Gå til innhold

Dere som er allergiske for dyr


Gjest profile

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er blitt så engstelig for kontakt med dyr da jeg tror jeg kan utvikle allergi av det. Har ikke kjent noe spesielt til det, men tror det kan være skadelig. Ihvertfall, hvordan er deres forhold til å gå på besøk til noen som har katt eller hund. Bytter dere tøyet når dere kommer hjem. Noen i familien har katter og når jeg har vært på besøk der så bytter jeg genser, bukse og sokker når jeg kommer hjem for sikkerhetsskyd da kattene noen ganger går opp i sofaene og slik. Når jeg klapper noe dyr så vasker jeg altid hendene etterpå, selv om jeg ikke skal spise, fordi jeg tenker at allergenene blir overført med hendene mine til ting jeg tar på ellers. Det jeg lurer litt på er om jeg overreagerer? Så jeg lurer på hvilke erfaringer dere har, hva gjør dere for å forhindre at dere får allergiske reaksjoner i kontakt med dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    20

  • morsan

    9

  • Colette

    9

  • filiokus81

    7

Mest aktive i denne tråden

Det er ekstremt liten sjanse for å utvikle allergi når du bare sporadisk er i kontakt med dyr. Dersom du har mye allergi i familien og tror du er disponert for det, kan du jo tenke deg om tre ganger før du anskaffer deg hund eller katt selv - men det er jo ike det du spør om.

Jeg synes du overreagerer. Det kan jo være lurt å vaske hendene etter du har kost veldig med dyr, men det er vel ikke så veldig nødvendig, så lenge du vasker hendene før du spiser.

Jeg og eldstemann her er allergiske mot hund og katt. Vi ra Zyrtec før vi skal på besøk til noen med hund og katt, og passer på å vaske oss ekstra på hendene. Men selv ikke vi bytter tøy etter i har vært hos folk med dyr. Noen som er enda mer allergiske enn oss, vil nok ikke kunne besøke folk med dyr i det hele tatt.

Jeg synes du skal slappe av og ikke overdrive dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg misforstått her?

Du snakker om DYR ikke sant? Ikke om en smittekilde til farlige sykdommer??

Hvis du ikke ER allergisk selv, eller har ekstremt stor risiko for å utvikle allergi, så ser jeg ingen grunn til at du skal ta slike "forhåndsregler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rystet - rett og slett rystet - over og lese innlegg som dette. Du omtaler dyr som en smittsom og farlig sykdom, som du gjør alt du kan for og unngå. Og dette er mildest talt en overreaksjon fra din side. Det og omgås dyr er er normalt, og noe de fleste mennesker tåler, og skal tåle. Omgang med dyr er dessuten helsebringende mht til blodtrykk og slike ting.

Jeg tror verden er i ferd med og gå av skaftet....:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finurligheta

Jeg har et familiemedlem som er svært allergisk for dyr, og hun unngår helst å besøke hjem der det bor dyr, men hvis hun må tar hun zyrtec og har med annen medisin, ber dem om å holde dyret unna, og skifter og vasker klærne etterpå. Men hun blir jo dårlig av det og kan få alvorlig astmaanfall (hun kan også plutselig bli dårlig på buss ol, pga at det er dyr i bussen eller de som sitter nære har dyr hjemme). Men jeg som ikke er allergisk går gjerne på besøk, jeg må bare vaske meg godt når jeg kommer hjem og eventuelt skifte klær hvis jeg har kost med/vært borti dyret. Men jeg er overhodet ikke engstelig for selv å utvikle allergi. Å få allergi i voksen alder pga sporadisk kontakt med dyr tror jeg ikke skjer. Da ville du vært allergisk allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et familiemedlem som er svært allergisk for dyr, og hun unngår helst å besøke hjem der det bor dyr, men hvis hun må tar hun zyrtec og har med annen medisin, ber dem om å holde dyret unna, og skifter og vasker klærne etterpå. Men hun blir jo dårlig av det og kan få alvorlig astmaanfall (hun kan også plutselig bli dårlig på buss ol, pga at det er dyr i bussen eller de som sitter nære har dyr hjemme). Men jeg som ikke er allergisk går gjerne på besøk, jeg må bare vaske meg godt når jeg kommer hjem og eventuelt skifte klær hvis jeg har kost med/vært borti dyret. Men jeg er overhodet ikke engstelig for selv å utvikle allergi. Å få allergi i voksen alder pga sporadisk kontakt med dyr tror jeg ikke skjer. Da ville du vært allergisk allerede.

'' Men jeg som ikke er allergisk går gjerne på besøk, jeg må bare vaske meg godt når jeg kommer hjem og eventuelt skifte klær hvis jeg har kost med/vært borti dyret. Men jeg er overhodet ikke engstelig for selv å utvikle allergi.''

Hvis du ikke har allergi og overhodet ikke er redd for og utvikle allergi....Hvorfor skifter du da klær og vasker hendene godt hvis du har vært borti dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du overreagerer!!!

Jeg er faktisk lett til moderat allergisk mot hund, men har likevel hund selv om det koster meg allergi og astmamedisiner. Vet om andre også som velger å leve med allergiplager, da de positive gledene veier kraftig opp mot de negative.

Det er faktisk i mange tilfeller bedre å eksponere seg for stoffer som kan gi allergi, da en blir mer motstansdyktig. feks får enkelte som er sterkt plaget av pollenallergi, tilført pollen i blodet før sesongen slår til for fullt. Dette har vist seg å dempe plagene.

Høres mer ut som tvangstanker denne frykten spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du overreagerer!!!

Jeg er faktisk lett til moderat allergisk mot hund, men har likevel hund selv om det koster meg allergi og astmamedisiner. Vet om andre også som velger å leve med allergiplager, da de positive gledene veier kraftig opp mot de negative.

Det er faktisk i mange tilfeller bedre å eksponere seg for stoffer som kan gi allergi, da en blir mer motstansdyktig. feks får enkelte som er sterkt plaget av pollenallergi, tilført pollen i blodet før sesongen slår til for fullt. Dette har vist seg å dempe plagene.

Høres mer ut som tvangstanker denne frykten spør du meg...

''Det er faktisk i mange tilfeller bedre å eksponere seg for stoffer som kan gi allergi, da en blir mer motstansdyktig.''

Mange som blir eksponert for f. eks. katt blir bare mer og mer og mer allergiske, inntil det til slutt kan bli nesten livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres i overkant hysterisk ut.... Selv har jeg to katter og koser selvsagt med andres dyr uten å være redd for å utvikle allergi... Dette til tross for at jeg har en søster med astma og en søster med allergi. Jeg er tydeligvis ikke disponert for allergi, så hvorfor skal jeg passe meg da?

Jeg mener å ha lest at barn som har tidlig kontakt med hunder har mindre sjanser for å utvikle allergi -det motsatte gjelder riktignok i forhold til katter... Jeg er den eneste av oss tre søskenene som hadde tett kontakt med hund fra første leveår, så for oss kan det se ut til å stemme..

Slapp helt av.. Det er sikkert ingen grunn til å tro at du skal utvikle allergi bare fordi du koser med dyrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er faktisk i mange tilfeller bedre å eksponere seg for stoffer som kan gi allergi, da en blir mer motstansdyktig.''

Mange som blir eksponert for f. eks. katt blir bare mer og mer og mer allergiske, inntil det til slutt kan bli nesten livsfarlig.

Det er påfallende hvordan det til enhver tid kommer fram, Sør, at du rett og slett aldri har opplevd gleden ved og omgås dyr. Du liker rett og slett ikke dyr, tydeligvis? Men ikke skrem andre, ubegrunnet, fra og oppleve denne gleden. Ingenting er mer skadelig for helsen enn redselen for alt som er "farlig" og "skadelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du overreagerer!!!

Jeg er faktisk lett til moderat allergisk mot hund, men har likevel hund selv om det koster meg allergi og astmamedisiner. Vet om andre også som velger å leve med allergiplager, da de positive gledene veier kraftig opp mot de negative.

Det er faktisk i mange tilfeller bedre å eksponere seg for stoffer som kan gi allergi, da en blir mer motstansdyktig. feks får enkelte som er sterkt plaget av pollenallergi, tilført pollen i blodet før sesongen slår til for fullt. Dette har vist seg å dempe plagene.

Høres mer ut som tvangstanker denne frykten spør du meg...

Når man først har utviklet allergi er det visst ikke slik at man blir mer motstandsdyktig når man utsettes for allergenet... Noen har imidlertid ikke så alvorlig allergi at de ikke kan leve sammen med dyrene når de tar medisiner. Har man astma blir det annerledes... Søstra mi elsker dyr, men har mange ganger havna på sykehuser med anfall fordi hun har falt for fristelsen til å klappe en hund..til tross for at hun har proppa kroppen full av medisiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Men jeg som ikke er allergisk går gjerne på besøk, jeg må bare vaske meg godt når jeg kommer hjem og eventuelt skifte klær hvis jeg har kost med/vært borti dyret. Men jeg er overhodet ikke engstelig for selv å utvikle allergi.''

Hvis du ikke har allergi og overhodet ikke er redd for og utvikle allergi....Hvorfor skifter du da klær og vasker hendene godt hvis du har vært borti dyr?

pga familiemedlemmet, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ekstremt liten sjanse for å utvikle allergi når du bare sporadisk er i kontakt med dyr. Dersom du har mye allergi i familien og tror du er disponert for det, kan du jo tenke deg om tre ganger før du anskaffer deg hund eller katt selv - men det er jo ike det du spør om.

Jeg synes du overreagerer. Det kan jo være lurt å vaske hendene etter du har kost veldig med dyr, men det er vel ikke så veldig nødvendig, så lenge du vasker hendene før du spiser.

Jeg og eldstemann her er allergiske mot hund og katt. Vi ra Zyrtec før vi skal på besøk til noen med hund og katt, og passer på å vaske oss ekstra på hendene. Men selv ikke vi bytter tøy etter i har vært hos folk med dyr. Noen som er enda mer allergiske enn oss, vil nok ikke kunne besøke folk med dyr i det hele tatt.

Jeg synes du skal slappe av og ikke overdrive dette.

''Det er ekstremt liten sjanse for å utvikle allergi når du bare sporadisk er i kontakt med dyr. Dersom du har mye allergi i familien og tror du er disponert for det, kan du jo tenke deg om tre ganger før du anskaffer deg hund eller katt selv - men det er jo ike det du spør om.

Jeg synes du overreagerer. Det kan jo være lurt å vaske hendene etter du har kost veldig med dyr, men det er vel ikke så veldig nødvendig, så lenge du vasker hendene før du spiser.''

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pga familiemedlemmet, kanskje?

Hun sier jo at hun ikke er allergisk, og heller ikke er redd for og bli det. Og da skjønner jeg ikke logikken lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påfallende hvordan det til enhver tid kommer fram, Sør, at du rett og slett aldri har opplevd gleden ved og omgås dyr. Du liker rett og slett ikke dyr, tydeligvis? Men ikke skrem andre, ubegrunnet, fra og oppleve denne gleden. Ingenting er mer skadelig for helsen enn redselen for alt som er "farlig" og "skadelig".

Her er et bilde fra da Sør var hjemme hos oss på middag forleden: ;-)

http://2.bp.blogspot.com/_jZjpKkloAQM/SmPMvo5uVDI/AAAAAAAABOA/2W9b5_in__w/s400/Slide4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finurligheta

'' Men jeg som ikke er allergisk går gjerne på besøk, jeg må bare vaske meg godt når jeg kommer hjem og eventuelt skifte klær hvis jeg har kost med/vært borti dyret. Men jeg er overhodet ikke engstelig for selv å utvikle allergi.''

Hvis du ikke har allergi og overhodet ikke er redd for og utvikle allergi....Hvorfor skifter du da klær og vasker hendene godt hvis du har vært borti dyr?

Fordi jeg kommer hjem til noen som kan reagere på så lite som det. Ellers er jeg ikke nøye, og ikke for min egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo at hun ikke er allergisk, og heller ikke er redd for og bli det. Og da skjønner jeg ikke logikken lenger.

jeg antok at hun bor sammen med dette svært allergiske familiemedlemmet, og derfor innretter seg slik som hun gjør. Hun skrev jo bl a at familiemedlemmet...: ''hun kan også plutselig bli dårlig på buss ol, pga at det er dyr i bussen eller de som sitter nære har dyr hjemme''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...