Gå til innhold

Når ta stingene?


Gjest mye å lure på

Anbefalte innlegg

Gjest mye å lure på

Etter hvor mange dager skal man ta stingene, fikk litt forskjellig opplysning fra lege og de papirene jeg fikk med meg meg.

Legen sa jeg skulle fjerne stingene etter 7-10 dager, gjerne så tidlig som mulig etter at det er grodd for at arrene skulle bli penest mulig. Men på skrivet jeg fikk med hjem står det at stingene skal tas etter 14 dager.

Hvordan kan jeg selv se når de er grodd så de kan taes tidligst mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter min oppfatning er dette ikke en vurdering du skal gjøre selv dersom du ikke har relevant helsefaglig kompetanse. Har du fått beskjed om å ta stingene selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye å lure på

Etter min oppfatning er dette ikke en vurdering du skal gjøre selv dersom du ikke har relevant helsefaglig kompetanse. Har du fått beskjed om å ta stingene selv?

Nei, jeg skal fjerne de hos fastlegen min.

Men lurer på når jeg skal bestille time der. Etter 7 dager, 10 dager eller 14 dager?

Hadde jeg skulle fjernet de selv hadde jeg besvimt :) slikt klarer jeg ikke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest from me

Nei, jeg skal fjerne de hos fastlegen min.

Men lurer på når jeg skal bestille time der. Etter 7 dager, 10 dager eller 14 dager?

Hadde jeg skulle fjernet de selv hadde jeg besvimt :) slikt klarer jeg ikke nei.

Du må nesten ringe og høre med dem. Det er de som kan vurdere dette ut fra type sår og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MedicNerd

Jeg ville holdt meg til det legen sa. Sting er fremmedlegemer for kroppen, og de b;r ikke sitte for lenge.

N[r man skal ta de avhenger av hvor man er blitt sydd, og hva slags skade som er sydd.

Men trenger du bestille time for [ ta stingene... Det er legesekret'rer fullt i stand til.

Ring evt. legekontoret og h;r om dette, s[ trenger dy ikke bekymre deg for n[r du f[r legetime.

*beklager manglende norskebokstaver og rar tegnsetting, tekniske problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

For 11 mndsiden greide datteren min som da var seks år å kutteseg opp underfoten, dermed måtte vi på legevakta og sy noen sting. Vi fikk da beskjed om å dra til lege for å få fjernet stingene etter ni dager. Da stingene skulle tas kikket og vurderte både lege og sykepleier såret for å sjekke om de syntes at såret hadde grodd nok til at stingene kunne tas uten fare for at såret gikk opp igjen. De vurderte såret til å være fint( i motsetning til meg som kun vurderte det til å være bedre enn det var for noen dager tilbake), og de tok stingene, og det gikk bra. Etter at stingene ble tatt sluttet såret å væske i løpet av et pardager og grodde fint og fort. Og det tok ikke lang tid før foten varsom før.

Om du tar utgangspunkt i det legen sa, men ber dem vurdere såret før detarstingene gårdet sannsynligvis bra. Hardet ikke grodd nok venterde nok noen dager til, og har det grodd nok tar de stingene. Trenede øyne ser jo om det ser greit ut eller ikke...

Selv opplevde jeg engang å fjerne en fettkul på foten. Den gang sa legen at jeg bare kunne ta stingene selv etter x antall dager. Jeg så gjorde, men to minutter senere angret jeg for da hadde såret allerede revnet. (og det tok laaang tid før det grodde etterpå) Så selv om jeg er i stand til å ta stingene selv(det var ikke så ille) kommer jeg aldri mer til å gjøre det, nettopp av den grunn at jeg ikke stoler på at det har festetseg ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mye å lure på

Jeg ville holdt meg til det legen sa. Sting er fremmedlegemer for kroppen, og de b;r ikke sitte for lenge.

N[r man skal ta de avhenger av hvor man er blitt sydd, og hva slags skade som er sydd.

Men trenger du bestille time for [ ta stingene... Det er legesekret'rer fullt i stand til.

Ring evt. legekontoret og h;r om dette, s[ trenger dy ikke bekymre deg for n[r du f[r legetime.

*beklager manglende norskebokstaver og rar tegnsetting, tekniske problemer

Takk for svar, skal ringe legekontoret i morgen og høre. Om så får jeg bare ta en tur innom så de får vurdert hvorvidt de skal ta de eller la de være en dag eller to til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye å lure på

For 11 mndsiden greide datteren min som da var seks år å kutteseg opp underfoten, dermed måtte vi på legevakta og sy noen sting. Vi fikk da beskjed om å dra til lege for å få fjernet stingene etter ni dager. Da stingene skulle tas kikket og vurderte både lege og sykepleier såret for å sjekke om de syntes at såret hadde grodd nok til at stingene kunne tas uten fare for at såret gikk opp igjen. De vurderte såret til å være fint( i motsetning til meg som kun vurderte det til å være bedre enn det var for noen dager tilbake), og de tok stingene, og det gikk bra. Etter at stingene ble tatt sluttet såret å væske i løpet av et pardager og grodde fint og fort. Og det tok ikke lang tid før foten varsom før.

Om du tar utgangspunkt i det legen sa, men ber dem vurdere såret før detarstingene gårdet sannsynligvis bra. Hardet ikke grodd nok venterde nok noen dager til, og har det grodd nok tar de stingene. Trenede øyne ser jo om det ser greit ut eller ikke...

Selv opplevde jeg engang å fjerne en fettkul på foten. Den gang sa legen at jeg bare kunne ta stingene selv etter x antall dager. Jeg så gjorde, men to minutter senere angret jeg for da hadde såret allerede revnet. (og det tok laaang tid før det grodde etterpå) Så selv om jeg er i stand til å ta stingene selv(det var ikke så ille) kommer jeg aldri mer til å gjøre det, nettopp av den grunn at jeg ikke stoler på at det har festetseg ordentlig.

Takk for svar.

Har opplevd noe av det samme selv, men fjernet sting på ryggen etter å ha fjernet et stor føflekk. De ble fjernet av en av damene på kontoret/laboratoriet på legekontoret jeg gikk på den gang. Kom meg tilbake på jobb, og fikk en litt merkelig følelse bak på ryggen, der stingene ble fjernet, fikk tatt en titt og såret spriket. Så jeg måtte tilbake og sy på nytt den gang.

Tenkte å ringe legekontoret i morgen og snakke med de, og høre hvor lenge de mener jeg burde ha de, om så får jeg bare ta en tur innom så de får vurdert de før de eventuelt tar de.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye å lure på

Du må nesten ringe og høre med dem. Det er de som kan vurdere dette ut fra type sår og slikt.

Takk for svar, tar en telefon til legen i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sønnen min fikk et dypt kutt under kneet og måtte sy, så fjernet jeg et og et sting selv etterhvert som jeg så at det grodde til.

Jeg skaffet meg utstyr på sykehjemmet der jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Da sønnen min fikk et dypt kutt under kneet og måtte sy, så fjernet jeg et og et sting selv etterhvert som jeg så at det grodde til.

Jeg skaffet meg utstyr på sykehjemmet der jeg jobber.

Jeg tror ikke dette er et råd som passer alle, for å være helt ærlig med deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette er et råd som passer alle, for å være helt ærlig med deg..

Vel, kanskje ikke. Jeg har alltid tatt stingene mine selv når jeg har sydd. Altså ikke operasjonssår da :). Men sånne småsår har jeg fikset selv.

Jeg er av den oppfatningen at bakterier i hjemmemiljøet er vi vant med. Mere svineri å få på sykehus, legekontor rundt omkring. Men jeg er kanskje vokst opp annerledes enn de fleste også. Der jeg bodde måtte vi ordne det meste selv, lege og helsepersonell var 6 mil unna og vi hadde ikke bil hjemme til vanlig. Vi sydde sår og spjelket bein så godt vi kunne uten hjelp fra noen. Ble da folk av oss også...til slutt :)

Men dette er vel ikke slik den gjennomsnittlige befolkningen i norge gjør nei. Tenkte ikke før jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest myr å lure på

Vel, kanskje ikke. Jeg har alltid tatt stingene mine selv når jeg har sydd. Altså ikke operasjonssår da :). Men sånne småsår har jeg fikset selv.

Jeg er av den oppfatningen at bakterier i hjemmemiljøet er vi vant med. Mere svineri å få på sykehus, legekontor rundt omkring. Men jeg er kanskje vokst opp annerledes enn de fleste også. Der jeg bodde måtte vi ordne det meste selv, lege og helsepersonell var 6 mil unna og vi hadde ikke bil hjemme til vanlig. Vi sydde sår og spjelket bein så godt vi kunne uten hjelp fra noen. Ble da folk av oss også...til slutt :)

Men dette er vel ikke slik den gjennomsnittlige befolkningen i norge gjør nei. Tenkte ikke før jeg skrev.

Dette er operasjonssår, og er vel 15 sting. Jeg har IKKE tenkt å ta de selv iallefall. :) Uaktuelt for meg.

Men takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er operasjonssår, og er vel 15 sting. Jeg har IKKE tenkt å ta de selv iallefall. :) Uaktuelt for meg.

Men takk for svar.

Jeg mener det er stor forskjell på hvor fort sår kan gro på forskjellig mennesker. Ville ha dratt til legekontoret etter 10 dager og spurt om de ville se på det og ta en vurdering på om det har grodd.

Høres ut som jeg er helt bak mål, men jeg er utdannet helsepersonell...med noen "rare" nykker fra den tiden jeg bodde et stykke fra folk. Mange ganger en nyttig kombinasjon, andre ganger ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg tror ikke dette er et råd som passer alle, for å være helt ærlig med deg..

Tar selv evt sting på mine barn, og instruerte min mann å ta stingene på min rygg etter en føflekk-fjerning. Husker de stingene begynte klø så forferdelig.... og det var da vi fjernet dem. Antar det var en kroppslig reaksjon på fremmedlegemet.

Vi brukte saks til å kutte tråden og pinsett til å trekke den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Tar selv evt sting på mine barn, og instruerte min mann å ta stingene på min rygg etter en føflekk-fjerning. Husker de stingene begynte klø så forferdelig.... og det var da vi fjernet dem. Antar det var en kroppslig reaksjon på fremmedlegemet.

Vi brukte saks til å kutte tråden og pinsett til å trekke den ut.

Jeg tar også sting selv, både på dyr, ungene og meg selv. (I de få tilfellene det har vært aktuelt)

Er utdannet innen helsevesenet. Men det ville ikke ramle meg inn å anbefale anrdre til det samme, på et generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg tar også sting selv, både på dyr, ungene og meg selv. (I de få tilfellene det har vært aktuelt)

Er utdannet innen helsevesenet. Men det ville ikke ramle meg inn å anbefale anrdre til det samme, på et generelt grunnlag.

Jeg er ikke utdannet innen helsevesenet.

Men min lege sa man kunne fjerne sting selv, og sa hvordan. Dermed har vi gjort det hos oss. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Jeg er ikke utdannet innen helsevesenet.

Men min lege sa man kunne fjerne sting selv, og sa hvordan. Dermed har vi gjort det hos oss. :-)

Ja, i deres situasjon der og da. Men dette er ikke en regel som asser for alle til enhver tid, og bør ikke gis som råd på et generelt grunnlag.... Var mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ja, i deres situasjon der og da. Men dette er ikke en regel som asser for alle til enhver tid, og bør ikke gis som råd på et generelt grunnlag.... Var mitt poeng.

Enig. Ikke noe råd på generelt grunnlag. Tror nok mange foretrekker å få legekontoret til å fjerne sting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg tar også sting selv, både på dyr, ungene og meg selv. (I de få tilfellene det har vært aktuelt)

Er utdannet innen helsevesenet. Men det ville ikke ramle meg inn å anbefale anrdre til det samme, på et generelt grunnlag.

''Jeg tar også sting selv, både på dyr, ungene og meg selv''

Det var da voldsomt til sying! Har heldigvis så langt ikke vært nødvendig for meg og mine. Selv har jeg bare vært sydd ett eneste sting på etter en fødsel, men da med tråd som forsvant av seg selv :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...