Gå til innhold

Et problem i den norske skolen er.....


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Jeg er en av disse "husmødrene" selv.

Men det er jo ikke alltid slik at "på seg selv skal man kjenne andre". Hvorfor tror du at det er slik overalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    45

  • mariaflyfly

    15

  • Mrs. Wallace

    13

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Virkeligheten er slik i norske skoler. Generalisering eller ikke. Jeg vet at det finnes unntak som mannlige lærere f.eks.

Tror du skal ta deg en tur på skolen, jeg. Virker som om det er en stund siden du har vært der. Norske lærere er ikke så opptatt av ungenes matpakker og "dill-dall" men faktisk om fokus på kunnskapsformidling og allmenndannelse. og det blir stadig flere og flere mannlige lærere på (barne)skolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men det er jo ikke alltid slik at "på seg selv skal man kjenne andre". Hvorfor tror du at det er slik overalt?

Jeg tror at din virkelighet er slik også. Du tror at det er såre enkelt for foreldre å gjøre lekser sammen med barna i småskolen. Det var faktisk da jeg leste det som fikk meg til å skrive innlegget og prøve å provosere.

Heldigvis har vi rød-grønn regjering som jobber mot noe annet. Og ja jeg har diskutert "husmødre" som deg og meg med noen i regjeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Tror du skal ta deg en tur på skolen, jeg. Virker som om det er en stund siden du har vært der. Norske lærere er ikke så opptatt av ungenes matpakker og "dill-dall" men faktisk om fokus på kunnskapsformidling og allmenndannelse. og det blir stadig flere og flere mannlige lærere på (barne)skolene.

Jeg var i skolen i dag for første gang siden i juni. Jeg tror ikke at sommerferien har gjort at jeg ikke kjenner virkeligheten fra skolen. Historien om matpakken er fra i april eller mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om min egen virkelighet og historier fra den.

Du må snart bestemme deg nå. Du sier at du skriver om din egen virkelighet og historier fra denne. I neste vending så sier du gangske så påståelig; den norske skole er slik!

Du må gjerne beskrive din egen virkelighet og dine kvalifikasjoner, på godt og vondt. Men jeg tror virkelig ikke du har noe grunnlag for å uttale deg på vegne av alle oss andre kvinnelige lærere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i skolen i dag for første gang siden i juni. Jeg tror ikke at sommerferien har gjort at jeg ikke kjenner virkeligheten fra skolen. Historien om matpakken er fra i april eller mai.

Jaha, og fra ett besøk i skolen i juni kan du uttasle deg om alle skoler i Norge og hvordan alle skoler fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest For få mannlige lærere.

Det der med at de var spesielt skoleflinke alle lærerne, betviler jeg. I min tid var det et par venner som valgte og bli lærere og jeg vet det ikke var høye krav for å komme inn på lærerskolen. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men leste her på dol at det holdt med en 3-er i matte.

Jeg er helt enig i at det er for få mannlige lærere. Spesielt for gutter, tror jeg. Grunnen til at gutter sakter akterut nå, tror jeg kommer av for få mannlige lærere. Husker selv hvor engasjert sønnen min ble det ene året han var så heldig og få en mannlig lærer i tredje-klasse.

Kvinnelige lærere forstår seg ikke på guttestiler. Kvinnelige lærere vil ha stiler med følelser, ikke tøffe actionstiler.

De kvinnelige lærerene så ikke at min sønn var bedre i norsk rettskriving enn min datter. De så bare at stilene hans var litt "usannsynlige" Han fikk 3. Var nær 4-ern, men nådde den aldri, enda han skriver perfekt norsk.

Min datter var nær 6-ern siste året på ungdomskolen og hun har flere skrivefeil.

Bråkete gutter hadde spesielt behøvd mannlige lærere som kan sette dem plass.

Kvinnelige lærere så ikke min sønns interesse for å lage mat og ga han 4 i matlaging. Men kvinnelige lærere så min datters, ja Gud vet hva de så, men det må være hennes evne til å vaske kjøkkenbenkene de så og ga henne 6. Eller de kan ha vært påvirket av at hun ellers var så skoleflink i alle fag. Noen matlager er hun ihvertfall ikke. Eller hun har jo peiling på innholdet og hva de forskjellige matvarene gjør med kroppen vår, men noe interesse for å lage mat har hun fortsatt ikke. Det er det han som fikk 4-ern som har.

Min bror var lærer på ungdomskolenivå. Eller rettere sagt han var adjunkt med opprykk. Det siste var viktig :-) Han gikk ikke lærerskolen, men studere på universitetet. Han jobbet som lærer i utlandet i mange år, før han flyttet hjem.

Til slutt, fant han ut at han ville skifte jobb fordi han var lei av "kvinnfolka som kaklet og sutret på lærererværelset "

Han fant seg en jobb som var bedre betalt, men som han ikke er utdannet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skulle gjerne sett flere mannlige lærere i skolen, men det har lite med problemstillingene du nevner å gjøre. Disse har jeg lite erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Jeg tror at din virkelighet er slik også. Du tror at det er såre enkelt for foreldre å gjøre lekser sammen med barna i småskolen. Det var faktisk da jeg leste det som fikk meg til å skrive innlegget og prøve å provosere.

Heldigvis har vi rød-grønn regjering som jobber mot noe annet. Og ja jeg har diskutert "husmødre" som deg og meg med noen i regjeringen.

''Og ja jeg har diskutert "husmødre" som deg og meg med noen i regjeringen.''

Og da mener du at du har monopol på å vite alt om hvordan hverdagen er i skolen for alle lærere og elever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du må snart bestemme deg nå. Du sier at du skriver om din egen virkelighet og historier fra denne. I neste vending så sier du gangske så påståelig; den norske skole er slik!

Du må gjerne beskrive din egen virkelighet og dine kvalifikasjoner, på godt og vondt. Men jeg tror virkelig ikke du har noe grunnlag for å uttale deg på vegne av alle oss andre kvinnelige lærere:-)

Jeg uttaler meg på grunnlag av mine erfaringer og virkelighet. At du blir truffet av mine uttalelser sier meg en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jaha, og fra ett besøk i skolen i juni kan du uttasle deg om alle skoler i Norge og hvordan alle skoler fungerer.

Et besøk i skolen?????? Herre min hatt, jeg har jobbet i skole og med undervisning i hele mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Og ja jeg har diskutert "husmødre" som deg og meg med noen i regjeringen.''

Og da mener du at du har monopol på å vite alt om hvordan hverdagen er i skolen for alle lærere og elever?

Jeg har jobbet med utdanning og innenfor skoleverket i hele mitt liv, og jeg er ingen ungdom lenger. Det gir meg grunnlag til å uttale meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din (generaliserende) beskrivelse av kvinnlige lærere passer langt bedre på spes.ped-kjerringene jeg har møtt på i den norske skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du skal ta deg en tur på skolen, jeg. Virker som om det er en stund siden du har vært der. Norske lærere er ikke så opptatt av ungenes matpakker og "dill-dall" men faktisk om fokus på kunnskapsformidling og allmenndannelse. og det blir stadig flere og flere mannlige lærere på (barne)skolene.

Segunda har noe rett i det hun sier. På min sønns skole har det vært fokus på å ha"riktig matpakke" detrhar blitt behørig kommentert.

Det at det stadig blir flere mannlige lærere i barneskolen stemmer heller ikke. Hos oss sluttet to mannlige lærere til sommerferien og har blitt erstattet av kvinner så nå kan vi telle de mannliger lærerene på en hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med at de var spesielt skoleflinke alle lærerne, betviler jeg. I min tid var det et par venner som valgte og bli lærere og jeg vet det ikke var høye krav for å komme inn på lærerskolen. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men leste her på dol at det holdt med en 3-er i matte.

Jeg er helt enig i at det er for få mannlige lærere. Spesielt for gutter, tror jeg. Grunnen til at gutter sakter akterut nå, tror jeg kommer av for få mannlige lærere. Husker selv hvor engasjert sønnen min ble det ene året han var så heldig og få en mannlig lærer i tredje-klasse.

Kvinnelige lærere forstår seg ikke på guttestiler. Kvinnelige lærere vil ha stiler med følelser, ikke tøffe actionstiler.

De kvinnelige lærerene så ikke at min sønn var bedre i norsk rettskriving enn min datter. De så bare at stilene hans var litt "usannsynlige" Han fikk 3. Var nær 4-ern, men nådde den aldri, enda han skriver perfekt norsk.

Min datter var nær 6-ern siste året på ungdomskolen og hun har flere skrivefeil.

Bråkete gutter hadde spesielt behøvd mannlige lærere som kan sette dem plass.

Kvinnelige lærere så ikke min sønns interesse for å lage mat og ga han 4 i matlaging. Men kvinnelige lærere så min datters, ja Gud vet hva de så, men det må være hennes evne til å vaske kjøkkenbenkene de så og ga henne 6. Eller de kan ha vært påvirket av at hun ellers var så skoleflink i alle fag. Noen matlager er hun ihvertfall ikke. Eller hun har jo peiling på innholdet og hva de forskjellige matvarene gjør med kroppen vår, men noe interesse for å lage mat har hun fortsatt ikke. Det er det han som fikk 4-ern som har.

Min bror var lærer på ungdomskolenivå. Eller rettere sagt han var adjunkt med opprykk. Det siste var viktig :-) Han gikk ikke lærerskolen, men studere på universitetet. Han jobbet som lærer i utlandet i mange år, før han flyttet hjem.

Til slutt, fant han ut at han ville skifte jobb fordi han var lei av "kvinnfolka som kaklet og sutret på lærererværelset "

Han fant seg en jobb som var bedre betalt, men som han ikke er utdannet til.

''Jeg er helt enig i at det er for få mannlige lærere. Spesielt for gutter, tror jeg. Grunnen til at gutter sakter akterut nå, tror jeg kommer av for få mannlige lærere.''

''Bråkete gutter hadde spesielt behøvd mannlige lærere som kan sette dem plass.''

Hvor gammel er du? 192 år?

Hvorfor skulle ikke kvinelige lærere sette en gutt på plass?

Og hvorfor skulle gutter sakke ut på grunn av mangel på mannlige lærere?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et besøk i skolen?????? Herre min hatt, jeg har jobbet i skole og med undervisning i hele mitt liv.

''jeg har jobbet i skole og med undervisning i hele mitt liv.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Din (generaliserende) beskrivelse av kvinnlige lærere passer langt bedre på spes.ped-kjerringene jeg har møtt på i den norske skolen.

Hvis du sikter til at jeg er en av de spes.ped.kjerringene så rister jeg bare på hodet. Vet ikke helt hva du ellers vil med den kommentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overgitt

Jeg leste bare en og en halv setning av innlegget ditt. Hvis du tror at lærerne er tidligere skolflinke elever så har du svært dårlig oversikt. Lærerstudiet har i mange år vært det aller enkleste studiet å komme inn på, det man tar om man ikke kommer inn på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinnelig lærer

Som kvinnelig lærer i den norske skolen kjenner jeg meg ikke igjen.

Jeg har lest nær sagt all min faglitteratur på engelsk og snakker endatil engelsk med autentisk britisk aksent, ettersom jeg har gått på britisk skole i tre år.

Jeg har bodd over 10 år i utlandet.

Jeg blander meg aldeles ikke bort i hva elevene har på matpakka si - men kommer elevene gjentatte ganger uten matpakke? Ja da blander jeg meg inn.

Jeg sier som de andre her, du generaliserer, men kanskje er det sånn du kjenner dine kolleger over 50? De kvinnelige lærerne i 30-åra som jeg kjenner er ihvertfall ikke i nærheten av det du beskriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...