Gå til innhold

Brødmat e.l. uten hvetemel


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola

Havrescones - bare havre (kan ha i litt spelt om du vil, men ikke nødvendig) og ikke gjær (bruk bakepulver).

Jeg pleier å la havren stå og svelle litt i kefiren før jeg blander i litt mel og salt/bakepulver og evt sukker (og evt rosiner og anna snask..), men hvis du hopper over svellinga så kan du servere rykende varmt bakverk en halvtime etter at du startet hele bakeprosjektet.

Ellers er det greit å gå over til å spise mer risbasert mat og mentalt fjerne seg fra vanen om at brødmat er det eneste saliggjørende som frokost og lunsj... Krever en omlegging av måten man tenker på - det er ikke mer styr å ha noe ferdig ris stående i kjøleskap eller fryseren enn å passe på å ha brød og pålegg i hus til enhver tid, det er bare annerledes. :-)

Spelt er i praksis hvetemel, ikke glutenfritt med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    5

  • Dorthe

    5

  • -På Dol av og til

    5

  • jubalong70

    4

''Kjøp pitabrød, de er det ikke gjær i''

Det tror jeg ikke er riktig, Det er i allefall oppgitt gjør som ingrediens i alle de pitabrødoppskrifter jeg har funnet.

Ups, jeg har sett naboen lage nanbrød mange ganger og de er det ikke gjær i. Sorry, for kjapp skriving her :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Takk for tips! Du vet ikke tilfeldigvis om vanlige matvarekjeder som selger glutenfrie brød? Han har ikke fått påvist allergi mot hvete, men ønsker å prøve hvetefritt kosthold i noen uker for å se om det virker positivt inn på ham, så litt hvete går nok fint...

Kjekke linker:

http://www.matoppskrift.no/sider/glutenoppskrifter.asp

http://home.no/coeliakisiden/Produsenter.htm

http://www.ica.no/FrontServlet?s=mat_inspirasjon&state=mat_inspirasjon_dynamic&viewid=19766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg ser at det er en del som anbefaler glutenfrie brød og tror at det kanskje er behov for en avklaring fra togli sin side. Jeg forstod det som at det her var snakk om å unngå hvetestivelse og at det ikke hadde noe med gluten å gjøre.

Alle glutenfrie brød vi har vært borti inneholder hvetestivelse, gjerne som hovedingrediens. Da er det vel ikke akkurat brødet for en som vil unngå hvete?

Bake selv går fint hvis man har en bakemaskin. Nå bruker vi naturlig glutenfritt mel og en veldig løs deig(for tørr deig gir tunge brød som ikke alltid har blitt skikkelig blandet), men jeg antar at det går an å gjøre det slik med andre, litt tyngre melslag også.

Også klarte jeg å blande "naturlig glutenfritt" og "glutenfritt". Ikke helt logisk, det der. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Det går nok bra, men han er kresen... :-/ Litt usikker på om havregryn blir godkjent *sukk*

Havregryn er hvertfall supert i brød, om han vil bake selv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan lage pannekaker av boghvetemel til frokost? Ta litt sirup på så smaker de utmerket.

Pannekaker blir mannen min alltid uvel av (selv om han liker det kjempegodt!), så jeg prøver med bogmel senere! Hva slags mel er det egentlig? Dagligvarebutikken? Og bruker man det på samme måte som hvetemel?

Jeg pleier alltid å ha grovmel sammen med hvetemel i pannekakerøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke å bake glutefrie brød selv, men det er en liten utfordring.

Ellers får man kjøpt brød i velassorterte dagligvarer, som Ultra og Meny. Men disse er som regel frosset, og hvis ikke bør de fryses så fort som mulig.

Mange bakerier har også glutenfritt brød, og rundstykker, f.eks. Baker Hansen.

Brødene blir fort tørre, beste er å skjære i skiver, legge matpapir mellom hver eller annenhver skive så det er lett å ta opp ønsket antall skiver til neste måltid. Jeg tiner dem i microen, men så lenge han ikke lider av glutenallergi kan han godt bruke familiens brødrister - dersom dere har.

Men det koster penger. Et glutenfritt brød koster 55-60 kr, det er derfor vi med cøliaki faktisk får grunnstønad fra NAV hver måned for å hjelpe til på matutgiftene..

Takk for info :)

Baking selv er nok ikke noe alternativ... Han har kjøpt inn speltbrød idag, så ser han først om det funker. Går det ikke bedre da, så får han ta en tur til legen for litt tester o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er en del som anbefaler glutenfrie brød og tror at det kanskje er behov for en avklaring fra togli sin side. Jeg forstod det som at det her var snakk om å unngå hvetestivelse og at det ikke hadde noe med gluten å gjøre.

Alle glutenfrie brød vi har vært borti inneholder hvetestivelse, gjerne som hovedingrediens. Da er det vel ikke akkurat brødet for en som vil unngå hvete?

Bake selv går fint hvis man har en bakemaskin. Nå bruker vi naturlig glutenfritt mel og en veldig løs deig(for tørr deig gir tunge brød som ikke alltid har blitt skikkelig blandet), men jeg antar at det går an å gjøre det slik med andre, litt tyngre melslag også.

Vi vet egentlig ingenting ennå, så vi må nok bare prøve oss fram mht gluten, hvete osv. I første omgang prøver han å kutte ut hvetemel for å se om det kan hjelpe på. Hvis ikke, så må vi nok tenke mer på glutenet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havrescones - bare havre (kan ha i litt spelt om du vil, men ikke nødvendig) og ikke gjær (bruk bakepulver).

Jeg pleier å la havren stå og svelle litt i kefiren før jeg blander i litt mel og salt/bakepulver og evt sukker (og evt rosiner og anna snask..), men hvis du hopper over svellinga så kan du servere rykende varmt bakverk en halvtime etter at du startet hele bakeprosjektet.

Ellers er det greit å gå over til å spise mer risbasert mat og mentalt fjerne seg fra vanen om at brødmat er det eneste saliggjørende som frokost og lunsj... Krever en omlegging av måten man tenker på - det er ikke mer styr å ha noe ferdig ris stående i kjøleskap eller fryseren enn å passe på å ha brød og pålegg i hus til enhver tid, det er bare annerledes. :-)

Har du en mer nøyaktig oppskrift? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havrescones - bare havre (kan ha i litt spelt om du vil, men ikke nødvendig) og ikke gjær (bruk bakepulver).

Jeg pleier å la havren stå og svelle litt i kefiren før jeg blander i litt mel og salt/bakepulver og evt sukker (og evt rosiner og anna snask..), men hvis du hopper over svellinga så kan du servere rykende varmt bakverk en halvtime etter at du startet hele bakeprosjektet.

Ellers er det greit å gå over til å spise mer risbasert mat og mentalt fjerne seg fra vanen om at brødmat er det eneste saliggjørende som frokost og lunsj... Krever en omlegging av måten man tenker på - det er ikke mer styr å ha noe ferdig ris stående i kjøleskap eller fryseren enn å passe på å ha brød og pålegg i hus til enhver tid, det er bare annerledes. :-)

Ser helt nydelig ut!! Og virker som det er veldig lettvint å lage, så dette skal prøves ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at denne elimineringsprosessen er en vanskelig tid. Jeg har selv melintoleranse - jeg er altså ikke direkte allergisk, men får symptomer når jeg spiser mel. Legen kunne ikke finne noe på tester, så jeg måtte skrive ned kosthold og symptomer en stund før hun så sammenhengen. Får blant annet rødprikkede utslett på brystet og magen som klør helt infernalsk, blir slapp og sliten.

Det interessante er at jeg er mye bedre i graviditeten, ettersom blodsukkeret mitt er mer stabilt. Mannen din kan forsøke å kutte ut all sukker en periode i stedet og se om symptomene han har gir seg litt - om han synes selve hvetemelet er for tøft. Han burde fremdeles unngå hvitt brød, da det nærmest er som å spise sukker uansett, men normalt grovbrød med sukkerfritt pålegg for eksempel?

Jeg tror nok heller ikke han ville fått påvist intoleranse for matvarer, men _noe_ tror jeg det er. Han blir alltid dårlig av f.eks. pannekaker, vafler etc... Fint brød spiser vi ikke, men det blir jo endel mellomgrove skiver pr uke da. Mannen min kunne med fordel ha gått ned 10 kg, men vekta står omtrent stille uansett hvor aktiv han er. En fetter av meg raste ned i vekt etter at han slutta med hvete... Mannen min er også mye trøtt og sliten - mangel på energi - og dette går ut over humøret :-/

Vi prøver nok hvete først, så får vi ta det videre derfra.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-På Dol av og til

''De kan ikke jeg spise , blir som en ballong av alt som inneholder rug.''

Høres kjent ut. :o) Men havremel gjør også baksten saftig og god slik rug gjør, men også litt tung. Jeg synes brød bakt med havremel er kjempegodt.

Enig, havremel er veldig godt i brød. Nå når jeg skal holde meg unna gjær, så satser jeg på å prøve med havremel i scones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gluten som er problemet ved Candida, det er gjæren som er problemet og da hjelper det ikke med speltbrød.

Ikke gjæret brød, ikke pils, ikke bakevarer.

Kjøp pitabrød, de er det ikke gjær i

Ok, ang candida så tenkte jeg mest på sukker... visste ikke at gluten kunne påvirke candida :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn er hvertfall supert i brød, om han vil bake selv. :-)

Det bruker vi :) Problemet er at det ikke kan brukes alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han bør tenke mer på å kutte ut gjær. Og i de glutenfrie brødene er det som regel gjær. Ville heller prøvd de havresconsene som det var tips om her inne.Ellers er Ryvita knekkebrød også uten gjær. De kan ikke jeg spise , blir som en ballong av alt som inneholder rug. Skal ikke være lett:)

Ryvita synes han smaker som sponplate *himle*

Skal bace sconesene, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Vi har ei niese med cøliaki, så vi begynner å lære litt :)

Vår nevø var allergisk for hvete og melk som liten, så da ble vi kreative vi også ;) Nå er han stor og kan spise det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...