Gå til innhold

Reise i 2. trimester


Gjest Gravid, 27 år

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid, 27 år

Hei! Jeg er en kvinne på 26 år som er 5 uker gravid. Forloveden min og jeg har planlagt ferie til Thailand, og når vi eventuelt reiser er jeg 14+5 uker på vei, og når vi reiser hjem er jeg 16+6 uker på vei. Vi har tenkt å dra til Karon beach på Phuket i Thailand, et velutbygd turiststed med gode og vestlige fasiliteter. Jeg har vært på samme sted tidligere, så jeg vet dette med sikkerhet. Jeg har blitt vaksinert (i 2006) for det jeg trenger for å dra dit (Hepatitt A, Difteri/Tetanus og Havrix A slik at hepatitt A-vaksinen holder i 30 år). Malariatabletter er ikke nødvendig her. Vi har ikke tenkt oss ut av turistområdene. Flyturen er 11-12 timer hver vei, uten mellomlanding. Spørsmålet er, om jeg bør unngå å dra? Er det for risikofylt? Eller går det bra dersom jeg tar forhåndsregler? Jeg er klar over at jeg må skrelle all frukt og unngå bladsalat. Hva med kylling og egg? Er det skadelig for fosteret? Jeg er forberedt på å bevege meg mye på flyet, drikke mye og bruke strømper for å unngå blodpropp. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å utsette barnet mitt for fare, derfor spør jeg deg om råd. En annen ting, hvordan er det med fisk og skalldyr? Kan det spises når man er gravid? Lurer da også på her hjemme i Norge, i tillegg til Thailand. Jeg har foreløpig ingen svangerskapsplager. På forhånd tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

2.trimester er det sikreste å reise i da perioden for risiko for abort er passert. Det er øket risiko for blodpropp både under lang flytur og under graviditet. Har du mulighet for å oppgradere deg, så du får bedre benplass? Ellers er forholdregler som du anfører bra. Du kan spise kylling, egg, fisk og skalldyr. Kjøtt må være godt stekt eller kokt. Vet du om du har hatt toxoplamsmose? Det kan sjekkes med en blodprøve. Du bør sjekke med din reiseforsikring, om du er dekket også ved graviditet. Jeg håper at det går bra på reisen og ønsker lykke til med resten av graviditeten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...