Gå til innhold

Dårlig selvtillitt...


Kine

Anbefalte innlegg

Er så utrolig lei kommentarer som " du er fin som du er.." !!

Jeg føler ikke det! For en liten stund siden tok jeg slanke-pulver og gikk utrolig nok ned i vekt! Men kjæresten min syntes jeg gikk for langt og jeg sluttet med det. I dag sa han til meg at jeg spiste for to og spøkte med at jeg kanskje var gravid...

Ble såret. Han mente det kanskje ikke vondt , - han synes jeg er " fin nok som jeg er"...Men det synes ikke jeg og " små " kommentarer som det sårer meg veldig! Det var heller ikke godt å begynne på jobb igjen og få høre "..har du lagt på deg? "

Skal begynne med pulveret igjen.

Hvordan skal jeg ellers få bedre selvtillitt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei---

Det er de små kommentarene som ødelegger - fordi vi som sliter med dårlig selvtillit tar alt i verste mening ---

Jeg har fått kommentarer som: "Det der har du ikke godt av!" Og har etterpå spist og spist - og kasta opp... De vet ikke hvordan det føles på kroppen å få en sånn kommentar! Vet han hva du føler??? Det burde han få vite - Han kan ikke vite hva han gjør galt før du sier hva det er han gjør galt!! Han må vite hva du tenker og føler når han sier sånn -

Vet at dette ikke er lett!! STÅ PÅ!!

Tanke sender deg en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg skamfull da min mor så på meg med et granskende blikk når jeg gikk i skjørt i sommer. Hun syns jeg har lagt på meg. Jeg kjøper ny bukse og finner ut at jeg visst har kjøpt et nummer for stort (44).. viser henne at den nærmest henger og slenger rundt hoftene. Men da bare bekrefter hun at jeg nok trenger den størrelsen. Er ikke noe pent hvis buksen er stram og fremhever 'flesket'.

Er begynt på slankekur nå. Jeg vet jo jeg veier litt for mye, men det er likevel sårende å føle at jeg skuffer min mor.

Blir lei meg når jeg tenker på i ungdomsårene mine...når jeg bodde hjemme, og var akkurat passe - hverken tykk eller tynn. Men den gangen trodde jeg at jeg var gigantisk... min mor dro meg alltid med på slankekurer hun selv tok, og sa at jeg måtte passe meg for ikke å spise for mye - da ville jeg legge på meg. Jeg var jo helt fin den gangen!!! Endte med at jeg fikk enormt lav selvtillit og gjemte meg vekk hvis jeg var blant folk.

Fikk mitt første barn og la på meg 15 kg. Da VAR jeg faktisk feit... og strevde som en gal med å få dem av meg. Klarte det nesten til slutt, og fikk litt bedre selvfølelse... men fremdeles fikk jeg høre av min mor at jeg nok var av kraftigste slaget. Kom meg ut blant folk og merket at andre synes jeg var attraktiv - kjempe opptur!!

Nå har jeg lagt på meg 10 kg siden det. Møtte igjen en jeg ikke hadde sett siden min 'bedre' periode. Han sa i en fortvilet stemme: "Du har jo forandret deg jo...."

Jeg må ned i vekt igjen.... må bare.... ser megselv på bilder fra i sommer og holder på å spy... faen....

Er også begynt å spy opp maten jeg spiser... men jeg leser rundtomkring at folk med bulimi som oftest ikke går ned i vekt. Går en ikke ned i vekt av å spy opp det en spiser da? Greit nok med forbrenningen - den går jo ned, men der er jo alltids LITT forbrenning?

Sorry... rotete innlegg....er helt ny her.. men passer muligens ikke inn. For jeg er 23 år... og faktisk FEIT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei---

Det er de små kommentarene som ødelegger - fordi vi som sliter med dårlig selvtillit tar alt i verste mening ---

Jeg har fått kommentarer som: "Det der har du ikke godt av!" Og har etterpå spist og spist - og kasta opp... De vet ikke hvordan det føles på kroppen å få en sånn kommentar! Vet han hva du føler??? Det burde han få vite - Han kan ikke vite hva han gjør galt før du sier hva det er han gjør galt!! Han må vite hva du tenker og føler når han sier sånn -

Vet at dette ikke er lett!! STÅ PÅ!!

Tanke sender deg en

Takk for svar!!

Joda , kjæresten min vet godt hvor nærtagen jeg er , men likevel blir han irritert når jeg reagerer. Han mener det er overdrevent siden han synes jeg "er fin som jeg er..". Når selvtillitten min er som den er klarer jeg ikke å tro det han sier.Og så er det jo de små kommentarene som " ikke er vondt ment..". Det finnes nok mannfolk som liker at damene har litt " kjøtt " på kroppen og synes de er fine , men jeg vil SELV føle at jeg er fin. Enkelte skulle passe litt bedre på sine kommentarer! Og det gjør det ikke bedre når sylslanke venner av meg tar seg i det som knapt nok er kjøtt og sier " å ,jeg føler meg så feit! ".

Håper dere begge også får bedre selvtillitt!!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!!

Joda , kjæresten min vet godt hvor nærtagen jeg er , men likevel blir han irritert når jeg reagerer. Han mener det er overdrevent siden han synes jeg "er fin som jeg er..". Når selvtillitten min er som den er klarer jeg ikke å tro det han sier.Og så er det jo de små kommentarene som " ikke er vondt ment..". Det finnes nok mannfolk som liker at damene har litt " kjøtt " på kroppen og synes de er fine , men jeg vil SELV føle at jeg er fin. Enkelte skulle passe litt bedre på sine kommentarer! Og det gjør det ikke bedre når sylslanke venner av meg tar seg i det som knapt nok er kjøtt og sier " å ,jeg føler meg så feit! ".

Håper dere begge også får bedre selvtillitt!!

Klem fra

Da jeg var 16, var det er to mannlige leger som kommenterte vekten min. De satt sammen og laget nærmest vitser på min bekostning, mens foreldrene mine hørte på. Barneleger, til og med, som burde vite bedre! At jeg ikke utviklet en spiseforstyrrelse etter det, er et under. Og jeg var ikke tykk, ikke i det hele tatt! Bare høy og solid bygget, så sammenlignet med gjennomsnitts jevnaldrende var jeg nok noen størrelser større. Men det er enkelte som mangler antenner...

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Sundgot-Borgen

Følte meg skamfull da min mor så på meg med et granskende blikk når jeg gikk i skjørt i sommer. Hun syns jeg har lagt på meg. Jeg kjøper ny bukse og finner ut at jeg visst har kjøpt et nummer for stort (44).. viser henne at den nærmest henger og slenger rundt hoftene. Men da bare bekrefter hun at jeg nok trenger den størrelsen. Er ikke noe pent hvis buksen er stram og fremhever 'flesket'.

Er begynt på slankekur nå. Jeg vet jo jeg veier litt for mye, men det er likevel sårende å føle at jeg skuffer min mor.

Blir lei meg når jeg tenker på i ungdomsårene mine...når jeg bodde hjemme, og var akkurat passe - hverken tykk eller tynn. Men den gangen trodde jeg at jeg var gigantisk... min mor dro meg alltid med på slankekurer hun selv tok, og sa at jeg måtte passe meg for ikke å spise for mye - da ville jeg legge på meg. Jeg var jo helt fin den gangen!!! Endte med at jeg fikk enormt lav selvtillit og gjemte meg vekk hvis jeg var blant folk.

Fikk mitt første barn og la på meg 15 kg. Da VAR jeg faktisk feit... og strevde som en gal med å få dem av meg. Klarte det nesten til slutt, og fikk litt bedre selvfølelse... men fremdeles fikk jeg høre av min mor at jeg nok var av kraftigste slaget. Kom meg ut blant folk og merket at andre synes jeg var attraktiv - kjempe opptur!!

Nå har jeg lagt på meg 10 kg siden det. Møtte igjen en jeg ikke hadde sett siden min 'bedre' periode. Han sa i en fortvilet stemme: "Du har jo forandret deg jo...."

Jeg må ned i vekt igjen.... må bare.... ser megselv på bilder fra i sommer og holder på å spy... faen....

Er også begynt å spy opp maten jeg spiser... men jeg leser rundtomkring at folk med bulimi som oftest ikke går ned i vekt. Går en ikke ned i vekt av å spy opp det en spiser da? Greit nok med forbrenningen - den går jo ned, men der er jo alltids LITT forbrenning?

Sorry... rotete innlegg....er helt ny her.. men passer muligens ikke inn. For jeg er 23 år... og faktisk FEIT!

KJære Såret

Jeg skjønner godt at du opplever det som sårende når du hører slike ord fra din mor. Det er trist at det skal være slik for de fleste foreldre som kommer med slike utsagn gjør det vel egentlig av beste mening uten å ha en formening om hvor veldig skadelig dette kan være. Det er tydelig at du i løpet av den perioden du beskriver har hatt problemer med å se hvem du er "vektmessig" og at du nå bør oppsøke hjelp til å få en slik vurdering slik at du ikke kaster vekk mange år på missbruk av egen kropp og selvfølelse.Oppsøk legekontoret på ditt hjemsted og forsøk å forklar din historie i forhold til vekt og mat. Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen, forsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Felicia21

- Der folk har vanlige antenner har folk med s.f. parabolantenne...De er mye mer mottakelige for kommentarer og slikt.

Når jeg drar hjem så opplever jeg hver gang at moren min gransker kroppen min. Hun sier ingenting, men det er så sårende likevel. Jeg tror hun tenker at jeg er blitt så feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Der folk har vanlige antenner har folk med s.f. parabolantenne...De er mye mer mottakelige for kommentarer og slikt.

Når jeg drar hjem så opplever jeg hver gang at moren min gransker kroppen min. Hun sier ingenting, men det er så sårende likevel. Jeg tror hun tenker at jeg er blitt så feit.

slik har jeg det med tanten min. Hun vet at jeg har a, men alikavel ser hun nøye på meg for å se om jeg har tatt av... vet jeg har gått ned 3kg siden skolen begynte, men det er ekkelt når folk gransker kroppen din:-(

Engelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...