Gå til innhold

Ville du gått til en psykiater som er rasist?


tjohei

Anbefalte innlegg

Her blander du begrepene:

Neger er rase.

Hvit er hudfarge.

Du snakker da ikke om dine hvite pasienter som ariske? (som er ekvivalent til "neger")

Snakker man om "hvite mennesker", så sier man også svarte (ikke "neger").

Med vennlig hilsen

Så var vi igang igjen. Du er direkte latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • PieLill

    22

  • hidi, the scorpion

    19

  • tjohei

    17

''Noen av oss sier fortsatt neger fordi vi holder fast ved at dette er en objektiv beskrivelse uten nedsettende betydning på samme måte som "hvit", og fordi vi ikke ønsker å føye oss etter all verdens politisk korrekt tullballeri. I samme gate har du tater/reisende og sigøyner/romfolk.''

Helt enig med deg. Skal man være politisk korrekt er det nesten ikke noe man kan si. Tror ikke Pippi Langstrømpes negerkonge hadde blitt trykket i dag.

Altså, jeg har bodd i Sør Afrika, og det går fint uten å si "neger", så jeg lurer på hvorfor du har behov for å si "neger" i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i USA ble jeg kalt arisk, jeg ble nesten litt svett jeg for det lyder ille her, men der var det bare ment som en beskrivelse og ingen som mente det stygt. De forsto ikke at jeg forbandt det med nynazisme

Ser ikke noe problem med ordet arisk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke noe problem med ordet arisk i det hele tatt.

Jeg forbinder det med nynazister. Jeg har blitt kalt arisk før her hjemme og det var av en nynazist. Ellers så har ingen europeere kalt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Har aldri tenkt over at det er noe galt i aa bli kalt arisk.

Nei det har aldri jeg tenkt over heller. Jeg er helt ok med å bli kalt arisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort sør i min situsjon?

Hei,

Jeg tror jeg ville nevnt det forsiktig til psykiateren neste gang. Bruk av ord som "neger" er uheldig, men betyr ikke nødvendigvis at vedkommende er rasist. Noen mennesker har bare et veldig "dårlig språk", eller er ikke opptatt av det. Det betyr ikke mye for dem, og de forstår ikke hvorfor det betyr noe for andre.

Så kan du ev. spørre hva psykiateren mente med hele frasen. Bare vær ærlig og si at den fikk deg til å føle deg ukomfortabel. Ikke anklag, men spør.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg tror jeg ville nevnt det forsiktig til psykiateren neste gang. Bruk av ord som "neger" er uheldig, men betyr ikke nødvendigvis at vedkommende er rasist. Noen mennesker har bare et veldig "dårlig språk", eller er ikke opptatt av det. Det betyr ikke mye for dem, og de forstår ikke hvorfor det betyr noe for andre.

Så kan du ev. spørre hva psykiateren mente med hele frasen. Bare vær ærlig og si at den fikk deg til å føle deg ukomfortabel. Ikke anklag, men spør.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg skal spørre hva han mente med det han sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har aldri jeg tenkt over heller. Jeg er helt ok med å bli kalt arisk.

Men Mary, det sier jo kanskje mer om deg, enn om ordet?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg skal spørre hva han mente med det han sa.

Men hold muligheten åpen for at det ikke var "stygt ment" på noen måte. Enten fordi han var ironisk (eller lignende), eller rett og slett at han har dårlig språk (han kan jo være flink på andr måter).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det er mulig du har rett, og tilsvarende ville da vært kaukasier. Wikipedia sier: "Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara."

I begrepet rasistisk legger jeg at det inngår en verdi/kvalitetsvurdering knyttet til rase - ikke bare en stadfesting av at det finnes ulike raser.

Siden det for meg ikke ligger noe "verdisyn" i ordet neger - kun en nøytral beskrivelse, vil jeg fortsette å bruke begrepet selv om andre ikke måtte like det. Om andre da mener jeg er rasist, mener jeg at det er deres problem og ikke mitt.

Jeg skjønner veldig godt tankegangen din - når man mener at man ikke selv mener noe nedsettende med å si f eks "neger", kan det virke litt rart å skulle slutte med det. Men her kan man jo la seg styre av at man ikke vil at _andre_ skal tro at man mener noe negativt med det, og ikke bare nøye seg med det man selv tenker om saken.

Det blir litt som med inhabilitet - det er ikke et vilkår for å anses som inhabil at vedkommende de facto ikke klarer å opptre habilt - det er tilstrekkelig at _omverdenen_ kan ha grunn til å reise tvil om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blander du begrepene:

Neger er rase.

Hvit er hudfarge.

Du snakker da ikke om dine hvite pasienter som ariske? (som er ekvivalent til "neger")

Snakker man om "hvite mennesker", så sier man også svarte (ikke "neger").

Med vennlig hilsen

Neger refererer til fargen svart. Niger på latin .

Og er det galt å kalle noen albino? Jeg har ikke noe problem med at folk kaller meg det. Det refererer også bare til fargen hvit. Jeg spøker med at jeg er så platinablond som man kan bli. Det er folk som henger seg opp i blondine begrepet her og, selv om det også bare handler om farge.

Jeg tror vi står i en forvirring av hva som handler om farge og hva som handler om rase. Jeg bryr meg ikke en dritt om raser, jeg bryr meg om folks etnisitet.

Jeg prøver å trå forsiktig in public, men øh.... Hva skal man si i stedet? Man vet jo ikke om en mørk person er afrikaner eller afroamerikaner, eller aboriginal om man vil." Jeg vet jo at noen blir stått av neger-ordet, så blir det fort til at jeg sier mørkhudet. Men da er det også rasistisk! Er det diskriminering å kalle en med diabetes diabetiker? Eller SKAL man si en som HAR diabetes?

Hvor langt kan man i det hele tatt ta dette?

Og mens jeg er i gang, så ville jeg helt klart ikke gått til en psykiater jeg virkelig så var rasist i den form at "negere er mindreverdige vesner som skulle vært gasset i hjel hele buntetn". Imidlertid tror jeg at en psykiater som f.eks. stemte FRP og var for en virkelig streng innvandringspolitikk kunne vært en utmerket terapeut så lenge h'n ikke utidig begynte å diskutere det med pasienter! Jeg aner ikke hva min psykiater stemmer, og det synes jeg er helt greit. Hadde hun kommet med en holdning jeg hadde opplevd som støtende ville jeg vel først konfrontert det og så sett hvor det bar. Jeg ville generelt si det er svært uproft av en terapeut å komme med sine politiske eller religiøse overbevisninger. Selvsagt finnes det unntak med pasienter man kjenner veldig godt og er så trygg på at det er greit å snakke om sånne ting. Men da i en sånn grad at det ikke går utover den nødvendige behandlingen.

(sorry om jeg har plassert dette innlegget litt teit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er rimelig stor enighet om ikke å bruke neger.

Med vennlig hilsen

Det er rimelig stor enighet om at man ikke vil bli kalt funksjonhemmet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger refererer til fargen svart. Niger på latin .

Og er det galt å kalle noen albino? Jeg har ikke noe problem med at folk kaller meg det. Det refererer også bare til fargen hvit. Jeg spøker med at jeg er så platinablond som man kan bli. Det er folk som henger seg opp i blondine begrepet her og, selv om det også bare handler om farge.

Jeg tror vi står i en forvirring av hva som handler om farge og hva som handler om rase. Jeg bryr meg ikke en dritt om raser, jeg bryr meg om folks etnisitet.

Jeg prøver å trå forsiktig in public, men øh.... Hva skal man si i stedet? Man vet jo ikke om en mørk person er afrikaner eller afroamerikaner, eller aboriginal om man vil." Jeg vet jo at noen blir stått av neger-ordet, så blir det fort til at jeg sier mørkhudet. Men da er det også rasistisk! Er det diskriminering å kalle en med diabetes diabetiker? Eller SKAL man si en som HAR diabetes?

Hvor langt kan man i det hele tatt ta dette?

Og mens jeg er i gang, så ville jeg helt klart ikke gått til en psykiater jeg virkelig så var rasist i den form at "negere er mindreverdige vesner som skulle vært gasset i hjel hele buntetn". Imidlertid tror jeg at en psykiater som f.eks. stemte FRP og var for en virkelig streng innvandringspolitikk kunne vært en utmerket terapeut så lenge h'n ikke utidig begynte å diskutere det med pasienter! Jeg aner ikke hva min psykiater stemmer, og det synes jeg er helt greit. Hadde hun kommet med en holdning jeg hadde opplevd som støtende ville jeg vel først konfrontert det og så sett hvor det bar. Jeg ville generelt si det er svært uproft av en terapeut å komme med sine politiske eller religiøse overbevisninger. Selvsagt finnes det unntak med pasienter man kjenner veldig godt og er så trygg på at det er greit å snakke om sånne ting. Men da i en sånn grad at det ikke går utover den nødvendige behandlingen.

(sorry om jeg har plassert dette innlegget litt teit)

Du skriver: "Hva skal man si i stedet? Man vet jo ikke om en mørk person er afrikaner eller afroamerikaner, eller aboriginal om man vil." Jeg vet jo at noen blir stått av neger-ordet,"

Hvorfor skal du si noe som helst om rasen til en person?

Altså, hvis personen var hvit, ville du jo ikke plutselig begynt å påpeke at vedkommende er arisk/kaukasisk? Hvorfor må du plutselig nevne det bare fordi vedkommende er svart?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jjhgyg

Han er nok ikke rasist. Du har sikkert misforstått hans utsagn. Kanskje han sa noe på generelt grunnlag, at mange andre oppfatter det sånn eller sånn, eller at han skulle se hvordan du tok det han sa. Jeg syns ikke du burde slutte hos han på det grunnlaget når du ellers er fornøyd med han. Da burde du heller spørre han en gang til hva han mente eller ikke si noe om det, og bare fortsette behandlingen. En psykiater vil vel neppe gi uttrykk for rasistiske meninger i terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig stor enighet om at man ikke vil bli kalt funksjonhemmet også.

Men det heter jo "Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon".... ;-)

Hvilken frase bruker du, om noen?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...