Gå til innhold

Et problem i den norske skolen er.....


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Din beskrivelse stemmer i liten grad med mine erfaringer, og å henge hele problemet på at det er for mange kvinner i skolen, blir alt for lettvindt.

Det største problemet i skolen i dag er læreplaner og lærebøker og den absurde idéen om at ungene skal gå på oppdagelsestur etter kunnskapene selv.

I dag får vi som foreldre tjukke hefter med fagre ord om målene og hva barna skal lære i de ulike fagene. Men vi vet i realiteten langt mindre om hva ungene faktisk skal kunne enn våre foreldre gjorde. Mine foreldre trengte ikke gjøre annet enn å se i lærebøkene og finne ut hva vi hadde i lekse, enkelt, oversiktlig og greit. Og hverken jeg eller mine foreldre trengte å forholde oss til lærebøker som er blant indianere i Sør-Amerika i dag og utforsker verdensrommet i morgen.

Før vi klager på lærerne, uansett kjønn, bør vi se på hvilke verktøy og rammevilkår de er belemret med.

mvh

''Før vi klager på lærerne, uansett kjønn, bør vi se på hvilke verktøy og rammevilkår de er belemret med.

''

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    45

  • mariaflyfly

    15

  • Mrs. Wallace

    13

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg opplever ikke hverken mine barns lærere eller andre lærere jeg kjenner slik.

Det er mange år siden kvinner først og fremst var husmødre, dernest arbeidstakere.

De lærerne mine barn har hatt har vært tydelige, faglig flinke og flotte mennesker, både de kvinnelige og de mannlige (og ja, de har hatt begge kjønn begge to - selv i småskolen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Din beskrivelse stemmer i liten grad med mine erfaringer, og å henge hele problemet på at det er for mange kvinner i skolen, blir alt for lettvindt.

Det største problemet i skolen i dag er læreplaner og lærebøker og den absurde idéen om at ungene skal gå på oppdagelsestur etter kunnskapene selv.

I dag får vi som foreldre tjukke hefter med fagre ord om målene og hva barna skal lære i de ulike fagene. Men vi vet i realiteten langt mindre om hva ungene faktisk skal kunne enn våre foreldre gjorde. Mine foreldre trengte ikke gjøre annet enn å se i lærebøkene og finne ut hva vi hadde i lekse, enkelt, oversiktlig og greit. Og hverken jeg eller mine foreldre trengte å forholde oss til lærebøker som er blant indianere i Sør-Amerika i dag og utforsker verdensrommet i morgen.

Før vi klager på lærerne, uansett kjønn, bør vi se på hvilke verktøy og rammevilkår de er belemret med.

mvh

For å oppklare det her så klager jeg ikke på lærere. De gjør en fantastisk innsats. Jeg skrev innlegget for å provosere de mange lærerne som er her. Jeg føler at lærere er for ensartet gruppe og jeg er en av den gruppen.

Jeg har aldri tenkt noe annet enn at jeg var bevisst og gjorde mitt aller beste slik mine kollegaer gjorde. Vi hadde bare altfor lik bakgrunn. Ikke bare kjønn, men måten å se verden på.

Alle de tjukke heftene osv. er også resultat av at lærerne godtar for mye og jeg åpner for diskusjon om hvorfor. Jeg husker altfor godt den tiden hvor jeg føk hjem for å hente barn og lage middag. Det er et under at så mange kvinnelige lærere holder ut, men jammenn meg bukker mange av dem under også. Jeg vil ikke godta det siden jeg har erfaring av dette selv.

Likestillingen har ikke nådd så langt som jeg drømte om i min ungdomstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg opplever ikke hverken mine barns lærere eller andre lærere jeg kjenner slik.

Det er mange år siden kvinner først og fremst var husmødre, dernest arbeidstakere.

De lærerne mine barn har hatt har vært tydelige, faglig flinke og flotte mennesker, både de kvinnelige og de mannlige (og ja, de har hatt begge kjønn begge to - selv i småskolen)

Barna mine hadde mesteparten fantastiske lærere med noen få unntak. Jeg har min praksis fra skolen og størsteparten av mine venner jobber innenfor skole og utdanning.

Det er holdningen i samfunnet og blant oss som jobber med utdanning som jeg diskuterer. Hvorfor er det negativt å nevne husmødre? Det er noe som har overrasket meg. Er vi ikke kommet lenger enn å verdsette den innsatsen husmødre har gjort for vårt samfunn? Norge er et rikt land i dag pga. likestilling mellom kjønnene og HUSMØDRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din beskrivelse stemmer i liten grad med mine erfaringer, og å henge hele problemet på at det er for mange kvinner i skolen, blir alt for lettvindt.

Det største problemet i skolen i dag er læreplaner og lærebøker og den absurde idéen om at ungene skal gå på oppdagelsestur etter kunnskapene selv.

I dag får vi som foreldre tjukke hefter med fagre ord om målene og hva barna skal lære i de ulike fagene. Men vi vet i realiteten langt mindre om hva ungene faktisk skal kunne enn våre foreldre gjorde. Mine foreldre trengte ikke gjøre annet enn å se i lærebøkene og finne ut hva vi hadde i lekse, enkelt, oversiktlig og greit. Og hverken jeg eller mine foreldre trengte å forholde oss til lærebøker som er blant indianere i Sør-Amerika i dag og utforsker verdensrommet i morgen.

Før vi klager på lærerne, uansett kjønn, bør vi se på hvilke verktøy og rammevilkår de er belemret med.

mvh

''Før vi klager på lærerne, uansett kjønn, bør vi se på hvilke verktøy og rammevilkår de er belemret med.''

Halleluja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinnelig lærer

''Jeg mener bare at engelsk er viktig del av dagens utdannelse for å forstå sitt fag, og jeg forstår ikke at det ikke kreves at norske lærerstudenter leser faglitteratur på engelsk.''

Er du sikker på at det ikke har endret seg, da?

Jeg studerte et helt annet fag for over 20 år siden, og det meste av faglitteraturen var på engelsk. Ville tro i det minste noe av faglitteraturen på lærerstudiet også var på engelsk i dag.

Nettopp. All religionsvitenskapen jeg har lest har hatt hovedtyngden av fagspråket på engelsk.

Det er grunnen bare svada det segunda serverer her...

Det var derfor jeg trakk fram lærere i 30-åra versus lærere i 50-åra...

Tidene forandrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinnelig lærer

Overgitt har helt rett. Det har i åresvis vært slik at det kreves ikke noe særlig karakterer fra videregående for å komme inn på lærerstudiet.

Det må være snakk om de siste ti årene isåfal... Snittet lå på 4,5 da jeg søkte i sin tid... men det er 12 år sida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...