Gå til innhold

NAV og tannlegebehandling


Gjest Tannløstrollet...

Anbefalte innlegg

Gjest Tannløstrollet...

Så utrolig kjipt :( Jeg tviler på at du får det dekket, men på en annen side så er det jo ille om denne medisinbruken i barndommen er årsaken, og du likevel ikke får det dekket. Du må i hvert fall forsøke :-)

Når det gjelder å få satt inn en bro, så ville jeg vurdert å gjort det i utlandet, da blir det som regel mye rimeligere. En kollega av meg måtte trekke en visdomstann. Hos tannlegen hans i Norge ble han fortalt at tannen lå slik til at den måtte deles i 4 og opereres ut av en tannlegekirurg, og at det ville koste 3500kr. Da vedkommende var i Marokko fikk han en tannelege der til å se på den, og på null komma niks var tannen ute, for den nette sum av 100kr.

''Når det gjelder å få satt inn en bro, så ville jeg vurdert å gjort det i utlandet, da blir det som regel mye rimeligere.''

Ja, men det tar min. 2 og max 3 besøk hos tannlegen for å få det på plass; avstøpning og sliping samt midlertidig løsning i første omgang, så en ny tur når broa er støpt - og passer den ikke 100% blir det enda en tur til.

Så det vil koste litt, da, i reise og opphold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    10

  • zellica

    10

  • Mary Poppins

    3

  • hidi, the scorpion

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tannløstrollet...

Finnes det noen legejournal på at du har brukt disse medisinene?

Det bør det jo være, for selv om en lege dør forsvinner vel ikke journalene? Det har jeg i grunnen ikke undersøkt, kanskje jeg burde gjøre et forsøk? Den gamle legen døde for 35 år siden, altså han som behandlet sykdommen min, men journalene bør vel kanskje finnes et sted. Forslag til hvor man kan lete etter slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når det gjelder å få satt inn en bro, så ville jeg vurdert å gjort det i utlandet, da blir det som regel mye rimeligere.''

Ja, men det tar min. 2 og max 3 besøk hos tannlegen for å få det på plass; avstøpning og sliping samt midlertidig løsning i første omgang, så en ny tur når broa er støpt - og passer den ikke 100% blir det enda en tur til.

Så det vil koste litt, da, i reise og opphold...

Men kan alt dette gjøres på en uke?

Jeg har en venninne som studerer i øst europa (Estland), og jeg husker hun fortalte om hvor rimelig det var å gå til tannlegen der. Norwegian flyr jo dit, og opphold trenger ikke koste all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Men kan alt dette gjøres på en uke?

Jeg har en venninne som studerer i øst europa (Estland), og jeg husker hun fortalte om hvor rimelig det var å gå til tannlegen der. Norwegian flyr jo dit, og opphold trenger ikke koste all verden.

Det kommer helt an på hvordan de gjør selve støpen. Her jeg bor, er det et eget laboratorie som tar seg av støpingen, og da er alt avhengig av hvor mye de har å gjøre. Da tanna mi ble støpt (den som nå ikke funker lenger) tok det 2 uker mellom tannlegetimene, men dette antar jeg er av lokal variasjon.

Nå må jeg imidlertid si at jeg er noe skeptisk til å slippe til østeuropere i munnen min, da, det innrømmer jeg lett. Tenker nok mer på Sverige/Danmark selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det kommer helt an på hvordan de gjør selve støpen. Her jeg bor, er det et eget laboratorie som tar seg av støpingen, og da er alt avhengig av hvor mye de har å gjøre. Da tanna mi ble støpt (den som nå ikke funker lenger) tok det 2 uker mellom tannlegetimene, men dette antar jeg er av lokal variasjon.

Nå må jeg imidlertid si at jeg er noe skeptisk til å slippe til østeuropere i munnen min, da, det innrømmer jeg lett. Tenker nok mer på Sverige/Danmark selv.

Søsteren min, som bor i Danmark, betalte 5.000 danske kroner for å få satt krone på en jeksel, og jeg betalte 5.000 norske kroner for å få satt en krone på en jeksel her i Norge. Så jeg tror ikke at det er lønnsomt å reise til Danmark for å få slik tannbehandling.

Jeg har ikke sjekket prisene på tannbehandling i Sverige. Jeg har ikke overveiet muligheten av det engang, selv om vi her relativ kort vei til Sverige.

Jeg synes at det er fint å ha en fast tannlege i nærmiljøet, en som tar meg inn på kort varsel, når jeg får problemer med tennene, og en tannlege som er godt kjent med tennene mine, det gir trygghet i forhold til det å få god behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis broen fordrer at du må borre i en eller to nabotenner som ikke allerede har blitt borret i, ville jeg vært litt skeptisk til bro, og heller vurdret å få satt inn en kunstig tann på stift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren min, som bor i Danmark, betalte 5.000 danske kroner for å få satt krone på en jeksel, og jeg betalte 5.000 norske kroner for å få satt en krone på en jeksel her i Norge. Så jeg tror ikke at det er lønnsomt å reise til Danmark for å få slik tannbehandling.

Jeg har ikke sjekket prisene på tannbehandling i Sverige. Jeg har ikke overveiet muligheten av det engang, selv om vi her relativ kort vei til Sverige.

Jeg synes at det er fint å ha en fast tannlege i nærmiljøet, en som tar meg inn på kort varsel, når jeg får problemer med tennene, og en tannlege som er godt kjent med tennene mine, det gir trygghet i forhold til det å få god behandling.

J''eg synes at det er fint å ha en fast tannlege i nærmiljøet, en som tar meg inn på kort varsel, når jeg får problemer med tennene, og en tannlege som er godt kjent med tennene mine, det gir trygghet i forhold til det å få god behandling.''

Enig.

Vedr tannlegepriser i andre land: En italiener jeg kjenner mener at tannleger i Norge er billigereenn i Italia.

Men en annen jeg vet om har dratt til Budapest og fått utførst et større tannlegearbeid for adskillig lavere pris det villle kostet i Norge, selv om man tar med reise- og oppholdskostnader samt tapt arbeidsinntekt.

Men det høres styrete ut å måtte dra dit på to turer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Hei, hvis broen fordrer at du må borre i en eller to nabotenner som ikke allerede har blitt borret i, ville jeg vært litt skeptisk til bro, og heller vurdret å få satt inn en kunstig tann på stift.

Har hatt tann på stift i 2 år nå, og det går ikke lenger (totalhavari av det som sitter oppi tannkjøttet)... Så bro må til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo legge til prisen for reisen, pluss at det nok tar opptil en uke å lage til en bro (tannteknikere gjør dette). Så det blir litt opplegg, i tillegg til at man må tilbake til den samme tannlegen i tilfelle komplikasjoner/reklamasjon. Men mulig det lar seg gjøre å spare noen kroner.

*tannlegedatter* :-)

''*tannlegedatter* :-)''

Det høres praktisk ut! :-)

Men en jeg kjenner er sønn av TO tannleger. Han mente det var litt sløsing, og at det hadde vært bedre med én tannlege + én bilmekaniker! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tann på stift i 2 år nå, og det går ikke lenger (totalhavari av det som sitter oppi tannkjøttet)... Så bro må til...

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Søsteren min, som bor i Danmark, betalte 5.000 danske kroner for å få satt krone på en jeksel, og jeg betalte 5.000 norske kroner for å få satt en krone på en jeksel her i Norge. Så jeg tror ikke at det er lønnsomt å reise til Danmark for å få slik tannbehandling.

Jeg har ikke sjekket prisene på tannbehandling i Sverige. Jeg har ikke overveiet muligheten av det engang, selv om vi her relativ kort vei til Sverige.

Jeg synes at det er fint å ha en fast tannlege i nærmiljøet, en som tar meg inn på kort varsel, når jeg får problemer med tennene, og en tannlege som er godt kjent med tennene mine, det gir trygghet i forhold til det å få god behandling.

Fant denne ved et googlesøk:

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/privat/article286213.ece

Greit å vite at Danmark kanksje ikke er landet å lete i, og selv om jeg er helt enig med deg i det med den lokale nærheten til tannlegen, så vil vel neppe tannlegen være så glad i meg om jeg ikke betaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

''*tannlegedatter* :-)''

Det høres praktisk ut! :-)

Men en jeg kjenner er sønn av TO tannleger. Han mente det var litt sløsing, og at det hadde vært bedre med én tannlege + én bilmekaniker! ;-)

''det hadde vært bedre med én tannlege + én bilmekaniker! ;-)''

DET ville jeg også ment! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min, som bor i Danmark, betalte 5.000 danske kroner for å få satt krone på en jeksel, og jeg betalte 5.000 norske kroner for å få satt en krone på en jeksel her i Norge. Så jeg tror ikke at det er lønnsomt å reise til Danmark for å få slik tannbehandling.

Jeg har ikke sjekket prisene på tannbehandling i Sverige. Jeg har ikke overveiet muligheten av det engang, selv om vi her relativ kort vei til Sverige.

Jeg synes at det er fint å ha en fast tannlege i nærmiljøet, en som tar meg inn på kort varsel, når jeg får problemer med tennene, og en tannlege som er godt kjent med tennene mine, det gir trygghet i forhold til det å få god behandling.

''Jeg synes at det er fint å ha en fast tannlege i nærmiljøet, en som tar meg inn på kort varsel, når jeg får problemer med tennene, og en tannlege som er godt kjent med tennene mine, det gir trygghet i forhold til det å få god behandling.''

Enig, ikke minst hvis det skulle oppstå noe i etterkant. Det er utrolig kjedelig om noe skulle gå galt eller man trenger litt ekstra oppfølging..

Den tryggheten det er å gå til en norsk tannlege da, synes jeg er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tannløstrollet...

''Jeg synes at det er fint å ha en fast tannlege i nærmiljøet, en som tar meg inn på kort varsel, når jeg får problemer med tennene, og en tannlege som er godt kjent med tennene mine, det gir trygghet i forhold til det å få god behandling.''

Enig, ikke minst hvis det skulle oppstå noe i etterkant. Det er utrolig kjedelig om noe skulle gå galt eller man trenger litt ekstra oppfølging..

Den tryggheten det er å gå til en norsk tannlege da, synes jeg er veldig viktig.

''Den tryggheten det er å gå til en norsk tannlege da, synes jeg er veldig viktig.''

Er slett ikke uenig, jeg heller, men når det kommer til punktet betale eller ei, liksom, så blir det litt annerledes. (Se link til den svenske tannlegen som jeg gav til høstløv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne ved et googlesøk:

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/privat/article286213.ece

Greit å vite at Danmark kanksje ikke er landet å lete i, og selv om jeg er helt enig med deg i det med den lokale nærheten til tannlegen, så vil vel neppe tannlegen være så glad i meg om jeg ikke betaler...

''så vil vel neppe tannlegen være så glad i meg om jeg ikke betaler...''

Du, jeg kom til å tenke på noe, og det er om man kan få rimeligere tannbehandling på tannlegehøyskolen? Litt usikker på dette, men det er en bitteliten bjelle som ringer et sted langt bak i hjernebarken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

''så vil vel neppe tannlegen være så glad i meg om jeg ikke betaler...''

Du, jeg kom til å tenke på noe, og det er om man kan få rimeligere tannbehandling på tannlegehøyskolen? Litt usikker på dette, men det er en bitteliten bjelle som ringer et sted langt bak i hjernebarken...

Det har du rett i! Dit skal jeg jammen ringe i morgen og høre hva de har å tilby, vet det periodevis er laaaaang ventetid, og periodevis tar de ikke pasienter, men jeg kan jo ha flaks! Og kanskje dette er noe litt gøyere enn bare å borre???

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jo det er klart, men tviler på at det kommer opp i 20000 kr uansett :) Jeg visste forøvrig ikke at det tok en uke å lage bro.

Ikke sikkert selve broen tar en uke, men de har nok andre arbeider å utføre også, så den må antakelig pent vente i kø. Og da tar det tid vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i! Dit skal jeg jammen ringe i morgen og høre hva de har å tilby, vet det periodevis er laaaaang ventetid, og periodevis tar de ikke pasienter, men jeg kan jo ha flaks! Og kanskje dette er noe litt gøyere enn bare å borre???

Takk!

Håper det løser seg for deg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Det bør det jo være, for selv om en lege dør forsvinner vel ikke journalene? Det har jeg i grunnen ikke undersøkt, kanskje jeg burde gjøre et forsøk? Den gamle legen døde for 35 år siden, altså han som behandlet sykdommen min, men journalene bør vel kanskje finnes et sted. Forslag til hvor man kan lete etter slikt?

Dette burde du definitivt undersøke. :-)

Men hvor du skal lete, nei, det var verre. Kanskje noen andre her vet mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Håper det løser seg for deg! :-)

Takk, det håper jeg også. Vi er slett ikke noen håpløse økonomi-idioter, har full kontroll og har greid oss helt fint selv om inntektene er redusert og utgiftene økt de siste årene. Bare at akkurat nå, så skulle det baldre på seg.

Igjen, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...