Gå til innhold

Byller i underlivet


Gjest Gullis70

Anbefalte innlegg

Gjest Gullis70

Jeg er ei jente på 30 som er svært plaget med små byller i underlivet..de siste mnd har de kommet veldig hyppig og gjerne 2 av gangen. De klør og er ømme før det går hull på de og gul/grønnt puss og blod kommer ut av de.Som regel får jeg de i eller rundt de små kjønnsleppene eller på innsiden av de store kjønnsleppene. Hva kan være årsaken til dette og hvordan kan jeg få det til å stoppe.Jeg tør ikke ha sex så lenge de plager meg. Kan jeg ha fått det av ubeskyttet sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Dette kan høres ut som det jeg hadde.. Noen er mer plaget enn andre, og det kalles svettekjertelbetennelse (hidrosadenitt). Denne sykdommen rammer faktisk så mye som opptil 4% av befolkningen, mest kvinner. Jeg måtte ha kirurgisk inngrep, noe som skal vær 100% sikkert, men garanterer ikke mer plager andre steder.. Jeg var med legen utallige ganger, før han fant ut hva det var sånn jeg fikk operere det bort, så jeg anbefaler å dra til legen fortest mulig:) Dess fortere det blir fjernet, dess større sannsynlighet er det for at de ikke kommer tilbake.. Røyking og fedme sies at forverrer oppblussing av disse byllene.. Jeg derimot er ingen av delene, men ble likevel plaget. Søk opp svettekjertelbetennelse, så finner du mye informasjon om dette:) Bare spør om du lurer på noe mer! Jeg har gransket mye om dette! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Beklager at jeg ikke før har svart på ditt spørsmål. Kviser eller byller er ikke uvanlig i underlivet. Det skyldes betennelse i hårrøttene. Irritasjon fra trusekant eller barbering, kan irritere huden. I noen tilfeller kan det være aktuelt med antibiotikabehandling, lokal eller som tabletter.

På de små leppene er det ikke behåring, så der må det være noe annet. Hvis det er som små blemmer, kan det være herpes. Du bør få tatt prøve hos din lege når det er utbrudd. Herpes kan overføres ved samleie. Det er viktig å få avklart om det er årsaken.

Gå til din fastlege og få sjekk når du har utbrudd og få evt. Henvisning til gynekolog eller hudlege.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Beklager at jeg ikke før har svart på ditt spørsmål. Kviser eller byller er ikke uvanlig i underlivet. Det skyldes betennelse i hårrøttene. Irritasjon fra trusekant eller barbering, kan irritere huden. I noen tilfeller kan det være aktuelt med antibiotikabehandling, lokal eller som tabletter.

På de små leppene er det ikke behåring, så der må det være noe annet. Hvis det er som små blemmer, kan det være herpes. Du bør få tatt prøve hos din lege når det er utbrudd. Herpes kan overføres ved samleie. Det er viktig å få avklart om det er årsaken.

Gå til din fastlege og få sjekk når du har utbrudd og få evt. Henvisning til gynekolog eller hudlege.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Dette er et klart tilfelle på Hidradenitis suppurativa, så du bør lese litt mer legebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...