Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Ja det syns jeg faktisk det gjør. Hadde man kalt det avspasering så hadde man sluppet sure kommentarer og skeive blikk når foreldrene, som naturlig nok tror at de barnehageansatte er på jobb, derimot har en fridag.

Så min arbeidsplass må endre den kommunale planen og sende denne ut på nytt til alle foreldrene for å få sagt fra at vi avspaserer, ikke planlegger?

Forøvrig har elevene på min skole fått oppført på ukeplanen at skolen er fri fredag fordi lærerne har lagt planleggingen til andre dager og dermed avspaserer. At man reagerer på at ikke alle har fått gitt 100 % beskjed om dette synes jeg er flisspikkeri. Det forteller meg at foreldre faktisk fortsatt mistror barnehage- og skoleansatte og innbiller seg at de har det for godt fordi de tar "så mye fri" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

Det er de faktisk pålagt å gjøre også:)

Er de? Jeg skjønner at de må jobbe inn hvis de skal ta fri, men de kunne vel ha avholdt plandagen på fredag også, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle om man kaller det avspasering eller planleggingsdag så lenge skolen/barnehagen uansett er stengt den dagen? I utgangspunktet er det en planleggingsdag (står som regel oppført som dette på den kommunale årsplanen), men så kan det enkelte kollegiet på hver skole/barnehage velge å jobbe tilsvarende timetall en helg, en ettermiddag/kveld etc.

Hos meg var dagen oppført som planleggingsdag, men for noen uker siden ble det tatt opp i kollegiet om vi heller skulle jobbe to ettermiddager/kvelder for å få avspasert fredagen. Dette var alle enige i - og det var også flott for meg som må ha barn hjemme denne dagen.

Det ville vel vært ypperlig med foreldresamtaler på ettermiddagen og avspasering i forbindelse med helligdager som f.eks. nå på fredag.

Da slipper i allefall foreldrene å reise fra jobb midt på dagen for å komme til foreldresamtale.

Heldigvis har jeg ikke så små barn lenger, men som alene med barn, ingen far til å avhjelpe feriene og ingen ellers å spørre om barnepass var det litt av en kabal å få alle fridagene til å gå opp med min korte ferie. En sommer byttet jeg arbeidssted til en plass jeg kunne ta med barna, men de fleste somrene måtte jeg ha permisjon uten lønn i noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Eneste sekretæren de har og det er krise når jeg er borte, de får ikke tak i vikar på dagen.

Men du har vel visst om denne dagen lenge? Alle kommuner sender ut årsplanen for skole og barnehage før skole- og barnehageåret begynner. Jeg vil tro årsplanen ligger inne på kommunens nettside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er mange arbeidsplasser som har ganske strikte feriekabaler, bestemt av turnuser (helsevesenet), uteperioder (nordsjøen) og avhengighet av at noen er på jobb til enhver tid (størsteparten av servicenæringen, mange små bedrifter der det ikke er så mange til å dele på oppgavene og man gjerne ikke er den eneste med små barn)

Det er jeg helt enig i! Problemet er at det er de skole- og barnehageansatte som blir kritiserte for problemene "fridager" skaper. Kanskje bør man heller gå til politisk hold for å få mer fleksibilitet for småbarnsforeldre f.eks.? Dette hadde jo også vært ypperlig for oss som faktisk jobber i skole- og barnehage _og også_ har egne barn å ta oss av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så min arbeidsplass må endre den kommunale planen og sende denne ut på nytt til alle foreldrene for å få sagt fra at vi avspaserer, ikke planlegger?

Forøvrig har elevene på min skole fått oppført på ukeplanen at skolen er fri fredag fordi lærerne har lagt planleggingen til andre dager og dermed avspaserer. At man reagerer på at ikke alle har fått gitt 100 % beskjed om dette synes jeg er flisspikkeri. Det forteller meg at foreldre faktisk fortsatt mistror barnehage- og skoleansatte og innbiller seg at de har det for godt fordi de tar "så mye fri" ;)

Jeg syns at det å skrive at det avspaseres på ukeplanen er helt fint jeg.

Cluet er at det må kommuniseres ut. Det er det det handler om, kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Det ville vel vært ypperlig med foreldresamtaler på ettermiddagen og avspasering i forbindelse med helligdager som f.eks. nå på fredag.

Da slipper i allefall foreldrene å reise fra jobb midt på dagen for å komme til foreldresamtale.

Heldigvis har jeg ikke så små barn lenger, men som alene med barn, ingen far til å avhjelpe feriene og ingen ellers å spørre om barnepass var det litt av en kabal å få alle fridagene til å gå opp med min korte ferie. En sommer byttet jeg arbeidssted til en plass jeg kunne ta med barna, men de fleste somrene måtte jeg ha permisjon uten lønn i noen uker.

Problemet er at vi har _både_ foreldresamtaler og annen planlegging. Vi får dessuten ikke lov å legge foreldresamtaler på ettermiddags- og kveldstid lengre, nettopp fordi vi ikke får lov til å avspasere eller ta ut ekstra lønn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg syns at det å skrive at det avspaseres på ukeplanen er helt fint jeg.

Cluet er at det må kommuniseres ut. Det er det det handler om, kommunikasjon.

Klart det, men er det virkelig SÅ nøye hva det kalles??

Ungene kan jo ikke være på skolen uansett om vi har fri eller planlegger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sur fordi vi som er lærere alltid må forsvare oss.

Det er kjedelig at ingen skjønner at vi i løpet av ett år jobber akkurat like mye som andre arbeidstakere, bare på mye kortere tid.

En del av oss skjønner det,- men er litt lei av at de aller fleste av dere tross alt ikke kan innrømme at de lange feriene faktisk er et gode dere har (som er særlig fint for de lærerne som har skolebarn selv...) ;-)

Tror bare jeg kjenner én lærer som lar være å gå i skyttegraven med en gang temaet kommer på banen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Har du observert foreldre som lurer i buskene for å se hvor personalet befinner seg? En smule paranoid kanskje? ;-)

Man kan jo begynne å lure når noen foreldre henger seg slik opp i hva vi skal bruke fredagen til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er da ikke noen selvfølge at de fikk vite om feriestengningen i august?

Vår barnehage hadde stengt to sommeruker og redusert åpningstid 4 - 6 uker (husker ikke nøyaktig). Det var ikke noe problem, men det var selvfølgelig viktig å vite _hvilke_ uker det var helt stengt. Tror aldri vi fikk vite dette før foreldrene begynte å spørre om våren pga. ferielister på arbeidsplassene. Selvsagt kunne vi gjette sånn omtrent ut fra fjoråret, men ikke være sikre.

Det synes jeg er for dårlig info. Slike ting bør være på plass før barnehageåret begynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av oss skjønner det,- men er litt lei av at de aller fleste av dere tross alt ikke kan innrømme at de lange feriene faktisk er et gode dere har (som er særlig fint for de lærerne som har skolebarn selv...) ;-)

Tror bare jeg kjenner én lærer som lar være å gå i skyttegraven med en gang temaet kommer på banen...

My point exactly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke skillet mellom gode og dårlige barnehager går på om de er private eller offentlige. Heller ikke tror jeg forskjellen går på om barnehagen har siste mote i klatrestativ eller dedikerte musikkrom.

Det er den menneskelige kapitalen som gjør forskjellen, det er jeg overbevist om. Har man gode folk som er dedikerte og motiverte og brenner for den viktige jobben de gjør, så er man langt på vei. Disse menneksene finnes nok i både private og offentlige barnehager. og så er det dessverre noen barnehager de ikke finnes i.

''Det er den menneskelige kapitalen som gjør forskjellen, det er jeg overbevist om. Har man gode folk som er dedikerte og motiverte og brenner for den viktige jobben de gjør, så er man langt på vei. Disse menneksene finnes nok i både private og offentlige barnehager''

Kunne ikke vært mer enig! I den private barnehagen vi hadde, syntes jeg eieren (som var førskolelærer, sjokkerende nok!) hadde elendig personalpolitikk og måte å velge ut ansatte på og styre/insiprere ansatte på. Det var én superbra førskolelærer ansatt der, men hun sluttet etter det året, som var hennes første, hvilket jeg ikke sier noe på. Jeg tror hele "systemet" og innstillingen fra ledelsen påvirket miljøet slik at hun ikke hadde mulighet til å dra med seg de andre i å få dette til å bli en bra barnehage.

I barnehage nummer 2 var dette helt annerledes - der ble alle i en helt annen grad "dratt med" i drivet og entusiasmen fra de beste - det var et helt annet miljø og en ekstremt annerledes ledelse.

Jeg tror nok som deg at skillet ikke går mellom privat og kommunal, men i vårt tilfelle tror jeg nok at deler av problemene med den private barnehagen skyldtes eierens ekstreme fokus på kostnader til enhver tid. Vi brukte hele det første foreldremøtet om høsten til å bli informert om nedskjæringer og prisøkninger osv osv.

Dette gjennomsyret veldig mye av henne tankegang hele året igjennom. Hun hadde kanskje vært en idealistisk førskolelærer en gang, men var da blitt litt for opptatt av fokuset på egen pengepung, samtidig som hun var svært lite til stede i barnehagen - selv om hun skulle være leder. :-(

Det hører med til historien at barnehagen ble stengt av bydelen noen år senere, da forholdene hadde utviklet seg til det ekstreme.... Det som da sto i pressen stemte ikke overens med min erafring, men jeg hadde ikke noe problem med å skjønne at det hadde gått den veien høna sparket!

Det var en utrolig lettelse å komme til den andre barnehagen og høre de ansatte inklusive styrer osv snakke om_barna_ og opplegget rundt dette, og ikke budsjett og økonomi!

Jeg betviler ikke at det finnes fantastiske private løsninger både innen barnehgaer og eldreomsorg og hva-det-nå-skal-være, men av pg til merker man at det ikke er noen god kombinasjon å skulle tjene penger på omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sur fordi vi som er lærere alltid må forsvare oss.

Det er kjedelig at ingen skjønner at vi i løpet av ett år jobber akkurat like mye som andre arbeidstakere, bare på mye kortere tid.

Det er da ingen som har påstått det? Nå ser du spøkelser ved høylys dag.

Jeg er lærerbarn og vet ALT om forberedelser, retting, sensoroppdrag, kurs i ferier, ubetalt sosialarbeidervirksomhet, forskjellen på ferie og tvungen avspasering, og så videre i det uendelige. Jeg måtte stritte hardt imot "kallfølelsen" og dragningen mot det alle ville oppfattet som det naturlige, for ikke å bli lærer selv.

Likevel synes jeg godt man kan bruke uttrykket avspasering i skolen og barnehagene, som i arbeidslivet forøvrig. Jeg har ingen problemer med at man planlegger til andre tider og stenger på fredag, det skurrer bare ørlite når man da går ut og påstår at "det er planleggingsdag på fredag".

Det er akkurat slike ting som gjør at de du sikter til (altså de som hele tiden kritiserer lærere), får vann på mølla. Hvis enkel begrepsendring kan dempe noe av den surmagede kritikken, er det kanskje en idé å forsøke

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosh..Nesten så jeg får dårlig samvittighet fordi jeg skal ha fri på fredag... Men jeg jobba til19 på mandag og skal gjøre det igjen i neste uke også ;)

Jeg jobba til kl 23 i går, og likevel snakkes det om at lærerne er dem som jobber så mye? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det, men er det virkelig SÅ nøye hva det kalles??

Ungene kan jo ikke være på skolen uansett om vi har fri eller planlegger ;)

For de aller fleste spiller det nok liten rolle.

For noen av de mest surmagede lærer-kritikerne kunne det kanskje være en idé å bruke et begrep som er lett gjenkjennelig fra arbeidslivet forøvrig. Det er akkurat sånne bagateller som gjør at de får vann på den "lærere-har-bare-fri"-mølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

En del av oss skjønner det,- men er litt lei av at de aller fleste av dere tross alt ikke kan innrømme at de lange feriene faktisk er et gode dere har (som er særlig fint for de lærerne som har skolebarn selv...) ;-)

Tror bare jeg kjenner én lærer som lar være å gå i skyttegraven med en gang temaet kommer på banen...

Jeg har aldri noensinne opplevd lærere som mener det ikke er et gode å ha fri/avspasere i skoleferiene?!

Noen ganger kan jeg være lei av lærerjobben og kunne tenkt meg å prøve noe annet. Samtidig ser jeg at så lenge jeg har små barn, så er det helt ypperlig å ha den jobben jeg har!

Problemet er vel at lærere hele tiden får sleivspark om at de har så mye fri osv. Hadde folk skjønt at vi faktisk jobber like mye som andre totalt sett, og at vi derfor må avspasere i forbindelse med skoleferiene, så tror jeg ikke vi hadde hatt behov for å "forsvare" oss heller.

Det føles faktisk ganske urettferdig å hele tiden bli møtt med misunnelse pga at vi har syv uker fri på sommeren i tillegg til de andre fridagene i løpet av året når man gjerne sitter både i helger og utover lange kvelder med jobbrelatert arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det å skrive at det avspaseres på ukeplanen er helt fint jeg.

Cluet er at det må kommuniseres ut. Det er det det handler om, kommunikasjon.

Da jeg gikk på skolen, hadde vi hvert år noen dager på planen som het "månedslov", som da altså var en ekstra fridag;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg jobba til kl 23 i går, og likevel snakkes det om at lærerne er dem som jobber så mye? ;-)

Jeg påstår ikke at vi jobber mye mer enn alle andre, men vi har den samme grunnleggende arbeidsmengden som andre arbeidstakere. Utover det, så er det store forskjeller på hvor mye hver enkelt arbeidstaker i Norge jobber. Noen jobber mer og noen mindre, sånn er det bare. Det er igrunnen merkelig at ikke flere vil bli lærere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på skolen, hadde vi hvert år noen dager på planen som het "månedslov", som da altså var en ekstra fridag;-)

*mimre mimre*

Det hadde vi også.

Det var i yngre bronsealder tror jeg.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...