Gå til innhold

Mobbet fordi hun er hvit


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Gjest var det et klokt hode som skrev.....

Jeg merker at jeg blir oppgitt over måten du diskuterer disse temaene på, Sør. Det blir for mye "målet helliger midler" i din argumentasjonsteknikk.

Å være minoritet ser ut til å innebære utfordringer på de fleste skoler. For de barna som har en skolehverdag preget av utstøtning, nedsettende bemerkninger, mobbing osv. er det like nedbrytende enten de er hvite eller svarte, rødhårete eller hårløse, for flinke, for lite flinke, for små , for store, for fete, for tynne osv. osv.

Jeg tror de fleste av oss vet at det å vokse opp i Norge dessverre fortsatt ofte vil innebære å møte rasistiske holdninger hvis du ikke har lys rosa hud. Det kan umulig gjøre det mindre legitimt også å fokusere på de vanskene en del hvite minoritetselever ser ut til å møte på noen skoler i Oslo. Jeg ble i allefall like berørt av å høre en hvit 8 åring fortelle at ingen av de andre jentene i klassen fikk lov til å leke med henne fordi hun var den eneste som ikke var muslim, som jeg blir over å høre at min niese hevder at rektor på hennes ungdomsskole ser ut til å ha rasistiske holdninger, og at elevene har flere eksempler på at rektor beskylder svarte elever for å gjort ting de ikke har gjort - uten noen god begrunnelse.

Jeg mener at den måten du ofte kjører disse diskusjonene på snarere er egnet til å fremme rasistiske holdninger enn å bidra til det motsatte. Det synes jeg er synd, da jeg ikke er i tvil om at du har gode intensjoner.

'' Det synes jeg er synd, da jeg ikke er i tvil om at du har gode intensjoner.''

The road to hell is paved with good intentions.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    147

  • Adriana

    28

  • Dorthe

    25

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Jeg merker at jeg blir oppgitt over måten du diskuterer disse temaene på, Sør. Det blir for mye "målet helliger midler" i din argumentasjonsteknikk.

Å være minoritet ser ut til å innebære utfordringer på de fleste skoler. For de barna som har en skolehverdag preget av utstøtning, nedsettende bemerkninger, mobbing osv. er det like nedbrytende enten de er hvite eller svarte, rødhårete eller hårløse, for flinke, for lite flinke, for små , for store, for fete, for tynne osv. osv.

Jeg tror de fleste av oss vet at det å vokse opp i Norge dessverre fortsatt ofte vil innebære å møte rasistiske holdninger hvis du ikke har lys rosa hud. Det kan umulig gjøre det mindre legitimt også å fokusere på de vanskene en del hvite minoritetselever ser ut til å møte på noen skoler i Oslo. Jeg ble i allefall like berørt av å høre en hvit 8 åring fortelle at ingen av de andre jentene i klassen fikk lov til å leke med henne fordi hun var den eneste som ikke var muslim, som jeg blir over å høre at min niese hevder at rektor på hennes ungdomsskole ser ut til å ha rasistiske holdninger, og at elevene har flere eksempler på at rektor beskylder svarte elever for å gjort ting de ikke har gjort - uten noen god begrunnelse.

Jeg mener at den måten du ofte kjører disse diskusjonene på snarere er egnet til å fremme rasistiske holdninger enn å bidra til det motsatte. Det synes jeg er synd, da jeg ikke er i tvil om at du har gode intensjoner.

*Applaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det å si at noen har gode intensjoner, men......... er en hersketeknikk mye brukt i Norge.

Jeg mener at du setter en stopper for meningsutvikling ved å bruke den hersketeknikken.

Hersketeknikk er når du og Sør kaller andre for rasister i enhver debatt. Det er å drepe diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hersketeknikk er når du og Sør kaller andre for rasister i enhver debatt. Det er å drepe diskusjonen.

Du bruker hersketeknikker noen ganger som sårer meg. Utover det vil jeg ikke diskutere dette med deg.

Tenk litt på hvordan du omtaler andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Det er ingen grunn til å feie mobbing under teppet, og det er et økende problem.''

Dette dreier seg ikke om mobbing generelt. "Omvendt rasisme" er et økende problem i dagens segregerte Oslo.

''Hvis du hadde innledet med eksempler fra begge veier hadde du fått mer medhold. Det er mye større problem at de mørkhudete, ikke ariske, blir mobbet i norsk samfunn.''

Jeg refererte kun til Klassekampen. Hvis du har et problem med vinklingen får du ta kontakt med avisa.

Mobbing er et økende problem begge veier, og i mye større grad den andre veien enn du vinkler her.

Du vet hva mobbing av jøder førte til, og jeg tror ikke du tviler på at jøder noenganger mobbet andre europeere som enkelt tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Jeg kan også ofte være enig med han, men jeg blir provosert av måten han diskuterer og fremmer sitt budskap på, at det faktisk virker mot sin hensikt.

Vel, jeg ser ikke at du er der før meg, og fremmer budskapet på pedagogisk korrekt måte...

Be my guest - jeg har aldri sagt at ingen andre skulle skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hersketeknikk er når du og Sør kaller andre for rasister i enhver debatt. Det er å drepe diskusjonen.

Det er tull, og det vet du faktisk godt.

Å si at "jøder er løgnaktige" (bytt "jøder" med kinesere, russere, arabere, chilenere eller hva du vil) er omtrent definisjonen av rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Du bruker hersketeknikker noen ganger som sårer meg. Utover det vil jeg ikke diskutere dette med deg.

Tenk litt på hvordan du omtaler andre mennesker.

Hvis du skal trekke frem dette i hver eneste diskusjon, må du komme med en link. Det har jeg sagt deg før, ellers får du holde deg til sak.

Du har bedt meg be deg om en unnslydning for noe jeg vet hva er eller når det skjedde.

Jeg ønsker å se hva jeg har sagt og i hvilken sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert brukes som en hersketeknikk, men jeg mener bestemt at jeg ikke har gjort det. Jeg har oppriktig tro på Sørs gode intensjoner.

Så på tross av at du (slik jeg forstår deg) er enig med meg, så velger du likevel å "angripe" meg, i stedet for å kritisere han/hun som startet tråden?

Men ja, det du bedriver er faktisk en opplagt hersketeknikk - fordi du stiller deg "liksom" på min side, og så kritierer du MEG, i stedet for andre. For jeg merker jo at du ikke har skrevet slikt til den jeg debatterte med.

Det var, for øvrig, det samme i minst to andre tråder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hvis du skal trekke frem dette i hver eneste diskusjon, må du komme med en link. Det har jeg sagt deg før, ellers får du holde deg til sak.

Du har bedt meg be deg om en unnslydning for noe jeg vet hva er eller når det skjedde.

Jeg ønsker å se hva jeg har sagt og i hvilken sammenheng.

Jeg ønsker ikke å diskutere det med deg. Du var rask å trekke frem det ene og det andre for noen dager siden som passet deg.

Du er mye flinkere å kritisere andre enn deg selv. Det er så lett når man lever i beskyttet verden.

Hold deg gjerne lengst mulig unna meg og len deg til de som du tror på. Da kanskje du blir populær slik som andre mobbere ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal trekke frem dette i hver eneste diskusjon, må du komme med en link. Det har jeg sagt deg før, ellers får du holde deg til sak.

Du har bedt meg be deg om en unnslydning for noe jeg vet hva er eller når det skjedde.

Jeg ønsker å se hva jeg har sagt og i hvilken sammenheng.

Du kom jo med (til og med i denne tråden) at du hadde blitt beskrevet som "rasist" i en tidligere tråd...

Da kan du nesten ikke klage over at andre refererer til tidligere tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg ønsker ikke å diskutere det med deg. Du var rask å trekke frem det ene og det andre for noen dager siden som passet deg.

Du er mye flinkere å kritisere andre enn deg selv. Det er så lett når man lever i beskyttet verden.

Hold deg gjerne lengst mulig unna meg og len deg til de som du tror på. Da kanskje du blir populær slik som andre mobbere ønsker.

''Jeg ønsker ikke å diskutere det med deg''

Nei, men da må du ikke trekke det frem. Det ser nemlig ut som du har veldig lyst til å diskutere dette som jeg ikke vet hva er, når du drar det frem hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp for å sette søkelys på at rasismen også går motsatt vei. Det "glemmes" av anti-rasistene.

"Ofte"? For det første skjer det ikke ofte sammenlignet med hvor ofte svarte/muslimer osv blir mobbet.

For det andre så er en anti-rasist per def mot alle typer rasisme, uansett hvilken vei det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest syns jeg

''Jeg ønsker ikke å diskutere det med deg''

Nei, men da må du ikke trekke det frem. Det ser nemlig ut som du har veldig lyst til å diskutere dette som jeg ikke vet hva er, når du drar det frem hele tiden.

du skal ikke bry deg om det for er åpenbart at hun ikke har noe på deg når hun ikke kan vise hva som er problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Du kom jo med (til og med i denne tråden) at du hadde blitt beskrevet som "rasist" i en tidligere tråd...

Da kan du nesten ikke klage over at andre refererer til tidligere tråder.

Jeg skrev ikke noe om meg selv, jeg skrev at du og Segunda har lett for å bruke dette begrepet.

Men nå blander du litt Sør. Det Segunda trekker frem, har visst ikke med dette å gjøre. Hun snakker om noe som skulle ha skjedd når hun hadde en krangel med en annen doler. Jeg vet ikke hva saken gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ingen grunn til å feie mobbing under teppet, og det er et økende problem.''

Dette dreier seg ikke om mobbing generelt. "Omvendt rasisme" er et økende problem i dagens segregerte Oslo.

''Hvis du hadde innledet med eksempler fra begge veier hadde du fått mer medhold. Det er mye større problem at de mørkhudete, ikke ariske, blir mobbet i norsk samfunn.''

Jeg refererte kun til Klassekampen. Hvis du har et problem med vinklingen får du ta kontakt med avisa.

Rasisme er rasisme, uansett hviiken vei det går.

At det en sjeldeng gang rammer "oss" er bare en enda bedre grun til å bekjempe rasisme generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er tull, og det vet du faktisk godt.

Å si at "jøder er løgnaktige" (bytt "jøder" med kinesere, russere, arabere, chilenere eller hva du vil) er omtrent definisjonen av rasisme.

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syns jeg

Jeg skrev ikke noe om meg selv, jeg skrev at du og Segunda har lett for å bruke dette begrepet.

Men nå blander du litt Sør. Det Segunda trekker frem, har visst ikke med dette å gjøre. Hun snakker om noe som skulle ha skjedd når hun hadde en krangel med en annen doler. Jeg vet ikke hva saken gjelder.

tror ikke hun vet heller hva saken er.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

du skal ikke bry deg om det for er åpenbart at hun ikke har noe på deg når hun ikke kan vise hva som er problemet

Nei, jeg tror heller ikke det og hvis det er slik så har jeg jo rett til å vite hva det er før jeg kan be om en unnskyldning:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...