Gå til innhold

Sjakk-kongen


nick

Anbefalte innlegg

Kan godt hende du har rett - men han fremstår for meg ikke som den ironiske typen.

Uansett har jeg ikke veldig greie på autistdiagnosen, og skjønner ikke helt at den (evt.) skulle redusere prestasjonen hans (jeg er selvfølgelig klar over at autister kan ha en spesiell evne til å fokusere).

Jeg vet fint lite om sjakkmesteren, så det med ironi og ham har jeg ingen peiling på ;)

Det er mulig at spesielle autismediagnoser (f.eks. asberger) kan gi fordeler innenfor bestemte områder. Å nekte ham å delta pga en eventuell diagnose går iallefall uansett ikke an ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hoplasjong

''En må jo ha medfødte evner for å nå langt innenfor idrett, enten det sitter i hue eller andre steder.''

Ja, akkurat som turnere ikke kan være for høye, for da tar det for lang tid for kroppen å rotere, og basketballspiller kan heller ikke være lave.

Egentlig så har jeg undret meg over de ulike vektklassene i f eks styrkeløft. Hvorfor lar de ikke bare den sterkeste av alle være vinneren? Ulike vektklasser der (eller i boksing, bryting osv) er jo som om man skulle hatt ulike høydeklasser for basketspillere;-)

''Egentlig så har jeg undret meg over de ulike vektklassene i f eks styrkeløft. Hvorfor lar de ikke bare den sterkeste av alle være vinneren? Ulike vektklasser der (eller i boksing, bryting osv) er jo som om man skulle hatt ulike høydeklasser for basketspillere;-) ''

Kanskje det har noe med at en liten person også kan være god i basket fordi det ikke bare gjelder å være høy, men også ha god teknikk, hurtighet, spenst, overblikk, spilleforståelse etc, mens i styrkeløft er det ikke så mye mer enn rå styrke, teknikk og mental styrke som teller. Er du liten har du jo ikke like stort potensiale som en stor når det gjelder styreløft, hvis det er den aller sterkeste som skal vinne. Men i bakset kan en liten kløpper utkonkurere en høy spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Egentlig så har jeg undret meg over de ulike vektklassene i f eks styrkeløft. Hvorfor lar de ikke bare den sterkeste av alle være vinneren? Ulike vektklasser der (eller i boksing, bryting osv) er jo som om man skulle hatt ulike høydeklasser for basketspillere;-) ''

Kanskje det har noe med at en liten person også kan være god i basket fordi det ikke bare gjelder å være høy, men også ha god teknikk, hurtighet, spenst, overblikk, spilleforståelse etc, mens i styrkeløft er det ikke så mye mer enn rå styrke, teknikk og mental styrke som teller. Er du liten har du jo ikke like stort potensiale som en stor når det gjelder styreløft, hvis det er den aller sterkeste som skal vinne. Men i bakset kan en liten kløpper utkonkurere en høy spiller.

??

Det er jo ingen skikkelig lave folk på basketlag i f eks OL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hoplasjong

??

Det er jo ingen skikkelig lave folk på basketlag i f eks OL!

Det er jo noen av dem som "bare" er 180cm f.eks. Det er lavt i basketsammeneheng. Jeg er ikke så inne på navna desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
AnonymBruker
På 10/9/2009 den 10.45, laban skrev:

Vet dere, jeg tror ikke han er det minste autistisk. Ikke at det ville vært noe galt med det, da.

 

Jeg tror han tuller i det intervjuet. Riktignok finnes jo mange grader innenfor autismebegrepet. Men autisme var i hvert fall noe av det siste jeg ville tenkt på etter å ha sett ham bli intervjuet av Otto Jespersen og på Golden Goal. Den typen ironisk tullball som er tonen i disse intervjuene, pleier ikke å ha overbevisende klangbunn hos autister, etter det jeg vet.

Det kommer nok an på.

Anonymkode: f6ecb...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han får spørsmål han regner for å være dumme reagerer han med småsarkasme som for meg virker dårlig skjult, men som mange faktisk tar på alvor. Jeg tror han tenker han er mer intelligent enn de fleste, og det stemmer nok forsåvidt også. Han har ikke det minste tegn til autisme eller asperger.

Grunnen til at han virker så innadvent er at han er intelligent, arrogant og ikke orker å spille på lag med vanlige.

Endret av Kanonføde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...