Gå til innhold

NAV og tannlegebehandling


Gjest Tannløstrollet...

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola

Det har du rett i! Dit skal jeg jammen ringe i morgen og høre hva de har å tilby, vet det periodevis er laaaaang ventetid, og periodevis tar de ikke pasienter, men jeg kan jo ha flaks! Og kanskje dette er noe litt gøyere enn bare å borre???

Takk!

De har inntak bare to ganger i året, mener det er august og februar, og det er laaaange ventelister :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    10

  • zellica

    10

  • Mary Poppins

    3

  • hidi, the scorpion

    1

Mest aktive i denne tråden

Ikke sikkert selve broen tar en uke, men de har nok andre arbeider å utføre også, så den må antakelig pent vente i kø. Og da tar det tid vil jeg tro.

Bro har jeg heldigvis sluppet, men jeg fikk ny krone på en tann for en del åår tilbake, og da husker jeg at det var mye styr. Først avtrykk hos tannlegen, så komme tilbake for tilpassing etter at tannlegen hadde fått den nye krona fra tannteknikeren, men så viste det seg at den nye krona ikke passet, så jeg måtte ta nytt avtrykk, vente mer, komme tilbake osv.

Lurer på hva som ville skjedd dersom jeg befant meg i Langtvekkistan og noe slikt skjedde - ville tannlegen vært fristet til å "klaske" på krona likevelk og sende meg hjem igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Dette burde du definitivt undersøke. :-)

Men hvor du skal lete, nei, det var verre. Kanskje noen andre her vet mer om det?

Jeg lager en ny tråd, jeg, skal ikke se bort fra at noen kloke hoder har peiling!

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

De har inntak bare to ganger i året, mener det er august og februar, og det er laaaange ventelister :-(

Ah, visste det var noe spes med dem, har ei venninne som gikk der for noen år siden da hun bodde i Oslo.

Men - jeg kan jo prøve! (Alltid optimist!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Bro har jeg heldigvis sluppet, men jeg fikk ny krone på en tann for en del åår tilbake, og da husker jeg at det var mye styr. Først avtrykk hos tannlegen, så komme tilbake for tilpassing etter at tannlegen hadde fått den nye krona fra tannteknikeren, men så viste det seg at den nye krona ikke passet, så jeg måtte ta nytt avtrykk, vente mer, komme tilbake osv.

Lurer på hva som ville skjedd dersom jeg befant meg i Langtvekkistan og noe slikt skjedde - ville tannlegen vært fristet til å "klaske" på krona likevelk og sende meg hjem igjen??

Ikke sant. Det billigste er ikke alltid enklest, og heller ikke alltid rimeligst når alt kommer til alt. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tann på stift i 2 år nå, og det går ikke lenger (totalhavari av det som sitter oppi tannkjøttet)... Så bro må til...

Jeg ville heller ha gått for et implantat enn å ødelegge tre friske tenner. Det koster ca 20000 for ei tann, og da slipper du å slipe ned de andre tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sant. Det billigste er ikke alltid enklest, og heller ikke alltid rimeligst når alt kommer til alt. :-(

Nei, og jeg er ikke villig til å ta sjanser med tennene. det vokser jo ikke ut et nytt sett i 40-årene, selv om det kanskje kunne vært praktisk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sosialhjelp?

Jeg ville heller ha gått for et implantat enn å ødelegge tre friske tenner. Det koster ca 20000 for ei tann, og da slipper du å slipe ned de andre tennene.

Men hallo, hun sier jo at hun ikke kan det. Hva er det egentlig i det hun skriver dere ikke forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg ville heller ha gått for et implantat enn å ødelegge tre friske tenner. Det koster ca 20000 for ei tann, og da slipper du å slipe ned de andre tennene.

Kanskje det ikke er nok kjevebein til å feste implantatet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Jeg ville heller ha gått for et implantat enn å ødelegge tre friske tenner. Det koster ca 20000 for ei tann, og da slipper du å slipe ned de andre tennene.

Forsto på tannlegen at det ikke var mulig med noen annen løsning enn bro.

Er implant noe annet enn tann på stift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Kanskje det ikke er nok kjevebein til å feste implantatet i.

Eh... Kjevebein???? Nå tror jeg dere snakker om noe jeg ikke veit en pøkk om, og dessuten er jeg litt usikker på om dette faktisk er noe jeg BØR vite noe særlig om (er en smule skrekkslagen med tanke på tannbehandling generelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallo, hun sier jo at hun ikke kan det. Hva er det egentlig i det hun skriver dere ikke forstår?

''Men hallo, hun sier jo at hun ikke kan det. Hva er det egentlig i det hun skriver dere ikke forstår?''

Dette var ikke lagt under mitt svar, men ettersom du skriver "dere", ville jeg påpeke at jeg tolket det trådstarter skrev opprinnelig, nemlig "Dessverre har jeg mistet en tann som tidligere er forsøkt reddet ved å sette den på stift, men dette går ikke allikevel" til å gjelde det å _beholde_ tannen ved å sette den på stift, mens jeg foreslo at man kunne _erstatte_ tannen ved å sete inn en på stift.

Det kunne jo tenkes at tannlegen foreslo bro fordi det er noe hun/han kan tilby, mens trådstarter antagelig må til et helt annet sted får å få satt inn et implantat.

Men dersom det er mangel på kjeveben som er grunnen til at man ikke kan sette _noe som helst_ på stift, så går jo ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto på tannlegen at det ikke var mulig med noen annen løsning enn bro.

Er implant noe annet enn tann på stift?

Ja det er noe helt annet enn stifttann. Og dessverre noe tannlegene er altfor dårlige til å foreslå. Muligens fordi det da er andre som får betalingen for morroa. Dette ville jeg ha undersøkt nærmere. Jeg vil bli veldig overrasket hvis du ikke har nok kjevebein til å sette den i. Da ville du nok ha hatt problemer med flere tenner også.

Jeg fikk selv valget mellom å sette tanna på stift eller implantat, men fordi jeg hadde nok rot, satte jeg den på stift. Men faller den ut, blir det implantat på meg. Ikke tale om at jeg ødelegger tre friske tenner for å få bro. I tillegg er det mye styr med å holde rent over broen. Det må pusses med små koster under broa, og det fikser jeg ikke tanken på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Eh... Kjevebein???? Nå tror jeg dere snakker om noe jeg ikke veit en pøkk om, og dessuten er jeg litt usikker på om dette faktisk er noe jeg BØR vite noe særlig om (er en smule skrekkslagen med tanke på tannbehandling generelt).

:-)

For å feste et implantat, eller for at en krone på stift skal sitte, må det sitte fast _i_ noe, og det er i kjevebeinet ditt. Tannlegen har av en eller annen årsak vurdert det slik at dette ikke er aktuelt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Ja det er noe helt annet enn stifttann. Og dessverre noe tannlegene er altfor dårlige til å foreslå. Muligens fordi det da er andre som får betalingen for morroa. Dette ville jeg ha undersøkt nærmere. Jeg vil bli veldig overrasket hvis du ikke har nok kjevebein til å sette den i. Da ville du nok ha hatt problemer med flere tenner også.

Jeg fikk selv valget mellom å sette tanna på stift eller implantat, men fordi jeg hadde nok rot, satte jeg den på stift. Men faller den ut, blir det implantat på meg. Ikke tale om at jeg ødelegger tre friske tenner for å få bro. I tillegg er det mye styr med å holde rent over broen. Det må pusses med små koster under broa, og det fikser jeg ikke tanken på. :-)

''Og dessverre noe tannlegene er altfor dårlige til å foreslå. Muligens fordi det da er andre som får betalingen for morroa.''

Dette er helt klart et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noe helt annet enn stifttann. Og dessverre noe tannlegene er altfor dårlige til å foreslå. Muligens fordi det da er andre som får betalingen for morroa. Dette ville jeg ha undersøkt nærmere. Jeg vil bli veldig overrasket hvis du ikke har nok kjevebein til å sette den i. Da ville du nok ha hatt problemer med flere tenner også.

Jeg fikk selv valget mellom å sette tanna på stift eller implantat, men fordi jeg hadde nok rot, satte jeg den på stift. Men faller den ut, blir det implantat på meg. Ikke tale om at jeg ødelegger tre friske tenner for å få bro. I tillegg er det mye styr med å holde rent over broen. Det må pusses med små koster under broa, og det fikser jeg ikke tanken på. :-)

''Ja det er noe helt annet enn stifttann. ''

Det visste jeg ikke. Da jeg skrev "stift" tenkte jeg på impantat.

''Og dessverre noe tannlegene er altfor dårlige til å foreslå. Muligens fordi det da er andre som får betalingen for morroa.''

Tenkte det samme selv...

''Ikke tale om at jeg ødelegger tre friske tenner for å få bro.''

helt enig! Ville ikke ødelagt én frisk tann heller, hvis det kunne unngås!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja det er noe helt annet enn stifttann. ''

Det visste jeg ikke. Da jeg skrev "stift" tenkte jeg på impantat.

''Og dessverre noe tannlegene er altfor dårlige til å foreslå. Muligens fordi det da er andre som får betalingen for morroa.''

Tenkte det samme selv...

''Ikke tale om at jeg ødelegger tre friske tenner for å få bro.''

helt enig! Ville ikke ødelagt én frisk tann heller, hvis det kunne unngås!

Ei dame jeg kjenner fikk akkurat satt på bro over 4 tenner, og hun fikk ikke engang opplysning om at hun kunne satt inn implantat. Da hadde hun spart tre friske tenner, og det ville ha kostet akkurat det samme. Og hun har ikke noe problem med kjevebein.

Nå må hun koste over broa flere ganger hver dag, og det er visst noe fryktelig herk.

Så bro er noe man skal tenke godt over før man setter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

''Ja det er noe helt annet enn stifttann. ''

Det visste jeg ikke. Da jeg skrev "stift" tenkte jeg på impantat.

''Og dessverre noe tannlegene er altfor dårlige til å foreslå. Muligens fordi det da er andre som får betalingen for morroa.''

Tenkte det samme selv...

''Ikke tale om at jeg ødelegger tre friske tenner for å få bro.''

helt enig! Ville ikke ødelagt én frisk tann heller, hvis det kunne unngås!

De tennene broa skal gå over er heller ikke 100 % friske, de har blitt reparert mange ganger de også, så jeg vet ikke om det kan være grunnen til at tannlegen så kontant sa bro.

Jeg må ringe en kjevekirurg i morgen, og få en second opinion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløstrollet...

Ei dame jeg kjenner fikk akkurat satt på bro over 4 tenner, og hun fikk ikke engang opplysning om at hun kunne satt inn implantat. Da hadde hun spart tre friske tenner, og det ville ha kostet akkurat det samme. Og hun har ikke noe problem med kjevebein.

Nå må hun koste over broa flere ganger hver dag, og det er visst noe fryktelig herk.

Så bro er noe man skal tenke godt over før man setter på.

Det der høres jo himla upraktisk ut, jeg må snakke med en kjevekirurg i morgen for å få høre mer om slik implant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres jo himla upraktisk ut, jeg må snakke med en kjevekirurg i morgen for å få høre mer om slik implant.

Ja det var visst ikke noe særlig. Jeg var ikke klar over at det fungerte slik, men det er vel i grunnen opplagt når man tenker etter. Det vil jo bli en glippe øverst mot tannkjøttet som det kan komme matrester inn i, og da må det jo fjernes. Hun fortalte at det var mye gørr og blod i starten, men at dette hadde bedret seg etter noen uker.

Har du ikke noe valg, så må du jo bare sette på bro, men ring til et av de sentrene som tilbyr implantat, så får du iallafall et klart svar. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...