Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

Hehe, jeg sier ikke at alle andre har det bedre enn oss altså. Jeg vet at jeg har det godt på jobb, jeg! Men jeg har foreldre som - når vi forteller at vi har valgt å jobbe inn denne dagen (det bestemte vi nemlig ikke da vi la planleggingsdagene, da prøvde vi å tilpasse oss skolen mest mulig bare, det med innarbeiding kom senere) reagerer på at vi faktisk skal ha FRI... At vi har brukt timesvis på kveldstid er ikke interessant i det hele tatt, det er det at vi skal ha FRI som skurrer i deres ører...

Sikkert derfor jeg føler at jeg må "forsvare" ordningen... Vi holder stengt julaften, nyttårsaften og stenger kl 12 onsdag før påske - ellers har vi åpent fra 06:45 til 17:15 hele året... Vi tilpasser oss barn, voksne, vaner, klær, tider til ditt og datt (med den største selvfølge, for det er jo for barn og foreldre vi ER der, men allikevel...) Jeg må jo innrømme at kritiske blikk og spydige kommentarer om FRI ikke føles veldig rettferdig...

Jeg synes det høres kjempesmart ut å jobbe inn plandagen på kveldstid og så ta fri denne dagen:-) Jeg har ihvertfall aldri reagert på at barnehageansatte ikke er fysisk til stede på bhg på en slik dag.

Jeg har forresten med egne øyne sett at de VAR tilstede i bhg på en planleggingsdag som var på en helt vanlig fredag - det var den dagen jeg hadde glemt hele planleggingsdagen og troppet opp i bhg med unge og sekk og parkdress og det hele....;-) Litt flaut, kan man si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

Gjest togli

Hehe, planlegge langhelg og kalle det planleggingsdag ja. Jeg syns man kan kalle en spade for en spade jeg da.

Ellers: Er det virkelig vanlig å stenge barnehager i mange uker på sommeren? Det er det ikke på disse kanter av landet jaffall... Påstår ikke at det aldri skjer, men vanlig er det ikke.

Jeg er lærer og vi hadde i utgangspunktet planleggingsdag kommende fredag. Fordi mange heller vil ha fri denne dagen, valgte vi å legge planleggingen til to kvelder istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg er lærer og vi hadde i utgangspunktet planleggingsdag kommende fredag. Fordi mange heller vil ha fri denne dagen, valgte vi å legge planleggingen til to kvelder istedet.

...mens jeg faktisk skal på planleggingsdag på fredag, helt på ordentlig. Men det hender at vi også bruker løsningen med å jobbe inn ved hjelp av ettermiddagsmøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg sier ikke at alle andre har det bedre enn oss altså. Jeg vet at jeg har det godt på jobb, jeg! Men jeg har foreldre som - når vi forteller at vi har valgt å jobbe inn denne dagen (det bestemte vi nemlig ikke da vi la planleggingsdagene, da prøvde vi å tilpasse oss skolen mest mulig bare, det med innarbeiding kom senere) reagerer på at vi faktisk skal ha FRI... At vi har brukt timesvis på kveldstid er ikke interessant i det hele tatt, det er det at vi skal ha FRI som skurrer i deres ører...

Sikkert derfor jeg føler at jeg må "forsvare" ordningen... Vi holder stengt julaften, nyttårsaften og stenger kl 12 onsdag før påske - ellers har vi åpent fra 06:45 til 17:15 hele året... Vi tilpasser oss barn, voksne, vaner, klær, tider til ditt og datt (med den største selvfølge, for det er jo for barn og foreldre vi ER der, men allikevel...) Jeg må jo innrømme at kritiske blikk og spydige kommentarer om FRI ikke føles veldig rettferdig...

Det er ikke alle som har fri hver julaften, Nyttårs aften,17 mai som dere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med stengt hele juli er det bare å bli vant til, det er vanlig på SFO. Bare vær glad for alt dere får vite om i god tid.

Sist vi bestemte ferien ut fra bare våre egne jobber, ikke ifølge sjefen til mannen til dagmammaen, stengt barnehage eller stengt fritidsordning, var i 1989. Med unntak av sommeren 1999 da jeg hadde permisjon med minstemann. Men nå trenger han ikke tilsyn lenger, så i år skal vi ha en ferieuke utenom juli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planleggingdager må de ha, og alle barnehager har det, selv om det kan være til bry for foreldrene. De synes kanskje det passa best å ta det en inneklemt dag da, siden de regner med at mange tar seg fri. nesten alle på jobben min har fri.

Sist det var planleggingsdag så tok jeg med meg poden på jobben, og gikk litt før hjem på ettermiddagen. Blir ikke like effektiv jobbing, men jeg fikk gjort en del allikevel. han holdt på med plastelina og maling, og besøkte kollegaer på kontorene ved siden av :) Vet ikke alle har mulighet til å ta med barna på jobb.

Man har ikke krav på fri med lønn når det er foreldresamtaler nei, men du kan jo søke om det. Jeg pleier å be om den tidligste timen ped.leder kan, så kommer jeg kanskje tre kvarter for sent, og siden jeg har fleksitd så er det innenfor kjernetiden, så det går bra.

Når det gjelder ferien, så er barnehagen poden går i stengt i tre uker i juli. Og det er helt greit.. Jeg vet det kommer, så planlegger ferien deretter. Nå har jeg heldigvis en veldig fleksibel jobb, der jeg bestemmer mye selv. men uansett så er det sånn å ha barn, så de med små barn får fri da barnehagen er stengt, hvis de ikke får ordna med noe annet. Faren og jeg hadde aldri tre uker samtidig, men kanskje to uker ferie sammen, også hadde jeg en uke ekstra med poden fordi barnehagen var stengt. man må jo bare rette seg etter hvordan det er.. Er glad det stengt noen uker jeg, for barna trenger flere uker sammenhengene ferie de og, og det er sikkert mange som ikke hadde tat ut ferie i det hele tatt. På arbeidsplasser må man jo ta minst tre uker ferie, barn trenger helt sikker mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Denne diskusjonen kommer opp med jevne mellomrom....

For det første; Jeg tror ikke det er noe problem å få foreldresamtale på ettermiddagen dersom du spør.

For det andre; Du har sikkert visst om denne planleggingsdagen siden i høst og har altså hatt lang tid på deg til å ordne med barnepass.

For det tredje; Jeg syns det er alldeles ypperlig at de legger slike planleggingsdager på slike inneklemte dager. Dette gjør jo at en stor del av Norges befolkning kan reise bort allerede i kveld og ikke komme hjem før søndag kveld. SUPERT!!!

Det største problemet er at vi som foreldre glemmer disse fridagene og blir like overrumplet hver eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Planleggingdager må de ha, og alle barnehager har det, selv om det kan være til bry for foreldrene. De synes kanskje det passa best å ta det en inneklemt dag da, siden de regner med at mange tar seg fri. nesten alle på jobben min har fri.

Sist det var planleggingsdag så tok jeg med meg poden på jobben, og gikk litt før hjem på ettermiddagen. Blir ikke like effektiv jobbing, men jeg fikk gjort en del allikevel. han holdt på med plastelina og maling, og besøkte kollegaer på kontorene ved siden av :) Vet ikke alle har mulighet til å ta med barna på jobb.

Man har ikke krav på fri med lønn når det er foreldresamtaler nei, men du kan jo søke om det. Jeg pleier å be om den tidligste timen ped.leder kan, så kommer jeg kanskje tre kvarter for sent, og siden jeg har fleksitd så er det innenfor kjernetiden, så det går bra.

Når det gjelder ferien, så er barnehagen poden går i stengt i tre uker i juli. Og det er helt greit.. Jeg vet det kommer, så planlegger ferien deretter. Nå har jeg heldigvis en veldig fleksibel jobb, der jeg bestemmer mye selv. men uansett så er det sånn å ha barn, så de med små barn får fri da barnehagen er stengt, hvis de ikke får ordna med noe annet. Faren og jeg hadde aldri tre uker samtidig, men kanskje to uker ferie sammen, også hadde jeg en uke ekstra med poden fordi barnehagen var stengt. man må jo bare rette seg etter hvordan det er.. Er glad det stengt noen uker jeg, for barna trenger flere uker sammenhengene ferie de og, og det er sikkert mange som ikke hadde tat ut ferie i det hele tatt. På arbeidsplasser må man jo ta minst tre uker ferie, barn trenger helt sikker mer.

Jeg kjenner at jeg blir tung i hjertet ved tanken på at mange unger går i barnehage og på sfo nesten hele sommeren igjennom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite fleksibelt

Er det lov å spørre hva slags yrker dere jobber innen siden det er så lite fleksibelt på arbeidsplassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amen 4 that

Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.

Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.

Dersom man skal ha foreldremøter i åpningstiden (hvilket høres veldig rart ut, sikker på at det ikke er foreldresamtale?) må det legges til begynnelsen eller slutten av dagen.

Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...

Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...

Nei, vi fikk ikke vite det i august pga poden ikke gikk der den gangen, 1 år og begynte i barnehage i februar.

Men uansett hadde det ikke gått da vi er tre som sirkulerer og har hver sin tidlig, midt og sen ferie, og det er ikke bare og bare å få byttet med de når de er så glad de har fått midt og sen ferie... og muligens har bestilt seg tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Joda, selvsagt skal også barnehageansatte kunne avspasere møtetid for møter utenom ordinær arbeidstid.

Men jeg undrer meg likevel hvorfor man ikke kan kalle det det da - avspasering. Det gjør alle andre som tar fri den dagen. Man kaller det ikke julemøte, selv om det man faktisk avspaserer er et møte man hadde i desember. Så hvorfor kalle det planleggingsdag når man avspaserer møter man har hatt for å planlegge tidligere?

En annen ting - Det er ikke så mange andre bedrifter som kan stenge hele sjappa for å ta kollektiv avspasering. Vi må nok pent dele på godene.

For all del altså, nyt fridagen, det er sikkert vel unt, men jeg reagerer på den der "alle andre har det bedre enn oss derfor fortjener vi dette" holdningen....

De har kanskje brukt ettermiddager og kvelder til planlegging? De har kanskje vært på kurs på kveldstid, kanskje de til og med har brukt ei heil helg?

Skal de ikke da kunne kalle denne fredagen planleggingsdag.

Jeg blir så eitrandes forbitra over alle dere som har slike holdninger til barnehageansatte og lærere. Vi skal stå på pinne for dere 24/7, hvis ikke er vi noen latsabber som ikke tenker på andre enn oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

...mens jeg faktisk skal på planleggingsdag på fredag, helt på ordentlig. Men det hender at vi også bruker løsningen med å jobbe inn ved hjelp av ettermiddagsmøter.

Gosh..Nesten så jeg får dårlig samvittighet fordi jeg skal ha fri på fredag... Men jeg jobba til19 på mandag og skal gjøre det igjen i neste uke også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den private vi hadde var absolutt IKKE verdens beste.... Kan ikke si hvor ekstremt mye mer fornøyd jeg var med den kommunale!!

Jeg tror ikke skillet mellom gode og dårlige barnehager går på om de er private eller offentlige. Heller ikke tror jeg forskjellen går på om barnehagen har siste mote i klatrestativ eller dedikerte musikkrom.

Det er den menneskelige kapitalen som gjør forskjellen, det er jeg overbevist om. Har man gode folk som er dedikerte og motiverte og brenner for den viktige jobben de gjør, så er man langt på vei. Disse menneksene finnes nok i både private og offentlige barnehager. og så er det dessverre noen barnehager de ikke finnes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Hehe, jeg sier ikke at alle andre har det bedre enn oss altså. Jeg vet at jeg har det godt på jobb, jeg! Men jeg har foreldre som - når vi forteller at vi har valgt å jobbe inn denne dagen (det bestemte vi nemlig ikke da vi la planleggingsdagene, da prøvde vi å tilpasse oss skolen mest mulig bare, det med innarbeiding kom senere) reagerer på at vi faktisk skal ha FRI... At vi har brukt timesvis på kveldstid er ikke interessant i det hele tatt, det er det at vi skal ha FRI som skurrer i deres ører...

Sikkert derfor jeg føler at jeg må "forsvare" ordningen... Vi holder stengt julaften, nyttårsaften og stenger kl 12 onsdag før påske - ellers har vi åpent fra 06:45 til 17:15 hele året... Vi tilpasser oss barn, voksne, vaner, klær, tider til ditt og datt (med den største selvfølge, for det er jo for barn og foreldre vi ER der, men allikevel...) Jeg må jo innrømme at kritiske blikk og spydige kommentarer om FRI ikke føles veldig rettferdig...

Du har min fulle støtte!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Hehe, planlegge langhelg og kalle det planleggingsdag ja. Jeg syns man kan kalle en spade for en spade jeg da.

Ellers: Er det virkelig vanlig å stenge barnehager i mange uker på sommeren? Det er det ikke på disse kanter av landet jaffall... Påstår ikke at det aldri skjer, men vanlig er det ikke.

De har jo hatt planlegging på kveldstid og kan med goooood samvittighet ha fri denne fredagen. Skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå.

Du syns kanskje de skulle tatt planlegginga på kveldstid slik at de kunne jobbe som normalt denne fredagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Joda, selvsagt skal også barnehageansatte kunne avspasere møtetid for møter utenom ordinær arbeidstid.

Men jeg undrer meg likevel hvorfor man ikke kan kalle det det da - avspasering. Det gjør alle andre som tar fri den dagen. Man kaller det ikke julemøte, selv om det man faktisk avspaserer er et møte man hadde i desember. Så hvorfor kalle det planleggingsdag når man avspaserer møter man har hatt for å planlegge tidligere?

En annen ting - Det er ikke så mange andre bedrifter som kan stenge hele sjappa for å ta kollektiv avspasering. Vi må nok pent dele på godene.

For all del altså, nyt fridagen, det er sikkert vel unt, men jeg reagerer på den der "alle andre har det bedre enn oss derfor fortjener vi dette" holdningen....

Spiller det egentlig noen rolle om man kaller det avspasering eller planleggingsdag så lenge skolen/barnehagen uansett er stengt den dagen? I utgangspunktet er det en planleggingsdag (står som regel oppført som dette på den kommunale årsplanen), men så kan det enkelte kollegiet på hver skole/barnehage velge å jobbe tilsvarende timetall en helg, en ettermiddag/kveld etc.

Hos meg var dagen oppført som planleggingsdag, men for noen uker siden ble det tatt opp i kollegiet om vi heller skulle jobbe to ettermiddager/kvelder for å få avspasert fredagen. Dette var alle enige i - og det var også flott for meg som må ha barn hjemme denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hehe, jeg sier ikke at alle andre har det bedre enn oss altså. Jeg vet at jeg har det godt på jobb, jeg! Men jeg har foreldre som - når vi forteller at vi har valgt å jobbe inn denne dagen (det bestemte vi nemlig ikke da vi la planleggingsdagene, da prøvde vi å tilpasse oss skolen mest mulig bare, det med innarbeiding kom senere) reagerer på at vi faktisk skal ha FRI... At vi har brukt timesvis på kveldstid er ikke interessant i det hele tatt, det er det at vi skal ha FRI som skurrer i deres ører...

Sikkert derfor jeg føler at jeg må "forsvare" ordningen... Vi holder stengt julaften, nyttårsaften og stenger kl 12 onsdag før påske - ellers har vi åpent fra 06:45 til 17:15 hele året... Vi tilpasser oss barn, voksne, vaner, klær, tider til ditt og datt (med den største selvfølge, for det er jo for barn og foreldre vi ER der, men allikevel...) Jeg må jo innrømme at kritiske blikk og spydige kommentarer om FRI ikke føles veldig rettferdig...

AMEN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir tung i hjertet ved tanken på at mange unger går i barnehage og på sfo nesten hele sommeren igjennom..

Det er da ikke mulig å gå på SFO "nesten hele sommeren igjennom"? Normal stengeperiode er minst fire uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

''Derfor legger man plandager til sånen dager. Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.''

Jeg trodde de barnehageansatte skulle legge planer på planleggingsdagene? ;-)

''Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...''

Det er kanskje ikke uvanlig, men vår barnehage har aldri vært stengt mer enn 2 uker. Alle barn og ansatte kan ha tre uker sammenhengene, bare ikke akkurat de samme tre ukene. Selv om det var nytt for meg at arbeidstakere har rett på tre sammenhengende ferieuker.

HALLOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!! De har jo jobbet flere kvelder slik at de slipper å jobbe denne fredagen.

*finner frem t-skje*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Det er da ikke mulig å gå på SFO "nesten hele sommeren igjennom"? Normal stengeperiode er minst fire uker.

Flott. Men hadde det ikke vært stengetid og regler som sa at alle må ha 3 uker sammenhengende ferie, ja da vile det nok vært noen barn som ikke hadde hatt mye ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...