Gå til innhold

Forstoppelse og treg mage.


Gjest Hans58

Anbefalte innlegg

Er det matvarere man bør ungå for ikke å måtte "bo" på toalettet? Pleier vanligvis å klare meg med under 5 min.Men det er slitsomt med treg mage.Å gå en tur på 30 min hver dag hjelper.Finnes det noen andre tips utenom kli og müsli? Elsker Kneipbrød,men det blir ofte lite av det så lenge jeg har Wetabix i huset.Er pasta bra for god tarmfunksjon?

Er det svisker/rosiner eller lakris som er best for å få igang magen?

Har Betulac Mikstur,men den er kraftig,og vil heslt bare bruke den til fullstendig forstoppelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kiwi er bra mot forstoppelse/treg mage, og det samme er linfrø. Linfrøene legges i vann over natta og spises om morgenen (det blir en gele av dem).

Turgåing/bevegelse + mye vann er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Kiwi er bra mot forstoppelse/treg mage, og det samme er linfrø. Linfrøene legges i vann over natta og spises om morgenen (det blir en gele av dem).

Turgåing/bevegelse + mye vann er også bra.

''Linfrøene legges i vann over natta og spises om morgenen (det blir en gele av dem).

''

Huff så ekkelt det hørtes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Linfrøene legges i vann over natta og spises om morgenen (det blir en gele av dem).

''

Huff så ekkelt det hørtes ut!

''Linfrøene legges i vann over natta og spises om morgenen (det blir en gele av dem).

Huff så ekkelt det hørtes ut!

''

Ja huff! Husker min bestemor spiste sånt med skje, jeg husker jeg vemmes jeg overvar det :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Linfrøene legges i vann over natta og spises om morgenen (det blir en gele av dem).

Huff så ekkelt det hørtes ut!

''

Ja huff! Husker min bestemor spiste sånt med skje, jeg husker jeg vemmes jeg overvar det :/.

Det er ikke SÅ ille. Smaker jo lite, og glir fort ned :-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er ikke SÅ ille. Smaker jo lite, og glir fort ned :-))))

''Smaker jo lite, og glir fort ned :-))))

''

Det samme kan sies om enkelte andre ting jeg heller ikke er så begeistret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gastropasienten

Jeg har erfaring med at for mye fiber ikke er bra for tarmfunksjonen det heller. Da kan det bli for mye avføring som skal ut og man bruker mye tid på do.

bløtlagte svisker hver kveld har fungert bra for meg. også tørkede aprikos som gir rask effekt.

Sørg for å få i deg nok væske også.

Har du forsøkt laktulose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med at for mye fiber ikke er bra for tarmfunksjonen det heller. Da kan det bli for mye avføring som skal ut og man bruker mye tid på do.

bløtlagte svisker hver kveld har fungert bra for meg. også tørkede aprikos som gir rask effekt.

Sørg for å få i deg nok væske også.

Har du forsøkt laktulose?

Ja Laktulose fungerer bra men jeg skal kjøpe både svisker og aprikos og forsøke med.Jeg liker helst å bruke matvarer som har naturlig "lakserende effekt".Denne uken går det bra,får ikke en gang lest 1 side av Motor før jeg er ferdig.

Håper ikke at laksermiddel fortsatt er i handelen?

I riktig gamle dager la vi oss i badekaret og brukte klyster.Med lunkent vann kom det som regel innen 10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Laktulose fungerer bra men jeg skal kjøpe både svisker og aprikos og forsøke med.Jeg liker helst å bruke matvarer som har naturlig "lakserende effekt".Denne uken går det bra,får ikke en gang lest 1 side av Motor før jeg er ferdig.

Håper ikke at laksermiddel fortsatt er i handelen?

I riktig gamle dager la vi oss i badekaret og brukte klyster.Med lunkent vann kom det som regel innen 10 minutter.

Jeg husker mamma satte klyster på meg da jeg var barn og hadde forstoppelse. Lunket grønnsåpevann i den oransje "ballongen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mamma satte klyster på meg da jeg var barn og hadde forstoppelse. Lunket grønnsåpevann i den oransje "ballongen"...

Vi hadde ett stort hvitt litermål av plast og en lang orange slange med svart "tut" som skulle inn.Fungerte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gastropasienten

Ja Laktulose fungerer bra men jeg skal kjøpe både svisker og aprikos og forsøke med.Jeg liker helst å bruke matvarer som har naturlig "lakserende effekt".Denne uken går det bra,får ikke en gang lest 1 side av Motor før jeg er ferdig.

Håper ikke at laksermiddel fortsatt er i handelen?

I riktig gamle dager la vi oss i badekaret og brukte klyster.Med lunkent vann kom det som regel innen 10 minutter.

''I riktig gamle dager la vi oss i badekaret og brukte klyster.Med lunkent vann kom det som regel innen 10 minutter.''

Men er ikke det ganske plundrete å få inn et klyster når man ligger under vann? Ser for meg at det renner fort ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I riktig gamle dager la vi oss i badekaret og brukte klyster.Med lunkent vann kom det som regel innen 10 minutter.''

Men er ikke det ganske plundrete å få inn et klyster når man ligger under vann? Ser for meg at det renner fort ut igjen?

Synes det var det mest renslige.Å sitte å fumle med dette på det eneste toalettet var ikke polulært når det kunne ta mer en 10 min.Vårt toalett var også meget lite den gangen på 70 tallet.På Haugenstua.Vannet har ingen steder å gå om du holder litermålet høyt og slangen går ned under vann og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gastropasienten

Synes det var det mest renslige.Å sitte å fumle med dette på det eneste toalettet var ikke polulært når det kunne ta mer en 10 min.Vårt toalett var også meget lite den gangen på 70 tallet.På Haugenstua.Vannet har ingen steder å gå om du holder litermålet høyt og slangen går ned under vann og inn.

ok, så bare for meg en vanlig klux med en tut som du presser inn. Med litt anderledes med slange ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...