Gå til innhold

Blir ikke frisk fra egglederbetennelser


Gjest Egg-engstelig

Anbefalte innlegg

Gjest Egg-engstelig

Hallo. Har i løpet av få mnd. blitt behandlet for to egglederbetennelser, og er fortsatt ikke bra. Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Første gang ble diagnose stilt ved GU hos fastlege, som konstaterte at "alt" var betent. Hadde spesielt vondt i eggstokkene, og dårlig almenntilstand. Behandling med antibio.kur. På den andre, halvannen mnd. senere, ble diagnose stilt uten GU. Hadde vondt igjen, spesielt bak skambeinet, og ble målt ved CRP til å ha infeksjon. Dobbel antibio.kur igjen, og henvist til gynekolog. GU med ultralyd hos spesialist en uke senere viste ingenting gynekologisk feil. Dette var ca en mnd siden. Har i mellomtiden hatt menstruasjon, til normalt tid, men har mer og mer ubehag. Spesielt rett bak skambeinet, og litt ut til siden. Det brenner og svir. Minner litt om urinveisinfeksjon, bare uten trang til å gå på do, og uten smertefull tissing. Det er ikke så vondt at jeg fikk klarer å sitte, slik det var da det brant i eggstokkene første gang, men det er mer en konstant murrende brennende smerte. Jeg lurer på om disse plagene kan ha sammenheng med mine egglederbetennelser, og hva det evt kan være som er galt, hvor jeg bør henvende meg og hva jeg bør be om. Jeg vet ikke helt hvem jeg bør kontakte, fastlege eller gyn. Gynekologen sa at jeg kunne komme tilbake og bli sett på med kamera, men samtidig var han så bestemt på at det ikke var noe galt, gynekologisk, så jeg kvier meg for å ta kontakt. Samtidig vet jeg ikke hvor mye man egentlig får ut av ultralyd, og jeg er forvirret fordi jeg ikke klarer å lokalisere om det er eggledere/livmor/eggstokker/blære eller noe annet jeg har vondt i . Ellers: Trettiårene, gift, ingen andre sex-partnere, ingen barn (har heller ikke prøvd), ingen aborter. Ingen kjente sykdommer. Ikke p-piller. Har meget kraftig men regelmessig menstruasjon, med masse levret blod. Har ikke hatt samleie siden før første runde med betennelse. Fast og løs mage om hverandre. Allmenntilstanden pt er ikke verre enn at jeg går turer og er på jobb som vanlig, men det er vondt, og jeg blir lett sliten, ukonsentrert og irritert. Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du opplyser ikke verdien på CRP og om det også ble målt hvite blodlegemer. Er det så sikkert at det var egglederbetennelse? Jeg tviler. Jeg tror mer på at det kan være den godartede tilstand endometriose med livmorslimhinne ’på avveier’ i bukhulen, for eksempel på eggstokker og bukhinne. Det kan gi tilbakevendende smerter, spesielt rett før menstruasjon. Det kan som regel ikke påvises med ultralyd, bare ved laparoskopi (kigghullsoperasjon i narkose). Snakk med din fastlege om denne mulighet og be om henvisning til gynekologisk avdeling for vurdering. På nettet finner du mye om endometriose, hvis du er mer nysgjerrig.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egg-engstelig

Du opplyser ikke verdien på CRP og om det også ble målt hvite blodlegemer. Er det så sikkert at det var egglederbetennelse? Jeg tviler. Jeg tror mer på at det kan være den godartede tilstand endometriose med livmorslimhinne ’på avveier’ i bukhulen, for eksempel på eggstokker og bukhinne. Det kan gi tilbakevendende smerter, spesielt rett før menstruasjon. Det kan som regel ikke påvises med ultralyd, bare ved laparoskopi (kigghullsoperasjon i narkose). Snakk med din fastlege om denne mulighet og be om henvisning til gynekologisk avdeling for vurdering. På nettet finner du mye om endometriose, hvis du er mer nysgjerrig.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for overraskende raskt svar

CRP var bare på rundt 25-30, og jeg vet ikke om det ble målt hvite blodlegemer.

Har også selv vært tvilende til om det er egglederbetennelse.

Jeg skal kontakte legen og få sjekket mot endometriose. Mange takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...