Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

Gjest vetlevoksen

Nå skal vi snart ta vaksine her men tiåringen vil ikke. Han er ikke i risikogruppen. Han vil ikke fordi han har en venn som fikk litt forbigående bivirkninger og fordi han har hørt at noen i klassen har sagt at noen hadde dødd av vaksinen. Jeg vil at vi alle skal vaksineres i familien selv om vi ikke er i noen risikogruppe men min tiåring vil ikke. Jeg har prøvd å forklare hvorfor han bør ta den men det går ikke inn. Han mener at det ikke er noe farlig om han skulle få den influensaen. Skal jeg overtale ham, tvinge ham til å ta vaksinen eller bør han få bestemme selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

Jeg er av den bestemte mening at det er foreldrene som avgjør om barna deres skal vaksineres. Dette er ikke noe en 10-åring skal avgjøre.

Det er klart en skal høre på hans mening, men til syvende og sist er det de voksne som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den bestemte mening at det er foreldrene som avgjør om barna deres skal vaksineres. Dette er ikke noe en 10-åring skal avgjøre.

Det er klart en skal høre på hans mening, men til syvende og sist er det de voksne som bestemmer.

Jeg er enig med Helmi, dette bestemmer foreldrene, ikke barnet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg ikke et barn skal bestemme selv før det er stort nok til å forstå konsekvensene av valget sitt...

Når det er, vil jo variere... Men jeg tror kanskje at mange ikke er i stand til å skjønne konsekvenser i full grad før de er rundt 16-17...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Så lenge han ikke er i risikogruppen eller noen av dere andre er, så ville jeg ikke tvunget barnet til å ta vaksinen.

I en helt vanlig influensaperiode, så døde det 1000 mennesker, det snakkes det ikke så høyt om...Alle de som har dødd til nå, har nettopp vært i risikogruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest debatter

Så lenge han ikke er i risikogruppen eller noen av dere andre er, så ville jeg ikke tvunget barnet til å ta vaksinen.

I en helt vanlig influensaperiode, så døde det 1000 mennesker, det snakkes det ikke så høyt om...Alle de som har dødd til nå, har nettopp vært i risikogruppen.

Alle utenom to, dersom det skal være helt korrekt.

Det er også forskjell på om man mister 1000 gamle, syke enn 1000 ungdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den bestemte mening at det er foreldrene som avgjør om barna deres skal vaksineres. Dette er ikke noe en 10-åring skal avgjøre.

Det er klart en skal høre på hans mening, men til syvende og sist er det de voksne som bestemmer.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Alle utenom to, dersom det skal være helt korrekt.

Det er også forskjell på om man mister 1000 gamle, syke enn 1000 ungdommer.

Influensa, tar alltid de svakeste. Det kan være gamle, unge eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Helmi, dette bestemmer foreldrene, ikke barnet selv.

Helt enig. Forundret over at noen i det hele tatt vurderer å overlate en slik avgjørelse til et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den bestemte mening at det er foreldrene som avgjør om barna deres skal vaksineres. Dette er ikke noe en 10-åring skal avgjøre.

Det er klart en skal høre på hans mening, men til syvende og sist er det de voksne som bestemmer.

Helt enig. En 10-åring er ikke i stand til å vite nok om konsekvensene av å vaksinere seg/ikke vaksinere seg. Det er bl.a.derfor man har foreldre, så de skal ta avgjørelser/ansvar som barnet selv ikke er i stand til å ta. Og faktisk også bør få slippe å ta i en alder av 10 år.

Blir nesten litt sjokkert, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Influensa, tar alltid de svakeste. Det kan være gamle, unge eller barn.

Men det spesielle med svineinfluensaen er jo at ellers helt friske, unge mennesker, blir alvorlig syke. Så det stemmer ikke at det kun er "de svakeste" som står i fare for alvorlige komplikasjoner/død. Det er jo en grunn til at planen er å vaksinere så mange som mulig og ikke bare risikogrupper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Men det spesielle med svineinfluensaen er jo at ellers helt friske, unge mennesker, blir alvorlig syke. Så det stemmer ikke at det kun er "de svakeste" som står i fare for alvorlige komplikasjoner/død. Det er jo en grunn til at planen er å vaksinere så mange som mulig og ikke bare risikogrupper...

Ingen, utenom risikogruppen, har dødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen, utenom risikogruppen, har dødd.

''Ingen, utenom risikogruppen, har dødd.'' Da snakker du om Norge? Det har vært slike dødsfall i Norden, bl.a. en ellers helt frisk 8-åring i Finland for bare noen får dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen, utenom risikogruppen, har dødd.

''Ingen, utenom risikogruppen, har dødd.''

Selv om dette hadde vært korrekt, betyr det at et liv fra en av risikogruppene er mindre verdt å beskytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier de!

Stoler ikke på myndighetene en plass....

Du kan da ikke slenge ut av deg en påstand på den måten for så å bare si at det tror du ikke noe på når noen hoster opp en kilde som motsier deg?

Hvem skal man stole på? Norske helsemyndigheter eller hidi, the scorpion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...