Gå til innhold

Dere som er allergiske for dyr


Gjest profile

Anbefalte innlegg

Når man først har utviklet allergi er det visst ikke slik at man blir mer motstandsdyktig når man utsettes for allergenet... Noen har imidlertid ikke så alvorlig allergi at de ikke kan leve sammen med dyrene når de tar medisiner. Har man astma blir det annerledes... Søstra mi elsker dyr, men har mange ganger havna på sykehuser med anfall fordi hun har falt for fristelsen til å klappe en hund..til tross for at hun har proppa kroppen full av medisiner..

Når det er pollen så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    20

  • morsan

    9

  • Colette

    9

  • filiokus81

    7

Mest aktive i denne tråden

Det er påfallende hvordan det til enhver tid kommer fram, Sør, at du rett og slett aldri har opplevd gleden ved og omgås dyr. Du liker rett og slett ikke dyr, tydeligvis? Men ikke skrem andre, ubegrunnet, fra og oppleve denne gleden. Ingenting er mer skadelig for helsen enn redselen for alt som er "farlig" og "skadelig".

''Det er påfallende hvordan det til enhver tid kommer fram, Sør, at du rett og slett aldri har opplevd gleden ved og omgås dyr.''

Joda, jeg har akkurat spist and, og er meget glad for det.

''Du liker rett og slett ikke dyr, tydeligvis?''

Jo, jeg liker and, biff, gås, og en rekke andre dyr, så der tar du også feil.

''Men ikke skrem andre, ubegrunnet, fra og oppleve denne gleden. Ingenting er mer skadelig for helsen enn redselen for alt som er "farlig" og "skadelig".''

Astma kan være dødelig. Jeg foreslår du forsøker å bruke noen dager på å puste gjennom et sugerør, slik at du forstår.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rystet - rett og slett rystet - over og lese innlegg som dette. Du omtaler dyr som en smittsom og farlig sykdom, som du gjør alt du kan for og unngå. Og dette er mildest talt en overreaksjon fra din side. Det og omgås dyr er er normalt, og noe de fleste mennesker tåler, og skal tåle. Omgang med dyr er dessuten helsebringende mht til blodtrykk og slike ting.

Jeg tror verden er i ferd med og gå av skaftet....:-(

''Det og omgås dyr er er normalt, og noe de fleste mennesker tåler, og skal tåle. Omgang med dyr er dessuten helsebringende mht til blodtrykk og slike ting. ''

Ja, "de fleste" tåler, men noen gjør det ikke. Du snakker tydeligvis med noen som har familiemedlemmer som ikke er blant "de fleste", og da er dyr overhodet ikke "helsebringende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er påfallende hvordan det til enhver tid kommer fram, Sør, at du rett og slett aldri har opplevd gleden ved og omgås dyr.''

Joda, jeg har akkurat spist and, og er meget glad for det.

''Du liker rett og slett ikke dyr, tydeligvis?''

Jo, jeg liker and, biff, gås, og en rekke andre dyr, så der tar du også feil.

''Men ikke skrem andre, ubegrunnet, fra og oppleve denne gleden. Ingenting er mer skadelig for helsen enn redselen for alt som er "farlig" og "skadelig".''

Astma kan være dødelig. Jeg foreslår du forsøker å bruke noen dager på å puste gjennom et sugerør, slik at du forstår.

Med vennlig hilsen

Du liker og spise dyr. SKjønner det. Og utover det har du ikke oppdaget noen form for glede ved dyr? Det er det lenge siden jeg skjønte...

Men jeg tror ikke at vi noensinne kan oppleve noen form for enighet om noe som helst. Så vi gir oss nå? Ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du liker og spise dyr. SKjønner det. Og utover det har du ikke oppdaget noen form for glede ved dyr? Det er det lenge siden jeg skjønte...

Men jeg tror ikke at vi noensinne kan oppleve noen form for enighet om noe som helst. Så vi gir oss nå? Ok?

Du bagatelliserer både astma og allergi.

Folk må gjerne ha dyr for meg, men det er nå engang slik (enten du liker det eller ei) at en del mennesker er allergiske for dyr, og det kan bli livstruende i en del tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bagatelliserer både astma og allergi.

Folk må gjerne ha dyr for meg, men det er nå engang slik (enten du liker det eller ei) at en del mennesker er allergiske for dyr, og det kan bli livstruende i en del tilfeller.

Dette har jeg diskutert ferdig på dol, lenge før du gjorde din inntreden her. Så sorry..det blir ikke mer av det. Senest for en uke siden var det en lang tråd her inne, hvor jeg og mitt forhold til dyr, ble diskutert. Og jeg så jo i den tråden at du verken angret på dine uttalelser, eller hadde opparbeidet noen forståelse for mennesker som tenker og føler annerledes enn deg selv. Folk som ikke respekterer mine meninger, eller har et fnugg av forståelse for hva jeg mener, har jeg ingen interesse av og diskutere med.

Grunnen til det er at det bare gjør meg frustrert, og i dårlig humør, og jeg føler bare forakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er faktisk i mange tilfeller bedre å eksponere seg for stoffer som kan gi allergi, da en blir mer motstansdyktig.''

Mange som blir eksponert for f. eks. katt blir bare mer og mer og mer allergiske, inntil det til slutt kan bli nesten livsfarlig.

Sjekk selv før du leker doktor og søk på ordet: hyposensibilisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg diskutert ferdig på dol, lenge før du gjorde din inntreden her. Så sorry..det blir ikke mer av det. Senest for en uke siden var det en lang tråd her inne, hvor jeg og mitt forhold til dyr, ble diskutert. Og jeg så jo i den tråden at du verken angret på dine uttalelser, eller hadde opparbeidet noen forståelse for mennesker som tenker og føler annerledes enn deg selv. Folk som ikke respekterer mine meninger, eller har et fnugg av forståelse for hva jeg mener, har jeg ingen interesse av og diskutere med.

Grunnen til det er at det bare gjør meg frustrert, og i dårlig humør, og jeg føler bare forakt.

Joda, men denne tråden handlet om allergi og de som er allergiske, og ikke om deg, og dine frustrasjoner, Colette.

Faktum er at astma kan være dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men denne tråden handlet om allergi og de som er allergiske, og ikke om deg, og dine frustrasjoner, Colette.

Faktum er at astma kan være dødelig.

Jeg vet det. Om årsakene til alle astmatilfellene i våre dager, strides de lærde. Jeg er ingen ekspert, og det er ikke du heller. Jeg vet bare at vi mennesker lever i en tid preget av gledesløshet, bakterieskrekk, frykt for allergener og andre bekymringer. Noe som neppe gjør oss bedre rustet psykisk til og møte vår hverdag. Det psykiske påvirker det fysiske.

Jeg unner allle mennesker et godt liv. Tro det eller ei. Og jeg vet at den dagen vi har valgt bort alt som er et allergen eller en bakterie, da har vi mennesker et stort problem med og glede oss over vår tilværelse på jorden. Vi trenger dyr rundt oss bl.a. De er verken mer skitne, bakteriebefengte eller mer allergifremmende enn andre "ting" vi omgir oss med. Er en steril tilværelse oppskriften på lykken? Jeg tror ikke det.

Godnatt, og sov godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du overreagerer!!!

Jeg er faktisk lett til moderat allergisk mot hund, men har likevel hund selv om det koster meg allergi og astmamedisiner. Vet om andre også som velger å leve med allergiplager, da de positive gledene veier kraftig opp mot de negative.

Det er faktisk i mange tilfeller bedre å eksponere seg for stoffer som kan gi allergi, da en blir mer motstansdyktig. feks får enkelte som er sterkt plaget av pollenallergi, tilført pollen i blodet før sesongen slår til for fullt. Dette har vist seg å dempe plagene.

Høres mer ut som tvangstanker denne frykten spør du meg...

''Jeg er faktisk lett til moderat allergisk mot hund, men har likevel hund selv om det koster meg allergi og astmamedisiner.''

Dette er sikkert en brannfakkel, men det er vel strengt tatt ikke bare du som bærer kostnadene for astmamedisinene dine? Jeg regner med de er subsidiert fra staten? Jeg må innrømme at jeg syns at dersom dyrehold innebærer økt medisinbruk og dermed større kostnader for samfunnet, så kan man som allergiker leve uten dyr i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du virker litt hysterisk, ja.

Når jeg er i hus med dyr, er det sjelden jeg klapper eller koser med dem. Hvis jeg gjør det, vasker jeg alltid hendene etterpå. Har opplevd å få digre hevelser rundt øynene hvis jeg har glemt det og slumper til å komme i nærheten av øyepartiet med hendene.

Ellers har jeg ingen problemer med å oppholde meg i nærheten av dyr, med unntak av marsvin. De tetter igjen hele luftveissystemet mitt på null komma niks. De trenger ikke å være i samme rom engang, brystet mitt surkler uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det. Om årsakene til alle astmatilfellene i våre dager, strides de lærde. Jeg er ingen ekspert, og det er ikke du heller. Jeg vet bare at vi mennesker lever i en tid preget av gledesløshet, bakterieskrekk, frykt for allergener og andre bekymringer. Noe som neppe gjør oss bedre rustet psykisk til og møte vår hverdag. Det psykiske påvirker det fysiske.

Jeg unner allle mennesker et godt liv. Tro det eller ei. Og jeg vet at den dagen vi har valgt bort alt som er et allergen eller en bakterie, da har vi mennesker et stort problem med og glede oss over vår tilværelse på jorden. Vi trenger dyr rundt oss bl.a. De er verken mer skitne, bakteriebefengte eller mer allergifremmende enn andre "ting" vi omgir oss med. Er en steril tilværelse oppskriften på lykken? Jeg tror ikke det.

Godnatt, og sov godt.

''Jeg vet bare at vi mennesker lever i en tid preget av gledesløshet, bakterieskrekk, frykt for allergener og andre bekymringer. ''

Jeg vet ikke hvilken tid du leveri, men jeg kan love deg at det var langt flere bekymringer og skrekk før i tiden. Nå har vi kunnskap for å unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er faktisk lett til moderat allergisk mot hund, men har likevel hund selv om det koster meg allergi og astmamedisiner.''

Dette er sikkert en brannfakkel, men det er vel strengt tatt ikke bare du som bærer kostnadene for astmamedisinene dine? Jeg regner med de er subsidiert fra staten? Jeg må innrømme at jeg syns at dersom dyrehold innebærer økt medisinbruk og dermed større kostnader for samfunnet, så kan man som allergiker leve uten dyr i hjemmet.

De fleste slike medisiner er ikke så dyre, tror jeg. Og jeg tror det er relativt få som er dumme nok til å ha dyr hvis de blir alvorlig syke av dem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke er allergisk i det hele tatt, bare redd for å bli det, syns jeg du overreagerer. Det høres nærmest ut som en tvangstanke, på linje med bakterieskrekk. Når det er sagt, ville jeg vel likevel unngå stadig kontakt med dyr hvis det var mye allergi i nær familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er faktisk lett til moderat allergisk mot hund, men har likevel hund selv om det koster meg allergi og astmamedisiner.''

Dette er sikkert en brannfakkel, men det er vel strengt tatt ikke bare du som bærer kostnadene for astmamedisinene dine? Jeg regner med de er subsidiert fra staten? Jeg må innrømme at jeg syns at dersom dyrehold innebærer økt medisinbruk og dermed større kostnader for samfunnet, så kan man som allergiker leve uten dyr i hjemmet.

Hunden ble skaffet flere år før en blodprøve bekreftet at jeg var allergisk mot den. Et liv uten hund, er ikke noe liv for meg. Jeg bor alene i et stort hus langt utenfor alfarvei. Hadde blitt gal uten. Den får meg ut på tur. Dens overlykkelige humør smitter over på meg, og den sier fra når det kommer folk hit.

Jeg gruer meg veldig til den dagen den dør, men da det skjer kommer jeg til å skaffe meg en ny en. Den gir meg grunn til å stå opp om morgenen. Så ikke kom med piss om at jeg snylter på staten med allergimedisiner. Jeg er også allergisk mot pollen og husstøvmidd, men kan ikke sitte i et glassbur innendørs selv om jeg da kanskje hadde sluttet å pese, snørre og klø.

Da kan du like gjerne si at samfunnet ikke skal bruke penger på medisiner, operasjoner og sykehusinnleggelser på sykdommer og skader forårsaket av rusmisbruk, alkohol, røyking, feil kosthold og for lite mosjon. Da hadde det ikke vært mange igjen på sykehusene gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden ble skaffet flere år før en blodprøve bekreftet at jeg var allergisk mot den. Et liv uten hund, er ikke noe liv for meg. Jeg bor alene i et stort hus langt utenfor alfarvei. Hadde blitt gal uten. Den får meg ut på tur. Dens overlykkelige humør smitter over på meg, og den sier fra når det kommer folk hit.

Jeg gruer meg veldig til den dagen den dør, men da det skjer kommer jeg til å skaffe meg en ny en. Den gir meg grunn til å stå opp om morgenen. Så ikke kom med piss om at jeg snylter på staten med allergimedisiner. Jeg er også allergisk mot pollen og husstøvmidd, men kan ikke sitte i et glassbur innendørs selv om jeg da kanskje hadde sluttet å pese, snørre og klø.

Da kan du like gjerne si at samfunnet ikke skal bruke penger på medisiner, operasjoner og sykehusinnleggelser på sykdommer og skader forårsaket av rusmisbruk, alkohol, røyking, feil kosthold og for lite mosjon. Da hadde det ikke vært mange igjen på sykehusene gitt.

Pollenallergi er ikke frivillig. Hundehold (og allergi) er, så akkurat det kan ikke sammenlignes.

Det er selvsagt greit at hunden holder deg med selskap. Det høres dog ut som om det lett kan bli en "sovepute", slik at du ikke tar kontakt med andre mennesker. (Slik du beskriver det.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Du overreagerer tror jeg. Du har jo ikke allergi. Jeg har ikke allergi, men søstrene mine, mange i familien min har allergi, fra liten til stor grad.

Selv om jeg både bor med hund og katt (har hatt hamster, chinchilla før) har jeg ikke _utviklet_ allergi, når jeg ikke har det i utgangspunktet.

Så om du er testet og er allergifri, så kan du slappe av tror jeg.

Det er ikke en tvangstanke da? Jeg hadde en periode veldig bakterieskrekk og da var bl.a det ene at jeg måtte vaske meg nøye etter å på dyr (og alt annet endel andre ting utenfor hjemmet mitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...