Gå til innhold

De fleste kunne tenkt seg å være hjemme


Gjest tid til barna

Anbefalte innlegg

''Men jeg vet om flere ensomme tiåringer som også må være hjemme alene hele dagen i høsferier, vinterferier og mye av sommerferien fordi mor og far er på jobb''

For tiåringer finnes det SFO, om foreldrene ikke har annen mulighet i feriene. De fleste foreldre jeg kjenner til (som stort sett jobber fullt begge to) planlegger slik at barna dels har ferie med foreldrene, dels går på ulike aktiviteter, dels er på familiebesøk og dels er på SFO i feriene.

Hvem jeg eller du kjenner er ikke så relevant, men jeg kjenner i hvertfall til ikke noen tiåringer som er alene hjemme i det meste av ferier.

''For tiåringer finnes det SFO, om foreldrene ikke har annen mulighet i feriene.''

Hos oss er det slutt med SFO fom. 5. klasse, altså ikke SFO for tiåringer. Jeg trodde det var vanlig overalt i landet? Men det finnes noen få opplegg i privat regi i noen ferier (av typen musikkskole, fotballskole o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 316
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    92

  • morsan

    11

  • Katt-ja

    9

  • Holmes

    8

Mest aktive i denne tråden

''For tiåringer finnes det SFO, om foreldrene ikke har annen mulighet i feriene.''

Hos oss er det slutt med SFO fom. 5. klasse, altså ikke SFO for tiåringer. Jeg trodde det var vanlig overalt i landet? Men det finnes noen få opplegg i privat regi i noen ferier (av typen musikkskole, fotballskole o.l.)

Man blir 11 i løpet av 5. klasse.

Min 10-åring (5.klassing) har forøvrig valgt å heller være hjemme alene i ferier (dvs. sammen med broren på 12) fremfor SFO, aktiviteter med besteforeldre eller være med oss foreldre på jobben i et par års tid nå. Han synes faktisk det er ganske ok å være litt alene hjemme uten voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir 11 i løpet av 5. klasse.

Min 10-åring (5.klassing) har forøvrig valgt å heller være hjemme alene i ferier (dvs. sammen med broren på 12) fremfor SFO, aktiviteter med besteforeldre eller være med oss foreldre på jobben i et par års tid nå. Han synes faktisk det er ganske ok å være litt alene hjemme uten voksne.

''Man blir 11 i løpet av 5. klasse.''

Blir man? Min 5. klassing fylte akkurat 10 og blir 11 i 6. klasse, avhengig av når på året man ble født ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest han blir 10 i 5. klasse

Man blir 11 i løpet av 5. klasse.

Min 10-åring (5.klassing) har forøvrig valgt å heller være hjemme alene i ferier (dvs. sammen med broren på 12) fremfor SFO, aktiviteter med besteforeldre eller være med oss foreldre på jobben i et par års tid nå. Han synes faktisk det er ganske ok å være litt alene hjemme uten voksne.

Min gutt blir 10 i løpet av 5. klasse - er født sent på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''For tiåringer finnes det SFO, om foreldrene ikke har annen mulighet i feriene.''

Hos oss er det slutt med SFO fom. 5. klasse, altså ikke SFO for tiåringer. Jeg trodde det var vanlig overalt i landet? Men det finnes noen få opplegg i privat regi i noen ferier (av typen musikkskole, fotballskole o.l.)

Halvparten av barna fyller jo ti år i fjerde klasse, men som du påpeker er det mange tiåringer i femte.

En utfordring med tiåringer kanskje, men her vi bor er de fleste på såpass mange aktiviteter mellom skole og middag at det ikke blir noe stort tema at barnet er mye alene.

Niåringen min synes det er helt greit å være alene en time eller to på ettermiddagen av og til - tror han synes det er er litt deilig å være i fred ;). Tror i hvertfall ikke det ville vært noe stort poeng i at vi foreldre skulle jobbe deltid for å unngå at han var hjemme en time av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man blir 11 i løpet av 5. klasse.''

Blir man? Min 5. klassing fylte akkurat 10 og blir 11 i 6. klasse, avhengig av når på året man ble født ;-)

Ok, da ;-)

Men uansett er poenget at ikke alle 10-åringer synes det er trist å måtte være litt alene hjemme. Det at noen 10-åringer/4.klassinger/5.klassinger er noen feriedager alene hjemme betyr ikke nødvendigvis at de er ensomme eller har en dårlig oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halvparten av barna fyller jo ti år i fjerde klasse, men som du påpeker er det mange tiåringer i femte.

En utfordring med tiåringer kanskje, men her vi bor er de fleste på såpass mange aktiviteter mellom skole og middag at det ikke blir noe stort tema at barnet er mye alene.

Niåringen min synes det er helt greit å være alene en time eller to på ettermiddagen av og til - tror han synes det er er litt deilig å være i fred ;). Tror i hvertfall ikke det ville vært noe stort poeng i at vi foreldre skulle jobbe deltid for å unngå at han var hjemme en time av og til.

''Niåringen min synes det er helt greit å være alene en time eller to på ettermiddagen av og til - tror han synes det er er litt deilig å være i fred''

Ja, jeg er ikke uenig i det hele tatt, hoppet bare inn i tråden ang. SFO for tiåringer. Jeg har et barn som sluttet på SFO i slutten av 3. klasse og som syns det er helt OK å være hjemme noen timer etter skoletid. Men flere hele dager alene i feriene er ikke like festlig... Det er nå engang slik at skolebarn normalt har dobbelt så mye ferie som foreldrene. Og man kan ikke gå på SFO i feriene hvis man har sluttet på SFO på skoledagene. (Men jeg ser ikke dette som en grunn til å slutte å jobbe, mer et lite problem å aktivisere ungene i feriene!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg elsket å en hjemmeværende mor;)

Og fordi hun ikke hadde utdannelse, så bestemte jeg for at jeg ville ha en;)))

Samme her. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Noen ganger tenker jeg det er lett å være mann og ville ha likestilling. Begge i 100% jobb, og hvem tar størsteparten av husarbeidet?

Husarbeidet må deles. Dagens mann tar da sin del, eller er det bare jeg som har vært heldig? Jeg forventer det, hadde ikke giddet eller orket å ta alt. Men når det er sagt må enkelte damer finne seg i å senke på kravene sine og bli enige med mannen hvor rent man skal ha det. Damene må ikke klage, de må la mennene slippe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Vet heller ikke hvorfor det er vanskelig å skjønne.

Men det jeg har erfart er jo nettopp at familien som helhet har det bedre når en forelder er hjemme hel/deltid.

Det er helt sikkert fint for familiens hverdag, men samfunnsmessig og økonomisk ikke like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Kjenner flere fedre som også har vært hjemme i perioder.

Men det er fortsatt slik at det er flest kvinner som ønsker og være hjemme og kvinnene tjener ofte dårligere enn menn. Derfor er det oftest kvinnen som blir hjemme og dette blir en ond sirkel for kvinnenes lønninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

''og et fattigere samfunn.''

Det finnes ting som er viktigere enn mye penger og høy materiell velstand.

Isåfall _kan_ flere prioritere å la mannen være hjemme med barna selv om de taper mer økonomisk. Man _kan_ velge at mannen jobber redusert. Selv så god økonomi de fleste har så er likevel valgene gjerne styrt av økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Husarbeidet må deles. Dagens mann tar da sin del, eller er det bare jeg som har vært heldig? Jeg forventer det, hadde ikke giddet eller orket å ta alt. Men når det er sagt må enkelte damer finne seg i å senke på kravene sine og bli enige med mannen hvor rent man skal ha det. Damene må ikke klage, de må la mennene slippe til.

Selvfølgelig skal damer kunne klage. De skal ikke akseptere at de bruker flerfoldige timer på rengjøring mens mannen skummer over på en time og mener at han har gjort rent, selvom ingen kan se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest melmøll

Selvfølgelig skal damer kunne klage. De skal ikke akseptere at de bruker flerfoldige timer på rengjøring mens mannen skummer over på en time og mener at han har gjort rent, selvom ingen kan se det.

Hvorfor er det kvinnen som sitter på fasiten for hvilken standard man skal ha for rengjøring i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hvorfor er det kvinnen som sitter på fasiten for hvilken standard man skal ha for rengjøring i huset?

Fordi kvinner er like mye verdt som menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

I stede for å tenke at de ser ned på deg skal du heller prøve å tenke at de bare er misunnelige. De som ikke er misunnelige vil uansett ikke se ned på deg.

Kvinner er kvinner verst heter det. Velger man en et typisk kvinneyrke så vil en der også alltid finne flere manipulerende mennesker. Om en velger å være hjemme så vil noen alltid også benytte muligheten til å rakk ned på de.

Jeg var hjemme fordi jeg visste med meg selv at det var best for min familie. Men kosen ble en del ødelagt av kvinner som jeg følte så ned på meg.

Jeg ville nok stortrivdes hjemme om det var vanlig at mødrene gikk hjemme.

Hm - jeg følte at folk så ned på meg fordi jeg jobbet. Da var de altså bare misunnelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...