Gå til innhold

jernmangel


Gjest jewel1978

Anbefalte innlegg

Gjest jewel1978

kvinne, 32 år, gravid i uke 32. Har nettopp fått svar på blodprøve som viser ferritin:3, jern:42, tibc:96, HB: ca 11. Opplever at leger sier forskjellig, så er meget forvirret ift videre tiltak, hva som er best for fosteret og meg selv. Noen leger sier at ferritin er svært lavt og at jeg skal ta jern, men sier ikke noe om hvor mye jeg skal ta. Andre har sagt det ikke er så nøye. Jeg er veldig opptatt av å få et konkret rett svar da jeg er redd for å gjøre noe som kan skade babyen min. Jeg har nettopp begynt å ta ferromax 65 mg x3 om dagen. Dette er en dosering jeg har tippet meg frem til selv. Er dette ok? Eventuelt hva er best, bedre? Jeg fikk i uke 29 påvist sviktende vekst hos fosteret, er redd dette har med jern å gjøre. har blitt fulgt opp av ullevål, og på sist kontroll var babyen visstnok normal str. Går veksten slik i rykk og napp? Siste spm: Kan vaksinen man gir til tre måneder gamle barn gis tidligere, eventuelt ved to mnd, eller er det mindre hensiktsmessig? takk. mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Angående inntak av jerntabletter. Følg doseringsanvisningen som står på pakningen. Eller du kan spørre på apoteket. For stor dose er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

''ferritin:3, jern:42''

Ble litt forvirret av disse prøveresultatene. Ferritin er lik jern, og her har man to forskjellige tall. Forstå det den som kan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det har vært mye diskusjon om jern til gravide og det kommer stadig nye holdninger. Det har tatt litt tid å få innhentet ’siste nytt’, men det har jeg nå fått. Man skal IKKE måle ferritin hos gravid, bare blodprosent. Hvis den blir lav (omkring 9 eller så), da supplerer man med andre analyser. Du har en fin blodprosent og skal ikke ta jerntilskudd. Hvorfor følger man fosterets vekst? Det er ikke vanlig hvis det ikke er noe helt spesielt på gang. Det at fosteret i dag er normalt, er bra. En periode med lavere vekst har ikke sammenhang med lavt ferritin. Med hensyn til vaksinasjon av barn, ber jeg om at du spør barnelege eller allmennlege. Lykke til med den videre graviditet. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For tiden er den norske holdningen at lavt jernlager i seg selv ikke betyr jerntilskudd, hvis hb er over 10.

Jeg begynte i samråd med fastlegen allikevel med jerntilskudd da jernlageret mitt var ekstremt lavt og jeg følte meg elendig. hb gikk opp til 13 og formen min steg BETRAKTELIG.

Ergelig at jeg da hadde gått sykemeldt 2 måneder som jeg kanskje kunne unngått om jeg hadde begynt på jern med en gang, tross anbefalingene.

Jeg var skikkelig dårlig frem til 1-2 uker på jerntilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...