Gå til innhold

Negresse


Gjest folkeskolen

Anbefalte innlegg

''Det jeg lurte på var egentlig hva du mener om å bruke "neger" i språket. ''

Det "lærte" vi på folkeskolen på 40-tallet, og det er vel egentlig ikke noen grunn til at ordet ikke kan brukes i dag. Selv om det ikke er pk.

''Det "lærte" vi på folkeskolen på 40-tallet, og det er vel egentlig ikke noen grunn til at ordet ikke kan brukes i dag.''

Jeg vil heller si at det at du lærte dette på folkeskolen på 40-tallet ikke er noen grunn til å bruke ordet i dag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    52

  • morsan

    11

  • Angustia

    7

  • Dorthe

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest folkeskolen

''Det "lærte" vi på folkeskolen på 40-tallet, og det er vel egentlig ikke noen grunn til at ordet ikke kan brukes i dag.''

Jeg vil heller si at det at du lærte dette på folkeskolen på 40-tallet ikke er noen grunn til å bruke ordet i dag! :-)

Det var etter '45 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Spiller ingen rolle. Kunne vært 50- elller 60-tallet for den saks skyld.

Dette pk-tullet er jeg for gammel til å forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette pk-tullet er jeg for gammel til å forholde meg til.

Det du kaller "pk-tullet" er ikke mer enn vanlig høflighet, men du er vel for gammel for det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Det du kaller "pk-tullet" er ikke mer enn vanlig høflighet, men du er vel for gammel for det også?

Nei, slettes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, slettes ikke.

Da er det jo ikke så mange muligheter som gjenstår: kunnskapsløshet, kverulering, diverse diskriminerende holdninger, eller at du bare liker å plage andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Da er det jo ikke så mange muligheter som gjenstår: kunnskapsløshet, kverulering, diverse diskriminerende holdninger, eller at du bare liker å plage andre.

Eller at man bruker skolelærdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at man bruker skolelærdommen.

Vel, man har lært mye siden du gikk på skolen, tydeligvis, men du kan også oppfriske denne utdaterte holdningene dine. Det heter ikke Sovjet mer, for eksempel.

Det er alltid like tragisk å se folk forsvare og bortforklare deres rett til å være kunnskapsløse. Pinlig for dem, men ikke ulovlig (vanligvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Vel, man har lært mye siden du gikk på skolen, tydeligvis, men du kan også oppfriske denne utdaterte holdningene dine. Det heter ikke Sovjet mer, for eksempel.

Det er alltid like tragisk å se folk forsvare og bortforklare deres rett til å være kunnskapsløse. Pinlig for dem, men ikke ulovlig (vanligvis).

Ordet blir ikke fornærmende fordi noen pk-dotter har bestemt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet blir ikke fornærmende fordi noen pk-dotter har bestemt det.

Nei, men så er det heller ikke noen pk-dotter som har sagt at dette føles diskiminerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet blir ikke fornærmende fordi noen pk-dotter har bestemt det.

Nei, selvsagt ikke. Ordene er fornærmende fordi de er fornærmende. At du ikke evner å forstå det sier jo mer om den enn om noen andre. Det er du som latterliggjør deg selv, selv om det selvsagt er mulig at du ikke forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Nei, selvsagt ikke. Ordene er fornærmende fordi de er fornærmende. At du ikke evner å forstå det sier jo mer om den enn om noen andre. Det er du som latterliggjør deg selv, selv om det selvsagt er mulig at du ikke forstår det.

Hvis ordet ikke var fornærmende for, la oss si, 20 år siden, blir det ikke automatisk det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ordet ikke var fornærmende for, la oss si, 20 år siden, blir det ikke automatisk det i dag.

Det var fornærmende for 20 år siden også, selvsagt.

Uansett, meningen av ord endrer seg over tid, og hva som er akseptabel bruk av ord, også.

Selv om det kanskje var vanlig å sette "løsunger" ut i skogen da du var ung, så er det faktisk ikke det nå. Verden går forover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ordet ikke var fornærmende for, la oss si, 20 år siden, blir det ikke automatisk det i dag.

''Hvis ordet ikke var fornærmende for, la oss si, 20 år siden, blir det ikke automatisk det i dag.''

Jo, det kan det nok; språket er i stadig endring.

Jeg har aldri gått på "folkeskole", men har en oppfatning via media o.l. at "negresse" er et hedersord, gjerne i sammensetninger som "den vakre / høye / sexy osv negressen".

Langt mer tiltalende enn "svart kvinne" :-/ (Som ikke tilføyer noe som helst, bare bekrefter at vi er alle "likeverdige")

Når det er sagt, håper jeg vi slipper slike betegnelser for å skille stand og stilling :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lei orddiktatur i 1984-stil

Jeg driter en lang marsj i hva som er politisk korrekt. Jeg sier "neger" og "negresse" uten å ha noe imot svarte mennesker. Neger kommer av det spanske ordet for svart. Så da er man like langt.

At noen misliker ordet "neger", har vel stort sett med at svarte ble holdt i slaveri i USA og ble omtalt som "negros". (Historisk brukte de betegnelsen "nigger" i rasistisk mening.) Etter min mening legger man rasistiske betegnelser i ord først når man utviser forakt eller hat. Det gjør man ikke i uttrykket "pen neger".

For noen hundre år siden ble hvite mennesker tatt til fange og solgt som slaver på Nord-Aftrikas kyst. Omfanget ble så stort at det senere ble kalt Barbarkysten. Likevel kan du oppleve politisk korrekte mennesker bruke "hvite" om oss, men de nekter å bruke ordet "neger". Det tar jeg for dobbeltmoral. Så håper jeg å ha provosert de politisk korrekte moralistene her. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter en lang marsj i hva som er politisk korrekt. Jeg sier "neger" og "negresse" uten å ha noe imot svarte mennesker. Neger kommer av det spanske ordet for svart. Så da er man like langt.

At noen misliker ordet "neger", har vel stort sett med at svarte ble holdt i slaveri i USA og ble omtalt som "negros". (Historisk brukte de betegnelsen "nigger" i rasistisk mening.) Etter min mening legger man rasistiske betegnelser i ord først når man utviser forakt eller hat. Det gjør man ikke i uttrykket "pen neger".

For noen hundre år siden ble hvite mennesker tatt til fange og solgt som slaver på Nord-Aftrikas kyst. Omfanget ble så stort at det senere ble kalt Barbarkysten. Likevel kan du oppleve politisk korrekte mennesker bruke "hvite" om oss, men de nekter å bruke ordet "neger". Det tar jeg for dobbeltmoral. Så håper jeg å ha provosert de politisk korrekte moralistene her. :-)

Jøss!

Ordet "Neger" går på rase.

Ordet "Hvit" går på hudfarge, akkurat som "svarte" (som jeg brukte som eksempel).

Hvis du skal snakke om vår rase så blir det vanligvis "arier", slik som Hitler var så glad i å påpeke.

Jeg regner med at siden du er så PK-fri så refererer du fremdeles til barn hvis mødre ikke er gift som "lausunger", og mødrene som "horer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!

Ordet "Neger" går på rase.

Ordet "Hvit" går på hudfarge, akkurat som "svarte" (som jeg brukte som eksempel).

Hvis du skal snakke om vår rase så blir det vanligvis "arier", slik som Hitler var så glad i å påpeke.

Jeg regner med at siden du er så PK-fri så refererer du fremdeles til barn hvis mødre ikke er gift som "lausunger", og mødrene som "horer"?

Faktisk tror jeg at jeg ble mer sjokkert over å bli kalt arier i USA enn en afrikaner ville blitt av å bli kalt neger her i Norge.

Jeg holdt på å steile jeg og følte at jeg var den verste nynazisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lei orddiktatur i 1984-stil

Jøss!

Ordet "Neger" går på rase.

Ordet "Hvit" går på hudfarge, akkurat som "svarte" (som jeg brukte som eksempel).

Hvis du skal snakke om vår rase så blir det vanligvis "arier", slik som Hitler var så glad i å påpeke.

Jeg regner med at siden du er så PK-fri så refererer du fremdeles til barn hvis mødre ikke er gift som "lausunger", og mødrene som "horer"?

''Ordet "Neger" går på rase. Ordet "Hvit" går på hudfarge, akkurat som "svarte" ''

Akkurat så PK og dobbeltmoral som mulig. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...