Gå til innhold

Voldelig elev


Gjest neonitz

Anbefalte innlegg

Gjest neonitz

Jeg vet ikke om dette er det rette forumet for meg, men jeg prøver meg her. Jeg er lærer og i elevgruppen min går en gutt som trenger spesiell oppfølging. Jeg har ekstra timer i potten min som er satt på ham. Han fungerer som en vanlig gutt på 14 år, men han har noen sosiale problemer som vi jobber med. Jeg har kjent denne gutten nå i 1 1/2 år, og vi har et nært og fortrolig forhold. Jeg føler at jeg har oppnådd mye positivt med ham, bla klarer han seg bra sammen med de andre guttene (uten å slå, sparke, bli aggressiv), og han trives på skolen. På barneskolen måtte de tvinge ham til å gå.

Han har opplevd mye traumatisk i oppveksten, og bor nå i et fosterhjem (som ikke fungerer så bra). Han har knyttet seg veldig til meg, og ringer gjerne på kvelder, i helger og i ferier. Jeg har stillet opp for ham på mange måter, og jeg er oppriktig glad i gutten.

Det som er problemet, er at han nå kjenner meg så godt at de grensene en elev har overfor læreren sin ikke fungerer for ham. Da han begynte hos meg kunne vi ikke ta i ham uten at han ble aggressiv. jeg har jobbet med det, og nå gjør han alt mulig for å få fysisk kontakt. Det vil si at han ofte går over de grensene jeg har satt som lærer. Han "kiler" meg i livet, "klyper" på låret mitt (fordi han vet at det kiler), og klemmer meg brått og uventet mens vi sitter å jobber. Han kan også holde meg fast etter en time fordi jeg ikke får gå. En gang holdt han meg igjen i ti minutter, og da måtte jeg nesten sloss med ham for å komme ut. Jeg har fått blåmerke på armen etter at han har holdt meg fast. Han er stor for alderen og veldig sterk. Jeg har snakket med ham om dette, og jeg har sagt at det er uakseptabelt og ulovlig. Han skønner ikke at jeg blir redd ham når han gjør det. Han blir veldig lei seg når jeg sier dette. Jeg har også sagt at hvis administrasjonen får greie på dette, kommer de til å sette inn en annen lærer. Da blir han veldig lei seg og utrygg, og det er nok det som gjør at jeg dekker over mye av det som skjer.

Men det at han ikke har noen "sperrer" for hva han kan tillate seg, og det at han "klår" på meg (ja, det er det jeg føler han gjør) skremmer meg. Jeg er spesialpedagog og er vant med slike elever, men nå føler jeg det har gått litt vel langt, og det blir egentlig bare verre jo bedre kjent han blir med meg.

Men jeg er veldig glad i ham, og jeg ønsker å jobbe videre med ham. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere ikke samarbeidsmøter på skolen du jobber? Jeg ville ikke stått alene i forholdet til en person som denne gutten. I hvert fall ikke som fagperson. Du kan da ikke stille så fullstendig alene i dette forholdet. Hvis du skulle bli borte, hva da? Har dere ansvarsgrupper?

Det er utrygt for deg dette, du må få flere på banen ift. gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...