Gå til innhold

Hva spiser du i løpet av en dag på lavkarbo?


Gjest ønsker inspirasjon

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker inspirasjon

Til dere som har erfaring med lavkarbodiett:

Hvordan ser dagsmenyen din ut? Hvor mange gram karbo tar du sikte på å få i deg i løpet av døgnet?

Min meny ser omtrent slik ut:

Frokost: Enten halv avocado, hardkokt egg og reker eller egg og bacon. Noen småtomater eller agurk.

Middag: Enten svinekoteletter, kylling eller fisk med mosede grønnsaker (brokkoli, blomkål eller spinat) med creme fraiche.

Kvelds: Nøtter og ost, eller egg og ost, eller skinke og ost, eller middagsrester. Tomat, agurk eller stangselleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    37

  • Glimtipper

    16

  • Lillemus

    14

  • wizdom

    7

Ikke noe svar på spørsmålet ditt, men du spiser alt for lite. Hvis du er interessert i resultater må du dytte inn i hvert fall to måltider til. Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker inspirasjon

Ikke noe svar på spørsmålet ditt, men du spiser alt for lite. Hvis du er interessert i resultater må du dytte inn i hvert fall to måltider til. Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid.

Hva får deg til å tro at jeg ikke har oppnådd resultatene jeg ønska med dette kostholdet?

Det er ikke nødvendig å spise hver tredje time, men det sies at man helst ikke skal la det gå mer enn seks timer mellom måltider i våken tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at jeg ikke har oppnådd resultatene jeg ønska med dette kostholdet?

Det er ikke nødvendig å spise hver tredje time, men det sies at man helst ikke skal la det gå mer enn seks timer mellom måltider i våken tilstand.

Ingenting er nødvendig. Du kan fint spise ett måltid om dagen hvis det var det om å gjøre.

Men jeg antar målet er å miste fett. I så fall bør du fokusere på å holde forbrenningen konstant. Dette gjør du ved å spise ofte. 6 timer mellom måltidene er alt for lenge.

Med det kostholdet du her beskriver, med forbehold om at jeg ikke vet hvor mye du spiser da du ikke skriver om du spiser ett egg eller fem egg, spiser du alt for lite, og du ser deg sannsynligvis blind på vekta. Spiser du for lite vil du gå ned i vekt. Problemet er at det ikke er fett du mister, og du er like langt. Nei, det er fei. Du er ikke like langt, men verre stilt enn før. Muskler veier langt mer enn fett, og mister du disse, samtidig som fettnivået holder seg konstant (eller øker - da du på sparebluss vil lagre fett), vil du gå ned i vekt, men fettprosenten vil øke og forbrenninga vil reduseres.

Noe det første alle som vil ned i vekt bør lære seg er å slutte å stirre seg blind på vekt og BMI. Vekt og BMI lyver og forvirrer.

Men du trenger ikke høre på meg. Dette vil du med tid og stunder finne ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker inspirasjon

Ingenting er nødvendig. Du kan fint spise ett måltid om dagen hvis det var det om å gjøre.

Men jeg antar målet er å miste fett. I så fall bør du fokusere på å holde forbrenningen konstant. Dette gjør du ved å spise ofte. 6 timer mellom måltidene er alt for lenge.

Med det kostholdet du her beskriver, med forbehold om at jeg ikke vet hvor mye du spiser da du ikke skriver om du spiser ett egg eller fem egg, spiser du alt for lite, og du ser deg sannsynligvis blind på vekta. Spiser du for lite vil du gå ned i vekt. Problemet er at det ikke er fett du mister, og du er like langt. Nei, det er fei. Du er ikke like langt, men verre stilt enn før. Muskler veier langt mer enn fett, og mister du disse, samtidig som fettnivået holder seg konstant (eller øker - da du på sparebluss vil lagre fett), vil du gå ned i vekt, men fettprosenten vil øke og forbrenninga vil reduseres.

Noe det første alle som vil ned i vekt bør lære seg er å slutte å stirre seg blind på vekt og BMI. Vekt og BMI lyver og forvirrer.

Men du trenger ikke høre på meg. Dette vil du med tid og stunder finne ut selv.

Jeg har blitt fulgt opp av spesialist, og derfor fått målt kroppssammensetning på en rimelig pålitelig måte. Vellykket resultat med gode verdier på alle parametre.

Type vekt: http://www.bodyanalyse.no/

Du ser ut til å ha liten tro på at det finnes ulike veier til ROM. Når man har gått en av disse veiene, så blir man litt mindre skråsikker på at det kun finnes èn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fulgt opp av spesialist, og derfor fått målt kroppssammensetning på en rimelig pålitelig måte. Vellykket resultat med gode verdier på alle parametre.

Type vekt: http://www.bodyanalyse.no/

Du ser ut til å ha liten tro på at det finnes ulike veier til ROM. Når man har gått en av disse veiene, så blir man litt mindre skråsikker på at det kun finnes èn.

Det er mange veier til Rome, ingen tvil om det, men med ditt kosthold bryter du ett (muligens to - da jeg ikke vet hvor mange kalorier du får i deg om dagen, ei heller hvor mye du veier) av de få prinsippene du må lete lenge for å finne noen eksperter som ikke enes om, og ekspertene er som kjent uenige om alt. Dette er de derimot skremmende enige om.

Men du har altså fått ekspertråd om å holde deg til 3 måltider om dagen? Hvor mange kalorier sier de at du skal spise om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva får deg til å tro at jeg ikke har oppnådd resultatene jeg ønska med dette kostholdet?

Det er ikke nødvendig å spise hver tredje time, men det sies at man helst ikke skal la det gå mer enn seks timer mellom måltider i våken tilstand.

Men du må da være forskrekkelig sulten på så lite mat?? Jeg hadde begynt å gnage av tapeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker inspirasjon

Men du må da være forskrekkelig sulten på så lite mat?? Jeg hadde begynt å gnage av tapeten.

Innholdet av proteiner og fett er høyt, så jeg er ikke sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker inspirasjon

Det er mange veier til Rome, ingen tvil om det, men med ditt kosthold bryter du ett (muligens to - da jeg ikke vet hvor mange kalorier du får i deg om dagen, ei heller hvor mye du veier) av de få prinsippene du må lete lenge for å finne noen eksperter som ikke enes om, og ekspertene er som kjent uenige om alt. Dette er de derimot skremmende enige om.

Men du har altså fått ekspertråd om å holde deg til 3 måltider om dagen? Hvor mange kalorier sier de at du skal spise om dagen?

Det fokuseres ikke så mye på kalorier, men jeg putter vel i meg ca 1500 pr døgn. Noen dager litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker inspirasjon

Men.... Du spiser ingenting mellom frokost og middag? Er du i jobb?

Er i jobb, ja. Jobber turnus, så de dagene jeg jobber tidligvakt, så tar jeg med matboks og spiser den i ett-tiden. Lager i stand kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fokuseres ikke så mye på kalorier, men jeg putter vel i meg ca 1500 pr døgn. Noen dager litt mindre.

1500 per døgn høres i utgangspunkt ikke så steike galt ut, men det avhenger litt av hvor mye du veier. Teller du dette? Jeg spør fordi jeg ser du spiser en del egg, og ett egg inneholder 142 kcal (noe som jo er ganske lite ...).

Men du har fått råd om kun å spise 3 ganger om dagen? Hva er i så fall det begrunnet i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trimmer litt også

Jeg må ha lunsj ellers blir jeg alt for sliten på jobben, altså spiser jeg fire måltider om dagen. Det holder for meg.

Eksempler: salat med salmalaks i tynne skiver m salt og pepper, tomat og aguk, eddik og olje. Salat med kylling, tomat, agurk osv, rømme. Salat med reker, krepsehaler osv, majones. Salat med svarte bønner, fetaost, oliven, olje, eddik. Glemte å si at jeg nesten alltid har en liten neve cashewnøtter i salaten, det er så godt. Knekkebrød med fet ost eks brie med epleskiver på. Bær med fløte som kveldsmat. Kokt fisk med blomkål og brokkoli og smør. Stekt kylling med salat. Stekt egg med tomat og agurk og sopp. Spiser "vanlig" mat også, middag osv, men da tar jeg lite av ris, poteter, pasta osv og mer av grønnsakene og kjøtt/fisk/kyllling.

Jeg spiser sikkert "for mye" kh, jeg har ikke lært dette på kurs elns, men det funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ønsker inspirasjon

1500 per døgn høres i utgangspunkt ikke så steike galt ut, men det avhenger litt av hvor mye du veier. Teller du dette? Jeg spør fordi jeg ser du spiser en del egg, og ett egg inneholder 142 kcal (noe som jo er ganske lite ...).

Men du har fått råd om kun å spise 3 ganger om dagen? Hva er i så fall det begrunnet i?

Det er ikke noe poeng å kun spise tre måltider pr dag, men det er heller ikke noe negativt med det, er den informasjonen jeg har fått. Blodsukkeret holder seg mye jevnere med lavkarbo enn ved vanlig kost, så derfor trengs det ikke så jevnlig påfyll av mat.

Det er individuelt hvorvidt det funker best med flere små måltider eller tre større, og for meg er det det siste alternativet som fungerer.

Ja, jeg har også holdt oversikt over hvor mange kalorier jeg får i meg. Ikke slavisk, men har brukt et gratisprogram som heter Mat på data og registrert inntak.

(Ett egg inneholder som regel færre kcal enn du oppgir, sjelden at det veier 100 g.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe poeng å kun spise tre måltider pr dag, men det er heller ikke noe negativt med det, er den informasjonen jeg har fått. Blodsukkeret holder seg mye jevnere med lavkarbo enn ved vanlig kost, så derfor trengs det ikke så jevnlig påfyll av mat.

Det er individuelt hvorvidt det funker best med flere små måltider eller tre større, og for meg er det det siste alternativet som fungerer.

Ja, jeg har også holdt oversikt over hvor mange kalorier jeg får i meg. Ikke slavisk, men har brukt et gratisprogram som heter Mat på data og registrert inntak.

(Ett egg inneholder som regel færre kcal enn du oppgir, sjelden at det veier 100 g.)

Det var ikke 100 gram jeg tok utgangspunkt i, men ett egg (som sikkert kan variere i størrelse).

http://www.egg.no/NutrientTableOEH.aspx

Men da spiser du i hvert fall ikke egg i den tro at det inneholder mer enn det gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nesten lavkarbo:

Frokost: To knekkebrød med ost, smør og paprika.

Lunsj: Salat eller midaggsrester

Mellom: Walnøtter og evt et eple

Middag: Rent kjøtt eller fisk med grønnsaker, + evt fett

Kvelds: Fløte eller tyrkisk yoghurt med bær søtet med sukrin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe svar på spørsmålet ditt, men du spiser alt for lite. Hvis du er interessert i resultater må du dytte inn i hvert fall to måltider til. Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid.

Når man har et kosthold med lite karbohydrater og mye fett trenger man ikke spise like ofte.

Man holder seg mett lenger, blodsukkeret holder seg jevnt og man føler seg generelt i bedre form :)

Men, cluet er å få i seg nok fett, og det er det ikke nødvendigvis sikkert trådstarter gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har et kosthold med lite karbohydrater og mye fett trenger man ikke spise like ofte.

Man holder seg mett lenger, blodsukkeret holder seg jevnt og man føler seg generelt i bedre form :)

Men, cluet er å få i seg nok fett, og det er det ikke nødvendigvis sikkert trådstarter gjør.

Jeg vet at proteiner og fett sørger for at du holder deg lenger mett, men jeg kan vanskelig begripe at man er mett i 6 timer. Ikke om man så spiser seg stappmett hver eneste gang.

Har da tross alt erfaring med høyproteinrik føde jeg også.

Uansett går det ikke på metthetsfølelsen, men hva kroppen har behov for.

For øvrig så jeg en langt fra overraskende forside på Dagbladet i dag. Dere som går på lavkarbo bør muligens kjøpe avisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jeg vet at proteiner og fett sørger for at du holder deg lenger mett, men jeg kan vanskelig begripe at man er mett i 6 timer. Ikke om man så spiser seg stappmett hver eneste gang.

Har da tross alt erfaring med høyproteinrik føde jeg også.

Uansett går det ikke på metthetsfølelsen, men hva kroppen har behov for.

For øvrig så jeg en langt fra overraskende forside på Dagbladet i dag. Dere som går på lavkarbo bør muligens kjøpe avisa.

Jeg så også den framsiden. gidder ikke kjøpe avisen bare pga det, men regner med at noen har noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også den framsiden. gidder ikke kjøpe avisen bare pga det, men regner med at noen har noen meninger om dette?

Jeg har ikke lest annet enn forsiden, men det kommer nok på nettet i løpet av det neste døgnet.

Men folk har jo advart mot farene ved lavkarbo siden dag 1. Det sier seg selv at det å kutte ut 1 av de 3 viktige faktorene i kostholdet, og her den faktoren vi tradisjonelt har fått i oss mest av av de tre, vil få konsekenser (og da tenker jeg langt utover det åpenbare problemet den dagen man begynner å spise karbohydrater igjen - altså kraftig vektøkning).

For 10 år siden var lavkarbo noe blant annet bodybuildere drev med i svært korte perioder - her korte perioder fordi det var ekstremt (og her snakker vi om bodybuildere - altså utøvere som virkelig er vant til det ekstreme).

Nå kjører den vanlige mannen i gata på for fulle mugger, og ikke i 1-2 måneder, men i utgangspunktet permanent, og svært ofte uten antydninger til kunnskap om hva de gjør.

Superopplegg har alltid vært potensielt farlig. Dette er intet unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...