop da, nei.

Nei det vil jeg tro ikke var enkelt!

Vi har også privat barnehage - forørig vedens beste, (helt objektivt selvsagt... ;-)) Faktisk har de avspasert romjulen noen dager, avhengig av hvor mange arbeidsdager det er, men ellers er det ikke feriestengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.

Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.

Dersom man skal ha foreldremøter i åpningstiden (hvilket høres veldig rart ut, sikker på at det ikke er foreldresamtale?) må det legges til begynnelsen eller slutten av dagen.

Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...

Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...

''Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...''

Vet ikke hva slags bevilling du snakker om, men hvis det er f eks sjenkebevilling, så kunne man jo kanskje oppfordret kommunen til å printe det ut på papir i A3-format! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldresamtaler er vi (jeg er ped.leder) stort sett veldig fleksible på. Ikke noe problem å få en annen dag.

Stengt hele juli skjønner jeg kan være knotete, men det bør dere vel ha visst om en stund.(verken min jobb eller min datters barnehage stenger i det hele tatt om sommeren, men barna må ha tre ukers sammenhengende ferie i juni, juli eller august)

På min jobb har vi også stengt (planleggingsdag) på fredag. Det betyr at vi har hatt 7,5 timers møtetid på kveldstid etter jobb som vi avspaserer denne dagen. Jeg forstår at ikke alle kan få fri denne dagen, men som barnehageansatt har man ikke all verdens frynsegoder, så jeg klarer ikke HELT å ha dårlig samvittighet for det - vi strekker oss på alle bauger og kanter ellers i året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det vil jeg tro ikke var enkelt!

Vi har også privat barnehage - forørig vedens beste, (helt objektivt selvsagt... ;-)) Faktisk har de avspasert romjulen noen dager, avhengig av hvor mange arbeidsdager det er, men ellers er det ikke feriestengt.

Den private vi hadde var absolutt IKKE verdens beste.... Kan ikke si hvor ekstremt mye mer fornøyd jeg var med den kommunale!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...''

Vet ikke hva slags bevilling du snakker om, men hvis det er f eks sjenkebevilling, så kunne man jo kanskje oppfordret kommunen til å printe det ut på papir i A3-format! ;-)

He-he :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldresamtaler er vi (jeg er ped.leder) stort sett veldig fleksible på. Ikke noe problem å få en annen dag.

Stengt hele juli skjønner jeg kan være knotete, men det bør dere vel ha visst om en stund.(verken min jobb eller min datters barnehage stenger i det hele tatt om sommeren, men barna må ha tre ukers sammenhengende ferie i juni, juli eller august)

På min jobb har vi også stengt (planleggingsdag) på fredag. Det betyr at vi har hatt 7,5 timers møtetid på kveldstid etter jobb som vi avspaserer denne dagen. Jeg forstår at ikke alle kan få fri denne dagen, men som barnehageansatt har man ikke all verdens frynsegoder, så jeg klarer ikke HELT å ha dårlig samvittighet for det - vi strekker oss på alle bauger og kanter ellers i året...

Joda, selvsagt skal også barnehageansatte kunne avspasere møtetid for møter utenom ordinær arbeidstid.

Men jeg undrer meg likevel hvorfor man ikke kan kalle det det da - avspasering. Det gjør alle andre som tar fri den dagen. Man kaller det ikke julemøte, selv om det man faktisk avspaserer er et møte man hadde i desember. Så hvorfor kalle det planleggingsdag når man avspaserer møter man har hatt for å planlegge tidligere?

En annen ting - Det er ikke så mange andre bedrifter som kan stenge hele sjappa for å ta kollektiv avspasering. Vi må nok pent dele på godene.

For all del altså, nyt fridagen, det er sikkert vel unt, men jeg reagerer på den der "alle andre har det bedre enn oss derfor fortjener vi dette" holdningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, selvsagt skal også barnehageansatte kunne avspasere møtetid for møter utenom ordinær arbeidstid.

Men jeg undrer meg likevel hvorfor man ikke kan kalle det det da - avspasering. Det gjør alle andre som tar fri den dagen. Man kaller det ikke julemøte, selv om det man faktisk avspaserer er et møte man hadde i desember. Så hvorfor kalle det planleggingsdag når man avspaserer møter man har hatt for å planlegge tidligere?

En annen ting - Det er ikke så mange andre bedrifter som kan stenge hele sjappa for å ta kollektiv avspasering. Vi må nok pent dele på godene.

For all del altså, nyt fridagen, det er sikkert vel unt, men jeg reagerer på den der "alle andre har det bedre enn oss derfor fortjener vi dette" holdningen....

Hehe, jeg sier ikke at alle andre har det bedre enn oss altså. Jeg vet at jeg har det godt på jobb, jeg! Men jeg har foreldre som - når vi forteller at vi har valgt å jobbe inn denne dagen (det bestemte vi nemlig ikke da vi la planleggingsdagene, da prøvde vi å tilpasse oss skolen mest mulig bare, det med innarbeiding kom senere) reagerer på at vi faktisk skal ha FRI... At vi har brukt timesvis på kveldstid er ikke interessant i det hele tatt, det er det at vi skal ha FRI som skurrer i deres ører...

Sikkert derfor jeg føler at jeg må "forsvare" ordningen... Vi holder stengt julaften, nyttårsaften og stenger kl 12 onsdag før påske - ellers har vi åpent fra 06:45 til 17:15 hele året... Vi tilpasser oss barn, voksne, vaner, klær, tider til ditt og datt (med den største selvfølge, for det er jo for barn og foreldre vi ER der, men allikevel...) Jeg må jo innrømme at kritiske blikk og spydige kommentarer om FRI ikke føles veldig rettferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, planlegge langhelg og kalle det planleggingsdag ja. Jeg syns man kan kalle en spade for en spade jeg da.

Ellers: Er det virkelig vanlig å stenge barnehager i mange uker på sommeren? Det er det ikke på disse kanter av landet jaffall... Påstår ikke at det aldri skjer, men vanlig er det ikke.

''Hehe, planlegge langhelg og kalle det planleggingsdag ja. Jeg syns man kan kalle en spade for en spade jeg da.''

Ja, det er vel ingen som tror at de faktisk planlegger på disse dagene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.

Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.

Dersom man skal ha foreldremøter i åpningstiden (hvilket høres veldig rart ut, sikker på at det ikke er foreldresamtale?) må det legges til begynnelsen eller slutten av dagen.

Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...

Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...

''Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.''

Det er det da slett ikke! Det er selvfølgelig mange som ønsker å ha fri inneklemte dager og dermed færre barn i barnehagene, så jeg skjønner at de tar planleggingsdag da. Men ettersom de fleste arbeidsplasser ikke stenger på inneklemte dager, er det ofte kamp om hvem som skal ha fri og ikke en selvfølge å få det.

''Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.''

Det kan jeg jo forstå. Men det kan de vel uansett, ikke alle selvfølgelig, men noen av dem. Særlig fordi det vel, som nevnt over, er færre barn i barnehagen den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...