Gå til innhold

Sjakk-kongen


nick

Anbefalte innlegg

Jeg tar av meg hatten for Magnus Karlsen, men er det ikke nesten doping å ha en autist light som sjakkspiller?

På den annen side så finnes det idrettsutøvere med et naturlig høyt hemoglobin nivå, og det er ikke å anse som doping.

Uansett, gratulerer Magnus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstreme ferdigheter innen et felt er vel ganske vanlig for toppidrettsutøvere - sjakk intet unntak. Dersom Magnus Carlsen har asperger eller en annen diagnose innen autismespekteret, så er det på ingen måte noen som kan sammenlignes med doping. Og jeg synes det er ufint å "degradere" prestasjonen hans på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Han skriver: "Ja, er ikke det ganske åpenbart"... Ironisk ment?

Kan godt hende du har rett - men han fremstår for meg ikke som den ironiske typen.

Uansett har jeg ikke veldig greie på autistdiagnosen, og skjønner ikke helt at den (evt.) skulle redusere prestasjonen hans (jeg er selvfølgelig klar over at autister kan ha en spesiell evne til å fokusere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere, jeg tror ikke han er det minste autistisk. Ikke at det ville vært noe galt med det, da.

Jeg tror han tuller i det intervjuet. Riktignok finnes jo mange grader innenfor autismebegrepet. Men autisme var i hvert fall noe av det siste jeg ville tenkt på etter å ha sett ham bli intervjuet av Otto Jespersen og på Golden Goal. Den typen ironisk tullball som er tonen i disse intervjuene, pleier ikke å ha overbevisende klangbunn hos autister, etter det jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende du har rett - men han fremstår for meg ikke som den ironiske typen.

Uansett har jeg ikke veldig greie på autistdiagnosen, og skjønner ikke helt at den (evt.) skulle redusere prestasjonen hans (jeg er selvfølgelig klar over at autister kan ha en spesiell evne til å fokusere).

Helt enig - det er uansett en fantastisk prestasjon! Det er jo gjerne slik at de som blir best i noe i utgangspunktet har mer talent for det de driver med enn andre, men ingen når toppen basert kun på talent eller personlige forutsetninger for å bli god. Å nå toppen krever hard jobbing, mental styrke, motivasjon og utholdenhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Han er ikke autist i det hele tatt.

Har du virkelig trodd det, bare utifra at han spøkte om det i det intervjuet?!

Hvis du googler ham vil du se at det har vært spekulert rundt dette i over et år (går frem av både norske og engelske sider).

Om det er noe i dette aner jeg ikke, og egentlig interesserer det meg ikke så veldig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere, jeg tror ikke han er det minste autistisk. Ikke at det ville vært noe galt med det, da.

Jeg tror han tuller i det intervjuet. Riktignok finnes jo mange grader innenfor autismebegrepet. Men autisme var i hvert fall noe av det siste jeg ville tenkt på etter å ha sett ham bli intervjuet av Otto Jespersen og på Golden Goal. Den typen ironisk tullball som er tonen i disse intervjuene, pleier ikke å ha overbevisende klangbunn hos autister, etter det jeg vet.

Godt mulig at han ikke har noen autismediagnose. Jeg så nettopp rikets røst intervjuet med han, og det var ingenting der som skrek "Jeg har en autismespekterforstyrrelse" - men det var heller ingenting som gjorde at jeg tenkte "denne mannen har absolutt ikke en autismespekterforstyrrelse". Jeg tror IKKE han har klassisk autisme, men det kan godt være at han har asperger. ELLER at han er en helt vanlig attenåring med en spesiell særinteresse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at han ikke har noen autismediagnose. Jeg så nettopp rikets røst intervjuet med han, og det var ingenting der som skrek "Jeg har en autismespekterforstyrrelse" - men det var heller ingenting som gjorde at jeg tenkte "denne mannen har absolutt ikke en autismespekterforstyrrelse". Jeg tror IKKE han har klassisk autisme, men det kan godt være at han har asperger. ELLER at han er en helt vanlig attenåring med en spesiell særinteresse :-)

''ELLER at han er en helt vanlig attenåring med en spesiell særinteresse :-)''

Det man kaller nerd, ikke sant? Simen Agdestein var en gang litt snurt og fornærmet over at man kalte sjakk-genier for nerder. Jeg syns det er en teffende betegnelse, men da legger jeg ikke noe negativt i det. Bare at man er langt mer enn middels interessert i noe som folk flest har lite greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt mulig at han ikke har noen autismediagnose. Jeg så nettopp rikets røst intervjuet med han, og det var ingenting der som skrek "Jeg har en autismespekterforstyrrelse" - men det var heller ingenting som gjorde at jeg tenkte "denne mannen har absolutt ikke en autismespekterforstyrrelse". Jeg tror IKKE han har klassisk autisme, men det kan godt være at han har asperger. ELLER at han er en helt vanlig attenåring med en spesiell særinteresse :-)

Det er visst neste uke han kommer på Golden Goal, så det må være noe annet jeg husker i tillegg til OJ-intervjuet. Men jeg har aldri vært i nærheten av å tenke på noen diagnose når jeg har sett ham - ikke at jeg har noe peiling på sånt, da.

Dessuten har jeg en nevø som overveide å begynne på sjakklinja på NTG og som kjenner Simen A. Hvis det hadde vært noe sladder å komme med rundt Magnus C., kan jeg tenke meg at han (altså nevøen min) ville benyttet anledningen. (Men nå begynner "bevisene" å bli faretruende tynne...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

OM han skulle ha autistiske trekk, så er jo det en medfødt fordel i forhold til sjakkspill. 100-metersløpere, 5-milsløpere på ski og andre idrettsutøvere har også medfødte fordeler innen sin gren. Er DET også urettferdig overfor andre utøvere da? En må jo ha medfødte evner for å nå langt innenfor idrett, enten det sitter i hue eller andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Godt mulig at han ikke har noen autismediagnose. Jeg så nettopp rikets røst intervjuet med han, og det var ingenting der som skrek "Jeg har en autismespekterforstyrrelse" - men det var heller ingenting som gjorde at jeg tenkte "denne mannen har absolutt ikke en autismespekterforstyrrelse". Jeg tror IKKE han har klassisk autisme, men det kan godt være at han har asperger. ELLER at han er en helt vanlig attenåring med en spesiell særinteresse :-)

Herregud, da menneske, ALLE kan få en diagnose hvis en kikker nøye nok etter. Du også sikkert! Det er ikke noe vi bør bry oss om før vi trenger trygdesystemet, det er først da vi må ha en merkelapp. Har du vært for mye på psykiatriforum nå kanskje? Unnskyld ironien! Siden du sikkert ikke er asperger, så tåler du det vel. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, da menneske, ALLE kan få en diagnose hvis en kikker nøye nok etter. Du også sikkert! Det er ikke noe vi bør bry oss om før vi trenger trygdesystemet, det er først da vi må ha en merkelapp. Har du vært for mye på psykiatriforum nå kanskje? Unnskyld ironien! Siden du sikkert ikke er asperger, så tåler du det vel. ;-)

?????

Skjønte ikke denne reaksjonen, jeg. Hva var det du reagerte så sterkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, da menneske, ALLE kan få en diagnose hvis en kikker nøye nok etter. Du også sikkert! Det er ikke noe vi bør bry oss om før vi trenger trygdesystemet, det er først da vi må ha en merkelapp. Har du vært for mye på psykiatriforum nå kanskje? Unnskyld ironien! Siden du sikkert ikke er asperger, så tåler du det vel. ;-)

OK, nå tror jeg jeg forstår ditt poeng - kjenren er vel '' Det er ikke noe vi bør bry oss om før vi trenger trygdesystemet, det er først da vi må ha en merkelapp. ''

Jeg er faktisk helt enig med deg i at man ikke trenger å sette en merkelapp på Carlsen - muligens annet enn "Sjakkgeni". Det var heller ikke poenget med mitt innlegg. Jeg mente ganske enkelt (om noe klossete framstilt) at ut fra intervjuene han har gjort, er det umulig å stille noen diagnose. Gutten KAN ha AS - eller han kan være en helt vanlig attenåring som har ekstreme ferdigheter innen sjakk.

Uansett så er hans prestasjon like mye verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen svært lite sjakkinteressert, men synes det er veldig artig at denne unge mannen har utrettet så mye allerede:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM han skulle ha autistiske trekk, så er jo det en medfødt fordel i forhold til sjakkspill. 100-metersløpere, 5-milsløpere på ski og andre idrettsutøvere har også medfødte fordeler innen sin gren. Er DET også urettferdig overfor andre utøvere da? En må jo ha medfødte evner for å nå langt innenfor idrett, enten det sitter i hue eller andre steder.

''En må jo ha medfødte evner for å nå langt innenfor idrett, enten det sitter i hue eller andre steder.''

Ja, akkurat som turnere ikke kan være for høye, for da tar det for lang tid for kroppen å rotere, og basketballspiller kan heller ikke være lave.

Egentlig så har jeg undret meg over de ulike vektklassene i f eks styrkeløft. Hvorfor lar de ikke bare den sterkeste av alle være vinneren? Ulike vektklasser der (eller i boksing, bryting osv) er jo som om man skulle hatt ulike høydeklasser for basketspillere;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...