Gå til innhold

Brødmat e.l. uten hvetemel


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Mannen min skal prøve å kutte ut hvetemel (helt eller delvis), men vi sliter med å finne ut hva han kan spise til brødmåltidene. Han er ikke glad i knekkebrød og mener han ikke blir skikkelig mett av det. Det enkleste hadde selvsagt vært å slippe å bake brød, så vi tar gjerne imot gode tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    5

  • Dorthe

    5

  • -På Dol av og til

    5

  • jubalong70

    4

kan han ha havregryn? Ungene våre spiser mye havgregryn, enten kaldt med melk på, eller kokt i mikroen i vann, med melk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Det finnes gode glutenfrie knekkebrød. Mange steder kan man også få kjøpt glutenfrie brød, men de inneholder som regel hvetestivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan han ha havregryn? Ungene våre spiser mye havgregryn, enten kaldt med melk på, eller kokt i mikroen i vann, med melk på.

Det går nok bra, men han er kresen... :-/ Litt usikker på om havregryn blir godkjent *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gode glutenfrie knekkebrød. Mange steder kan man også få kjøpt glutenfrie brød, men de inneholder som regel hvetestivelse.

Takk for tips! Du vet ikke tilfeldigvis om vanlige matvarekjeder som selger glutenfrie brød? Han har ikke fått påvist allergi mot hvete, men ønsker å prøve hvetefritt kosthold i noen uker for å se om det virker positivt inn på ham, så litt hvete går nok fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser nesten aldri brødmat, det er mye annet man kan spise i steden. Egg, salat, yogurt, pålegg, smoothies osv

Ellers så har helsekostforretningene ofte glutenfritt brød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser nesten aldri brødmat, det er mye annet man kan spise i steden. Egg, salat, yogurt, pålegg, smoothies osv

Ellers så har helsekostforretningene ofte glutenfritt brød

Du vet....mannfolk.... Men takk for tips ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Takk for tips! Du vet ikke tilfeldigvis om vanlige matvarekjeder som selger glutenfrie brød? Han har ikke fått påvist allergi mot hvete, men ønsker å prøve hvetefritt kosthold i noen uker for å se om det virker positivt inn på ham, så litt hvete går nok fint...

Her hvor vi bor har de fleste kjedene glutenfrie brød å få kjøpt. Men de er frosset oppskåret i skiver da. Tines en og en skive i microen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Takk for tips! Du vet ikke tilfeldigvis om vanlige matvarekjeder som selger glutenfrie brød? Han har ikke fått påvist allergi mot hvete, men ønsker å prøve hvetefritt kosthold i noen uker for å se om det virker positivt inn på ham, så litt hvete går nok fint...

En ting forresten, har han tatt cøliakitest? Det er ikke lurt å prøve glutenfritt kosthold før man har testet seg pga at det kan være veldig vanskelig å få positive prøver hvis man har forsøkt glutenfritt kosthold....

Det finnes en hjemmetest man kan få kjøpt på apoteket for å teste antistoffer mot gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor har både Mega og Meny glutenfrie brød til salgs - frossne og oppskårne. Tiner i løpet av kort tid på kjøkkenbenken.

Ellers finnes det også skikkelig grove og gode brød bakt helt uten hvetemel - sånne svarte, vakuumpakkede rugbrød f.eks.

Vær ellers obs på at det er hvetemel i mye pålegg og i veldig mye halvfabrikata!!!

Toro har endel halvfabrikata som er glutenfritt, uten at det står på dem (Lett bernaise-saus, Lyse og Mørke Muffins, Langpannekake, Eplekake bl.a.).

www.pif.no vil også sikkert kunne gi noen tips videre :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting forresten, har han tatt cøliakitest? Det er ikke lurt å prøve glutenfritt kosthold før man har testet seg pga at det kan være veldig vanskelig å få positive prøver hvis man har forsøkt glutenfritt kosthold....

Det finnes en hjemmetest man kan få kjøpt på apoteket for å teste antistoffer mot gluten.

Hun snakker ikke om glutenfri kost, men mindre hvetemel, to forskjellige ting det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes glutenfrie melblandinger som gjør at du (han?) kjapt kan bake brød, finnes på både helsekost og noen matvarebutikker (i allefall meny og coop).

Tilsvarende gjelder for glutenfrie brød. Det finnes også på en del helsekost og en del matvarebutikker.

Noen velger å skifte ut hvetemel med spelt. I såfall kan du kjøpe speltbrød fra Bakers i mange matvarebutikker. Spelt er ikke glutenfritt, men for de som ikke absolutt bør holde seg unna gluten, kan spelt være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor vi bor har de fleste kjedene glutenfrie brød å få kjøpt. Men de er frosset oppskåret i skiver da. Tines en og en skive i microen.

Takk!

Vi pleier uansett å ha ferdig oppskåret brød i fryseren, så den metoden passer oss bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes glutenfrie melblandinger som gjør at du (han?) kjapt kan bake brød, finnes på både helsekost og noen matvarebutikker (i allefall meny og coop).

Tilsvarende gjelder for glutenfrie brød. Det finnes også på en del helsekost og en del matvarebutikker.

Noen velger å skifte ut hvetemel med spelt. I såfall kan du kjøpe speltbrød fra Bakers i mange matvarebutikker. Spelt er ikke glutenfritt, men for de som ikke absolutt bør holde seg unna gluten, kan spelt være et godt alternativ.

Hvis vi må bake brødet selv, så vet jeg at hele greia vil koke bort i kålen etter en ukes tid ;-)

Speltbrød får vi kjøpt i nærbutikken, men jeg har hørt noe om at spelt ikke er et godt alternativ til hvetemel? Men godt mulig det da var snakk om kalorier e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor har både Mega og Meny glutenfrie brød til salgs - frossne og oppskårne. Tiner i løpet av kort tid på kjøkkenbenken.

Ellers finnes det også skikkelig grove og gode brød bakt helt uten hvetemel - sånne svarte, vakuumpakkede rugbrød f.eks.

Vær ellers obs på at det er hvetemel i mye pålegg og i veldig mye halvfabrikata!!!

Toro har endel halvfabrikata som er glutenfritt, uten at det står på dem (Lett bernaise-saus, Lyse og Mørke Muffins, Langpannekake, Eplekake bl.a.).

www.pif.no vil også sikkert kunne gi noen tips videre :)

Lykke til :)

Takk skal du ha for info :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting forresten, har han tatt cøliakitest? Det er ikke lurt å prøve glutenfritt kosthold før man har testet seg pga at det kan være veldig vanskelig å få positive prøver hvis man har forsøkt glutenfritt kosthold....

Det finnes en hjemmetest man kan få kjøpt på apoteket for å teste antistoffer mot gluten.

Skal få kjøpt testen idag! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun snakker ikke om glutenfri kost, men mindre hvetemel, to forskjellige ting det.

Sant det, men kunne ha tenkt meg at han testa seg for glutenintoleranse også. Det virker som han ikke tåler all maten han spiser - og dette starta antagelig etter en salmonellainfeksjon for snart 13 år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi må bake brødet selv, så vet jeg at hele greia vil koke bort i kålen etter en ukes tid ;-)

Speltbrød får vi kjøpt i nærbutikken, men jeg har hørt noe om at spelt ikke er et godt alternativ til hvetemel? Men godt mulig det da var snakk om kalorier e.l.?

Det kommer an på hvorfor dere vil bytte ut hvetemel. Hvis dere tror han ikke tåler hvetemel - eller gluten - så er det ingen vits i å bytte ut hvete med spelt.

Enkelte behandlingssteder med fokus på matvareintoleranse, anbefaler bruk av spelt i stedet for hvetemel til de som ikke har påvist noen hvetemelintoleranse, men hvor man uansett mener at vårt kosthold inneholder for mye hvete.

Hvis man ikke har påvist intoleranse, så har jeg stor tro på å fokusere på økt variasjon mer enn fjerning av spesifikke matvarer. I såfall kan bruk av speltbrød og havregrøt være positive endringer, samtidig som man ikke trenger å fjerne alle andre matvarer som inneholder noe hvete (som f.eks. sauser, fiskegrateng, fiskekaker, osv. osv. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi må bake brødet selv, så vet jeg at hele greia vil koke bort i kålen etter en ukes tid ;-)

Speltbrød får vi kjøpt i nærbutikken, men jeg har hørt noe om at spelt ikke er et godt alternativ til hvetemel? Men godt mulig det da var snakk om kalorier e.l.?

''Speltbrød får vi kjøpt i nærbutikken, men jeg har hørt noe om at spelt ikke er et godt alternativ til hvetemel? Men godt mulig det da var snakk om kalorier e.l.?''

Spelt har også en spesiell smak, jeg er ikke begeistret for den i alle fall. Litt spelt går an, på samme måte som litt rug, men det skal ikke så veldig mye til før det setter for mye smak på brødet etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spise litt havrebrød, men det må nok være hjemmebakt. De fleste brødene du får kjøpt inneholder hvete i større eller mindre grad.

Forøvrig må nok mannen din regne med å ofre litt, om det er slik at han blir dårlig av maten han spiser nå. Skulle det være en stor ingrediens som han ikke tåler, som hvetemel, så kan han ikke forlange at alt blir det samme i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...