Gå til innhold

omskjaering av gutter


Helene Grost

Anbefalte innlegg

kjaeresten min ble omskjaert da han var to-tre aar gammel. Jeg trodde dette var kun foretatt i strengt religioese samfunn, men ifoelge han er det vanlig praksis aa gjoere dette overalt. er det tilfelle? har dette noen konsekvenser for seksualliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Taj Mahal

    20

  • Bassisten

    11

  • Ziirine

    9

  • livato

    5

Dette er mest vanleg i jødiske samfunn. "Alle" jødiske gutar blir omskjært. Det skjer forøvrig i mange andre samfunn også.

Det har ingen innverknad på seksuallivet anna enn at penishodet ofte blir meir "herda" og mindre følsomt pga gnissing mot undertøyet. Dette ser mange på som ein fordel sidan det gjer at ein blir meir uthaldande. Nokre meiner det også er meir reinsleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Fyren din er på bærtur, og ser vel helst at andre også blir utsatt for overgrep, sånn som ham.

Denne uskikken er vanlig blant jøder, muslimer og i USA.

Det var religiøse fundamentalister som innførte omskjæring av guttebarn i USA, dette for at å hindre dem i å masturbere.

Uten forhud så kan det være smertefullt å masturbere, dessuten så blir følelsen redusert.

1% av alle disse inngrep ender katastrofalt, enten med døden, sterilitet og impotens og det som verre er.

Begrunnelsen som ble brukt for å legitimere dette i USA var en liste med påstander, som viste seg å være falske.

Det er ingen kjente fordeler med inngrepet, kun ulemper.

Det vil føre for langt å ramse opp alt det her, og vil antagelig få dere til å grine.

Men jeg kan nevne at følsomheten og nytelsen blir redusert med fra 10% til 90% i de "vellykkede" inngrepene. De resterende inngrep ender meget værre.

Hvor kommer fyren din fra, egentlig?

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Dette er mest vanleg i jødiske samfunn. "Alle" jødiske gutar blir omskjært. Det skjer forøvrig i mange andre samfunn også.

Det har ingen innverknad på seksuallivet anna enn at penishodet ofte blir meir "herda" og mindre følsomt pga gnissing mot undertøyet. Dette ser mange på som ein fordel sidan det gjer at ein blir meir uthaldande. Nokre meiner det også er meir reinsleg.

Beklager, men du har blitt sterkt feilinformert.

Les mitt svar til Helene, som er korrekt.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du har blitt sterkt feilinformert.

Les mitt svar til Helene, som er korrekt.

Mvh.

Akkurat hva er Bassisten feilinformert om?

Ikke glem at det er veldig mange som omskjærer seg frivillig i voksen alder.

(Gynekologi = kvinners underliv forresten Helene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle muslimer og alle jødiske guttebarn blir omskjært av religiøse årsaker. Det varierer fra 8 dager etter fødsel og opp til 7-8 år. Men uansett før puberteten.

i USA er det også vanlig å omskjære sine guttebarn blandt kristne. Dette fordi man tidligere mente det var beste av helsemessige årsaker.

Nyere undersøkelser viser at denne helsegevinsten er minimal. Men nå har omskjæring blitt tradisjon og mange holder på omskjæring av disse grunner.

Det finnes mye skrekkpropaganda på nettet (spør Nosferatu, han har mange linker) og det finnes flere helseslinker. Både DOL og Lommelegen har skrevet om omskjæring.

Min mann er omskåret. Han har ingen plager og har heller ikke hatt noen plager tidligere. Han ble omskåret på sykehus med lokalbedøvelse da han var 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Akkurat hva er Bassisten feilinformert om?

Ikke glem at det er veldig mange som omskjærer seg frivillig i voksen alder.

(Gynekologi = kvinners underliv forresten Helene)

Les mitt svar til Helene, så skjønner du.

Mange som omskjærer seg selv i voksen alder?

Nah, men om så er, så er det deres egen kropp. Og som du vet har folk til og med lov til å begå selvmord, uten å havne i fengsel.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les mitt svar til Helene, så skjønner du.

Mange som omskjærer seg selv i voksen alder?

Nah, men om så er, så er det deres egen kropp. Og som du vet har folk til og med lov til å begå selvmord, uten å havne i fengsel.

Mvh.

Leste jo...var liksom derfor jeg spurte.

Men når du sammenlikner omskjæring med selvmord tror jeg du har sagt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Som ei motvekt til Nosferatus fordømmande og nedlatande innlegg kan ein lesa denne saklege artikkelen om emnet skriven av vår alles kjære Gryntfelt.

http://www.dagbladet.no/kultur/2000/12/06/231766.html

Mitt innlegg var ikke fordømmende, men opplysende.

Dessverre så er det ingen her i norge som faktisk vet noe særlig om omskjæring, annet enn forskjellige intetsigende rapporter som blir oversatt til norsk. Dette har Grunfeldt gjort før.

Men jeg har studert dette i dybden og er fullstendig enig med alle eksperter på området.

Det er altså folk som faktisk har forsket på greiene.

Grunfeldts artikkel bærer preg av liten innsikt i emnet.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Alle muslimer og alle jødiske guttebarn blir omskjært av religiøse årsaker. Det varierer fra 8 dager etter fødsel og opp til 7-8 år. Men uansett før puberteten.

i USA er det også vanlig å omskjære sine guttebarn blandt kristne. Dette fordi man tidligere mente det var beste av helsemessige årsaker.

Nyere undersøkelser viser at denne helsegevinsten er minimal. Men nå har omskjæring blitt tradisjon og mange holder på omskjæring av disse grunner.

Det finnes mye skrekkpropaganda på nettet (spør Nosferatu, han har mange linker) og det finnes flere helseslinker. Både DOL og Lommelegen har skrevet om omskjæring.

Min mann er omskåret. Han har ingen plager og har heller ikke hatt noen plager tidligere. Han ble omskåret på sykehus med lokalbedøvelse da han var 7 år.

Første delen var bra, men jeg forteller kun fakta.

Samtlige eksperter på området er ENIG med meg.

Og ja, det er ingen eksperter her i norge på dette feltet.

Det har ikke vært noen som helst forskning i Norge om omskjæring, for det er et forholdsvis nytt fenomen.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Leste jo...var liksom derfor jeg spurte.

Men når du sammenlikner omskjæring med selvmord tror jeg du har sagt nok.

Nei, jeg sammenligner ikke omskjæring med selvmord, men påpeker at voksne kan gjøre akkurat hva faen de vil med sin egen kropp.

Noe annet blir det når man utsetter spedbarn for sånne "overgrep".

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innlegg var ikke fordømmende, men opplysende.

Dessverre så er det ingen her i norge som faktisk vet noe særlig om omskjæring, annet enn forskjellige intetsigende rapporter som blir oversatt til norsk. Dette har Grunfeldt gjort før.

Men jeg har studert dette i dybden og er fullstendig enig med alle eksperter på området.

Det er altså folk som faktisk har forsket på greiene.

Grunfeldts artikkel bærer preg av liten innsikt i emnet.

Mvh.

Javel? Dine studier av emnet er altså meir inngåande og korrekt enn professor Berthold Grünfeldt sine?

Kan du visa til kjelder du har brukt?

Så veldig nytt i Noreg er det heller ikkje. Det var minst 3 stykke i klassen min på vidaregåande som var omskjærte.

Viktig: Eg forsvarar naudsynlegvis ikkje omskjæring, men eg reagerer på korleis du på din besserwisser-måte raljerer med folk som har eit anna syn.

Og at du kan innleia eit "opplysande" innlegg med: "Fyren din er på bærtur, og ser vel helst at andre også blir utsatt for overgrep, sånn som ham." er ei gåte for meg. Idiot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nosferatu

Javel? Dine studier av emnet er altså meir inngåande og korrekt enn professor Berthold Grünfeldt sine?

Kan du visa til kjelder du har brukt?

Så veldig nytt i Noreg er det heller ikkje. Det var minst 3 stykke i klassen min på vidaregåande som var omskjærte.

Viktig: Eg forsvarar naudsynlegvis ikkje omskjæring, men eg reagerer på korleis du på din besserwisser-måte raljerer med folk som har eit anna syn.

Og at du kan innleia eit "opplysande" innlegg med: "Fyren din er på bærtur, og ser vel helst at andre også blir utsatt for overgrep, sånn som ham." er ei gåte for meg. Idiot!

Nåja, kanskje jeg tok litt hardt i der.

Men å påstå at det er vanlig overalt, er feilaktig. Flesteparten av menenne i verden er IKKE-omskåret. Så det så.

Bertholdt Grunfeldt har ikke forsket på omskjæring, og alt han har gjort er å oversette noen intetsigende rapporter.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, kanskje jeg tok litt hardt i der.

Men å påstå at det er vanlig overalt, er feilaktig. Flesteparten av menenne i verden er IKKE-omskåret. Så det så.

Bertholdt Grunfeldt har ikke forsket på omskjæring, og alt han har gjort er å oversette noen intetsigende rapporter.

Mvh.

Eg ventar på dokumentasjonen av DINE inngåande studier av emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dicky Dick Dickens

Mitt innlegg var ikke fordømmende, men opplysende.

Dessverre så er det ingen her i norge som faktisk vet noe særlig om omskjæring, annet enn forskjellige intetsigende rapporter som blir oversatt til norsk. Dette har Grunfeldt gjort før.

Men jeg har studert dette i dybden og er fullstendig enig med alle eksperter på området.

Det er altså folk som faktisk har forsket på greiene.

Grunfeldts artikkel bærer preg av liten innsikt i emnet.

Mvh.

*Men jeg har studert dette i dybden og er fullstendig enig med alle eksperter på området.*

Joda, regner med at din kompetanse er større enn Prof. Grünfeldt... Eller?

Hadde du imidlertid skrevet at Grünfeldt er 'uhildet' - så hadde jeg akseptert det.

Han er jo som kjent både jøde og (etter alle solemerker) omskjært.

Ellers må jeg si at jeg ikke har sansen for din smule arrogante holdning og 'besserwisser'.

Selv er jeg IKKE omskjært, men har ingen fanatisk holdning til problematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Jeg har svart tidligere, men så var det noen som ikke trodde på det jeg sa. Så her kommer litt fakta og informasjon fra EKSPERTER som faktisk har peiling, i motsetning til disse synserene.

"Den vanligste formen for mishandling har vært mannlig og kvinnelig omskjæring. Denne underlige lemlestelsen er eldre enn sivlisasjonen, og var sannsynligvis allerede vel etablert i steinalderen. Selv om det er en måte voksne skader barn på med vilje, har det alltid vært gjort i den aller beste hensikt. Gjennom årtusenene har det forårsaket utallige dødsfall på grunn av infeksjoner, men man har ikke alltid ment at fordelene har oppveiet risikoen. Disse påståtte fordeler har variert fra epoke til epoke og fra kultur til kultur, men nyere undersøkelser har vist at ingen av dem er reelle.

Det er blitt hevdet at en av de eldste begrunnelsene for omskjæringen var at den ga udødelighet i form av et liv etter døden. Denne merkelige ideen var basert på slangenes hamskifte. Man hadde lagt merke til at når slangen skiftet hud, kom de frem med glinsende nye skjell, som om de var "gjenfødt". Hvis slangene kunne bli gjenfødt ved å kaste av seg det gamle skinnet, så kan mennesket også. Les penis for slange, og forhud for slangeskinn.

Da først omskjæring av menn var blitt en tradisjon, spilte det ikke lenger noen rolle om den gamle overtroen levde videre. Det å være omskåret var nå et tegn på at man tilhørte et bestemt samfunn. Den rituelle lemlestelsen spredte seg stadig videre. De gamle egyptere gjorde det så tidlig som 4000 år før kristus. I det gamle testamente påbød Abraham det. Både arabere og jøder ble omskåret. Muhammed sies å være født uten forhud, noe som automatisk beseglet skjebnen til hans mannlige tilhengeres forhud."

Desmond Morris. Ph. D. Oxford university, England. Han er en kjent adferds forsker og sosialantropolog.

Og det er IKKE vanlig praksis å gjøre dette overalt. Som regel er det i religiøs betydning.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

*Men jeg har studert dette i dybden og er fullstendig enig med alle eksperter på området.*

Joda, regner med at din kompetanse er større enn Prof. Grünfeldt... Eller?

Hadde du imidlertid skrevet at Grünfeldt er 'uhildet' - så hadde jeg akseptert det.

Han er jo som kjent både jøde og (etter alle solemerker) omskjært.

Ellers må jeg si at jeg ikke har sansen for din smule arrogante holdning og 'besserwisser'.

Selv er jeg IKKE omskjært, men har ingen fanatisk holdning til problematikken.

Har ingen fanatisk holdning til noe som helst.

Men jeg blir i affekt når barn lider. Man kan ikke forvente at jeg skal svare rolig på innlegg der man forfekter dyre og barnemishandling.

Og jeg sitter på utrolig mye dokumentasjon.

Jeg kan faktisk skrive en bok om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart tidligere, men så var det noen som ikke trodde på det jeg sa. Så her kommer litt fakta og informasjon fra EKSPERTER som faktisk har peiling, i motsetning til disse synserene.

"Den vanligste formen for mishandling har vært mannlig og kvinnelig omskjæring. Denne underlige lemlestelsen er eldre enn sivlisasjonen, og var sannsynligvis allerede vel etablert i steinalderen. Selv om det er en måte voksne skader barn på med vilje, har det alltid vært gjort i den aller beste hensikt. Gjennom årtusenene har det forårsaket utallige dødsfall på grunn av infeksjoner, men man har ikke alltid ment at fordelene har oppveiet risikoen. Disse påståtte fordeler har variert fra epoke til epoke og fra kultur til kultur, men nyere undersøkelser har vist at ingen av dem er reelle.

Det er blitt hevdet at en av de eldste begrunnelsene for omskjæringen var at den ga udødelighet i form av et liv etter døden. Denne merkelige ideen var basert på slangenes hamskifte. Man hadde lagt merke til at når slangen skiftet hud, kom de frem med glinsende nye skjell, som om de var "gjenfødt". Hvis slangene kunne bli gjenfødt ved å kaste av seg det gamle skinnet, så kan mennesket også. Les penis for slange, og forhud for slangeskinn.

Da først omskjæring av menn var blitt en tradisjon, spilte det ikke lenger noen rolle om den gamle overtroen levde videre. Det å være omskåret var nå et tegn på at man tilhørte et bestemt samfunn. Den rituelle lemlestelsen spredte seg stadig videre. De gamle egyptere gjorde det så tidlig som 4000 år før kristus. I det gamle testamente påbød Abraham det. Både arabere og jøder ble omskåret. Muhammed sies å være født uten forhud, noe som automatisk beseglet skjebnen til hans mannlige tilhengeres forhud."

Desmond Morris. Ph. D. Oxford university, England. Han er en kjent adferds forsker og sosialantropolog.

Og det er IKKE vanlig praksis å gjøre dette overalt. Som regel er det i religiøs betydning.

Mvh.

Hei,

Du skriver: "1% av alle disse inngrep ender katastrofalt, enten med døden, sterilitet og impotens og det som verre er."

Dokumentasjon?

"Begrunnelsen som ble brukt for å legitimere dette i USA var en liste med påstander, som viste seg å være falske."

Hvilken liste, og hvordan ble de kjent falske?

"Det er ingen kjente fordeler med inngrepet, kun ulemper."

Basert på?

"Men jeg kan nevne at følsomheten og nytelsen blir redusert med fra 10% til 90% i de "vellykkede" inngrepene. De resterende inngrep ender meget værre."

Hvilke undersøkelser er dette basert på?

===

Jeg er faktisk enig med deg at man ikke bør omskjære gutter, men det forsvarer ikke slike påstander du her kommer med.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Hei,

Du skriver: "1% av alle disse inngrep ender katastrofalt, enten med døden, sterilitet og impotens og det som verre er."

Dokumentasjon?

"Begrunnelsen som ble brukt for å legitimere dette i USA var en liste med påstander, som viste seg å være falske."

Hvilken liste, og hvordan ble de kjent falske?

"Det er ingen kjente fordeler med inngrepet, kun ulemper."

Basert på?

"Men jeg kan nevne at følsomheten og nytelsen blir redusert med fra 10% til 90% i de "vellykkede" inngrepene. De resterende inngrep ender meget værre."

Hvilke undersøkelser er dette basert på?

===

Jeg er faktisk enig med deg at man ikke bør omskjære gutter, men det forsvarer ikke slike påstander du her kommer med.

Med vennlig hilsen

Dessverre Sør.

Jeg skulle ønske alt var bare tull og tøys, men det er det ikke.

Alt er fakta og jeg blir alltid i affekt når noen forfekter mishandling av dyr og barn, kvinner og andre vesner.

Uvitenheten er stor på dette området og i norge har det IKKE vært noen forskning på temaet. Kun intetsigende rapporter som blir oversatt av Grunfeldt. Du har selv påpekt at de er feilaktige.

Sånn til å begynne med så skal jeg sitere hva en kvinnelig barnesykepleierske i USA sa. Jeg sitter jo på meget omfattende materiale og dokumentasjon innen dette omstridte temaet. Kanskje jeg skriver bok også.

Sitat: "Jeg er sykepleier på fødeavdelingen og har måttet tåle å holde fast nyfødte babyer, skrikende og gråtende mens de er festet til bordet mens omskjæringen utføres. Jeg sverger på at mine sønner aldri skal utsettes for sånt barbari. Leger prøver å fortelle dere at babyer ikke føler smerte, men min erfaring viser at spedbarn i aller høyeste grad er i stand til å føle smerte. Hverken min mann eller sønn er omskåret, og de har aldri hatt noen som helst problemer. Mødre ta ansvar, dere har jo tross alt båret ham alle disse månedene, så hvorfor utsette ham for overgrep? Omskjæring burde aldri bli utført bare fordi "det bare er sånn", hvis det er ingen medisinske årsaker til å utføre dette, så er det ingen grunn til å utsette barnet for overgrep. Jeg beklager å måtte si det, men legene (i USA) er for det meste kun interesert i å utføre inngrepet p.g.a. de ekstra pengene. I stedet så kan du lære sønnen din til å vaske seg akkurat som du ville gjøre med din datter. Hvis renslighet brukes som en begrunnelse for mannlig omskjæring, så er det faktisk mere nødvendig med omskjæring av kvinner, da en kvinnes kjønnsorgan er vanskeligere å holde ren. Så den begrunnelsen "Omskjæring er renslig" blir bare tåpelig."

Du er humanist, blir ikke du også opprørt over barnemishandling?

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...