Gå til innhold

Barbere leggene til 7-åring?


Angustia

Anbefalte innlegg

Minstejenta fyller 8 år til høsten og har fått kommentarer om mørke hår på leggene fra venninnner. Nå vil ho barbere leggene, har sett at jeg bruker høvelen på mine...

Tåpelig å barbere en 7-åring, men hva skal jeg gjøre?

Rådvill hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 298
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Angustia

    53

  • Sør

    29

  • Colette

    23

  • hidi, the scorpion

    17

Prøver å sette meg inn i situasjonen så godt jeg kan. Blir hun mobbet for det, får kommentarer jevnlig, eller har hun "bare" fått noen kommentarer på det én gang?

Jeg tror uansett jeg bare hadde barbert henne jeg, finnes verre ting som kunne ha skjedd, og til høsten og vinteren blir det neppe aktuelt å fortsette barberingen uansett? Det er kun for en periode nå hvor hun kommer til å gå med shorts/skjørt/kjole og jeg vil tro hun bli så lei av å måtte barbere seg så ofte at hun etter hvert ikke gidder mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å sette meg inn i situasjonen så godt jeg kan. Blir hun mobbet for det, får kommentarer jevnlig, eller har hun "bare" fått noen kommentarer på det én gang?

Jeg tror uansett jeg bare hadde barbert henne jeg, finnes verre ting som kunne ha skjedd, og til høsten og vinteren blir det neppe aktuelt å fortsette barberingen uansett? Det er kun for en periode nå hvor hun kommer til å gå med shorts/skjørt/kjole og jeg vil tro hun bli så lei av å måtte barbere seg så ofte at hun etter hvert ikke gidder mer.

Takk for svar!

Nei, ho blir ikke mobba, men noen kommentarer har det blittt..Kanskje vi skal ta en turn, da?

Føler fortsatt at ho er for ung, er usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nei, ho blir ikke mobba, men noen kommentarer har det blittt..Kanskje vi skal ta en turn, da?

Føler fortsatt at ho er for ung, er usikker...

Ja, hun er for ung, helt enig med deg der, men man må ofte bare bestemme seg for hvilke "kamper" man skal ta og hvilke ting som ikke er så viktige eller farlige å gi seg på.

Du kan jo forsøke å snakke med henne, fortelle at hår på leggene er helt normalt og naturlig og at man ikke fjerner dem før man evt. blir ungdom? Mulig du alt har gjort dette da.

Jeg har selv 2 sønner og har skjønt at det er et par dilemmaer jeg slipper unna som de som har døtre må ta stilling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nei, ho blir ikke mobba, men noen kommentarer har det blittt..Kanskje vi skal ta en turn, da?

Føler fortsatt at ho er for ung, er usikker...

Har du gitt henne noen tips til hva hun evt. kan svare på kommentarene hun får? At det er forskjellig hvor mye hår man har og hvilken farge håret har, at de som har lyse hår blir det mindre synlig på, selv om det kan være like mye osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9-åring har også endel hår på både armer og ben. Hun har spurt om å fjerne dem, for hun har fått et par kommentarer. Jeg har sagt nei.

Fordi: Hun er et barn. Jeg vil ikke gi henne rett i at det er noe "feil" med henne. Hva blir det neste? En tattovering for å pynte opp ved anklen? Nesejobb fordi hun ikke er fornøyd med den? Nei. Jeg vil at barn skal være barn, uten fokus på at man må rette opp skavanker.

Vi har hatt noen runder på dette med hår på kroppen, og når jeg sa at det å få hår både her og der er en del av det å bli ungdom og etterhvert voksen, så har hun godtatt det. Hårene har blitt lysere nå i sommer, og de som kom med kommentarene har fått klar beskjed om at hun er på vei inn i ungdomstiden - og at de også nok vil få litt hår etterhvert. :-)

Jeg hadde altså ikke begynt å barbere leggene til en 7-åring. Eller 9-åring for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver å sette meg inn i situasjonen så godt jeg kan. Blir hun mobbet for det, får kommentarer jevnlig, eller har hun "bare" fått noen kommentarer på det én gang?

Jeg tror uansett jeg bare hadde barbert henne jeg, finnes verre ting som kunne ha skjedd, og til høsten og vinteren blir det neppe aktuelt å fortsette barberingen uansett? Det er kun for en periode nå hvor hun kommer til å gå med shorts/skjørt/kjole og jeg vil tro hun bli så lei av å måtte barbere seg så ofte at hun etter hvert ikke gidder mer.

Jeg vill ikke latt henne barbere dem, dette fordi vi jo vet (damer da!!) at hårene blir stivere, mørkere og fler og vokser raskere når man begynner å barbere dem!!

Nei, gjør heller som Mammantil3 sier, lær henne å ignorere sånt, dette er jo ikke verre enn å bli påpekt andre ting, som f.erks.at man er for tykk, har mye fregner eller skjeve tær! Vi må leve med utseendet vårt, og det er like greit å lære barna våre at vår verdi ikke ligger i utseendet! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg vill ikke latt henne barbere dem, dette fordi vi jo vet (damer da!!) at hårene blir stivere, mørkere og fler og vokser raskere når man begynner å barbere dem!!

Nei, gjør heller som Mammantil3 sier, lær henne å ignorere sånt, dette er jo ikke verre enn å bli påpekt andre ting, som f.erks.at man er for tykk, har mye fregner eller skjeve tær! Vi må leve med utseendet vårt, og det er like greit å lære barna våre at vår verdi ikke ligger i utseendet! ;-)

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9-åring har også endel hår på både armer og ben. Hun har spurt om å fjerne dem, for hun har fått et par kommentarer. Jeg har sagt nei.

Fordi: Hun er et barn. Jeg vil ikke gi henne rett i at det er noe "feil" med henne. Hva blir det neste? En tattovering for å pynte opp ved anklen? Nesejobb fordi hun ikke er fornøyd med den? Nei. Jeg vil at barn skal være barn, uten fokus på at man må rette opp skavanker.

Vi har hatt noen runder på dette med hår på kroppen, og når jeg sa at det å få hår både her og der er en del av det å bli ungdom og etterhvert voksen, så har hun godtatt det. Hårene har blitt lysere nå i sommer, og de som kom med kommentarene har fått klar beskjed om at hun er på vei inn i ungdomstiden - og at de også nok vil få litt hår etterhvert. :-)

Jeg hadde altså ikke begynt å barbere leggene til en 7-åring. Eller 9-åring for den saks skyld.

Så enig med deg! Takk for klokt og beroligende svar, Mammantil3 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitt henne noen tips til hva hun evt. kan svare på kommentarene hun får? At det er forskjellig hvor mye hår man har og hvilken farge håret har, at de som har lyse hår blir det mindre synlig på, selv om det kan være like mye osv.?

Ja, det har vi gjort. Jeg har fokusert på at alle er forskjellige samt at hårene blit lysere i sola..

Huff, stakkars lillemor :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke barbert leggene på ei så lita jente.

La barn være barn og gi dem heller styrke nok til å heve seg over dumme kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke barbert leggene på ei så lita jente.

La barn være barn og gi dem heller styrke nok til å heve seg over dumme kommentarer.

Takk for klokt svar, GA! Du støtter det jeg føler, men 7-åringen skjønner ikke det :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klokt svar, GA! Du støtter det jeg føler, men 7-åringen skjønner ikke det :-(

Det er da mye 7-åringer ikke skjønner som vi voksne bare må bestemme?

Hvis min 8 år gamle jente kunne bestemme alt hadde hun levd på kjeks og sjokolademelk, spilt pc og ds og sett barne-tv til kl 23 hver kveld. Men det får hun ikke lov til av meg, for jeg er moren hennes og bestemmer hva som er best for henne til hun er gammel nok til å forstå det selv.

Jeg har nå 5-6 år på meg til å gi henne et grunnlag til å ta fornuftige valg selv og den tida akter jeg å utnytte så godt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke barbert leggene på ei så lita jente.

La barn være barn og gi dem heller styrke nok til å heve seg over dumme kommentarer.

Jeg er helt enig med deg at det viktigste er å gi henne styrke til å heve seg over kommentarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill ikke latt henne barbere dem, dette fordi vi jo vet (damer da!!) at hårene blir stivere, mørkere og fler og vokser raskere når man begynner å barbere dem!!

Nei, gjør heller som Mammantil3 sier, lær henne å ignorere sånt, dette er jo ikke verre enn å bli påpekt andre ting, som f.erks.at man er for tykk, har mye fregner eller skjeve tær! Vi må leve med utseendet vårt, og det er like greit å lære barna våre at vår verdi ikke ligger i utseendet! ;-)

"Jeg vill ikke latt henne barbere dem, dette fordi vi jo vet (damer da!!) at hårene blir stivere, mørkere og fler og vokser raskere når man begynner å barbere dem!!"

Det der er visst en myte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vi gjort. Jeg har fokusert på at alle er forskjellige samt at hårene blit lysere i sola..

Huff, stakkars lillemor :-(

Ok, jeg er enig med GA i at du må gi henne styrke til å heve seg over kommentarene, men hvis du allerede har gjort det og det ikke går mener jeg, så ville jeg ha barbert henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill ikke latt henne barbere dem, dette fordi vi jo vet (damer da!!) at hårene blir stivere, mørkere og fler og vokser raskere når man begynner å barbere dem!!

Nei, gjør heller som Mammantil3 sier, lær henne å ignorere sånt, dette er jo ikke verre enn å bli påpekt andre ting, som f.erks.at man er for tykk, har mye fregner eller skjeve tær! Vi må leve med utseendet vårt, og det er like greit å lære barna våre at vår verdi ikke ligger i utseendet! ;-)

Angustia har alt prøvd å få henne til å ignorere kommentarene, men det gikk ikke. Da mener jeg at man kanskje bare får barbere.

Jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort selv i akkurat lignende setting og situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mye 7-åringer ikke skjønner som vi voksne bare må bestemme?

Hvis min 8 år gamle jente kunne bestemme alt hadde hun levd på kjeks og sjokolademelk, spilt pc og ds og sett barne-tv til kl 23 hver kveld. Men det får hun ikke lov til av meg, for jeg er moren hennes og bestemmer hva som er best for henne til hun er gammel nok til å forstå det selv.

Jeg har nå 5-6 år på meg til å gi henne et grunnlag til å ta fornuftige valg selv og den tida akter jeg å utnytte så godt som mulig.

Bra innstilling og støtter den. Allikevel kan det være enkelte kameler man må svelge, eller enkelte kamper man må velge bort å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke barbert leggene på ei så lita jente.

La barn være barn og gi dem heller styrke nok til å heve seg over dumme kommentarer.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell henne hvor usedvanlig teite venninner hun har som ikke ser at hun er penest som hun er.

Og rent praktisk kan du vise henne herket med stive hår som gror ut og som må fjernes hver eneste dag. Og lager "prikkete" legger. Hva gjør hun når venninnene synes det er stygt og?

Jeg er skulle finne på ganske mange fantasifulle og lange forklaringer før jeg fant frem en høvel i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...