Gå til innhold

Sunn lunsj?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Det er himmelsk å ha kantine på jobben - jeg som i 15 år har hatt med matpakke eller spist tørre knekkebrød. Kantina har masse god og variert mat, både salatbar og varmrett og pålegg.

Jeg pleier å ha salat, evt velge fisk hvis det er varmrett. Jeg _tror_ lunsjen min er sunn, men vil gjerne ha synspunkter på det fra dere:

Jeg pleier å spise en ganske stor porsjon (full dyp tallerken (sånn typisk dyp suppetallerken) med:

*salat

*røde bønner/kidneybeans

*kikerter

*fetaost

*oliven

*agurk

*soltørka tomater i olje

*av og til kylling

*av og til egg

Oppå dette har jeg som regel en grønn oljedressing (noe pestoliknende + ei skive grovt brød uten smør.

Ser at det er en del olje her, men det er greit, ikke sant?

Spiser ei skive til frokost 7.30 (pluss melk og juice), og spiser denne lunsjen 11.30. Er da ikke mer sulten før i 16-tida, og vi spiser middag ca 16.30.

Prøver å gå ned i vekt. Er jeg på riktig spor når det gjelder kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    11

  • mariaflyfly

    10

  • Dorthe

    9

  • nitty-gritty

    9

Siden du spiser både brød og bønner, så må du holde et øye med kaloriene om du vil gå ned i vekt.

I tillegg (uansett hva du spiser) så må du trene. Trener du nå?

Lunsjen er i alle tilfeller sunn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjen er sunn i den forstand at det er lite sukker i den.

Kutt ut fetaost, oliven og dressing dersom du skal gjøre den kalorifattig.

Sunt fett er fortsatt fett. Det er akkurat like mye kalorier i sunt fett som i metta fett.

I tillegg bør du holde deg unna juice og melk til frokost, og det viktigste du gjør er selvfølgelig å trene. Men dette veit du jo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempelunsj! Men hvorfor den grove skiva? Den trenger du ikke, ha heller litt ekstra fetaost eller noe på salaten. :o)

Noen trenger faktisk brød ved siden av salater, eller til frokost, bla. jeg, selv om man slanker seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen trenger faktisk brød ved siden av salater, eller til frokost, bla. jeg, selv om man slanker seg..

Hvorfor trenger du brødet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Louise Victoria

Noen trenger faktisk brød ved siden av salater, eller til frokost, bla. jeg, selv om man slanker seg..

kan være lurt å forsøke å kutte ut brødskiva en periode, for å se om det kan ha effekt. jeg går lite ned i vekt når jeg spiser brød eller pasta. har det ikke effekt med å kutte ut brødet er det jo bare å begynne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være lurt å forsøke å kutte ut brødskiva en periode, for å se om det kan ha effekt. jeg går lite ned i vekt når jeg spiser brød eller pasta. har det ikke effekt med å kutte ut brødet er det jo bare å begynne igjen.

Har prøvd å kutte ut, men jeg merker jeg blir sur og grinete av å ikke ha den brødskiva :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger du brødet?

Ellers blir jeg ikke mett :P

Orker ikke å spise bare pålegg, eller bare egg eller liknende.. Det blir fort kvalmt..

Jeg spiser ikke brød hver dag , og prøver å spise sunt knekkebrød i stedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg ville droppet brødet, men du skriver av og til kylling og egg. Jeg ville alltid hatt kjøtt og/eller egg. Proteinene holder deg mett mye lenger. Men det er jo en del i kikertene også da,så det hjelper på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å kutte ut, men jeg merker jeg blir sur og grinete av å ikke ha den brødskiva :P

''Har prøvd å kutte ut, men jeg merker jeg blir sur og grinete av å ikke ha den brødskiva :p''

Det er bare hjernen din som hyler:"Hvor er karbohydratene fra brødskiva!?" Den vil nemlig ha sukkeret brødskiva brytes ned til i tarmen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Noen trenger faktisk brød ved siden av salater, eller til frokost, bla. jeg, selv om man slanker seg..

En tørr brødskive smaker da ikke spesielt mye? Tror ikke du merker forskjell om du dropper den,og heller tar mer kjøtt og f.eks bønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ellers blir jeg ikke mett :P

Orker ikke å spise bare pålegg, eller bare egg eller liknende.. Det blir fort kvalmt..

Jeg spiser ikke brød hver dag , og prøver å spise sunt knekkebrød i stedet..

Men alle monner drar. Kutter du ut brød til salaten er det en brødskive mindre :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Har prøvd å kutte ut, men jeg merker jeg blir sur og grinete av å ikke ha den brødskiva :p''

Det er bare hjernen din som hyler:"Hvor er karbohydratene fra brødskiva!?" Den vil nemlig ha sukkeret brødskiva brytes ned til i tarmen. :o)

Hehe, ja det er mulig, men måå bare ha det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tørr brødskive smaker da ikke spesielt mye? Tror ikke du merker forskjell om du dropper den,og heller tar mer kjøtt og f.eks bønner.

Jo tro meg, det merker jeg godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødelsker

Det gjør du ikke.

Så teit å si. Hun merker vel best det selv.

Selv er jeg forferdelig glad i brød og ville merket det veldig godt om noen tok fra meg en brødskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så teit å si. Hun merker vel best det selv.

Selv er jeg forferdelig glad i brød og ville merket det veldig godt om noen tok fra meg en brødskive.

Jeg har også vært en skikkelig brødelsker. Jeg tenkte at karbo-redusering ikke var noe for meg, fordi jeg var så glad i brød, ris, pasta og poteter.

Men man tror det kanskje ikke før man prøver det selv - det er kun kort tilvenning så savner man overhodet ikke den brødskiva.

Speideræresord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært en skikkelig brødelsker. Jeg tenkte at karbo-redusering ikke var noe for meg, fordi jeg var så glad i brød, ris, pasta og poteter.

Men man tror det kanskje ikke før man prøver det selv - det er kun kort tilvenning så savner man overhodet ikke den brødskiva.

Speideræresord!

Jeg har prøvd og jeg savner det ;-)

Jeg klarer meg fint uten pasta og ris, men jeg savner brød hvis jeg ikke spiser det. Jeg synes det rett og slett er litt stusselig med bare salat til lunsj selv når jeg har egg/kjøtt/ost i salaten. Jeg spiser det jo i perioder, men jeg går veldig fort lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært en skikkelig brødelsker. Jeg tenkte at karbo-redusering ikke var noe for meg, fordi jeg var så glad i brød, ris, pasta og poteter.

Men man tror det kanskje ikke før man prøver det selv - det er kun kort tilvenning så savner man overhodet ikke den brødskiva.

Speideræresord!

''Men man tror det kanskje ikke før man prøver det selv - det er kun kort tilvenning så savner man overhodet ikke den brødskiva. Speideræresord!''

Morsan?! Er du også lav-karber!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...