Gå til innhold

Negresse


Gjest folkeskolen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    52

  • morsan

    11

  • Angustia

    7

  • Dorthe

    6

Mest aktive i denne tråden

Du bør bruke et annet ord. "Svart kvinne", for eksempel.

Med vennlig hilsen

Det er vel teknisk sett to ord? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel teknisk sett to ord? ;-)

Det ER to ord, ikke bare teknisk sett, men på alle andre "sett" også. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER to ord, ikke bare teknisk sett, men på alle andre "sett" også. :-)

Med vennlig hilsen

Det er for eksempel ingen som sier hvitesse ... eller gulesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov, av to grunner: både rasistisk og kvinnediskriminerende.

"Neger" er jo helt forbudt. Feminine former av vanlige substantiv, som servitrise, sykepleierske, maskinskriverkse, er heller ikke helt pk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Det er ikke lov, av to grunner: både rasistisk og kvinnediskriminerende.

"Neger" er jo helt forbudt. Feminine former av vanlige substantiv, som servitrise, sykepleierske, maskinskriverkse, er heller ikke helt pk,

''kvinnediskriminerende''

Den var drøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov, av to grunner: både rasistisk og kvinnediskriminerende.

"Neger" er jo helt forbudt. Feminine former av vanlige substantiv, som servitrise, sykepleierske, maskinskriverkse, er heller ikke helt pk,

''"Neger" er jo helt forbudt. Feminine former av vanlige substantiv, som servitrise, sykepleierske, maskinskriverkse, er heller ikke helt pk,''

Ja, slik har det jo blitt, og helt forståelig at 'negresse' ikke kan brukes når man heller ikke kan bruke 'neger'.

Men egentlig litt rart at de har blitt lite pk å benytte feminine former av ord. Det er én ting at man bytter ut "formann" med "leder", men de fleste vil jo fortsatt si "venninne" og kvinnelige venner?

Og som Sør påpeker: Prinsesse er fortsatt lov ;-)

Litt synd at 'mannlige' tiltaleformer per definisjon regnes som kjønnsnøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''kvinnediskriminerende''

Den var drøy.

Hvorfor det?

Denne kjønnsspesifiseringen av ord ble stoppet/motarbeidet fordi det virket diskriminerende overfor kvinner.

Å si at "neger" er et rasistisk ord er vel ikke noe bedre? Eller er du enig i at det er rasistisk å bruke ord som "neger", men helt greit å si servitrise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Hvorfor det?

Denne kjønnsspesifiseringen av ord ble stoppet/motarbeidet fordi det virket diskriminerende overfor kvinner.

Å si at "neger" er et rasistisk ord er vel ikke noe bedre? Eller er du enig i at det er rasistisk å bruke ord som "neger", men helt greit å si servitrise?

Det er helt greit å si servitrise ja. Hvis det er galt, hva med "jordMOR"? Det er jo diskriminerende overfor mannlige jordfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"Neger" er jo helt forbudt. Feminine former av vanlige substantiv, som servitrise, sykepleierske, maskinskriverkse, er heller ikke helt pk,''

Ja, slik har det jo blitt, og helt forståelig at 'negresse' ikke kan brukes når man heller ikke kan bruke 'neger'.

Men egentlig litt rart at de har blitt lite pk å benytte feminine former av ord. Det er én ting at man bytter ut "formann" med "leder", men de fleste vil jo fortsatt si "venninne" og kvinnelige venner?

Og som Sør påpeker: Prinsesse er fortsatt lov ;-)

Litt synd at 'mannlige' tiltaleformer per definisjon regnes som kjønnsnøytralt.

Jeg kan si både venn og venninne om kvinnelige venner. Hva sier du hvis du har vært sammen med to mannlige og to kvinnelige venner?

Venninne og prinsesse (og noen adelstitler) er vel et av de få tilfellene der feminine former er "tillatt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å si servitrise ja. Hvis det er galt, hva med "jordMOR"? Det er jo diskriminerende overfor mannlige jordfedre.

Det jeg lurte på var egentlig hva du mener om å bruke "neger" i språket.

Det er stort sett kvinner som har kjempet for likestilling, det er vel derfor jordmor er blitt stående, mens servitrise og andre feminine former ikke lenger er pk. (For meg er det heller ikke naturlig å bruke kjønnsspesifikke former av substantiver.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Det jeg lurte på var egentlig hva du mener om å bruke "neger" i språket.

Det er stort sett kvinner som har kjempet for likestilling, det er vel derfor jordmor er blitt stående, mens servitrise og andre feminine former ikke lenger er pk. (For meg er det heller ikke naturlig å bruke kjønnsspesifikke former av substantiver.)

''Det jeg lurte på var egentlig hva du mener om å bruke "neger" i språket. ''

Det "lærte" vi på folkeskolen på 40-tallet, og det er vel egentlig ikke noen grunn til at ordet ikke kan brukes i dag. Selv om det ikke er pk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si både venn og venninne om kvinnelige venner. Hva sier du hvis du har vært sammen med to mannlige og to kvinnelige venner?

Venninne og prinsesse (og noen adelstitler) er vel et av de få tilfellene der feminine former er "tillatt".

Eegntlig brukte jeg da jeg vokste opp å si 'kamerater', men etter at jeg flyttet til Østlandet trodde folk at jeg bare hadde mannlige venner;-) Så nå sier også jeg 'venninne' - et ord jeg syntes var helt feil å bruke som barn/ungdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...