Gå til innhold

Ville du gått til en psykiater som er rasist?


tjohei

Anbefalte innlegg

Det var i sammenheng med om at jeg trengte å ha dårlig samvittighet for å ikke være sosial med naboer hvor han svarte at du er jo ikke neger eller paksitaner, da kunne du blitt kastet ut.

Det var noe i den duren husker ikke helt om han mente det rastisk selv eller om han mente at andre var rasistisk, men det er jo ikke vanlig å være rasistisk og hvis man er det, finnes det jo vern for det, så jeg regnet med at det var hans holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • PieLill

    22

  • hidi, the scorpion

    19

  • tjohei

    17

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette synes jeg blir ullent. Det er ingenting i det du refererer som tyder på at han er rasist. Er det rasistisk å si pakistaner om pakistanere?

Noen av oss sier fortsatt neger fordi vi holder fast ved at dette er en objektiv beskrivelse uten nedsettende betydning på samme måte som "hvit", og fordi vi ikke ønsker å føye oss etter all verdens politisk korrekt tullballeri. I samme gate har du tater/reisende og sigøyner/romfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i sammenheng med om at jeg trengte å ha dårlig samvittighet for å ikke være sosial med naboer hvor han svarte at du er jo ikke neger eller paksitaner, da kunne du blitt kastet ut.

Hvis det var slik han sa det så trenger det ikke å være rasistisk ment, så jeg ville nok ikke gitt ham opp før jeg var sikker på at han virkelig var rasist ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg blir ullent. Det er ingenting i det du refererer som tyder på at han er rasist. Er det rasistisk å si pakistaner om pakistanere?

Noen av oss sier fortsatt neger fordi vi holder fast ved at dette er en objektiv beskrivelse uten nedsettende betydning på samme måte som "hvit", og fordi vi ikke ønsker å føye oss etter all verdens politisk korrekt tullballeri. I samme gate har du tater/reisende og sigøyner/romfolk.

Her blander du begrepene:

Neger er rase.

Hvit er hudfarge.

Du snakker da ikke om dine hvite pasienter som ariske? (som er ekvivalent til "neger")

Snakker man om "hvite mennesker", så sier man også svarte (ikke "neger").

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i sammenheng med om at jeg trengte å ha dårlig samvittighet for å ikke være sosial med naboer hvor han svarte at du er jo ikke neger eller paksitaner, da kunne du blitt kastet ut.

For meg høres det mer ut som han refererer til store deler av befolkningen som sitter inne med fremmedfrykt og negative holdninger. Alle kan si rare-gale ting iblant. Har hørt mye syke uttallelser jeg også fra mine behandlere uten at jeg stikker av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye handler om sammenhengen og settingen dette ble sagt i.

Uproft uansett å bruke ordet neger.

Iblant synes jeg man kan være for raske og vræle rasist, litt som amerikanernes kommunistparanoia.

mvh

Herregud. Synes det er helt på tryne at neger er blitt et fy-ord.

Jeg kommer aldri til å slutte å bruke det ordet, og er heller ikke rasist. En spade er en spade uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her blander du begrepene:

Neger er rase.

Hvit er hudfarge.

Du snakker da ikke om dine hvite pasienter som ariske? (som er ekvivalent til "neger")

Snakker man om "hvite mennesker", så sier man også svarte (ikke "neger").

Med vennlig hilsen

Ok. Det er mulig du har rett, og tilsvarende ville da vært kaukasier. Wikipedia sier: "Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara."

I begrepet rasistisk legger jeg at det inngår en verdi/kvalitetsvurdering knyttet til rase - ikke bare en stadfesting av at det finnes ulike raser.

Siden det for meg ikke ligger noe "verdisyn" i ordet neger - kun en nøytral beskrivelse, vil jeg fortsette å bruke begrepet selv om andre ikke måtte like det. Om andre da mener jeg er rasist, mener jeg at det er deres problem og ikke mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det er mulig du har rett, og tilsvarende ville da vært kaukasier. Wikipedia sier: "Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara."

I begrepet rasistisk legger jeg at det inngår en verdi/kvalitetsvurdering knyttet til rase - ikke bare en stadfesting av at det finnes ulike raser.

Siden det for meg ikke ligger noe "verdisyn" i ordet neger - kun en nøytral beskrivelse, vil jeg fortsette å bruke begrepet selv om andre ikke måtte like det. Om andre da mener jeg er rasist, mener jeg at det er deres problem og ikke mitt.

Jeg aksepterer at du ikke nødvendigvis bruker "neger" nedsettende/rasistisk, men jeg forstår faktisk ikke hvorfor folk bruker det når det er åpenbart at mange i gruppen ikke liker betegnelsen?

For meg har det ikke engang stort med politikk å gjøre, men vanlig høflighet. Hvis de ønsker å bruke "svarte" så sier jeg svarte, for det gjør ikke noen forskjell for meg.

Tilsvarende, hvis folk i rullestol foretrekker funksjonshemmet fremfor handicappet (eller "krøpling" (enda eldre)), så går ikke jeg rundt og kaller dem "krøpling", på samme måte som jeg ikke kaller folk "neger", når jeg vet at de fleste ikke liker det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Synes det er helt på tryne at neger er blitt et fy-ord.

Jeg kommer aldri til å slutte å bruke det ordet, og er heller ikke rasist. En spade er en spade uansett.

Altså, siden du sikkert har hatt sex før du giftet deg, så er du da i følge "gamle regler" en hore.

En spade er en spade, så da regner jeg med at du synes det er OK at folk kaller deg det?

Eller gjelder slike regler bare for andre?

Tenk deg om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blander du begrepene:

Neger er rase.

Hvit er hudfarge.

Du snakker da ikke om dine hvite pasienter som ariske? (som er ekvivalent til "neger")

Snakker man om "hvite mennesker", så sier man også svarte (ikke "neger").

Med vennlig hilsen

Da jeg var i USA ble jeg kalt arisk, jeg ble nesten litt svett jeg for det lyder ille her, men der var det bare ment som en beskrivelse og ingen som mente det stygt. De forsto ikke at jeg forbandt det med nynazisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg aksepterer at du ikke nødvendigvis bruker "neger" nedsettende/rasistisk, men jeg forstår faktisk ikke hvorfor folk bruker det når det er åpenbart at mange i gruppen ikke liker betegnelsen?

For meg har det ikke engang stort med politikk å gjøre, men vanlig høflighet. Hvis de ønsker å bruke "svarte" så sier jeg svarte, for det gjør ikke noen forskjell for meg.

Tilsvarende, hvis folk i rullestol foretrekker funksjonshemmet fremfor handicappet (eller "krøpling" (enda eldre)), så går ikke jeg rundt og kaller dem "krøpling", på samme måte som jeg ikke kaller folk "neger", når jeg vet at de fleste ikke liker det.

Med vennlig hilsen

Du kan da ikke sammenligne ordet neger og kroepling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer at du ikke nødvendigvis bruker "neger" nedsettende/rasistisk, men jeg forstår faktisk ikke hvorfor folk bruker det når det er åpenbart at mange i gruppen ikke liker betegnelsen?

For meg har det ikke engang stort med politikk å gjøre, men vanlig høflighet. Hvis de ønsker å bruke "svarte" så sier jeg svarte, for det gjør ikke noen forskjell for meg.

Tilsvarende, hvis folk i rullestol foretrekker funksjonshemmet fremfor handicappet (eller "krøpling" (enda eldre)), så går ikke jeg rundt og kaller dem "krøpling", på samme måte som jeg ikke kaller folk "neger", når jeg vet at de fleste ikke liker det.

Med vennlig hilsen

''Tilsvarende, hvis folk i rullestol foretrekker funksjonshemmet fremfor handicappet (eller "krøpling" (enda eldre)), så går ikke jeg rundt og kaller dem "krøpling", på samme måte som jeg ikke kaller folk "neger", når jeg vet at de fleste ikke liker det.

''

Du ser ut å forutsette at det er enighet i forhold til hvilke termer det er ønskelig å bruke og ikke blant de som betegnes. Det stemmer ikke når det gjelder mennesker med funksjonsnedsettelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke sammenligne ordet neger og kroepling.

Jo, begge er ord som gruppen de brukes om, ikke liker. Neger er så likt nigger at det er åpenbart hvorfor, og krøpling er nedsettende (selv om noen funksjonshemmede bruker det om hverandre, slik noen svarte bruker nigger om hverandre).

Poenget her er ikke hvorvidt de er akkurat like ille, men at gruppen ikke liker ordene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Tilsvarende, hvis folk i rullestol foretrekker funksjonshemmet fremfor handicappet (eller "krøpling" (enda eldre)), så går ikke jeg rundt og kaller dem "krøpling", på samme måte som jeg ikke kaller folk "neger", når jeg vet at de fleste ikke liker det.

''

Du ser ut å forutsette at det er enighet i forhold til hvilke termer det er ønskelig å bruke og ikke blant de som betegnes. Det stemmer ikke når det gjelder mennesker med funksjonsnedsettelser.

Nei, men det er rimelig stor enighet om ikke å bruke neger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ellers hadde et greit forhold til han osv ville jeg sikkert fortsatt der. Og alle kan komme med uheldige uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er rimelig stor enighet om ikke å bruke neger.

Med vennlig hilsen

Ut i fra den omfattende diskusjonen det har vært om betegnelsen neger de senere årene, så kan det vel vanskelig sies å være "rimelig stor enighet" om dette. Jeg tror mye av motstanden mot å slutte å bruke neger som betegnelse for mennesker med svart hudfarge, ikke har sammenheng med rasisme men snarere at folk føler seg mistenkeliggjort og finner det urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rister på hodet

Dette synes jeg blir ullent. Det er ingenting i det du refererer som tyder på at han er rasist. Er det rasistisk å si pakistaner om pakistanere?

Noen av oss sier fortsatt neger fordi vi holder fast ved at dette er en objektiv beskrivelse uten nedsettende betydning på samme måte som "hvit", og fordi vi ikke ønsker å føye oss etter all verdens politisk korrekt tullballeri. I samme gate har du tater/reisende og sigøyner/romfolk.

....sier du også mongo og dverg du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra den omfattende diskusjonen det har vært om betegnelsen neger de senere årene, så kan det vel vanskelig sies å være "rimelig stor enighet" om dette. Jeg tror mye av motstanden mot å slutte å bruke neger som betegnelse for mennesker med svart hudfarge, ikke har sammenheng med rasisme men snarere at folk føler seg mistenkeliggjort og finner det urimelig.

Det har vært rimelig stor enighet blant svarte at "neger" er litt for nært "nigger". Uansett, vi beskriver jo ikke hvite som "ariske" eller "kaukasiske", så hvorfor skulle vi bruke et rasebegrep om svarte?

Det er en gruppe i Norge med en politisk agenda som ønsker å fortsette. Dette er det samme i Sør Afrika.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært rimelig stor enighet blant svarte at "neger" er litt for nært "nigger". Uansett, vi beskriver jo ikke hvite som "ariske" eller "kaukasiske", så hvorfor skulle vi bruke et rasebegrep om svarte?

Det er en gruppe i Norge med en politisk agenda som ønsker å fortsette. Dette er det samme i Sør Afrika.

Med vennlig hilsen

''Det er en gruppe i Norge med en politisk agenda som ønsker å fortsette. Dette er det samme i Sør Afrika.

'

Dette er etter min oppfatning en grov overforenkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er en gruppe i Norge med en politisk agenda som ønsker å fortsette. Dette er det samme i Sør Afrika.

'

Dette er etter min oppfatning en grov overforenkling.

Vel, det er en forenkling (ettersom vi ikke har tid til en doktorgradsavhandling om det ;-) ), men jeg vil påstå at (bortsett fra noe eldre mennesker) så blir ordet "neger" vanligvis brukt av folk som gjør det på "trass", og som vet utmerket godt at svarte mennesker foretrekker noe annet. See innlegget til "rose23" skrevet 22:03, for eksempel.

Intensjonen er at ordet "skal" brukes, uansett hva.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...