Gå til innhold

Et problem i den norske skolen er.....


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

....at de ansatte er først og fremst kvinner som lever og har levd et skjermet liv. De var skoleflinke som barn, hadde en mamma eller bestemor å komme hjem til, de har muligens reist på backpaking i Europa i ungdomstiden og tatt en del sydenturer. Lærerne tok høyskoleutdanning og giftet seg godt etterhvert, assistentene bare giftet seg godt. De fikk barn som kom i barnehage fordi mor var yrkesaktiv og etterhvert når de kom til skolen så hadde ikke mor problemer med å følge opp lekser og derfor ble det hennes jobb. Ja det kan jo hende at pappa hjelper til med matten.

Norske lærere behersker engelsk til fritidsbruk, men leser ikke faglitteratur på engelsk. Det er ytterst få som har bodd utenlands, men noen lærere i Oslo har bodd i Tromsø eller Trondheim. Distriktslærerne måtte flytte til et tettsted for å studere, men flyttet siden tilbake.

Damer i den norske skolen er pliktoppfyllende og omsorgsfulle til de grader, men mange av dem er sneversynte. Hvis et barn kommer uten matpakke på skolen så beskriver de gjerne hvor varierte og fine matpakker de smør til sine barn hjemme - de er gode husmødre. Hvorfor er de nødt til å vise frem sin egen vellykkethet i møte med familier med problemer?

Vi trenger den moderlige omsorgen i skolen, men vi trenger også mye større variasjon. Læreryrket er slik som det er nå en forlengelse av husmoryrket. Det er på tide å ta et oppgjør med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    45

  • mariaflyfly

    15

  • Mrs. Wallace

    13

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Det var litt av en beskrivelse av 50 000 kvinnelige lærere...

Jeg for min del tror at bildet er noe mer nyansert.

Det kan du gjerne tro, men dette er det vanligste bildet du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe spesifikt for *norske* lærere?

Jeg vil tippe det er få japanske lærere som har bodd i utlandet, eller spanske lærere, eller kanadiske....

At lærerstanden til en viss grad tilhører en av samfunnsklassene er nok korrekt, i og med at de selvsagt må ha en høyere utdanning. Siden lønnen tradisjonelt har vært lav, har dette ofte vært et slags "kall".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Er dette noe spesifikt for *norske* lærere?

Jeg vil tippe det er få japanske lærere som har bodd i utlandet, eller spanske lærere, eller kanadiske....

At lærerstanden til en viss grad tilhører en av samfunnsklassene er nok korrekt, i og med at de selvsagt må ha en høyere utdanning. Siden lønnen tradisjonelt har vært lav, har dette ofte vært et slags "kall".

Med vennlig hilsen

Nå er det den norske skolen som jeg kjenner og er opptatt av. Hvorvidt det er sånn i Japan har jeg ingen mening om. Jeg har diskutert dette med norske politikere, professorer og pedagoger. Nå har jeg lyst å høre meninger til foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en beskrivelse av 50 000 kvinnelige lærere...

Jeg for min del tror at bildet er noe mer nyansert.

Enig med deg;-) Den var så sneversynt at jeg kjenner at jeg som en av disse "husmødrene" ikke orker ta opp diskusjonen engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ingen nick

To av mine fire barn har hatt mannlige lærere i barneskolen, så du kommer med en påstand som ikke helt samsvarer med virkeligheten.

I ungdomsskolen tror jeg at de hadde fifty/fifty med kvinnelige og mannlige lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

To av mine fire barn har hatt mannlige lærere i barneskolen, så du kommer med en påstand som ikke helt samsvarer med virkeligheten.

I ungdomsskolen tror jeg at de hadde fifty/fifty med kvinnelige og mannlige lærere.

At det finnes menn i barneskolen er jeg godt klar over, men de er et lite mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Enig med deg;-) Den var så sneversynt at jeg kjenner at jeg som en av disse "husmødrene" ikke orker ta opp diskusjonen engang...

Jeg er en av disse "husmødrene" selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

To av mine fire barn har hatt mannlige lærere i barneskolen, så du kommer med en påstand som ikke helt samsvarer med virkeligheten.

I ungdomsskolen tror jeg at de hadde fifty/fifty med kvinnelige og mannlige lærere.

Oi, det var stor andel menn.

Mine barn har så langt hatt 7-8 ulike lærere, alle kvinner.

Nå synes jeg andre kvaliteter ved lærerne er viktigere enn kjønn, men jeg skulle gjerne sett at andelen menn var høyere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld meg *ler så jeg ramler av stolen*

Er selv lærer og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Men jeg er på vgs, så det nok derfor jeg ikke er så opptatt av verken elevenes eller min egen matpakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

unnskyld meg *ler så jeg ramler av stolen*

Er selv lærer og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Men jeg er på vgs, så det nok derfor jeg ikke er så opptatt av verken elevenes eller min egen matpakke.

Jeg skrev om min egen virkelighet og historier fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

unnskyld meg *ler så jeg ramler av stolen*

Er selv lærer og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Men jeg er på vgs, så det nok derfor jeg ikke er så opptatt av verken elevenes eller min egen matpakke.

Den eneste som har kommentert matpakkesmøring av lærene til mine fire barn, var faktisk en av de mannlige lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev om min egen virkelighet og historier fra den.

Du skrev om "den norske skole" og "norske lærere". Ganske generelle uttrykk. Så hvis du mener at du skrev om dine egne opplevelser og erfaringer, formulerte du deg dårlig i ditt opprinnelige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Jeg skrev om min egen virkelighet og historier fra den.

Du generaliserte veldig med at slik er virkeligheten i den norske skolen og at du beskrev det enda slik:

''Nå er det den norske skolen som jeg kjenner og er opptatt av. Hvorvidt det er sånn i Japan har jeg ingen mening om. Jeg har diskutert dette med norske politikere, professorer og pedagoger. Nå har jeg lyst å høre meninger til foreldre.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du generaliserte veldig med at slik er virkeligheten i den norske skolen og at du beskrev det enda slik:

''Nå er det den norske skolen som jeg kjenner og er opptatt av. Hvorvidt det er sånn i Japan har jeg ingen mening om. Jeg har diskutert dette med norske politikere, professorer og pedagoger. Nå har jeg lyst å høre meninger til foreldre.''

Virkeligheten er slik i norske skoler. Generalisering eller ikke. Jeg vet at det finnes unntak som mannlige lærere f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Den eneste som har kommentert matpakkesmøring av lærene til mine fire barn, var faktisk en av de mannlige lærere.

Matpakkesmøring var et eksempel. Jeg kan godt nevne eksemplet også om barna som alltid la seg klokken åtte om kvelden da de uoppdragne barna banket på døren.

Eller historien om kosingen i sofaen foran peisen hvor mor og barn satt i badekåper med kakao. Det var nok ganske mange barn i klassen hennes som ikke hadde peis eller badekåpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Da må du nok presisere det bedre. Du skriver jo ER!

Ja jeg skrev ER. Det er et ord jeg skriver ofte. Jeg er en av disse damene. Er det noe spesielt med det? Jeg er ikke mann. Jeg har voksne barn og fulgte godt opp med lekser, men far hjalp gjerne med matten. Noe mer som jeg skal presisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du skrev om "den norske skole" og "norske lærere". Ganske generelle uttrykk. Så hvis du mener at du skrev om dine egne opplevelser og erfaringer, formulerte du deg dårlig i ditt opprinnelige innlegg.

Hvorfor formulerte jeg meg dårlig siden jeg skrev om norske lærere og norsk skole? Dette var ikke lett å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...