Gå til innhold

Negresse


Gjest folkeskolen

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

Selv om ordet "neger" også betyr svart i Spania, betyr det jo ikke svart i på norsk. Her er det kun en rase-referanse (i motsetning til hvit og svart, som er hudfargereferanser).

:-)

Med vennlig hilsen

''Selv om ordet "neger" også betyr svart i Spania, betyr det jo ikke svart i på norsk. Her er det kun en rase-referanse (i motsetning til hvit og svart, som er hudfargereferanser''

Så andre lands språkbruk, duger ikke for deg? Du motsier deg selv gang på gang:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    52

  • morsan

    11

  • Angustia

    7

  • Dorthe

    6

Mest aktive i denne tråden

''Ditt eget omdømme kan virkelig påvirkes negativt av at folk du omgås med hører at du bruker så til de grader utdaterte ord.''

Ordet "neger" er nok utdatert blant de politisk korrekte fordi de lenge har ballet seg inn i dobbeltmoral, og stempling av meningsmotstandere. Men det er ikke utdatert blant folk flest. Jeg har hørt en neger bruke det ordet om seg selv uten å utvise noen form for selvforakt. Ikke var han dum heller. Så da fortsetter jeg å bruke samme betegnelser som før og utviser rikelig med høflighet overfor mennesker av andre folkeslag.

Så om Sør anklager folk for rasisme når de bruker ordet "neger", så er han rasist etter sin egen målestokk når han hevder at "hvit" ikke har noe med folkeslag å gjøre.

Det der er så tåpelig at det tror du ikke på selv, engang.

Hvis en kvinne kaller en annen for "hore", så konkluderer du med at det er greit å kalle kvinner for horer? (For å bruke ditt eget eksempel.)

Og svart og hvit er hudfarger, mens neger går på rase. Akkurat som arisk. Så det heter "hvit og svart" eller "neger og arisk".

Har du lagt merke til at folk ser litt rart på deg når du kaller deg arier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PK er en baklengs for "gidder ikke å finne på flere argumenter" - når du vrir og snur og vender på bokstavene, for å si det med Oslo-losen! ;-)

(se fra ca 1:02 - 1:55)

Nettopp!

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Selv om ordet "neger" også betyr svart i Spania, betyr det jo ikke svart i på norsk. Her er det kun en rase-referanse (i motsetning til hvit og svart, som er hudfargereferanser''

Så andre lands språkbruk, duger ikke for deg? Du motsier deg selv gang på gang:(

Neger betyr ikke svart i Norge. Det betyr et menneske som har opprinnelse fra Afrika og har svart hudfarge. Hva det måtte bety i Kuala Lumpur er ikke interessant i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv om ordet "neger" også betyr svart i Spania, betyr det jo ikke svart i på norsk. Her er det kun en rase-referanse (i motsetning til hvit og svart, som er hudfargereferanser''

Så andre lands språkbruk, duger ikke for deg? Du motsier deg selv gang på gang:(

Ordet "rar" betyr forskjellige ting på norsk og svensk.

Ordene "må" og "kan" betyr forskjellige ting på dansk og norsk.

Slike ord (som staves likt, men betyr forskjellige ting) kalles ofte "falske venner".

Ordet "negro" og "neger" betyr altså forskjellige ting på spansk og norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ordet "rar" betyr forskjellige ting på norsk og svensk.

Ordene "må" og "kan" betyr forskjellige ting på dansk og norsk.

Slike ord (som staves likt, men betyr forskjellige ting) kalles ofte "falske venner".

Ordet "negro" og "neger" betyr altså forskjellige ting på spansk og norsk.

Takk for opplysningene.

Noe alle med minimum av språkkunnskaper vet om.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for opplysningene.

Noe alle med minimum av språkkunnskaper vet om.....

Jeg vet de fleste vet det, men dette var jo til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg vet de fleste vet det, men dette var jo til deg.

Åh ja....

Tungnemme meg.

*Glemmer ofte hvor dum jeg er*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flimmer1365381250

Vet ikke om det er "lov" eller ikke, men jeg har bestandig likt ordet. Høres ut som en sterk, fargerik og eksotisk kvinne.

Og minner litt om prinsesse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Kan du komme med noen eksempler på hvor det er naturlig og nøytralt å si negresse om en kvinne?

''Kan du komme med noen eksempler på hvor det er naturlig og nøytralt å si negresse om en kvinne?''

- Hei, du! Nei, ikke du. Negressa ved siden av deg. Ja, deg! Jeg liker tonene i huden din. Var bare det jeg ville si. Ha en fortsatt fin dag!

En hyggelig og naturlig bruk av ordet negresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er "lov" eller ikke, men jeg har bestandig likt ordet. Høres ut som en sterk, fargerik og eksotisk kvinne.

Og minner litt om prinsesse ;)

Men poenget er jo også at "negressene" kanskje ikke vil gå rundt og være "eksotiske"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Selv om ordet "neger" også betyr svart i Spania, betyr det jo ikke svart i på norsk. Her er det kun en rase-referanse (i motsetning til hvit og svart, som er hudfargereferanser).

:-)

Med vennlig hilsen

Hva er galt med rase-begrepet? Impliserer du at noen "raser" er bedre enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Jeg vet de fleste vet det, men dette var jo til deg.

Det er ikke nødvendig å være så spydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest folkeskolen

Neger betyr ikke svart i Norge. Det betyr et menneske som har opprinnelse fra Afrika og har svart hudfarge. Hva det måtte bety i Kuala Lumpur er ikke interessant i denne sammenhengen.

''Det betyr et menneske som har opprinnelse fra Afrika og har svart hudfarge.''

Og det er noe man ikke bør snakke om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Faktisk tror jeg at jeg ble mer sjokkert over å bli kalt arier i USA enn en afrikaner ville blitt av å bli kalt neger her i Norge.

Jeg holdt på å steile jeg og følte at jeg var den verste nynazisten.

Hvordan får du arier til å bety nazi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med rase-begrepet? Impliserer du at noen "raser" er bedre enn andre?

Bortsett fra at det er vitenskapelig mer eller mindre "avskaffet" etter at DNA ble kjent, så er det totalt unødvendig å bruke rasebegrepet om folk, og særlig når de fleste ikke liker det.

Det er noe bakstreversk med å insistere å bruke slike betegnelser (jøde, arier, neger) om mennesker, særlig når du vet de fleste ikke ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Vet ikke om det er "lov" eller ikke, men jeg har bestandig likt ordet. Høres ut som en sterk, fargerik og eksotisk kvinne.

Og minner litt om prinsesse ;)

Ja, negresse er et flott ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det betyr et menneske som har opprinnelse fra Afrika og har svart hudfarge.''

Og det er noe man ikke bør snakke om?

Se svar ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Bortsett fra at det er vitenskapelig mer eller mindre "avskaffet" etter at DNA ble kjent, så er det totalt unødvendig å bruke rasebegrepet om folk, og særlig når de fleste ikke liker det.

Det er noe bakstreversk med å insistere å bruke slike betegnelser (jøde, arier, neger) om mennesker, særlig når du vet de fleste ikke ønsker det.

Hvis vi har avskaffet rasebegrepet har ikke neger noe med rase å gjøre. Så da ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi har avskaffet rasebegrepet har ikke neger noe med rase å gjøre. Så da ser jeg ikke problemet.

Vi har avskaffet "lausunge"-begrepet også, men det er fremdeles ikke OK å referere til folk so "lausunger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...