Gå til innhold

NAV og tannlegebehandling


Gjest Tannløstrollet...

Anbefalte innlegg

Gjest Tannløstrollet...

Jeg er for tiden under rehabilitering, på 2. året. Gift med en mann som har fast inntekt.

Dessverre har jeg mistet en tann som tidligere er forsøkt reddet ved å sette den på stift, men dette går ikke allikevel. Nå må jeg ha bro, og det vil koste nærmere 20 000,-.

Det er snakk om en fortann, så det er ikke mulig å bare la være - utseende er èn ting, men også i forhold til bitt er det svært ugunstig.

Er det noen som vet om man kan søke om refusjon på tannlegebehandlinger hos NAV? Jeg har prøvd å lese på NAV sine sider, men jeg sliter med å forstå hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    10

  • zellica

    10

  • Mary Poppins

    3

  • hidi, the scorpion

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tannløstrollet...

http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/tannlege.aspx

Her ser det ut som de mener at det kommer an på hva årsaken til tannproblemet evar i utgangspunktet. Dette kan sannsynligvis tannlegen din avgjøre, ta en telefon til ham/henne og forhør deg.

Takk for link, dette ser dårlig ut så lenge økonomi ikke er en del av pakka til NAV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Takk for link, dette ser dårlig ut så lenge økonomi ikke er en del av pakka til NAV...

Mener det skal være mulig å få noe dekket dersom man kan dokumentere dårlig økonomi. Men siden du er gift med en mann med fast inntekt tror jeg ikke det er aktuelt i ditt tilfelle.

Men altså - alt dette skal tannlegen kunne svare på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sosialhjelp?

Takk for link, dette ser dårlig ut så lenge økonomi ikke er en del av pakka til NAV...

Du kan jo prøve å søke okonomisk sosialhjelp til formålet. Da er økonomien deres virkelig en del av pakka, for å si det sånn. Det skal imidlertid være svært nødvendig for å kunne få noe støtte, og det må gjøres på billigst mulig måte, men har dere virkelig ikke penger selv er det vel verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sosialhjelp?

Takk for link, dette ser dårlig ut så lenge økonomi ikke er en del av pakka til NAV...

Hvorvidt noe kan refunderes av HELFO (Dette går ikke på økonomi, men på folketrygdloven) er det tannlegene som vet best. Sier tannlegen det ikke er noe som refunderes, så er det nok ikke det. Du kan evt ringe Helfo selv og spørre om du ikke tror på tannelegen ;)

Om dere får økonomisk sosialhjelp til formålet er kanskje tvilsomt om din mann har bra inntekt, men om han har lav inntekt og du lav trygd, så kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Hvorvidt noe kan refunderes av HELFO (Dette går ikke på økonomi, men på folketrygdloven) er det tannlegene som vet best. Sier tannlegen det ikke er noe som refunderes, så er det nok ikke det. Du kan evt ringe Helfo selv og spørre om du ikke tror på tannelegen ;)

Om dere får økonomisk sosialhjelp til formålet er kanskje tvilsomt om din mann har bra inntekt, men om han har lav inntekt og du lav trygd, så kanskje?

Nei, sosialstønad er vi nok ikke berettiget, jeg har ikke skrekkelig lav trygd og min mann tjener helt greit. Det er bare det, vet du, at alle større utgifter har en tendens til å hope seg opp, og selv om vi er flinke med økonomien har vi nå havnet i en knipe. Både vaskemaskin og bil har takket for seg, og når man legger tenner til 20 000,- på toppen blir det litt mye selv om man har en buffer på 30-40 000,-.

Vi får vel finne en måte å komme gjennom dette på, litt tungt å tenke på jula i en slik situasjon - men man kan ikke selge hus og hjem for å få dekket tenner, liksom...

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Mener det skal være mulig å få noe dekket dersom man kan dokumentere dårlig økonomi. Men siden du er gift med en mann med fast inntekt tror jeg ikke det er aktuelt i ditt tilfelle.

Men altså - alt dette skal tannlegen kunne svare på :-)

Nei, jeg tviler på at det er noen mulighet for oss.

Igjen, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Nei, sosialstønad er vi nok ikke berettiget, jeg har ikke skrekkelig lav trygd og min mann tjener helt greit. Det er bare det, vet du, at alle større utgifter har en tendens til å hope seg opp, og selv om vi er flinke med økonomien har vi nå havnet i en knipe. Både vaskemaskin og bil har takket for seg, og når man legger tenner til 20 000,- på toppen blir det litt mye selv om man har en buffer på 30-40 000,-.

Vi får vel finne en måte å komme gjennom dette på, litt tungt å tenke på jula i en slik situasjon - men man kan ikke selge hus og hjem for å få dekket tenner, liksom...

Takk for svar!

Kanskje hvis dere kan dokumentere alle disse utgiftene?

Hva var årsaken til tannproblemet i første omgang? Kun vanlig hull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Kanskje hvis dere kan dokumentere alle disse utgiftene?

Hva var årsaken til tannproblemet i første omgang? Kun vanlig hull?

Tja, hva som er årsaken er nok ikke dokumentert, men min "gamle" tannlege spådde meg dårlige tenner pga. medisinbruk de første barneårene. Og det fikk han jo rett i. Den tanna som nå har gått helt heden, den har vært et problem i maaaaange år. Til slutt knakk den, noe jeg ikke ble kjempoverrasket over.

Dessverre fungerte det ikke med stift, og nå må det lages en bro.

Dette med medisinbruken kan vanskelig dokumenteres, men medisinen jeg fikk ble forbudt ikke lenge etterpå. Alt av tenner ble ødelagt, men hvorvidt det også gikk over på de nye tennene er det ikke dokumentasjon på. Bare "gjettinger" fra gammel-tannlegen min, siden jeg har vært flink til å stelle tenna mine men allikevel fått endel hull - særlig på tannhalser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Jeg synes at prisen høres temmelig høy ut.

Jeg fikk bro over fem tenner tilsammen og den kostet 23.000 for to-tre år siden.

Tannlegepriser henger bl.a. sammen med hvor i landet man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Tja, hva som er årsaken er nok ikke dokumentert, men min "gamle" tannlege spådde meg dårlige tenner pga. medisinbruk de første barneårene. Og det fikk han jo rett i. Den tanna som nå har gått helt heden, den har vært et problem i maaaaange år. Til slutt knakk den, noe jeg ikke ble kjempoverrasket over.

Dessverre fungerte det ikke med stift, og nå må det lages en bro.

Dette med medisinbruken kan vanskelig dokumenteres, men medisinen jeg fikk ble forbudt ikke lenge etterpå. Alt av tenner ble ødelagt, men hvorvidt det også gikk over på de nye tennene er det ikke dokumentasjon på. Bare "gjettinger" fra gammel-tannlegen min, siden jeg har vært flink til å stelle tenna mine men allikevel fått endel hull - særlig på tannhalser.

Finnes det noen legejournal på at du har brukt disse medisinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kjipt :( Jeg tviler på at du får det dekket, men på en annen side så er det jo ille om denne medisinbruken i barndommen er årsaken, og du likevel ikke får det dekket. Du må i hvert fall forsøke :-)

Når det gjelder å få satt inn en bro, så ville jeg vurdert å gjort det i utlandet, da blir det som regel mye rimeligere. En kollega av meg måtte trekke en visdomstann. Hos tannlegen hans i Norge ble han fortalt at tannen lå slik til at den måtte deles i 4 og opereres ut av en tannlegekirurg, og at det ville koste 3500kr. Da vedkommende var i Marokko fikk han en tannelege der til å se på den, og på null komma niks var tannen ute, for den nette sum av 100kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Så utrolig kjipt :( Jeg tviler på at du får det dekket, men på en annen side så er det jo ille om denne medisinbruken i barndommen er årsaken, og du likevel ikke får det dekket. Du må i hvert fall forsøke :-)

Når det gjelder å få satt inn en bro, så ville jeg vurdert å gjort det i utlandet, da blir det som regel mye rimeligere. En kollega av meg måtte trekke en visdomstann. Hos tannlegen hans i Norge ble han fortalt at tannen lå slik til at den måtte deles i 4 og opereres ut av en tannlegekirurg, og at det ville koste 3500kr. Da vedkommende var i Marokko fikk han en tannelege der til å se på den, og på null komma niks var tannen ute, for den nette sum av 100kr.

Man må jo legge til prisen for reisen, pluss at det nok tar opptil en uke å lage til en bro (tannteknikere gjør dette). Så det blir litt opplegg, i tillegg til at man må tilbake til den samme tannlegen i tilfelle komplikasjoner/reklamasjon. Men mulig det lar seg gjøre å spare noen kroner.

*tannlegedatter* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Jeg synes at prisen høres temmelig høy ut.

Jeg fikk bro over fem tenner tilsammen og den kostet 23.000 for to-tre år siden.

Jeg må ha over 3 tenner (for å få det til å sitte samt at det skal se sånn høvelig greit ut, siden det er fortenner det er snakk om), og i tillegg er det et par tannhalser som må repareres på nytt (gamle fyllinger).

Selve broen koster 17500,-, de siste 2500,- er andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Man må jo legge til prisen for reisen, pluss at det nok tar opptil en uke å lage til en bro (tannteknikere gjør dette). Så det blir litt opplegg, i tillegg til at man må tilbake til den samme tannlegen i tilfelle komplikasjoner/reklamasjon. Men mulig det lar seg gjøre å spare noen kroner.

*tannlegedatter* :-)

Jeg har vurdert utlandet også, ja, men som du sier - å lage bro er ikke gjort på èn dag, så det vil koste noen kroner i reise og opphold også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo legge til prisen for reisen, pluss at det nok tar opptil en uke å lage til en bro (tannteknikere gjør dette). Så det blir litt opplegg, i tillegg til at man må tilbake til den samme tannlegen i tilfelle komplikasjoner/reklamasjon. Men mulig det lar seg gjøre å spare noen kroner.

*tannlegedatter* :-)

Jo det er klart, men tviler på at det kommer opp i 20000 kr uansett :) Jeg visste forøvrig ikke at det tok en uke å lage bro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...