Gå til innhold

Vedvarende kvalme i ett år nå!


Akerbak

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Jeg skriver i ren desperasjon, sliter veldig med å slå fast hva som er galt med meg, eller muligens hva jeg ikke tåler.

Siden november i fjor har jeg gått mer eller mindre kvalm hver dag. Noen dager er verre enn andre, men det sitter en kvalme og trykkfølelse i øvre delen av magen/nederste delen av brystet. Jeg sliter også som følge av dette med lite energi og mye hodepine og lett svimmelhet.

Jeg har vært hos ernæringsfysiolog og biopat, begge leder mot melkeintoleranse, samt en candidabetennelse. Jeg har gått på kur og spist et kosthold uten melk, gjær, mel (og gluten), sukker, tilsetningsstoffer, svinekjøtt, minimalt med oksekjøtt, minimalt med frukt (pga sukker) og karbohydratholdige rotgrønnsaker. Dette kostholdet har jeg fulgt siden februar i år.

Jeg tok fra februar og et halvt år framover probiozym og caprylsyre for å gjenskape balanseflora og tarmtotter i tarmen, og har de siste månedene gått på homeopatkur for å bli kvitt betennelsen.

Jeg tar også rene tilskudd av vitaminer og mineraler for at kroppen ikke skal i underskudd pga kostholdet.

På tross av alle disse tiltakene merker jeg minimal bedring. Jeg er fortsatt kvalm hele tiden, men jeg kaster aldri opp, og kvalmen varierer veldig fra time til time. Jeg finner ingen logisk sammenheng med mat, selv etter å ha loggført alt jeg har spist, all avføring og hvordan magen har kjentes ut i over et halvt år.

I tillegg har jeg en fobi i livet – jeg er livredd for å sette i halsen. Dette har jeg lært meg å leve med, men det leder til at jeg også er livredd for å kaste opp. Det er det desidert verste jeg vet, og jeg har uttalt og står for at jeg heller brekker benet enn å få omgangssyke. Dette gjør denne tilstanden til en psykisk slitsom affære.

Jeg skal til gastroskopi denne uken, har levert både urinprøver, avføringsprøver og blodprøver jeg håper vil fortelle noe, men jeg er redd de leverer blankt alle sammen dersom det er mat som er problemet og grunnen til denne tilstanden.

Jeg begynner å bli utslitt av å gå slik, og jeg begynner å merke at det brister på både på arbeid og i hjemmet. Jeg håper kanskje det finnes noen andre som kan ha hatt/har noe lignende? Noen som var allergiske/intolerante mot en bestem matvare, en bestemt grønnsak eller noe lignende? Det er mye sannsynlig at jeg er allergisk/intollerant mot noe, men det er forferdelig vanskelig å finne ut hva.

Noen som har samme symptomer, eller har funnet noen gode løsninger mot kvalme og/eller matallergi/intoleranse?

Beste Hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du noen medisiner? De kan gi kvalme.

Vitaminpiller kan også gi kvalme. Jeg kan ikke ta vitamintilskudd jeg, fordi jeg blir så kvalm av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noen medisiner? De kan gi kvalme.

Vitaminpiller kan også gi kvalme. Jeg kan ikke ta vitamintilskudd jeg, fordi jeg blir så kvalm av det.

Hei, takk for svar! Jeg går ikke på noen medisiner utover de jeg nevnte, og har jo ikke gått på samme medisiner over hele perioden, men fortsatt vært kvalm, så jeg antar at det ikke er medisinene sin skyld.

Dog et veldig godt innspill, jeg skal ta med dette i ligningen det er å finne ut av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har du vurdert om det kan være reflux eller noe lignende ?

jeg husket at jeg slet veldig mye med kvalme , før jeg fikk tabletter mot reflux , var så å si kvalmen dag inn og dag ut i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert om det kan være reflux eller noe lignende ?

jeg husket at jeg slet veldig mye med kvalme , før jeg fikk tabletter mot reflux , var så å si kvalmen dag inn og dag ut i flere år.

Hei, og takk for svar.

Ja, jeg har vært gjennom både gastroskopi og en somac-kur for å sjekke reflux og teste om det er overproduksjon av magesyre, men ingen av disse testene hjalp.

Etter avføringsprøver, urinprøver, blodprøver, gastroskopi, ultralyd, somac-kur og ekstremt streng diett begynner jeg å miste litt håpet for at vi kommer til å finne det ut, men det bunner vel ut i en eller annen liten ting jeg ikke tåler i mat, som bare må testes fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 11.10.2010 den 21.02, Akerbak skrev:

Hei alle.

Jeg skriver i ren desperasjon, sliter veldig med å slå fast hva som er galt med meg, eller muligens hva jeg ikke tåler.

 

Siden november i fjor har jeg gått mer eller mindre kvalm hver dag. Noen dager er verre enn andre, men det sitter en kvalme og trykkfølelse i øvre delen av magen/nederste delen av brystet. Jeg sliter også som følge av dette med lite energi og mye hodepine og lett svimmelhet.

 

Jeg har vært hos ernæringsfysiolog og biopat, begge leder mot melkeintoleranse, samt en candidabetennelse. Jeg har gått på kur og spist et kosthold uten melk, gjær, mel (og gluten), sukker, tilsetningsstoffer, svinekjøtt, minimalt med oksekjøtt, minimalt med frukt (pga sukker) og karbohydratholdige rotgrønnsaker. Dette kostholdet har jeg fulgt siden februar i år.

 

Jeg tok fra februar og et halvt år framover probiozym og caprylsyre for å gjenskape balanseflora og tarmtotter i tarmen, og har de siste månedene gått på homeopatkur for å bli kvitt betennelsen.

 

Jeg tar også rene tilskudd av vitaminer og mineraler for at kroppen ikke skal i underskudd pga kostholdet.

 

På tross av alle disse tiltakene merker jeg minimal bedring. Jeg er fortsatt kvalm hele tiden, men jeg kaster aldri opp, og kvalmen varierer veldig fra time til time. Jeg finner ingen logisk sammenheng med mat, selv etter å ha loggført alt jeg har spist, all avføring og hvordan magen har kjentes ut i over et halvt år.

 

I tillegg har jeg en fobi i livet – jeg er livredd for å sette i halsen. Dette har jeg lært meg å leve med, men det leder til at jeg også er livredd for å kaste opp. Det er det desidert verste jeg vet, og jeg har uttalt og står for at jeg heller brekker benet enn å få omgangssyke. Dette gjør denne tilstanden til en psykisk slitsom affære.

 

Jeg skal til gastroskopi denne uken, har levert både urinprøver, avføringsprøver og blodprøver jeg håper vil fortelle noe, men jeg er redd de leverer blankt alle sammen dersom det er mat som er problemet og grunnen til denne tilstanden.

 

Jeg begynner å bli utslitt av å gå slik, og jeg begynner å merke at det brister på både på arbeid og i hjemmet. Jeg håper kanskje det finnes noen andre som kan ha hatt/har noe lignende? Noen som var allergiske/intolerante mot en bestem matvare, en bestemt grønnsak eller noe lignende? Det er mye sannsynlig at jeg er allergisk/intollerant mot noe, men det er forferdelig vanskelig å finne ut hva.

Noen som har samme symptomer, eller har funnet noen gode løsninger mot kvalme og/eller matallergi/intoleranse?

 

Beste Hilsner Marius

Hei Marius! Vet ikke om du ser dette, men håper! Hvordan gikk det med deg? Fant du ut hva det var? Jeg sliter med det samme og er helt desperat, kvalmen ødelegger livet mitt :( håper ser dette og svarer! 

 

Hilsen j271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Marius! Vet ikke om du ser dette, men håper! Hvordan gikk det med deg? Fant du ut hva det var? Jeg sliter med det samme og er helt desperat, kvalmen ødelegger livet mitt :( håper ser dette og svarer! 

Hilsen j271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Jente271 skrev:

Hei Marius! Vet ikke om du ser dette, men håper! Hvordan gikk det med deg? Fant du ut hva det var? Jeg sliter med det samme og er helt desperat, kvalmen ødelegger livet mitt :( håper ser dette og svarer! 

Hilsen j271

Jeg hadde også daglig kvalme i lang tid. Etter å ha gått slik i ca. 6 måneder var jeg til gastroskopi og undersøkelser hos legen, uten at de fant ut noe spesielt. 

Kvalmen kom og gikk, men var tilstede minst en gang om dagen, og ofte i mange timer.  Det var både hemmende og frusterende.   

Etter å ha vært ganske stabilt slik i over et år, ble jeg plutselig verre, til jeg til slutt ikke klarte å spise noe, og hadde intenst vondt i magen nesten hele tiden.  Men da skjønte jeg hva det var, for forverringen kom sammen med tunge tanker og angst.  Jeg hadde rett og slett fått en depresjon.

Jeg fikk resept på antidepressiva og timer hos psykolog på DPS.   Nå, tre år etter er jeg sikker på at kvalmen skyldtes depresjonen, som bygde seg opp over lang tid, selv om jeg ikke forstod det da.  

Etter at jeg ble helt frisk etter ca. 6 mnd. på Cipralex, er jeg aldri kvalm lenger. 

Gå til legen og få tatt de undersøkelser som trengs. Håper du finner ut av det snart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...