Gå til innhold

De fleste kunne tenkt seg å være hjemme


Gjest tid til barna

Anbefalte innlegg

Å ha en hjemmearbeidende mens man har barn, gjør godt for hele familien.

Familien har ferdig middag hver dag. Alle klærne vaskes og brettes mens barn og ektefelle er på jobb/skole. All husarbeid er unnagjort til ettermiddagen, når alle kan ha fri sammen- og evt kun fokusere på å bidra i lekselesing og barnas fritidssysler.

Mer tid til sosialt samvær med andre - og til turer/kino/kultur-opplevelser.

En hjemmearbeidende voksen pr familie er toppers.

''

En hjemmearbeidende voksen pr familie er toppers.''

Vel, med medførende reduksjon i inntekt, muligheter, erfaringer, reiser, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 316
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    92

  • morsan

    11

  • Katt-ja

    9

  • Holmes

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

For barna er dt sikkert herlig med hjemmearbeidene forldre og få alt servert på sølvfat men er det nødvendig og er dt så sundt?? dt tror ikke jeg:)

Tror du en hjemmearbeidende foreldre har mindre tid til å oppdra barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal alt være "klart" til mann og barn kommer hjem?? Hva lærer ungene av det da? At mor ordner alt? Jeg synes derimot at alle kan bidra litt hver jeg både med bretting av tøy, laging av mat og det er jo også en måte å være sammen på og vasking og rydding er jo like kjedelig for alle!

Det er en fordel at damene er hjemme, så slipper de å ta alt husarbeidet når de kommer hjem. I tillegg så setter jeg ikke pris på at damene flyr rundt med støvsugeren når jeg skal hvile middag - det er vanskelig å hvile skikkelig i det bråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''

En hjemmearbeidende voksen pr familie er toppers.''

Vel, med medførende reduksjon i inntekt, muligheter, erfaringer, reiser, osv.

Med vennlig hilsen

Javisst, såfremt man ikke har en forsørger som tjener meget godt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det er usunt- på sikt- å vokse opp i et hjem med en hjemmearbeidende forelder?

Nei, det mener jeg ikke, men jeg tror heller ikke det automatisk er sunnere. (Sånn, uten å kjøre noen store, vitenskapelige, undersøkelser.)

Og saken kan ikke bare ses i mikroperspektiv (fra ungenes synspunkt, der og da), men for hele samfunnet. Man reduserer en hel rekke ting man tar for gitt i dag (pga. inntekt fra skattebetalere) - skoler, sykehus, osv osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, såfremt man ikke har en forsørger som tjener meget godt. ;-)

Joda, men selv da underviser man jo ungene at det er OK å være avhengig på den måten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Det er en fordel at damene er hjemme, så slipper de å ta alt husarbeidet når de kommer hjem. I tillegg så setter jeg ikke pris på at damene flyr rundt med støvsugeren når jeg skal hvile middag - det er vanskelig å hvile skikkelig i det bråket.

Liker også at mannen har gjort alt til kona kommer hjem. For selv kvinner sliter med middagsluren når han har utsatt støvsugingen til rett etter middag og oppvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Joda, men selv da underviser man jo ungene at det er OK å være avhengig på den måten.

Med vennlig hilsen

Jobbet begge dine foreldre under din oppvekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du en hjemmearbeidende foreldre har mindre tid til å oppdra barn?

Det kommer helt an på. Også på inntekt.

Undersøkelser viser at mødre IKKE hadde mer tid med ungene "i gamle dager", både fordi ungene var mer ute, men hovedsakelig fordi mødre ikke hadde oppvaskmaskiner osv. og brukte tiden på husarbeid, og ikke med ungene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det kommer helt an på. Også på inntekt.

Undersøkelser viser at mødre IKKE hadde mer tid med ungene "i gamle dager", både fordi ungene var mer ute, men hovedsakelig fordi mødre ikke hadde oppvaskmaskiner osv. og brukte tiden på husarbeid, og ikke med ungene.

Med vennlig hilsen

De fleste i dag har både oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel og andre hjelpemidler.

Så dersom man tenker situasjonen idag: hvem har teoretisk sett mest tid til oppdragelse av barn? Et foreldrepar hvor begge har 100% jobb, eller et foreldrepar hvor den ene er hjemmearbeidende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel at damene er hjemme, så slipper de å ta alt husarbeidet når de kommer hjem. I tillegg så setter jeg ikke pris på at damene flyr rundt med støvsugeren når jeg skal hvile middag - det er vanskelig å hvile skikkelig i det bråket.

En kveldsarbeidende kone er optimalt. Da bråker hun ferdig på formiddagen mens du er på jobb, og du kommer hjem til strøkent hus og kan hvile og fise så mye du vil i flere timer. Dessuten slipper dere å se så mye til hverandre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kveldsarbeidende kone er optimalt. Da bråker hun ferdig på formiddagen mens du er på jobb, og du kommer hjem til strøkent hus og kan hvile og fise så mye du vil i flere timer. Dessuten slipper dere å se så mye til hverandre:)

Tonie - du er flink til å se løsninger. Det du skisserer der er nærmest optimalt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tid til barna

Ja kanskje det eller så er vel de fleste glad for å kunne jobbe og bidra og ha "noe" å gjøre utenfor hjemmet, sånn tenker iallefall jeg. Jeg vil jobbe men kunne godt tenke meg å jobbe kortere dager for det blir selvsagt stress innimellom med tre barn som skal hit og dit og vi som skal hit og dit. Men alternativet er jo ikke å være hjemmeværende på heltid! Det går an å kombinere jobb, barn og hjem. Alle får gjøre som de vil for meg men jeg tror ikke på at barn med hjemmeværende foreldre(les: mor) har en tryggere eller bedre barndom enn barn med utearbeidende foreldre(les:mor). Jeg tror alle trenger impulser utenfra og at det er sundt å ikke hele barndommen bli møtt av en bollebakende mor som alltid er parat til å bistå ifht hva enn det skulle være, unger må få prøve litt selv, være litt alene hjemme, smøre egen matpakke, ordne opp litt selv. Dette skriver jeg fordi de damene jeg kjenner som er hjemmeværende alltid er parate til å "please" ungene med alt og DET ER IKKE SUNDT TROR JEG!

Jeg har snakket med flere lærere. Mange barn går nærmest for lut og kaldt vann. Ikke får de oppfølging til leksene slik de burde, ikke har de riktige klær for å ha ute, mange fryser på uteskoledager, ikke blir papirer til foreldrene fra skolen lest, sekkene er rotete med papirer som ligger krøllet i sekken og ulest, ikke har de skikkelig matpakke med på skolen men bare noe usunne greier.

Jeg har ikke spurt om dette er barn av hjemmeværende eller utearbeidende men kanskje vi lever i et alt for stressende samfunn hvor mange foreldre ikke orker å ta seg av barna sine?

Selvsagt skal de lære seg selvstendighet. Men det kreves masse øving med tett oppfølging tror jeg. Mange foreldre kler på barna fordi de ikke har tid til å vente på de på morgenen. Noen mater til og med fem år gamle barn fordi de må rekke jobben. Da er det noe som ikke stemmer spørr du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med flere lærere. Mange barn går nærmest for lut og kaldt vann. Ikke får de oppfølging til leksene slik de burde, ikke har de riktige klær for å ha ute, mange fryser på uteskoledager, ikke blir papirer til foreldrene fra skolen lest, sekkene er rotete med papirer som ligger krøllet i sekken og ulest, ikke har de skikkelig matpakke med på skolen men bare noe usunne greier.

Jeg har ikke spurt om dette er barn av hjemmeværende eller utearbeidende men kanskje vi lever i et alt for stressende samfunn hvor mange foreldre ikke orker å ta seg av barna sine?

Selvsagt skal de lære seg selvstendighet. Men det kreves masse øving med tett oppfølging tror jeg. Mange foreldre kler på barna fordi de ikke har tid til å vente på de på morgenen. Noen mater til og med fem år gamle barn fordi de må rekke jobben. Da er det noe som ikke stemmer spørr du meg.

Og slik var det ikke før, tror du?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik var det ikke før, tror du?

Med vennlig hilsen

Jeg har bare empiri å støtte meg til, men det er nok et økende problem det som skisseres her. Årsakene derimot, det blir bare gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i dag har både oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel og andre hjelpemidler.

Så dersom man tenker situasjonen idag: hvem har teoretisk sett mest tid til oppdragelse av barn? Et foreldrepar hvor begge har 100% jobb, eller et foreldrepar hvor den ene er hjemmearbeidende?

''De fleste i dag har både oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel og andre hjelpemidler.''

Ja, fordi samfunnet er basert på inntekter fra begge foreldre.

''Så dersom man tenker situasjonen idag: hvem har teoretisk sett mest tid til oppdragelse av barn? Et foreldrepar hvor begge har 100% jobb, eller et foreldrepar hvor den ene er hjemmearbeidende?''

Men er handler ikke bare om "mest tid" (teoretisk), men hvordan folk takler å være hjemme, hvor de får inspirasjon fra, om de føler seg verdsatt, osv osv.

Videre må man jo spørre seg om "mest tid" alltid er det optimale, og en hel rekke andre antagelser.

Sannsynligvis er en 80% / 80% løsning langt bedre enn 100% / 0%.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare empiri å støtte meg til, men det er nok et økende problem det som skisseres her. Årsakene derimot, det blir bare gjetting.

Tja - flere har påpekt at skolen forventer mye mer nå enn før. Dersom det er så, så er det jo nærliggende å tenke at det er forventningene som er hovedforskjellen.

Det har da aldri vært så mye fokus på at barn skal ha det godt som nå.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - flere har påpekt at skolen forventer mye mer nå enn før. Dersom det er så, så er det jo nærliggende å tenke at det er forventningene som er hovedforskjellen.

Det har da aldri vært så mye fokus på at barn skal ha det godt som nå.

Med vennlig hilsen

"Det har da aldri vært så mye fokus på at barn skal ha det godt som nå."

Det er i beste fall et inntrykk vi har, i og med at alt er mer åpent i våre dager, er det vanskelig å si at det er sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det har da aldri vært så mye fokus på at barn skal ha det godt som nå."

Det er i beste fall et inntrykk vi har, i og med at alt er mer åpent i våre dager, er det vanskelig å si at det er sannheten.

Vel, det er fokus på mobbing, som det ikke var før.

Det er fokus på at unger ikke skal utsettes for sigaretter. Skal sitte sikkert i biler.

Det er fokus på dysleksi (en dysleksisk venn av meg på skolen ble fortalt (foran alle) at "når Gud delte ut vettet til folk, må du ha stått bakerst"), på lærevansker, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...